• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ABSien vaikutus turvallisuuteen pyörätyypeittäin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kotarikuski
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jussiboy sanoi:
Kuivalla kelillä jalkajarrun painaminen ei vaikuttanut pysähtymismatkaan.

T7:ssa etujarrun lisäksi takajarrun painaminen vaikuttaa jarrutusmatkaan millä luistopinnalla tahansa. Pelkällä etujarrulla abs alkaa rutisemaan melko aikaisessa vaiheessa, kun painaa takajarrua millä voimalla tahansa niin etujarrun abs ei ala pärisemään yhtä herkästi ja jarrutus on voimakkaampi ja pysähtymismatkassa on selkeä ero.

Muutaman kerran tämä aiheutti ihmetystä soralla ennen kun tajusin mistä on kyse.

Alkuun olin skeptinen abseihin sorapyörässä mutta kun niitä oppii hyödyntämään niin ei ole paluuta absittomaan jos voi valita, paljon vähemmän on ollut tilanteita absien kanssa kun renkaat ei mene lukkoon. Sora ja metsäteillä saa takajarrulla sidottua takapäätä ilman pelkoa lukkiintumisesta, miinuksena on ettei saa jarrulla ohjattua pyörää mutta tämän kanssa on jo oppinut elämään. Saisivat tehdä moodin missä takajarru sallisi pienen luiston.

Jussiboy sanoi:
Kerta et tarvitse ABS-jarruja, johtuen siitä, että olet niin hyvä niin kerrotko paljonko tuolla sinun ripeämmällä päässä spektriä vauhdilla jarrutusmatkasi pitenee verrattuna tikkarinopeuteen? .
Ei pitene metriäkään koska en tikkarin alueella aja kuin tikkarinopeutta.

Se että sanoin vauhdin olevan spektrin nopeimmasta päästä siteerasin lähinnä ripeää rata ajoa, radalla kun mutkissa ajetaan parhaimmillaan 70+km/h lujempaa kuin mitä motarilla painetaan suoraa.

Mutta havainnointi on äärimmäisen tärkeässä roolissa onnettomuuksien tai läheltä piti tilanteiden välttämisessä. Sitä tehokkaan havainnoinnin tärkeyttä ei tarpeeksi pysty painottamaan, pätee niin radalla kuin kadulla kuin metsissä.

Ja Koheltaja, olen kanssasi aivan samaa mieltä että kun ei ajeta kaduilla niin ABS on erinomainen väline pehmeällä pinnalla vaikka vauhti olisi matala. Itsellä ei vain ajo urallani ole kovinkaan montaa kilometriä pehmeää pinnoitetta takana.

Jussiboy sanoi:
Niin se, että henki lähtee onnettomuudessa voi johtua siitäkin, että vauhtisi on sieltä ripeämmästä päästä spektriä.

Kerta et tarvitse ABS-jarruja, johtuen siitä, että olet niin hyvä niin kerrotko paljonko tuolla sinun ripeämmällä päässä spektriä vauhdilla jarrutusmatkasi pitenee verrattuna tikkarinopeuteen? Vaikka siten, että kun jarrutat 40km/h vauhdista onnistuneen hätäjarrutuksen niin paljonko on jäännösnopeus vain 10km/h vauhdin lisäyksellä?
Jarrutusmatkan tuplaus periaatteessa vaatii 1/4 lisää vauhtia, mutta mitä muuta pitää huomioida suuremmassa vauhdissa, kun pelivara on loppu papan työntäessä Corollaa sivutieltä eteesi?

Minulla on ainakin ABS sitä varten, että pystyn tekemään maksimisuorituksen kelissä kuin kelissä. Hyvällä säällä en saa selvää eroa aikaiseksi käytänkö ABS-jarruja kertasurvaisulla vai puristusta lisäämällä. Ainoa mikä jarruttamisessa vienosti häiritsee helvetin hyvän pysähtymismatkan lisäksi on se, että integraali jarruilla ei oikein voi tehdä itse mitään (80km/h nopeudella). Jarrupainetta ei oikein voi pelkän ABS:n säksätyksen perusteella löysätä, koska on todennäköisempää, että takarengas yrittää lukittua. Kuivalla kelillä jalkajarrun painaminen ei vaikuttanut pysähtymismatkaan. Toki jos vauhtia lisätään tarpeeksi matkat pitenevät ja tapahtumaan voinee vaikuttaa itsekkin. Tämä koskee minua ja minun pyörää.

No itse itselleni vastaten.
https://extrat.liikenneturva.fi/tormaysnopeus/fi/
Törmäysnopeus on 30-40km/h nopeuden välillä

Toiseen kysymykseen vastaan, että jarrutusmatkan lisäksi reaktioaikana kuljettu matka lisää pysähtymismatkaa. Paras keino lienee on käyttää kerrointa 3.6 jolla pystyy muuntamaan km/h nopeuden muotoon m/s. Eli nopeuden nosto esim. 60km/h -80km/h lisää jarrutusmatkan tuplautumisen lisäksi reaktiomatkaa 16 metristä 22 metriin.

Minä käyn kerran kesässä radalla, mutta käytän moottoripyörää ajokaudella lähes joka päivä. Radalla ei ole vastaantulijoita eikä sivutien Einareita. Sivutien Einarista päästäänkin havainnointiin joka on lähes mahdoton tehtävä jos arvioidaan suoraan vastaan tulevan ajoneuvon etäisyttä tai vauhtia. Se taas on fakta, että ajoneuvoyhdistelmällä ottaa aikaa 15-20s kääntyä omalle kaistalleen. Jos yhdistelmänkuljettaja arvio kerkeävänsä kääntyä voi arvio heittää häränpyllyä, koska 0.5 km päässä oleva tienkäyttäjä voi oikeasti olla 800m tai 300m päässä ja vauhdin ollessa 80km/h vastaantulija (sinä tai minä) edetään kääntymisaikana 450m tai 120km/h vauhdilla 660m. Nopeden arviointi on aivan yhtä vaikeaa kuin etäisyyden.

P.S. Jos minulla olisi ratapyörä voisi hyvinkin olla mahdollista että siinä ei olisi ABS-jarruja, mutta tienpäällä on ihan eri pallopeli

Oma veikkaus on, että sporttipyörillä ajetaan enemmän hyvissä olosuhteissa, paremmilla renkailla ja taitavampien kuskien toimesta, jolloin se on melko helppoa saada lähelle sama hidastuvuus ilman absejakin.

Kadulla ei ole itselle tullut yhtään tilannetta, että olisi abseja tarvittu, mutta enpä ole autonkaan turvavöitä tai turvatyynyjä käyttänyt ja silti ne on ihan hyödylliset :p Radalla ainakin hyvillä säädettävillä kaarreabseilla on omasta mielestäni huolettomampi ajella. Ehkä voi jonkun kymmenyksen menettää jarruissa, mutta itsellä ei ole harrastus siittä kiinni.

Sankkeri sanoi:
Onko kukaan uskaltanut runtata kaarreabseja kunnolla?

On ja olen kaatunut. Absit on hyvä olla niin ne voi korjata pelästymisen aiheuttaman virhe jarrutuksen. Mutta ei ne fysiikan lakeja kumoa vaikka porukka niin luuleekin.
Itse jarrutan aina niin etten luota abseihin ja jos teen virheen saattaa olla etten kaadu, jos absit pystyy pelastamaan.

Minä olen huono kuski, mutta pyörällä pysyy hyvin pystyssä, kun ei ota kaskoa.
ABS:n toimivuutta en uskalla tietoisesti edes kokeilla, mutta kerran peura tuli hiekkatiellä eteen, jolloin ABS ehkä pelasti pahemmalta, tai sitten ei. Vauhti ei kuitenkaan kovin kummoinen ollut.

Aakku sanoi:
Minä olen huono kuski, mutta pyörällä pysyy hyvin pystyssä, kun ei ota kaskoa.
ABS:n toimivuutta en uskalla tietoisesti edes kokeilla, mutta kerran peura tuli hiekkatiellä eteen, jolloin ABS ehkä pelasti pahemmalta, tai sitten ei. Vauhti ei kuitenkaan kovin kummoinen ollut.
Kai tässä oli sarkasmia? Itse harjoittelen toistuvasti jarrutuksia ABSille asti 80-100 km/h nopeudesta sekä etu- että takajarrua käyttäen ja välillä ABS takaa pois, niin saa tuntumaa miten perä luistaa mukana. Kivasti pysähtyy kyllä tuollainen kevyehkö pyörä tehokkailla etujarruilla. Toivon, että tositilanteessa pystyisi samaan suoritukseen, mutta epäilen että en.

Pet_M sanoi:
Kai tässä oli sarkasmia? Itse harjoittelen toistuvasti jarrutuksia ABSille asti 80-100 km/h nopeudesta sekä etu- että takajarrua käyttäen ja välillä ABS takaa pois, niin saa tuntumaa miten perä luistaa mukana. Kivasti pysähtyy kyllä tuollainen kevyehkö pyörä tehokkailla etujarruilla. Toivon, että tositilanteessa pystyisi samaan suoritukseen, mutta epäilen että en.
Tarkoitin kokeilua lähinnä hiekkatiellä. Puhtaalla asfaltilla noita ABS jarruja on kyllä helpompi napsuttaa.

Mulla on udemmassa pyörässä ja skootterissa ABS:t, vanhemmassa pyörässä ei ole.

ABS:llä hätäjarrutuksen opettelu on helpompaa esimerkiksi käsittelykoetta ajatellen. Jos on harjoitellut pelkillä ABS:llä ja sitten vaihtaa pyörään, jossa niitä ei ole, niin jarrutus on opeteltava uudestaan, että ei lukitsisi takarengasta. Eturenkaan lukitseminen vaatii useimmiten hiekkatien tai likaa asfaltilla, mutta takarengas menee todella helposti lukkoon.

Jarrutustekniikka näin normaalissa ajelussa menee siten, että jarrua ei "runtata", vaan puristetaan jatkuvasti tiukentaen (näin on mulle opetettu - ja toimii). Hätäjarrutuksessa tiukennusta jatketaan pidempään kuin tavallisessa jarruttelussa. No sitten on näitä, jotka sanovat runttaavansa jarrun äkkiliikkeellä - Jos selviävät hätäjarrutuksesta eturengasta lukitsematta, niin oikeasti tarkoittanevat runttauksella samaa kuin minä "jatkuvasti tiukentamalla". On nääs tullut myös nähtyä, kun etujarrulla ja takajarrulla "runtataan". Sekä etunen että takanen lukkiutuivat välittömästi.

Itsellä ainoa paikka, joissa ABS:t ovat tulleet mukaan nypyttelemään, on hiekkatiellä. Liekö muuten mahdollista, että ABS:t vaativat edes kerran kesässä "irrottelua", että toimivat? Mulla ainakin kolme vuotta vanhan skootterin etunen lukkiutui kotipihassa parilla ekalla jarrutusharjoituksella (tarkoitus kokeilla, miltä sen ABS tuntuu), jonka jälkeen se alkoi toimia normaalisti.

yöLiitäjä sanoi:
Mulla on udemmassa pyörässä ja skootterissa ABS:t, vanhemmassa pyörässä ei ole.

Jarrutustekniikka näin normaalissa ajelussa menee siten, että jarrua ei "runtata", vaan puristetaan jatkuvasti tiukentaen (näin on mulle opetettu - ja toimii). Hätäjarrutuksessa tiukennusta jatketaan pidempään kuin tavallisessa jarruttelussa. No sitten on näitä, jotka sanovat runttaavansa jarrun äkkiliikkeellä - Jos selviävät hätäjarrutuksesta eturengasta lukitsematta, niin oikeasti tarkoittanevat runttauksella samaa kuin minä "jatkuvasti tiukentamalla". On nääs tullut myös nähtyä, kun etujarrulla ja takajarrulla "runtataan". Sekä etunen että takanen lukkiutuivat välittömästi.
Omalla pyörällä pitävällä alustalla harjoitellessani hätäjarrutusta 80km/h vauhdista useita kertoja en saanut jarrutusmatkoihin eroa runttauksen (väärinkäytön) ja sitruunanpuristus metodin välillä. Jarrutusmatka pysyi suurinpiirtein samana joka kerta Voihan mulla toisaalta olla myös hitaat kädet:)

En todellakaan neuvo ketään runttaamaan jarrukahvaa pohjaan kerta survaisulla, mutta tulihan tuokin testattatua.

Oman pyörän jarrujen toiminta olisi hyvä tietää, mutta täytyy myöntää, että elektoniikkaa on jo niin paljon, että minulla loppuu tietämys. Voisiko olla, että kallistuskulma/kiihtyvyys sensori ohjaa myös jarrutusta ja elektroniikka korjaa kuljettajan virheitä?

Pitää käydä kokeilemassa kovemmalla vauhdilla, jotta saan tähän selvyyden. Jos tämä jää viimeiseksi postauksekseni voitte todeta, että nopeuden lisääntyessä jarrutustekniikalla on suurta merkitystä myös allekirjoittaneen pyörällä:grin:

Jussiboy sanoi:
Omalla pyörällä pitävällä alustalla harjoitellessani hätäjarrutusta 80km/h vauhdista useita kertoja en saanut jarrutusmatkoihin eroa runttauksen (väärinkäytön) ja sitruunanpuristus metodin välillä. Jarrutusmatka pysyi suurinpiirtein samana joka kerta Voihan mulla toisaalta olla myös hitaat kädet:)

No nut täytyy alkaa spekuloimaan! Veikkaan hitaita ja/tai heikkoja käsiä ( :p ) tahi huonoja jarruja - ööö tai sit siinä on absit :paikallatuulee:. Jos ei ole abseja ja tekee äkkipuristuksen jarrukahvasta, niin jarru lukkiintuu. Ainakin meidän absittomissa (nim. "kokemusta on").

Tuon kyllä saa aikaan hitaammastakin vauhdista (varsinkin hiekalla)... Elä hyvä ihminen mene tekemään mitään hätiköityä lukitustestiä kovasta vauhdista :blink:

Ajoin neljä vuotta absillisella ZZR:llä, lisäksi on ollut noita romu... aarteita erilaisia, joissakin hyvät ja tunnokkaat jarrut, joissakin tehottomat ja/tai tunnottomat, joskus jopa hankkiessa hakkaavat tai nypyttävät ennen kuin homman on laittanut kuntoon.

Abseilla ainoat paikat joissa huomasin "oho, nyt naksutti" olivat kaupunkialueilla 40-50-vauhdeista johonkin soraan osuessa risteysalueella. Samaten absittomilla kyykkypyörillä etusen lipsutukset (ehkä 6-7 kertaa 12 vuoden kyykyttelyn aikana) vat olleet juurikin näitä madaltuneen kitkan paikkoja melko hitaista vauhdeista, kerran jopa 100 alueella tiukassa jarrussa huomasin yhden kerran että käväisi lukossa ohikiitävän hetken kun oli jotakin patteja tai muuta ja piti yllättävän tilanteen takia hidastaa nopeasti.

Viime talvena laittelin tuon romun Ltd-Kawan ehjäksi ja siinä kun etujarrun teho on melko ankea, tulee usein autettua takajarrulla aika paljonkin ja jotenkin sen käyttö myös sopii fiilikseen. Takarengasta onkin tullut lipsuteltua jo lukuisia kertoja - ehkä ei hakemalla hakien mutta ajatuksella luistaa jos luistaa - kun ei painoa geometriasta riippumatta niin paljoa perässä ole, ja 80-luvun iskunvaimennus sekä maratonrengas eivät varmasti pitoa auta. Ensimmäisellä kerralla muistui mieleen, että ai tämä meneekin näin, ja sen jälkeen asian on tiedostanut sekä suhtautunut ennakoiden pyörän tulevaan reaktioon. Nimittäin takajarrun käyttö on omassa ajossani muuten ollut äärimmäisen harvinaista. Mutta siitä heräsin tähän ketjuun arpomaan seuraavaa.

Nyt kun tuota jenkkitutkimusta tässä puidaan, niin mitenkähän paljon heidän tilastoissaan on onnettomuuksia, jotka johtuvat takarenkaan jarruttamisesta alta pois? Jenkeissähän ei kovin kummoista ajokoulua käsittääkseni tarvi käydä, että prätkän sarviin pääsee, ja jalat edellä-pyörien suhteellinen osuus on merkittävin tilastossa. Näistä voisin vetää spekulaatiot siitä että absit pelastavat paljon takapyörän lukkintumisesta johtuvia kaatumisia, vaikka linkitetyt jarrut (etenkin yhdistettynä absiin) voisivatkin olla fiksummat käyttäjän virheiden estämiseksi.

Joka tapauksessa tämä ketju on ollut aika vahvasti eturenkaan jarrutuksen vaikutuksiin painottuva, mikä on sikäli fiksua että etujarrullahan prätkä pysäytetään, mutta ei meillä ole mitään takeita siitä mitä jarrua Amerikan Joe käyttää mennessään moottoripyöräretkeltä ruumishuoneelle.

tl72 sanoi:
Ensimmäinen mopo abseilla , ajanut nyt 5tkm ja eipä tietäisi että on edes abs jos ei merkkivalo syttyisi startatessa.
Vajaa viikko tästä viestistä ja tuli sitten testattua absit kunnolla, pikku tyttö skuutilla kurvas suoraa eteen ja en muista ikinä runtanneeni jarruja noin nopeasti.

Tein omallani hieman kokeiluja.

Tässä lopputulos.

https://youtu.be/XrnWDvDPxrk

Numeroina.

Ajoin 80km/h.

Otin kolme yritystä kummallakin tavalla.

Ilman ABS 23-25 metriä.
ABS kanssa 30-33 metriä.

Tämä toki nyt vain oman MT kanssa jossa tuntuu ABS puuttuvan aivan liian varhain.

Aikamoinen ero. Hidastuvuus ABS:lla 10.7m/s ja ilman 8.2m/s.

Eli jos kerkeäisi jarruttaa vain 2 sekunttia ennen tömäystä niin ilman ABS-jarruja törmäysnopeus olisi huimat 3 km/h kun taas ABS-jarruilla törmäysnopeus olisi 21km/h laskettuna parhaista jarrutuksista.

Koheltaja sanoi:
Jarrutitko (ABS) pelkällä etujarrulla vai oliko myös takajarru mukana?

Mulla kotarissa ihan sama lopputulos ja käytin kummassakin myös takajarrua.
Normaalisti kun jarruttelee ja pitää absia vaan varalla niin aika paljon pienempiin pituuksiin pääsee jarrutusmatkoissa. Onhan noi kovasti kehittynyt ja liukkaalla pinnalla pysähdys tapahtuu nopeammin abseilla.

Aki.L sanoi:
Tämä toki nyt vain oman MT kanssa jossa tuntuu ABS puuttuvan aivan liian varhain.

Kokeilitko ABSien kanssa erilaisia jarrutustekniikoita (täytyis itekin mennä kokeilemaan)? Tarkoitan siis sitä, että jarruttaa ns "runttaamalla" vs "puristaen".

Tässä on teoreettista pohdintaa: ABS:t puuttuvat peliin siinä vaiheessa, kun rengas lukittuu. Jos suorittaa jarrutuksen samalla tavalla ABS käytössä kuin ilman, niin renkaan ei pitäisi lukittua (tai sitten ilman ABSiä lukittuu). Tästä seuraa, että on ABS:t tai ei, niin pitää opetella jarruttamaan aivan kuin niitä ei olisi. ABS:t tulevat vasta sitten peliin, jos jarrutus epäonnistuu ja rengas lukittuu.

Tällaisia kokeita pitääkin tehdä! Hyvä video! Ei jää homma pelkäksi teoriaksi.

Noissa peruspyörien ABS jarruissa on melkoinen ero suorituskyvyssä jos verrataan uusimpien tonnarien abs jarruihin.

Noilla perus ABS jarruilla jarrutusmatkat on kuivalla kelillä hyvällä tiellä liki aina huonompia kuin ilman ABS jarruja hyvällä kuskilla. Valmistajien on pakko pelata softalla varman päälle ja rautapuolikin noissa edullisen pään pyörissä abs osalta huonompaa.

Back