• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

400.000 BMW GS Kardaanitarkastukseen alkaen vm. 2013?

Oman reikäperään piti kardaani vaihtaa jossain 100 tkm:n nurkilla. Jossain 150 tkm:n paikkeilla vaihdatin rasvanipalliset nivelet. Ketjuihin nähden etuna, ettei tarvitse kyykistellä kuin kerran vuoteen :D. En ehtinyt ajaa niin pitkään, että olisi saanut kokemusta kestääkö pidempään.

Jos VV-265:n uusi omistaja lukee ketjua niin muista rasvata nivelet.

Tinde sanoi:
kahdella XJ:llä ajot sadan tonnin molemmin puolin ja FJR:llä kuuskyt tonnia, ei huolto- eikä korjaustarvetta. Niissähän on melko lailla sama "vetolaite" rakenteeltaan kaikissa.

Mulla kaksi Bemarin sport toureria n. 100tkm ajettu, ei koskaan mitään ongelmaa kardaanien kanssa. Just tarkistin K1300GT kardaanin ja aivan puhdas ja hyvässä rasvassa. Eli on näköjään ihan vaan noiden Gessujen ongelma

Tannisto sanoi:
Mulla kaksi Bemarin sport toureria n. 100tkm ajettu, ei koskaan mitään ongelmaa kardaanien kanssa. Just tarkistin K1300GT kardaanin ja aivan puhdas ja hyvässä rasvassa. Eli on näköjään ihan vaan noiden Gessujen ongelma

Ja LT:t....:dunno:

Tannisto sanoi:

Mun -05 K12 ässässä oli kardaanin ristikon yksi laakeri jumissa. Huomas kun moottorijarrutuksessa rupes tärräämään. Sain sen liuotettua irti vaan väljää siinä oli niin piti hankkia ehjä.

Ajettu 110 tuhatta silloin

qeanu sanoi:
Jaaha, mun kardaani kun hajosi vähän ennen tätä kampanjaa 90 tkm kohdalla, niin se vaihdettiin silloin vielä ihan rahaa vastaan. Sen jälkeen ehdin ajaa vain 22 tkm ja tänään kävi minunkin GS kampanjan kardaanitarkastuksessa. Vaihtoivat uuden kepin!? No, kai siihen oli syynsä. Nytpä on sitten taas uusi kardaani meikäläiselläkin.

Seuraava luku tässä stoorissa:

Tänään tuli kirje "BMW Motorrad Nothern Europelta". Tästä lähtien kardaani vaihdetaan ilmaiseksi 60000km välein. Koskee siis vesijäähdytteisiä R1200 2013 => ja käsittääkseni R1250. Ainakin gessuja.

Kun googlettelin aihetta, niin tämä oli maailmalla jo tiedossa marraskuun alussa. Multa mennyt ohi.

qeanu sanoi:
Seuraava luku tässä stoorissa:

Tänään tuli kirje "BMW Motorrad Nothern Europelta". Tästä lähtien kardaani vaihdetaan ilmaiseksi 60000km välein. Koskee siis vesijäähdytteisiä R1200 2013 => ja käsittääkseni R1250. Ainakin gessuja.

Kun googlettelin aihetta, niin tämä oli maailmalla jo tiedossa marraskuun alussa. Multa mennyt ohi.

Jee, tänne kilahti postloodasta kans tuo tiedote.
Tietäiskö joku, että mitä tarkoittaa, kun kirjeessä sanotaan, että kilometrit katsotaan kardaanista, ei matkamittarista...? Ens kesänä pitänee käyttä gessu gardaanin vaihdossa. Nyt mittarissa öpaut 59tkm.

Tulis mieleen, että kilometrilaskuri menee kardaanin kilometrien mukaan.
Tämä siis jos edellinen kardaaninvaihto on systeemissä, muuten se alkaa varmaan nollasta, siis kardaanin nollakilometreistä ja moottoripyörän ajokilometreillä ei ole väliä.

59 000km ajetun pyörän voi siis viedä kardaanin vaihtoon ja seuraava vaihto 119 000km kohdalla

lario sanoi:
Tulis mieleen, että kilometrilaskuri menee kardaanin kilometrien mukaan.
Tämä siis jos edellinen kardaaninvaihto on systeemissä, muuten se alkaa varmaan nollasta, siis kardaanin nollakilometreistä ja moottoripyörän ajokilometreillä ei ole väliä.

59 000km ajetun pyörän voi siis viedä kardaanin vaihtoon ja seuraava vaihto 119 000km kohdalla

Juu, näin minäkin sen pähkäilin olevan, mutta oli vaan jotenkin hassusti asia kirjoitettu siihen tiedotteeseen.

Mitähän eroa tuossa gessun kepissä on RT:n keppiin/tunneliin verrattuna, kun siihen ei kaiketi ole moista huolto-ohjelman muutosta tulossa, eikä ole ollut sitä kardaanikamppistakaan?
Kaverilla on LC RT ja siihen jo kertaalleen kardaani vaihdettu, kun oli vesi päässy tekemään tuhojansa...

kukamuumuka sanoi:
Juu, näin minäkin sen pähkäilin olevan, mutta oli vaan jotenkin hassusti asia kirjoitettu siihen tiedotteeseen.

Mitähän eroa tuossa gessun kepissä on RT:n keppiin/tunneliin verrattuna, kun siihen ei kaiketi ole moista huolto-ohjelman muutosta tulossa, eikä ole ollut sitä kardaanikamppistakaan?
Kaverilla on LC RT ja siihen jo kertaalleen kardaani vaihdettu, kun oli vesi päässy tekemään tuhojansa...

Ottaen huomioon miten hitaasti BMW on tämän ongelman kanssa edennyt luulen, että odottavat tuleeko ongelmia niin paljon että heidän täytyisi jotenkin reagoida. Siihen saakka... artisti maksaa.

Voi toki olla, että rakennekin on erilainen eikä niin altis?

No olihan tässä joku koira haudattuna.
20tkm välein tarkastus/voitelu huolto. Ja sillehän on tietysti hintakin löydetty. Mulle tuo sattuu joka toinen vuosi.
ee1c101880019e630df0aae80846f943.jpg

ktv sanoi:
No olihan tässä joku koira haudattuna.
20tkm välein tarkastus/voitelu huolto. Ja sillehän on tietysti hintakin löydetty. Mulle tuo sattuu joka toinen vuosi.

Suositeltu, tekemättä jättäminen ei vaikuta tuohon 60000 välein tehtävään vaihtoon. Missä se koira?

TA sanoi:
Eikös se ollut huoltovapaana myyty.

Eikös toi edelleen ole käyttöikänsä huoltovapaa? Vaihdetaan, kun käyttöikä tulee täyteen. Koira vois olla haudattuna, jos tuon joutuisi omaan piikkiin vaihdattamaan, kuudenkympin välein.

Koirahan voi olla haudattuna tuossa lausessa että "Kilometrilukema lasketaan kardaaniakselista, ei ajoneuvon kokonaismatkamittarin lukemasta" Tietääkseni kardaanissa ei ole omaa matkamittaria. Edellyttääkö tuo kuitenkin että on huollettu merkkihuollossa vai miten määritellän kardaaniakselin kilometrilukema?
20 tkm huollothan ei tosiaan näytä olevan ehto kardannin vaihdolle.

ts18056 sanoi:
Suositeltu, tekemättä jättäminen ei vaikuta tuohon 60000 välein tehtävään vaihtoon. Missä se koira?
No itse ajattelen että kun tuo maininta on tuohon laitettu, niin ensimmäisen kangen jälkeen muuttuneekin maksulliseksi. En todellakaan usko että näitä vaihdetaan ilmaiseksi maailman tappiin asti. Voi kai sen tarkastushuollon teetättää omalla kustannuksellaan vaikka 300km välein, miksi tuo maininta on ylipäänsä tuohon laitettu. Ja toinen ihmetys tuo 60tkm. Laitetaanko siihen kenties joku mittari joka mittaa sitä matkaa vai mikä homma, päätös jää valmistajalle vaihdetaanko vai eikö jos sitä matkaa mittaristosta lueta.

Koirahan voi olla haudattuna tuossa lausessa että "Kilometrilukema lasketaan kardaaniakselista, ei ajoneuvon kokonaismatkamittarin lukemasta" Tietääkseni kardaanissa ei ole omaa matkamittaria.

Eiköhän sinne pyörän ECU-boksiin tallennu dataa sen verran käytetystä kierrosluvusta, vaihteista ja nopeudesta, että kardaanin kilomotrit saadaan sitä kautta laskennallisesti.

Toisaalta, eihän tuossa sanota kardaanin vaihdonkaan olevan pakollista, edes kuudenkympin välein? Saahan sitä ajaa huoltovapaasti siihen asti, että porsii. Porsi sitten kotipihassa tai matkalla maailmalla.

Mulla on aiemmin BMW toimintatavasta sekä hyviä että paskoja kokemuksia. BMW pitää yleensä viimeisen asti kiinni ajatuksesta "BMW tekninen suunnittelu, materiaalit ja laatu on ensiluokkaista." Ja niissä EI ole tyyppivikoja! Mutta kun ovat tähän lähteneet, niin enpä usko tuossa mitään koiraa olevan haudattuna. Aika näyttää.

Itsekin mietin, että mitä toi hämmentävä "Kilometrilukema lasketaan kardaaniakselista, ei ajoneuvon kokonaismatkamittarin lukemasta" tarkoittaa. Itse epäilen, että se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kun minulle esim. vaihdettiin kardaani vastikkeetta viime kesänä mittarilukemalla 110tkm, niin 60 tkm välein ei tarkoita seuraavaan vaihtoa lukemalla 120 tkm eikä 180 tkm, vaan 170 tkm. As simple as that.

Back