• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

3 Orgilaista kaatoi Boxintiellä sipoossa 8.8.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Syyttäjänä toimii Kihlakunnansyyttäjä Ritva Salo, ensi viikolla on kuulemma taas paikalla joten sillon saan lisäinfoa jutusta varmaankin
smile_org.gif

Eniten tosiaan kiinnostaa onko tutkinnanjohtaja toimittanut kaiken olennaisen hänelle, lähinnä kiinnostus koskee niitä meidän ottamia valokuvia.
Jutun data omaa monenlaista mielenkiintoa. Jos tilannenopeus on pääasiallinen tuomioperuste, on ennuste huono.

Tuomio perusteluineen ja kaikki aiheutuneet kulut ja vakuutusmaksuseurauksineen on silti todennäköisesti mielenkiintoista analysoitavaa.

On muistettava, että meillä on jo nyt juttuja, joissa joku putkahtaa kolmion takia yllättäen prätkän eteen ja kun törmää, prätkäilijän tilannenopeus on aina yksi tutkijalautakunnan kirjauskohde.

Jos ei toteudu "oikeus ja kohtuus", tulisi jatkossa saada analyysiperusteet muuttumaan. Jos ymmärtämättömyys korvataan pykäläteknikon ammattitaidolla ja sillä (tilannenopeudella) perustellaan kohtuuton tuomio, asialle on saatava julkisuutta. Muuten asiat ei ainakaan muutu.

...Jos tilannenopeus on pääasiallinen tuomioperuste, on ennuste huono...
Mulle kävi näin:
- ajoin auton perässä ja edelläajavan eteen ponkaisi
parkkipaikalta auto, joka teki täysjarrutuksen ja stoppasi keskelle
tietä. Ohi ei ollut mitään mahdollisuutta miltään puolelta.
Edelläajava ja se eteen ponkaissut eivät osuneet toisiinsa. Mutta
minä rysäytin sen edelläajavan perään. Multa nokka tuusan
nuuskaksi ja siltä perä.

- tielle ponkaissut autoilija todettiin 100% syyllinen, kun aiheutti
koko tilanteen (jeeeeeees).
- edelläajanut "aavisti" tilanteen, kun sieltä oli aiemminkin
hönkinyt porukkaa tielle varomatta lainkaan. Minut todettiin
syyttömäksi
, kun asiat tapahtuivat ennalta
avistamattomalla tavalla ja minulla ei ollut kohtuudella mitään
muita vaitoehtoja kuin rysäyttää.

Omasta mielestäni asian olisi voinut kuvitella olevan minua
vastaan. Pakkoko minun oli ajaa niin lähellä etten ehtinyt pysäyttää.
Vaan totuus on toisenlainen. Vieläkin kyllä ihmettelen
lopputulemaa - mutta en valita .. en todellakaan.
*veinhetiloton,muttasilläeitullutmitään*

Jospa konkretisoidaan hieman oikean tilannenopeuden käsitettä. Laki sanoo asiasta siis näin:

”Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.”

Tähän asiaan keskeisesti vaikuttavia seikkoja ovat siis lain mukaan (1) tien kunto ja (2) tien kunnon heikkenemisen ennalta arvattavuus. Myös liikenneolosuhteilla on merkitystä (letkassa ajo ja turvavälit), mutta jätettäköön ne tämän ajatusketjun ulkopuolelle.

(1) Tien kunto voidaan jokseenkin varmasti todeta käsillä olevan näytön perusteella. Usea henkilö voi todistaa, että tie oli lukuun ottamatta ao. mutkaa hyvässä kunnossa. Tien kunnon perusteella ei siis voida tässä asiassa yleisesti edellyttää nopeuden alentamista sallitusta. Oletamme, että normaaliolosuhteisiin nähden nopeus oli sovitettu oikein.

(2) Olennaisin kysymys on, olisiko tien kunnon äkillinen heikkeneminen pitänyt arvata ennalta. Tähän kysymykseen vastaaminen ei ole helppoa. Voidaan ajatella, että tien yleisen kunnon perusteella ei ole ollut syytä epäillä kunnon äkillistä heikkenemistä. Samoin voidaan ajatella, että tiehallinto on olemassa sitä varten, että tiestö pidetään kunnossa, joten mitään ”yleisempää” syytä epäillä tien kuntoa ei myöskään ole olemassa. Nämä ovat kuitenkin vain aihetodisteita, joista ei voida päätellä, että tiellä olevan hiekan mahdollisuutta ei voida yleensä tai tässä nimenomaisessa tapauksessa edellyttää huomioitavan. Huolimatta tiehallinnon toiminnasta on yleisesti tiedossa, että teillä on toisinaan öljyä, hiekkaa tms. sinne kuulumatonta kamaa. Siitä, että tie oli ensimmäiset viisi kilometriä kunnossa, ei myöskään seuraa, että se olisi sitä jatkossakin.

Tämä kirjoitus on kokonaan virtuaalifilosofiaa, vain asianosaiset tietävät, mitä todella tapahtui. Tämän saman pohdinnan tekee kuitenkin tuomarikin. Niiden vaatimusten ja näytön pohjalta, jotka hänelle esitetään. Koska kysymykseen (2) on melko vaikeaa vastata millään objektiivisella tavalla, kysymys palautuu siihen, minkä tuomari katsoo lain tarkoituksen olevan. Tuomari saattaa yksinkertaisesti todeta, että laissa tarkoitettu ennalta arvattavuus edellyttää, että huolellisesti toimivan moottoripyöräilijän on aina ja kaikkialla varauduttava tienpinnan kunnon vaihteluun. Tässä tilanteessa kaatuminen osoittaa, että näin ei ole tehty, joten lakia on rikottu. Laista tätä päättelyä ei voida suoraan lukea. Kysymys palautuu siis lopulta siihen, mikä on tuomarin käsitys ennalta arvattavuudesta. Naiivia tai ei, mutta totta.

Tässä asiassa on vaikea sanoa, mikä on lain mukaan oikea ratkaisu. Juuri tästä syystä tuomarin käsityksillä on korostuneen suuri merkitys lopputulokseen. Asianajajan käyttäminen on ilman muuta suositeltavaa. Käsityksensä oikeasta ja väärästä lopputuloksesta tuomari kuitenkin muodostaa esitetyn näytön ja sen uskottavuuden pohjalta. Kysymys on myös siitä, ymmärtääkö tuomari niitä olosuhteita, jotka motoristi kohtaa tiellä. Ja jotta Jyrkikin ymmärtäisi, mainitsen vielä, että tuomarin ymmärrykseen voitte oikeudenkäynnissä vaikuttaa ainoastaan te asianosaiset ja letkassa ajaneet muut, joita mahdollisesti kuullaan todistajina.

Vielä yksi pikainen näihin "mcmiehen" lähinnä jo koomisuutta hipoviin sepustuksiin.  
biggrin.gif

Ei kukaan ole missään vaiheessa väittänyt sitä, etteikö tuomarikin olisi se kovasti mainostamasi ihminen, joka lisäksi jopa käyttäytyy niin kuin ihmisten on tapana.  
wink.gif

Pointti on kuitenkin se, että tuon saman, kovalla vaivalla väsäämäsi "besserwisser" tarinan, tulee kertomaan asiakkaalleen myös asianajaja ja lisäksi huomattavasti laajemmin ja selkeämmin kuin mitä sinä olet tehnyt.

Juridiikka on monitahoinen ja mielenkiintoinen alue ja on tietysti kiva kun löytyy ystävällisiä nuoria juridisen koulutuksen saaneita henkilöitä (tämä on arvaus), jotka ovat valmiita valottamaan asioita meille tavallisille motoristeille. Uskon silti edelleenkin, että kannattaa jutella sen oikean juristin kanssa ihan kasvokkain ennen kuin astuu tuomioistuimen eteen.
wink.gif

Vielä yksi pikainen näihin "mcmiehen" lähinnä jo koomisuutta hipoviin sepustuksiin.  
biggrin.gif
Ottaen huomioon, että ylivoimaisesti suurin osa tämän foorumin käyttäjistä on lakiasioiden suhteen ns. maallikkoja, on mielestäni hyvä, että löytyy ihmisiä, jotka jaksavat valottaa prosessin etenemistä meille maallikoillekin.

Sen sijaan sinun selkeästi ylimieliseen vivahtavalla asenteellasi kirjoitetut kommentit eivät ole toistaiseksi olleet juurikaan hyödyksi ainaakaan minulle. mcmiehen kommentoinnin johdosta olen minäkin, oletettavasti monien muiden tavalla, saanut jonkunlaisen kuvan oikeusprosessin kulusta ja siitä mihin asioihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Mielellään sitten toki asianajajan kera.

Minun mielestäni mcmiehen sepustukset eivät hivo koomisuutta, lähellekään. Mielestäni on lähinnä koomista antaa vakuuttavalla kielenkäytöllä ymmärtää, että oma tietotaito ko. alalla on huimasti parempi kuin jollakin aiemmin aihetta kommentoineella, ja jättää sitten itse asia kommentoimatta.

Toki niinkin saa tehdä, eikä kullakin alalla taitavilla ihmisillä ole välttämättä intressejä jakaa tietouttaan ilmaiseksi nettifoorumeilla. Tästä vain herää kysymys, mistä syntyy tarve yrittää polkea apuaan tarjoava taho maanrakoon?

- ajoin auton perässä ja edelläajavan eteen ponkaisi
parkkipaikalta auto, joka teki täysjarrutuksen ja stoppasi keskelle
tietä. Ohi ei ollut mitään mahdollisuutta miltään puolelta.
Edelläajava ja se eteen ponkaissut eivät osuneet toisiinsa. Mutta
minä rysäytin sen edelläajavan perään. Multa nokka tuusan
nuuskaksi ja siltä perä.

- tielle ponkaissut autoilija todettiin 100% syyllinen, kun aiheutti
koko  tilanteen (jeeeeeees).
- edelläajanut "aavisti"  tilanteen, kun sieltä oli aiemminkin
hönkinyt porukkaa tielle varomatta lainkaan. Minut todettiin
syyttömäksi
, kun asiat tapahtuivat ennalta
avistamattomalla tavalla ja minulla ei ollut kohtuudella mitään
muita vaitoehtoja kuin rysäyttää.

Omasta mielestäni asian olisi voinut kuvitella olevan minua
vastaan. Pakkoko minun oli ajaa niin lähellä etten ehtinyt pysäyttää.
Vaan totuus on toisenlainen. Vieläkin kyllä ihmettelen
lopputulemaa - mutta en valita .. en todellakaan.
*veinhetiloton,muttasilläeitullutmitään*
Mulla oli viime kesänä samanmoinen tilanne, tosin tuomio oli toiseen suuntaan...

Ajelin motarilla ruuhkassa (!!) ja edempänä tapahtui kolari minkä seurauksena kaikki vetivät liinat kiinni ja väistelivät parhaan kykynsä mukaan kukin mihin mahtuivat. Minulle ei jäänyt tilaa väistää ja kun nopeutta oli tilanteen alkaessa n.100km/h ei ferrarini (vanha ooppelinpaska) pysähtynyt kuten uudemmat autot. Loistavien pujottelujen jälkeen päädyin rysäyttämään edelläni ajaneen edellä ajaneen auton perään. Olin ainoa kolaroinut tässä rytäkässä ja tästä poliisisetä antoi minulle palkinnoksi sakon liikenteen vaarantamisesta.

Tähän lahjaan en ollut tyytyväinen, joten kiistin sakon. Oikeuteen mentiin ja oikeus totesi minun olleen syypää kolariin, koska turvaväli oli kuulemma liian lyhyt. Tätä koitin perustella sillä ettei ruuhkassa tarpeeksi pitkiä turvavälejä ole mahdollista pitää, koska sieltä aina joku kiireinen puikkaa väliin. Kukaan ei ollut todistamassa että olisin liian lähellä ajanut, mutta koska en saanut pysäyttettyä autoani, turvavälini oli siis liian lyhyt.

Että näin. Sakko sai siis lainvoiman ja minä olin syypää. Vaikka tilanne oli ennakoimaton, tilannenopeus mielestäni oikea ja tapahtui ruuhka-aikana.

Sen sijaan sinun selkeästi ylimieliseen vivahtavalla asenteellasi kirjoitetut kommentit eivät ole toistaiseksi olleet juurikaan hyödyksi ainaakaan minulle. mcmiehen kommentoinnin johdosta olen minäkin, oletettavasti monien muiden tavalla, saanut jonkunlaisen kuvan oikeusprosessin kulusta ja siitä mihin asioihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Mielellään sitten toki asianajajan kera.

Minun mielestäni mcmiehen sepustukset eivät hivo koomisuutta, lähellekään. Mielestäni on lähinnä koomista antaa vakuuttavalla kielenkäytöllä ymmärtää, että oma tietotaito ko. alalla on huimasti parempi kuin jollakin aiemmin aihetta kommentoineella, ja jättää sitten itse asia kommentoimatta.

Toki niinkin saa tehdä, eikä kullakin alalla taitavilla ihmisillä ole välttämättä intressejä jakaa tietouttaan ilmaiseksi nettifoorumeilla. Tästä vain herää kysymys, mistä syntyy tarve yrittää polkea apuaan tarjoava taho maanrakoon?
Olen pahoillani jos tulkitset kirjoitteluni ylimieliseksi, sillä eiköhän minun ja ”mcmiehen” välinen ajatustenvaihto ole tähän asti ollut lähinnä molemminpuolista nokittelua.

Kertoisitko kuitenkin missä kohdin olen yrittänyt vakuutella oman tietotaitoni olevan jollain tavoin korkeammalla tasolla kuin jonkun juridisia neuvoja antavan ? Jos oikein muistan niin nimenomaan kehoitin kääntymään tässä asiassa asiantuntijan puoleen eikä uskomaan netissä kirjoitettuja tarinoita. Sellaiselle henkilölle jolla on aitoa kiinnostusta selvittää kuinka esim. oikeusprosessi etenee, löytyy hyvinkin helposti paljon parempia ja luotettavampia lähteitä kuin jotkut nettipalstoilla kirjoitetut sepustukset.

Ja jos sinulla on parempaa tietoa mikä tämän ”mcmies” nimimerkillä kirjoittelevan henkilön tieto-taitotaso oikein on niin kertoisitko sen meille muillekin. Minulle kun on tähän mennessä syntynyt mielikuva ainoastaan innokkaasta omasta mielestään kaikkitietävästä henkilöstä joka mielellään opastaa muita. Eivätkä kaikki hänen kirjoittamansa tarinat suinkaan ole niin täyttä totta kuin voisi luulla.
wink.gif

sanoi:
Lainaa (JHBMW @ Marras. 04 2004,17:04)

Ottaen huomioon, että ylivoimaisesti suurin osa tämän foorumin käyttäjistä on lakiasioiden suhteen ns. maallikkoja, on mielestäni hyvä, että löytyy ihmisiä, jotka jaksavat valottaa prosessin etenemistä meille maallikoillekin.

Pakko ottaa kantaa, ja MadManin puolelle. On vain täällä maailmassa niin vaikea kertoa ilman ilkeilijäksi leimautumista, että:
1) Pitäisi opetella käyttäytymään
2) Pitäisi kunnioittaa toisten mielipidettä
3) Kukaan ei tiedä kaikkea kaikesta, vaikka itsestä varmasti niin tuntuukin...

Jaa...taitaa niitä olla muitakin vaikkapa aiemminkin jo mainitsemaani netikettiin liittyviä juttuja, mutta kuten esimerkistä opimme, ei vaikutusta.

Enemmin voisi pohdiskella niitä vaikuttimia, jotka saavat yksilön pätemään näillä hivenen hauskoilla menetelmillä. Arvelen että monessa kohdin noinkin hyvin asioista perillä oleva saisi enemmän yhteiseen asiaan aikaansaannosta jos tarkistaisi menetelmiään.

Mutta, kukin taaplaa tavallaan.
biggrin.gif

Olen pahoillani jos tulkitset kirjoitteluni ylimieliseksi, sillä eiköhän minun ja ”mcmiehen” välinen ajatustenvaihto ole tähän asti ollut lähinnä molemminpuolista nokittelua.
Toivottavasti näin on. Ja toivottavasti kumpikaan osapuolista ei ole pahastunut oikeasti, sehän ei olisi kivaa, eihän
smile_org.gif

sanoi:
Kertoisitko kuitenkin missä kohdin olen yrittänyt vakuutella oman tietotaitoni olevan jollain tavoin korkeammalla tasolla kuin jonkun juridisia neuvoja antavan?

Sellainen kuva minulle välittyi siitä, että pidät täällä jaettuja juridisia neuvoja lähinnä naurettavina. Minulle ne eivät ole olleet naurettavia, sillä en lakiasioista juuri mitään tiedä.

sanoi:
Jos oikein muistan niin nimenomaan kehoitin kääntymään tässä asiassa asiantuntijan puoleen eikä uskomaan netissä kirjoitettuja tarinoita. Sellaiselle henkilölle jolla on aitoa kiinnostusta selvittää kuinka esim. oikeusprosessi etenee, löytyy hyvinkin helposti paljon parempia ja luotettavampia lähteitä kuin jotkut nettipalstoilla kirjoitetut sepustukset.

Voisitko nyt vaikka tähän rakoon kertoa kolme helpoiten löytyvää, se saattaisi oikeasti olla avuksi. Toki lakia käsitteleviä opuksia löytyy rutosti, mutta sellaisia, joista maallikkokin saa käsityksen hommasta ei lienekään enää niin paljoa. Sitten kun vielä vähän tarkennetaan kohdealuetta vastaavanlaisiin tapauksiin kuin tämä kyseessä oleva, niin saattaa alkaa kohteiden helppo löytyvyys kärsimään. Voisitko heittää edes yhden helposti löytyvän lähteen, mistä tämänkaltaisiin tapauksiin voi tutustua. Uskoisin, että täällä olisi monta kiinnostunutta lukijaa moiselle aineistolle.

sanoi:
Minulle kun on tähän mennessä syntynyt mielikuva ainoastaan innokkaasta omasta mielestään kaikkitietävästä henkilöstä joka mielellään opastaa muita. Eivätkä kaikki hänen kirjoittamansa tarinat suinkaan ole niin täyttä totta kuin voisi luulla.
wink.gif

Sinänsä hupaisa juttu, että minulle on syntynyt täsmälleen samanlainen mielikuva sinusta, sillä erotuksella että sinä et mielelläsi opasta muita. Ehkä se on viisautta, sen kautta että tiedostat tietämättömyytesi, tiedä häntä.

Minä en tiedä mcmiehen tietotaidosta yhtään mitään, mutta hänen kirjoittamansa viestit ovat mielestäni olleet asiapitoisia ja asiantuntevan oloisia. Sinunkin viestisi ovat vakuuttavia, mutta ne eivät valitettavasti useinkaan koske käsiteltänä olevaa asiaa, vaan lähinnä niitä, jotka yrittävät asiaa käsitellä.

Sinänsä hupaisa juttu, että minulle on syntynyt täsmälleen samanlainen mielikuva sinusta, sillä erotuksella että sinä et mielelläsi opasta muita. Ehkä se on viisautta, sen kautta että tiedostat tietämättömyytesi, tiedä häntä.

Minä en tiedä mcmiehen tietotaidosta yhtään mitään, mutta hänen kirjoittamansa viestit ovat mielestäni olleet asiapitoisia ja asiantuntevan oloisia. Sinunkin viestisi ovat vakuuttavia, mutta ne eivät valitettavasti useinkaan koske käsiteltänä olevaa asiaa, vaan lähinnä niitä, jotka yrittävät asiaa käsitellä.
Yritin tuossa jo kerran aiemmin vastailla ajatuksiisi, mutta viesti näytti katoavan jonnekin virtuaaliavaruuteen.  
smile_org.gif

Piti vain sanomani, että olet varmaankin yhtä oikeassa arvioissasi minun taidoistani ja motiiveistani kuin mitä minä olen esim. sinun tai ”mcmiehen”.
wink.gif

höh. mitä te höyryätte?  antaa oikeuden päättää.  ymmärrän,että  kärsinyt osapuoli haluaa aina viimeiseen asti nähdä asiat omin silmin, mutta aika näyttää ja ei  saa katkeroitua, elämä jatkuu ja hyvä meininki!  p.s mitä tästä opimme??  
bowdown.gif

Joku meistä on käynyt seuraamassa mcmiehen luennointia ihan livenä ja siten on hänellä on toi kompetenssipuolikin selvinnyt.

Jos ny ei oo kovin merkittäviä opinnäytteitä ja muita meriittejä takana, kannattaisi puppelipoikien pysyä ihan hissukseen. Mcmiehen ei tarvitse juurikaan huudella oppiarvojensa takaa, vaan hän kykenee nimenomaan asia-argumentointiin.

Sitä toivoisi todella muiltakin, sitä ASIA-argumentointia!

edit: toistoverbin poisto

Joku meistä on käynyt seuraamassa mcmiehen luennointia ihan livenä ja siten on hänellä on toi kompetenssipuolikin  selvinnyt.

Jos ny ei oo kovin merkittäviä opinnäytteitä ja muita meriittejä takana, kannattaisi puppelipoikien pysyä ihan hissukseen. Mcmiehen ei tarvitse juurikaan huudella oppiarvojensa takaa, vaan hän kykenee nimenomaan asia-argumentointiin.

Sitä toivoisi todella muiltakin, sitä ASIA-argumentointia!

edit: toistoverbin poisto
Hyvä Seku, olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi siitä argumentoinnista. Voisitko itse vaikka joskus näyttää esimerkkiä meille muille  
biggrin.gif

edit:pieni tarkennus

Jos ny ei oo kovin merkittäviä opinnäytteitä ja muita meriittejä takana, kannattaisi puppelipoikien pysyä ihan hissukseen.
En tiedä, ketä tarkoitit, mutta minulla löytyy alan korkeakoulututkinto ja jo pitemmältä ajalta kokemusta sekä sen myötä kompetenssia kirjoittaa asiasta. Harkitsin kyllä pitkään, lähdenkö ylipäätänsä kommentoimaan tätä aihetta, koska en ole kovin ihastunut tuohon luennointipuoleen. Ehkä olisi sittenkin pitänyt jättää kommentoimatta.
wink.gif
Poliisikin on jo tätäkin keskusteluaihetta seurannut (millä sinänsä ole vaikutusta suuntaan eikä toiseen kun juttu aikanaan käräjäoikeudessa ratkaistaan). Siihen keskustelussa esitettyyn väitteeseen, että jutun ratkaisu olisi jotenkin kiinni siitä, onko tuomarilla hyvä tai huono päivä, en usko. Asia ratkaistaan henkilö- ja asiakirjatodistelun perusteella.

Hatunnosto kyllä Jassulle joka on jaksanut olla aktiivinen tämän asian kanssa. Omalla kohdallani jäänyt vähemmälle, odotan "kiltisti" päätöstä syyttäjältä.
Jos meidät todetaan "syyllisiksi" niin kyllä menee usko Suomen oikeusjärjestelmään lopullisesti, niin se aina kun omalle kohdalle kolahtaa.
Mutta onhan näitä tapauksia ollut missä tielaitos on korvannut motoristille sattuneita vahinkoja. Kun kyseessä on ollut odottamaton vahinko joka on johtunut tien puutteellisesta kunnosta tai tienhoidon laiminlyönnistä.
Katsotaan ja odotetaan vielä, varmasti kerrotaan lopputulos täälläkin
smile_org.gif

Korkein oikeus on ratkaissut lähes samankaltaisen onnettomuustapauksen vuonna 1998.  Tienpitäjä velvoitettiin korvaamaan autoilijoille vahingot, mitkä olivat aiheutuneet tien (yllättävästäkin) kunnosta.  Tuomion 1998:146 voi käydä lukemassa esimerkiksi osoitteessa www.finlex.fi.

Siihen keskustelussa esitettyyn väitteeseen, että jutun ratkaisu olisi jotenkin kiinni siitä, onko tuomarilla hyvä tai huono päivä, en usko. Asia ratkaistaan henkilö- ja asiakirjatodistelun perusteella.
Olen samaa mieltä Bomberin kanssa tässä asiassa. Ja vaikka onkin tullut ajoittain kritisoitua "mcmiehen" tekstejä hieman kovallakin kädellä niin onhan se kieltämättä aika erikoista, jos juridisen koulutuksen saanut henkilö painottaa neuvoissaan tuomarin henkilöön liittyviä asioita ja antaa ymmärtää että tällaisilla asioilla olisi päätöksen teossa suurtakin merkitystä.  

On kai itsestään selvää, että tuomarikin on vain ihminen ja kaikkiin hänen tekemiinsä päätöksiin vaikuttavat myös ns. inhimilliset tekijät. Aivan samalla tavoin kuin mihin tahansa ihmisten tekemiin päätöksiin, oli ne sitten tehty eduskunnassa, työpaikalla tai jossain muualla. Se mikä mielestäni kuitenkin erottaa tuomioistuimet monista muista paikoista on se, että siellä tehdyt päätökset perustuvat aina lakiin ja lisäksi ne on myös perusteltava. Laki Suomessa ja kaikissa muissa maissa jättää luonnollisesti tilaa tuomioistuimen harkinnalla, sillä on mahdotonta edes laatia järjestelmää johon kirjattaisiin kaikki mahdolliset elämäntilanteet jo ennakolta.

Väittäisin myös, että tuomioistuimissa politiikan vaikutus on todella vähäinen, toisin kuten esim. eduskunnassa jossa sentään säädetään kaikki ne lait joihin tuomareiden päätökset perustuvat. Tuomioistuimen tekemistä päätöksistä voi myös valittaa jos katsoo, että tehty päätös ei ole lainmukainen.

Väitänkin, että Suomessa tuomioistuimet toimivat harvinaisen tasapuolisesti ja että tuomarin henkilökohtaisilla uskomuksilla tai ns. huonoilla päivillä on todella vähäinen merkitys käytännössä. Siksi neuvot, jotka painottuvat tällaisilla asioilla spekuloimiseen tuntuvatkin hyvin oudoilta.
Itse uskon, että jos "kaatujien" tapaus joskus etenee käräjille asti niin he saavat varmasti tasapuolisen kohtelun huolimatta siitä kuka tuomarina istuu tai mikä viikonpäivä silloin sattuu olemaan.
wink.gif

Back