• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

3 Orgilaista kaatoi Boxintiellä sipoossa 8.8.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ne ketkä ovat Autoliiton jäseniä ja saavat kotiinsa Moottori-lehden voivat ihastella tuoreimman numeron (10/2004) sivulla 60 tutunnäköisiä kuvia
smile_org.gif
Kyllä, kuvat ovat meidän boxintien konttailusta...

Toimittajan postittama näytekappale kolahti tänään meikäläisen postiluukusta...

Ne ketkä ovat Autoliiton jäseniä ja saavat kotiinsa Moottori-lehden voivat ihastella tuoreimman numeron (10/2004) sivulla 60 tutunnäköisiä kuvia
smile_org.gif

No perkele lueskelin lehteä duunissa mutta juutuin münchenin näyttelyistä kertoville sivuille, ois voinu ilmeisesti selailla enemmänki. No toivottavasti löytyis vielä joku kappale.

Siittähän voi laittaa yhden näytenumeron sinne Porvoon polliisitutkintajohtajattarelle...
tounge.gif

Tossa lueskelin yhtä kirjaa, oli siinä semmossesta pienestä porukasta kysymys, jonka tilanne oli melko huono aikoinaan viranomaisten kanssa, mutta kun julkisuus lisääntyi, oli viranomaistenkin pakko ryhtyä parantamaan ennen jokseenkin autoritääristä tyyliään. Oiskohan se motoristienkin kanssa sama juttu? Voipi olla että kun lukumäärä kasvaa ja julkisuus lisääntyy, kohtelukin alkaa pikkuhiljaa muuttua asialliseen suuntaan...

Tänään oli Uusimaassa juttua, kun kolme autoa oli vetanyt ojaan Kulloon liittymästä, kun tielle oli valunut ilmeisesti naftaa ja veden kanssa sehän on tunnetusti erittäin liukasta. Oli paloautonkin lähtenyt pieneen sladiin, vaikka hiljaa oli tullutkin.
Eiköhän siitäkin tule sitten tutkinta liikenteenvaarantamisesta jos samalla linjalla mennään Boxintien ulosajon kanssa.

Itse ajoin tossa letkassa kolmantena ja ei voi muuta sanoa ku et sitä hiekkaa oli ihan perkeleesti!  
veryangry.gif
..jos edelläni ajanut Pat ei olis ehtiny varoittaa olisin itse ajanu siihen norm. vauhdilla ja tuloksena olisi ollut varma ulosajo. Paniikkijarrutuksen tehtyäni sain vedettyä mutkan "jalat maassa" periaatteella luullakseni noin 30km/h ja silti meinas lähteä alta. Kuten kuvista näkyy,hiekkaa oli todella tasainen kerros koko mutkan alueella sekä sitä ennen että jälkeen. Ainakaan kärkipäässä ei ylinopeutta ollut pätkääkään joten mahdollinen spekulointi siitä on turhaa.. Onneksi ei käynyt pahemmin kellekään..  
thumbs-up.gif
...eikä omia kalsareitakaan tarvinnu heti vaihtaa vaikka lähellä oli..  
tounge.gif
Hmm..Jeesustelu on pop.. pakostakin pistää miettimään etteikö kuitenkin olisi myös asianomaisissa osaltaan syynsä kaatuiluun.. jos ajetaan letkassa niin "yleensä" välit pitäis olla kunnossa ja vauhdit kaikille sopivia.. ja 60 ei ole paljoa jollekin mutkapätkälle..
Sitten taas pääsee siihen miksi jotku pystyivät näkemään hiekan ja pääsemaan kaatumatta ohitte, kun toiset havaitsivat sen vasta noin metriä ennen?
Auringon suunnalla tuskin on merkitystä koska mopot tulleet luultavasti samaan paikkaan minuutin sisällä
wink.gif

Ja jos välit ovat liian pienet niin luulis jotain hämmästystä herättävän edellä ajavan hätiköivä toiminta..?

Mut enhä mä mitää mistää tiedäkkään ja siks pysynkin poissa mutkapätkiltä.. välillä käyn lapissa väistelee poroja ojanpohjille ja radalla olemassa liikkuvana shikaanina
smile_org.gif

ei hernehiä ole tarjolla
bowdown.gif

smile_org.gif

Luin tuota lehteä ehtoolla ja nahkat vetäytyi silmien eteen just s. 58 kohdalla
wink.gif
, joten nyt vasta huomasin tuon jutun.
Parviaisen Eila, Moottorin pt, on itse motoristi, hällä lienee osuutensa tämän tärkeän asian palstatilalle.

Tämä on nyt kyllä semmoinen asia, mistä pitäisi ryhtyä pitämään enemmän meteliä. Vaikka tienpito Suomessa on vuosi toisensa jälkeen enemmän
033102ass_1_prv.gif
, niin ei ratkaisuna teiden huonoon peruskuntoon saisi olla nopeusrajoitusten alentaminen. Tätä BTW käsitteli myös Eilan pääkirjoitus "Jarrua vaan ei kehittämistä" samaisessa Moottorin numerossa.

Itse olen kirjoittanut näistä tienpidollisista asioista vuosi sitten keväällä, tuolloin omakohtaiset kokemukset kesältä 2002 suorastaan pakottivat avautumaan.

Lisäksi muita motoristiansoja löytyy vanhahkon SMOTO-aikaisen söhmikirjoitukseni linkeistä. Toivottavasti linkit vielä pelittävät.

Nyt ajankohtainen juttu.

Turvallista loppukautta kaikille + onnellista pitää T:tä kautta lumispoorissa jatkaville.

Hmm..Jeesustelu on pop.. pakostakin pistää miettimään etteikö kuitenkin olisi myös asianomaisissa osaltaan syynsä kaatuiluun..
Tottakai, lain mukaanhan syy on sinussa vaikka ajat 1000 litran öljyläikkään ja kaadut, joten tottakai syy on meissä kaatuneissa
smile_org.gif
"ajoneuvo tulee pystyä hallitsemaan tilanteessa kuin tilanteessa" plaa plaa plaa...

sanoi:
Sitten taas pääsee siihen miksi jotku pystyivät näkemään hiekan ja pääsemaan kaatumatta ohitte, kun toiset havaitsivat sen vasta noin metriä ennen?
Auringon suunnalla tuskin on merkitystä koska mopot tulleet luultavasti samaan paikkaan minuutin sisällä

Ja jos välit ovat liian pienet niin luulis jotain hämmästystä herättävän edellä ajavan hätiköivä toiminta..?

Jos osaat näyttää toteen että aurinko ei ole häikäissyt meitä tai että turvavälimme ovat olleet liian pienet niin ollos hyvä vaan
smile_org.gif

Jos osaat näyttää toteen että aurinko ei ole häikäissyt meitä tai että turvavälimme ovat olleet liian pienet niin ollos hyvä vaan
smile_org.gif
Tuossahan vaan meinasin että jos välit ovat olleet sopivat niin pakostakin on joutunut kaltoin kohdelluksi ja näkemään sen kauhean tapahtumaketjun, kun edellämenneet ovat jarrutelleet ja taiteilleet pystössä hiekkakohdan ylitse..

Jos taas välit ovat olleet riittävän pitkät niin sitten ei voi mitään.. se on voivoi.. toiset vaan sattuivat häikäisystä huolimatta huomaamaan hiekat tiellä ja tulos oli mikä oli..pystössä taas kerran
smile_org.gif

Ellei sitten aurinko ole tehnyt taas tepposiaan ja häikäissy osaa porukasta toisia enemmän.. sellaistakin olen huomannut joskus porukalla ajellessa.. pikkusen pilven takaa pilkistää niin toiset ovat kertalaakista sokeita kun toisilla ei taas vaikuta niin pätkän vertaa *samperin puusilmät*

Tuurilla ne laivatkin seilaa. toisinaan jopa osuu ja uppoaa

smile_org.gif
Tuossahan vaan meinasin että jos välit ovat olleet sopivat niin pakostakin on joutunut kaltoin kohdelluksi ja näkemään sen kauhean tapahtumaketjun, kun edellämenneet ovat jarrutelleet ja taiteilleet pystössä hiekkakohdan ylitse..

Jos taas välit ovat olleet riittävän pitkät niin sitten ei voi mitään.. se on voivoi.. toiset vaan sattuivat häikäisystä huolimatta huomaamaan hiekat tiellä ja tulos oli mikä oli..pystössä taas kerran
smile_org.gif

Ellei sitten aurinko ole tehnyt taas tepposiaan ja häikäissy osaa porukasta toisia enemmän.. sellaistakin olen huomannut joskus porukalla ajellessa.. pikkusen pilven takaa pilkistää niin toiset ovat kertalaakista sokeita kun toisilla ei taas vaikuta niin pätkän vertaa *samperin puusilmät*

Letkan puolenvälin paikkeilla ajaneena voinen kommentoida...
Hiekan huomasi välillisesti siittä, kun porukka keulilla konttas. sitä hiekkaa ei todellakaan huomannut kun vasta kohdilla. Onneksi meillä oli välit kunnossa, muuten olisi voinut käydä huonosti, ajamalla toisen päälle.

smile_org.gif

smile_org.gif

Hiekan huomasi välillisesti siittä, kun porukka keulilla konttas. sitä hiekkaa ei todellakaan huomannut kun vasta kohdilla. Onneksi meillä oli välit kunnossa, muuten olisi voinut käydä huonosti, ajamalla toisen päälle.
Kuten oon jo kertonu, mä ajelin siitä paikasta edellisenä päivänä.. Hiekkaa oli silloin vähintään yhtä paljon.. Tulin aika kovaa vauhtia tilanteeseen, mutta huomasin hiekan tarpeeks ajoissa ja sain vauhdin alas kovalla jarrutuksella -> vältyin konttaukselta.

Tuossa teidän tilanteessa on varmaan vaikuttanut se, että ollaan ajettu letkassa. Silloin ei tule ehkä niin paljon tarkkailtua tienpintaa, enimmäkseen tulee seurailtua mitä edessä olevat tekee, ja peileihinkin tulee vilkuiltua aika paljon.. Näin ainakin minulla, mutta luulisin sen menevän aika samaan tapaan muillakin?

Senkin olen ja kertonut, että tolla pätkällä kyttään erityisen tarkasti tienpintaa, siellä kun on usein naftaa mutkissa.. Se varmasti auttoi myös.

En siis lähtisi syyttämään todellakaan ketään noista lipoista, vaikka ne olikin mahdollista välttää. Kyllä tässä tapauksessa syyllinen on jossain ihan muualla, eli hiekottajassa  
kaboom.gif

mad.gif
Jonossa ajellessa jotenkin vaan tuntuu, että ympäristön tarkkailu ei ole ihan samalla tasolla kuin yksin ajellessa..

Selviskö jonon ensimmäinen muuten konttaamatta? Varmaan lukeekin jo jossain, mutta en jaksa sitä kaivaa nyt.. Ensimmäisellä ja jonon hännillä olevilla on varmaan ollut parhaat tsäänssit selvitä tosta, keskivälillä "haitariliike" aiheuttaa varmasti lisäjännitystä, ihan perässä taas ehtii näkemään tilanteen ajoissa ja reagoimaan..

Voisin hyvin kuvitella, että olisin kontannut tuossa paikassa jos olisin ajellu muiden pyörien perässä.. Jotenkin sitä vaan ajelee vähän liiankin paljon etummaisen mukaisesti, eli oon huomannu, että jos edessä ajavalla jää vaikkapa jarrutus mutkaan vähän liian myöhäseks, niin helposti sama käy ittelleen. Pitäs päästä eroon siitäkin tavasta.. Tai jättää pidempi väli...

Samassa letkassa keskivaiheilla myöskin ajaneena olen samaa mieltä. Hiekkaa ei helpolla nähnyt ja jarruttelukin alkoi oikeastaan siitä kun näki että jotain on edessä tapahtunut.

Pienemmillä väleillä ja kovemmalla nopeudella olisi tosiaan voinut olla jännät paikat meilläkin..

Kuten oon jo kertonu, mä ajelin siitä paikasta edellisenä päivänä.. Hiekkaa oli silloin vähintään yhtä paljon.. Tulin aika kovaa vauhtia tilanteeseen, mutta huomasin hiekan tarpeeks ajoissa ja sain vauhdin alas kovalla jarrutuksella -> vältyin konttaukselta.
Nonniin, eli kaikki on Tylyttäjän vika! Eikö Tylyttäjä perkele ilmoittanut asiasta tiehallintoon, tai kunnalle, jotta he olisivat käyneet siivoomassa skeidan pois.
tounge.gif

Nonniin, eli kaikki on Tylyttäjän vika! Eikö Tylyttäjä perkele ilmoittanut asiasta tiehallintoon, tai kunnalle, jotta he olisivat käyneet siivoomassa skeidan pois.
tounge.gif
PLAAH
baaa.gif

ainahan se vika on tien käyttäjässä..samoin kuin wessan käyttäjässä jos paska sattuu tukkimaan koko koneiston..
tai hississä,, auta armias pitikö painaa kuutoseen kun neloseen ois ehtiny ihan hyvin ennen sähkökatkoa, ja siitä joutanu kävelemään ja läskiä polttamaan..ja niin työtäänhän se hiekottaja vaan tekee .Ei kukaan kerkee 24/7 vahtaamaan meitin ajoratoja..ja on se vaan kumma kun määrärahat riittää pikateitten kunnostukseen,, ei kevyen liikenteen väylien..jos se naapuri nyt aamulla sattuu olemaan tavallista pirteämpi niin tee kaikkesi jotta osaat ja oivallat lohkaista jotain sen autosta tai siitä kuinka sen akka kimittää ja koira paskoo pitkin pihoja ja lapsetkin on aivan päin persittä kasvatettu ... jottei se vaan saa nauttia paremmasta päivästä kuin sinä...
yritä edes
lookaround_orig.gif

mikä ihmeen yksilön vapaus
033102ass_1_prv.gif

kaikki takasin savupirtteihin täitä nyppimään toistemme niskoista .....sitä on toisesta wälittäminen.

Boxintie .. hmm koko juttu,. no toivotaan jotta kaikki saa pullaa....

tounge.gif
Näin on, mun vikahan se on
wink.gif
No, jälkikäteen täytyy sanoa, että todellakin olis pitäny stopata siihen ja soittaa johonkin! Jatkoin vaan matkaa, ja himassa asia oli jo unohtunut, kunnes luin lipoista täällä.

Näin muuten tämän surullisenkuuluisan letkan juuri ennen lippoja Boxin Shellillä, itse olin lähdössä toiseen suuntaan samaan aikaan (Spjutsund).. Ei tullut edes siinä mieleen varoittaa.. Prkl, oli vaan asia unohtunu...

Ens kerralla sit paremmin...

Noniin, tämähän farssi jopa etenee. Soittelin tutkinnanjohtajalle ja hän sanoi että ensi viikolla lähtee juttu syyttäjälle harkintaan, parin viikon sisällä kuulemme varmaan kutsuuko linnareissu vai selviämmekö naurettavilla parin miljoonan euron sakoilla tuosta kaatumisesta
smile_org.gif

Tiehallintokin ilmoitteli mailitse minulle tänään että korvausvaadekin seisoo pöydällä niin pitkään kunnes syyttäjä on tehnyt päätöksensä asiassa...

Kohta on tätäkin juttua 3 kk:tta tutkittu, nyt tiedän ainakni mihin ne munkin veroeurot kuluu tässä maassa
biggrin.gif

Noniin, tämähän farssi jopa etenee. Soittelin tutkinnanjohtajalle ja hän sanoi että ensi viikolla lähtee juttu syyttäjälle harkintaan, parin viikon sisällä kuulemme varmaan kutsuuko linnareissu vai selviämmekö naurettavilla parin miljoonan euron sakoilla tuosta kaatumisesta
smile_org.gif

Tiehallintokin ilmoitteli mailitse minulle tänään että korvausvaadekin seisoo pöydällä niin pitkään kunnes syyttäjä on tehnyt päätöksensä asiassa...

Kohta on tätäkin juttua 3 kk:tta tutkittu, nyt tiedän ainakni mihin ne munkin veroeurot kuluu tässä maassa
biggrin.gif
No niin, hyvähän se on, että välillä tässäkin asiassa jotain tapahtuu ku päässy melkein jo unohtumaan koko juttu. On se kyllä perkele jos ne jotain sanktioita tosta vielä jaksaa jaella.

smile_org.gif

biggrin.gif
No niin, hyvähän se on, että välillä tässäkin asiassa jotain tapahtuu ku päässy melkein jo unohtumaan koko juttu. On se kyllä perkele jos ne jotain sanktioita tosta vielä jaksaa jaella.
No niin, tässä tulis pikku vinkki. Voisitte ottaa syyttäjään ihan itse jossain vaiheessa yhteyttä ja keskustella hänen kanssaan, jos kerran " terävän pään" kanssa laitoksella ei oo keskustelut ottanut tuulta alleen. Toki se pitää paikkansa, että ajoneuvo tulee saada pysäytettyä kaikissa tilanteissa AJORADAN NÄKYVÄLLÄ OSALLA ja  ENNALTA ARVATTAVISSA tilanteissa. Olette ilmeisesti jo ajaneet kyseistä tietä jo jonkin matkaa ( kuten arvaat, en tunne paikkaa ja kuinka hyvä mutkapätkä se on) ja mitään hiekkaa ei ole missään muissa mutkissa ollut. Ja jos yksi mutka on tossa kunnossa mitä valokuvista näkee, niin onhan se hiekoitettu paremmin kuin talvella. Ei todellakaan ole ennalta arvattavissa tien tuollainen kunto, onhan kyseessä kuitenkin pikitie eikä sorapätkä. Ja muun edellä menevän liikenteen vuoksi ? ei tien näkyvä osa ole tietenkään ollut kovin pitkä. Näin ainakin itse kun´moisin tuollaiset tutkinnanjohtajan omat käsitykset. Mitkä lienevät hänen vaikuttimensa syyttäessään teitä - en ymmärrä.  Olkaa kovina vaatimustenne suhteen älkääkä alistuko ainakaan sakkoa ottamaan tapahtuneesta.

Tossa vielä toi pykälä:

23 §

Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Juttelin eilen alakerrassamme asuvan poliisin kanssa, joka oli sitä mieltä että viimeistään Rosiksessa homma kaatuu mahdottomuuteensa. Hän juuri kanssa kertoi minulle tuosta pykälän kohdasta jossa mainitaan tuo "Ennalta arvattavissa"-juttu.

koko alkupätkä, eli reilu 5 km, oli täysin puhdasta - vasta onnettomuusmutkassa oli tuollainen hiekkaranta odottamassa...

Mutta kuitenkin, jos syyttäjällä on huono päivä, niin hän vie jutun oikeuteen asti, ja jos oikeuden tuomarilla on huono päivä, niin hän voi vielä antaa tuomion asiassa...
confused_orig.gif

Ei se takaa mitään, vaikka tie oli ollut puhdas 5 km.

Mutta luulisi ainakin että jos syyttäjällä on huono päivä, niin viimeistään puheenjohtaja tajuaa jotain, ja päättää se motoristien eduksi (mitä tässä olisikin aika luonnollista).

Back