Kertokaapas arvon zetorimiehet tai -naiset, että miten vanhempi ZX-10 (1988-90) eroaa ZZR1000 :sta muutoin kuin koneen koolta? Eikö nuo ole kuitenkin aika lailla samaa tekniikkaa? Onko esim. ajettavuudessa merkittäviä eroja?
Samaa sukujuurta ovat, ja siksi tehtaan tyyppimerkinnöissä on tosi pieni ero, kun kymppi on ZXT-10B (88-90) ja zetori on ZXT-10C (90-92), tai ZX-10D (93-97). Jostain syystä aika vähälle huomiolle on jäänyt, että viimeisimmät 1100 zetorit (98-01) on itse asiassa G-malleja eli tyyppimerkintä ZXT-10G. ZXT-10E taas on uudempi, vesijäähdytetty GPZ1100, ja ZXT-10F sen ABS-jarrullinen versio. Uusi ZX-10R on ZXT-00C (04-05) tai D (06-07).
No siinäpä tuli vähän (OT) nippeli-triviaa
Takaisin asiaan: peruskonstruktio kympissä ja zetorissa on sinällään aika sama, mutta eroja taitaa sittenkin löytyä enemmän kuin yhtäläisyyksiä.
Rungot on erilaiset, samoin stonga, etutolpat ja jarrulevyt & satulat. Vanteet erilaiset, kympissä takana 18" vanne. Tankki, kaikki katteet, mittaristot ja valot erilaiset.
Moottorissa joitain samoja osia, mutta niitäkin tietääkseni vähän. Laturi & startti taitavat mennä ristiin, samoin vaihteistossa voipi olla samaa, samoin kytkin.
Kampura on erilainen, zetorissa pitempi-iskuinen, samoin männät (isompi syl. halkaisija) ja eri veivit, koska zetorissa on alapäässä isompi laakeri. Itse kampikammio on hieman erilainen, kun zetorissa ryhmä vähän enemmän etukenosssa, tosin vain 2 astetta. Sylinteriryhmä sama, mutta putket erilaiset.
Nokkaketjun luulisin olevan samoja, kiristin on sama. Nokka-akselit luultavasti erilaiset, keinuvivut samat, samoin venttiillinsäätöpalat. Samat tulpat, mutta eri puolat ja sytkäboxi. Kansi erilainen, zetorissa isommat venat. Myös kaasarit zetorissa isommat. Niin, ja zetorissa on ram-air, ensimmäisenä maailmassa!
Jäähdytin on zetorissa isompi. Puhallin saattaa olla sama?
Joten, eipä tainnut paljon olla samaa, mutta kyllä niitä osia voi silti ristiin aika paljon vahdella.
kapsu varmaan kuitenkin tieää paremmin ajettavuuden, itsellä tuollaista kun ei ole verrokkina ollut, vaan mulla oli (on) "isoäiti-Ninja" eli GPz900R.
-kawajack