• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZX-9R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervepä terve
smile_org.gif
Tuli tuossa kolmisen viikkoa sitten saatua alle eka mp
tounge.gif
ZX-9R -00 oon tyytyväinen pyörään, viime vklpna kilometrejä sain ajettua vain 540km
biggrin.gif
ajamista haittaa vähän kun oon nyt intissä
sad_orig.gif
Mutta ensi kesänä sitten paljon enemmän ajoa
tounge.gif

Tosiaan mitä toimenpiteitä ootte tehnyt kun olette pistäneet sliparin ? tai yleensäkin minkälaiset huollot on ollut mitä niissä on ? mitä kikkoja joidenkin osien irti ottamiseen ?
tarkoitus olisi vähän laitella pyörää nyt talvella, pistäkää vinkkejä mistä osia ja mistä kannattaa.. kokemuksia !
Kiitän jo etukäteen vastauksista !
smile_org.gif

asennushommat ei ole uutta kun ammatti on ajoneuvoasentaja mutta moottoripyöriin en vielä päässyt ennen tätä kunnolla tutustumaan
smile_org.gif

Btw, onko asia niin että tästä seuraava malli on ruisku koneella ?? edellinen omistaja niin väitti mutta eipä ainakaan vielä ole eteen tullut.. ?

Btw, onko asia niin että tästä seuraava malli on ruisku koneella ?? edellinen omistaja niin väitti mutta eipä ainakaan vielä ole eteen tullut.. ?
Ei ole ysejä olemassa (jos ny ei jälkiasennuksia oteta huomioon) ruiskumalleina. Jännä juttu, kun aiemminkin olen kuullut useastikin väitettävän äffää ruiskukoneeksi. Keihinit ne sieltäkin löytyy.
smile_org.gif

Sliparin vaihdosta: jos pelkän sliparin vaihdat, niin voi hyvinkin olla, että mitään muita operaatioita ei tarvitse tehdä. Jos samalla vaihdat esim. vapaavirtausfilsun, niin sitten olis parempi hommata suutinsatsi tai ihan vain vaihtaa vähän isompaa suutinta ja nostaa neuloja.

Kannattaa kuitenni käyttää penkissä ja mitata samalla arvot, jotta tietää missä mennään. Eihän noista koskaan haittaa ole.

Itse vaihdoin jokunen viikko sitten Remuksen bolttarin paikoilleen ja samalla lähti Saksanmallista väliputkessa oleva katti (tuo tässäkin ketjussa mainittuun "reikälevy" putkessa siis) hemmettiin. Eli nyt pitäis olla suoraa putkea alusta loppuun asti. Ei ruvennut pahemmin mulla edes paukuttamaan, joten seokset tuntus persdynon mukaan ihan hyvät olevan. Vetää tasaisesti koko alueen läpi. Talven aikana kuitenkin tulee laitettua K&N paikoilleen ja muutenkin käytyä koko mopedi läpi, joten keväällä sitten kunnolla säätöihin.

Helpoimmalla pääset, kun hommaat manuaalin tuohon e2-malliin (2000vm:hän se oli?). Voin sanoa samantien, että piraattina (eli esim. pdf-muodossa) et tuota löydä, kuin Saksankielisenä, eli hommaa suoraan ihan aito paperiversio, niin alkaa huollot luistamaan
smile_org.gif
Ei mulla osien irroittamisesta tule oikeestaan sen kummemmin mitään mieleen. Kawassa on kohtuu hyvin tilaa tehdä hommia ja helposti tuota myös purkaakin, ilman että mitään tulee hajoitettua. Tänään revin itse kaikki katteet irti ja iisi hommahan tuo oli.

- P

Ei ole ysejä olemassa (jos ny ei jälkiasennuksia oteta huomioon) ruiskumalleina. Jännä juttu, kun aiemminkin olen kuullut useastikin väitettävän äffää ruiskukoneeksi. Keihinit ne sieltäkin löytyy.
smile_org.gif

Sliparin vaihdosta: jos pelkän sliparin vaihdat, niin voi hyvinkin olla, että mitään muita operaatioita ei tarvitse tehdä. Jos samalla vaihdat esim. vapaavirtausfilsun, niin sitten olis parempi hommata suutinsatsi tai ihan vain vaihtaa vähän isompaa suutinta ja nostaa neuloja.

Kannattaa kuitenni käyttää penkissä ja mitata samalla arvot, jotta tietää missä mennään. Eihän noista koskaan haittaa ole.

Itse vaihdoin jokunen viikko sitten Remuksen bolttarin paikoilleen ja samalla lähti Saksanmallista väliputkessa oleva katti (tuo tässäkin ketjussa mainittuun "reikälevy" putkessa siis) hemmettiin. Eli nyt pitäis olla suoraa putkea alusta loppuun asti. Ei ruvennut pahemmin mulla edes paukuttamaan, joten seokset tuntus persdynon mukaan ihan hyvät olevan. Vetää tasaisesti koko alueen läpi. Talven aikana kuitenkin tulee laitettua K&N paikoilleen ja muutenkin käytyä koko mopedi läpi, joten keväällä sitten kunnolla säätöihin.

Helpoimmalla pääset, kun hommaat manuaalin tuohon e2-malliin (2000vm:hän se oli?). Voin sanoa samantien, että piraattina (eli esim. pdf-muodossa) et tuota löydä, kuin Saksankielisenä, eli hommaa suoraan ihan aito paperiversio, niin alkaa huollot luistamaan
smile_org.gif
Ei mulla osien irroittamisesta tule oikeestaan sen kummemmin mitään mieleen. Kawassa on kohtuu hyvin tilaa tehdä hommia ja helposti tuota myös purkaakin, ilman että mitään tulee hajoitettua. Tänään revin itse kaikki katteet irti ja iisi hommahan tuo oli.

- P
Multa löytyy Haynesin manuaali ZX7R ja ZX9R-malleihin, joten jos huoltoja meinaa itse tehdä niin tuo on oiva apu. Hintaa voisi olla vaikka 15€. Opus on englanninkielinen ja sisältää runsaasti kuvia ja neuvoja/jippoja.

Tulipahan ulkoiletettua ysipärrää toissapäivänä Alastarolla ja eilen Apparalla. Täytyy todeta että kyllä tuon kanssa sai painia, ja kyllä se välillä tuntu pyörä vievän miestä, eikä mies pyörää. Onneks siitä sai kuitenkin aina painiotteen kun se meinas karata...
biggrin.gif

En väitä etteikö osaavissa käsissä tuo pyörä kule ihan kunnollisiakin kierrosaikoja, mutta vois tuo pyörä olla silti vähän kevyempi käsitellä. Toki tuollakin oppii ajamaan, mutta ehkäpä vähän vaikeamman kautta. Mutta parempaan suuntaan koko ajan. Kyllä ne mutkat alkoi jo lopussa näyttään tältä:

http://www.mp-foorumi.com/kuvat....72.html

Musta on kyllä hauskaa, kun lukee uusien ysipärrä kuskien ihastuneita kommentteja pyörästään. Mustakin ysipärrä oli loistava pyörä sen jälkeen kun oli ajellut 600 banditillä.
tounge.gif
Aivan, se mihinkä ihastuin siinä oli sen rauhallisuus/vakaus ja kohtuulisen tehokas ja vääntävä kone. Ainut vaan että sisälläni piili toisenlainen kuski kuin osasin odottaa.
biggrin.gif

Musta on kyllä hauskaa, kun lukee uusien ysipärrä kuskien ihastuneita kommentteja pyörästään. Mustakin ysipärrä oli loistava pyörä sen jälkeen kun oli ajellut 600 banditillä.
tounge.gif
Aivan, se mihinkä ihastuin siinä oli sen rauhallisuus/vakaus ja kohtuulisen tehokas ja vääntävä kone. Ainut vaan että sisälläni piili toisenlainen kuski kuin osasin odottaa.
biggrin.gif
Pakko tuohon hieman kommentoida, Kyllä ainakin omasta ysistä rauhallisuus on kaukana kun välityksiä on vaihdettu 16/41->16/45
tounge.gif
.
Meinaan en monellakaan mopottimella ole ajanut(siis kyykyllä/streetillä)joka keulii kakkosella kaasusta.Siis sellaset on harvassa.
Toki kaikki mopottimet saa kiukkuseksi välityksiä vaihtamalla, mut siltiki.

tounge.gif
biggrin.gif
Pakko tuohon hieman kommentoida, Kyllä ainakin omasta ysistä rauhallisuus on kaukana kun välityksiä on vaihdettu 16/41->16/45
tounge.gif
.
Meinaan en monellakaan mopottimella ole ajanut(siis kyykyllä/streetillä)joka keulii kakkosella kaasusta.Siis sellaset on harvassa.
Tarkoitin rauhallisuudella koko pyörän käytöstä. Vaikka oot muuttanut välityksiä, niin tuskin se mopo mitenkään arvaamaton on. Muun muassa kaasukahvan liike on niin pitkä että jos haluaa mopon ampuvan, niin sitä on tosissaan käännettävä, että oikeesti jotain tapahtuu. Toki siis pyörästä löytyy agressiivista puolta, kun nupin kääntää nurin. Mutta sitten taas jos vertaa pyörän ajotuntumaa esim 10r:ään tai vaikka säädettyyn GSX-R 750:iin niin pyörä kääntyy rauhallisesti, alusta on pehmeä ja ajoasento on pysty mikä haitanneen nopeita ja jyrkkiä käännöksiä. Keula on ainakin omassa (-01) pyörässäni epävakaan oloinen kun mennään tiukkoihin kurveihin.

tounge.gif
biggrin.gif
tounge.gif
.
Tarkoitin rauhallisuudella koko pyörän käytöstä. Vaikka oot muuttanut välityksiä, niin tuskin se mopo mitenkään arvaamaton on. Muun muassa kaasukahvan liike on niin pitkä että jos haluaa mopon ampuvan, niin sitä on tosissaan käännettävä, että oikeesti jotain tapahtuu. Toki siis pyörästä löytyy agressiivista puolta, kun nupin kääntää nurin. Mutta sitten taas jos vertaa pyörän ajotuntumaa esim 10r:ään tai vaikka säädettyyn GSX-R 750:iin niin pyörä kääntyy rauhallisesti, alusta on pehmeä ja ajoasento on pysty mikä haitanneen nopeita ja jyrkkiä käännöksiä. Keula on ainakin omassa (-01) pyörässäni epävakaan oloinen kun mennään tiukkoihin kurveihin.
Jep jep

Tämä on varmaan kysytty ennenkin... Mutta olen laiska ja kysyn uudestaan
tounge.gif

Elikkä öljyt... Minkälaiset öljyt te käytätte? Minulla on nyt luultavasti Valvoline ja moottori naksuttaa hieman... Ennen huoltoa ei tehnyt sitä.

tounge.gif

Elikkä öljyt... Minkälaiset öljyt te käytätte? Minulla on nyt luultavasti Valvoline ja moottori naksuttaa hieman... Ennen huoltoa ei tehnyt sitä.
Oon käyttänyt mun 9 ärrässä (vm 2001) Teboilin Super Bike Öljyy,
On ainekin toiminut minulla paremmin,kuin se Gastrollin Punanen oliko se GP4?
cool.gif

tounge.gif

Oon käyttänyt mun 9 ärrässä (vm 2001) Teboilin Super Bike Öljyy,
On ainekin toiminut minulla paremmin,kuin se Gastrollin Punanen oliko se GP4?
cool.gif
Ettet nyt vain tarkoita Castrol GPS 4T?
smile_org.gif
Mulla on tuota ollut ja ihan kohtalaisesti on pelittänyt = ei mitään isompia ongelmia. Vertailupohjaa ei kylläkään ole.

Onks kukaan laskenut ohjaustankoa 00-02 ysistä alkuperäisillä kiinikkeillä?
Sky , tohon sun edelliseen viestiin palatakseni , oletkos aivan varma , että sulla on etupumppujen kaikki säädöt tismalleen samalla tasolla molemmilla puolilla...??? Oletko muuten harkinnut ohjausiskarin ostoa pyörääsi , se kun poistaisi sen "epävarmuuden" tunteen lujaa ajettaessa niihin tiukkoihin mutkiin ...

Onks kukaan laskenut ohjaustankoa 00-02 ysistä alkuperäisillä kiinikkeillä?
Sky , tohon sun edelliseen viestiin palatakseni , oletkos aivan varma , että sulla on etupumppujen kaikki säädöt tismalleen samalla tasolla molemmilla puolilla...??? Oletko muuten harkinnut ohjausiskarin ostoa pyörääsi , se kun poistaisi sen "epävarmuuden" tunteen lujaa ajettaessa niihin tiukkoihin mutkiin ...
Etupään säädöt on kyllä tarkistettu, kun kesällä tuli vähän säädeltyä sekä etu että takapäätä.

Ohjausiskaria olen harkinnut, mutta ovat niin tolkuttoman hintasia, etten oo kehannut ostaa. Sanoisin että osa keulan epävakaudesta johtuu kuskista. Kun tulen tiukkaan kurviin, jossa vauhtia joutuu ottamaan pois, niin ajoasentoni on usein huono, eli aivan liian pysty. Eli siispä olen ajatellut että laskisin stongat riittävän alas, niin hitaammassakin ajossa olisi paremmassa asennossa. Samoin olen ajatellut että radalla vois teipata retkipatjasta tehdyn "tyynyn" tankin eteen, joka pakottaisi istumaan taaempana.

Keulan jousia voisin koittaa tiukentaa, mutta se heikentää pyörän kääntyvyyttä. Eli pitäs laskea keulaa alaspäin, jotta sen voi tehdä. Toisaaltaan tiukka keula täristää ohjaustanko ja kädet puutuu.
tounge.gif

Noniin. Takaiskarin alla on 6 mm prikkaa. Etuputkia tuli nostettua 4 mm.

Elikkä seuraukset:

Ulkonäkö parani heti huomattavasti. Ajettavuus kaks päällä on huippuluokkaa. Ohjaus tottelee cruisailessakin todella mukavasti, tiukissakin tilanteissa. Ohjaus on siis erittäin terävä. Valitettavasti taisin olla liian ahne...
wink.gif
Kun ajaa lujempaa hyvin tiukkaa mutkaa ja koittaa vähän roikkua (opettelen sitä vasta), niin pyörä kääntyy vietävän terävästi ja jokainen pienikin liike välittyy ajoon suurena, joten ajosta tulee äkkiä hyvin terävää ja poukkoilevaa.

No koitan kiristää keulan jousia vähän, se kyllä rauhoittaa kyllä keulaa heti. Se kuuluisa ohjausiskarikin vois alkaa auttamaan myös tässä tilanteessa. Nyt lähinnä mietin että jos tarvii, niin laskenko keulaputkia vai otanko toisen prikan pois takaa(jälkimmäinen on helpompi)?
confused_orig.gif

Ja kolmas tonni taas siihen, että saa uuden pyörämän näyttämään, kuulostamaan ja toimimaan kunnolla.  
wink.gif
Em. "pakollisilla" virityksillä pyörästä saa taas kuin uuden.

Kyllähän Ysi oli erittäin hyvä ja hauska pyörä. Mielestäni aliarvostetuin superbike.
Juurikin näin.+1
Kyllä siihen arvostuksen puutteeseen on olemassa ihan selkeä syy!
Pyörän alusta on säätämättömänä  
033102ass_1_prv.gif
:stä. Pyörä on saanut myös kiitosta, tosin nimenomaan säädettynä . Muutta moniko peruskuski ymmärtää mitään alustan säädöstä. Tai jos pitää mennä vielä pitemmälle eli ruveta korottaan perää ja laskeen keulaa?

Oiskin kiva kuulla että moniko ysiärräkuski on täällä nostanut perää ja moniko on myös laskenut sitä keulaa???
Mullakin oli alusta säädettynä aika nappiin. Ei tarvinnut vaihtaa edes takaiskaria. Totteli säätöihin, kun namiskoista ruuvaili. Hyvä puoli olisi ollut hydraulinen esijännityksen säätö eikä tollasta, mikä vaatii vasaran ja ruuvarin. Nostin myös takarungon korkeutta 3mm prikan kanssa 15mm. Eli prikka laitettiin iskarin ja takahaarukan väliin. 1mm juuressa = n. 5mm takarungon korkeudessa. Vielä Pilot Powerit alle + ohjausiskari, niin ei tarvinnut nöyristellä millekään mopolle mutkapätkällä eikä radalla.  
wink.gif
Alko kiinnostaan tämä takapään korutuskikka, mutta se jäi vielä epäselväksi että mihin paikkaan tarkalleen se prikka laitetaan?

Back