• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha YZF-R1

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yamaha yzf-R1 vm 06

terve.. oisko kellään tietoo mistä sais R1 vm 06 olevan rungon.. kaveri osti muutamia vuosia sitten pyörän avk:lta ja ne sotkit pyörän asiat jotenki ja siihen ei saa papereita niin tarvis rungon missä ois paperit.. minkä vuotisiin runkoihin toi 06vuoden kone käy? saisin ite pyörän todella halvalla mut en viitsi ostaa sitä jos ei mistään löydy runkooo siihen..

Pitäs vissiin alkaa katella mopoa tulille. Hain biltemasta uuden "laatuakun":thumbup: Katotaan lähteekö laakista käyntiin:D Jos vaikka lauantaina hakis mopon kotio:)

Auttakee tietämätöntä.
Nyt se hetki koitti kun sain pihaani ensimmäisen pyörän sitten mopoajan. Ei kummallinen hankinta, mutta kaiketi soiva peli ensimmäiseksi isoksi pyöräksi -02vm ärrä. Tietoa huolloista on aika vähän ja luotto sen toimivivuuteen pitäisi saada nyt kuntoon, koska auto tuli hävitettyä ja tuolla pitäisi ajella satoi tai paistoi. Kävin jo paikalliselta yrittäjältä kyselemässä mitä maksaisi jos kävisi koko kapistuksen läpi, vaihtaisi kumit jotka tilasin ym oli n.800€ ei varmasti paha hinta, mutta tuon ikäiseen/hintaiseen pyörään ei raaskisi ihan sellaista summaa laittaa heti yhteen huoltoon, vaikka toki olisi sen jälkeen vailla vaan kovaa ajoa...
Kiinnostusta olisi vähän opiskella syvemmälti tuota laitetta. Nyt olisin siis vailla vinkkejä.. Mitä asioita olisi helppo itse käydä läpi/tarkastella? Tarkoitus olisi vaihtaa nyt ensitöikseen öljyt ja suodatin, kumien vaihdon yhteydessä putsailla ketjut ja rattaat.. Minkä hintaisia yleensä uudet ketjut ja rattaat ovat? Harkinnassa olisi vaihtaa -1/+2 koska ajan pääsääntöisesti työmatkaa n.12km taajamaa... Varmaan kannattavaa?? :) sitten tekisi mieli myös tehdä jotain pientä hieno säätöä.. Esim. Vaihtaa säädettävää jarru/kytkin vipua ja uutta tuplakuplaa, mistä saisi edullisesti? Kiitos.

Kyllähän se tuppaa pyörän huolto maksamaan:dunno: Tuossa nyt listaa alkuun. Kolme ensimmäistä on kaiken a ja o jos niiden huollosta ei ole tietoa:)

Venttiilien tarkistus + mahdollinen säätö
Jarrunesteiden vaihto + mahdollisesti jarrupalojen vaihto
Keulaöljyjen vaihto
jäähdytysnesteiden vaihto
ohjauslaakerin tarkistus
linkuston tarkistus ja rasvaus
ketjujen ja rattaiden vaihto

Tuossa nyt mitä ekana tuli mieleeni...

Janiini sanoi:
Kiinnostusta olisi vähän opiskella syvemmälti tuota laitetta. Nyt olisin siis vailla vinkkejä.. Mitä asioita olisi helppo itse käydä läpi/tarkastella? Tarkoitus olisi vaihtaa nyt ensitöikseen öljyt ja suodatin, kumien vaihdon yhteydessä putsailla ketjut ja rattaat.. Minkä hintaisia yleensä uudet ketjut ja rattaat ovat? Harkinnassa olisi vaihtaa -1/+2 koska ajan pääsääntöisesti työmatkaa n.12km taajamaa... Varmaan kannattavaa?? :) sitten tekisi mieli myös tehdä jotain pientä hieno säätöä.. Esim. Vaihtaa säädettävää jarru/kytkin vipua ja uutta tuplakuplaa, mistä saisi edullisesti? Kiitos.

Onhan pyörä siis 5PW eli eka ruiskumalli? Merkintä löytyy moottorin kyljestä oikealta puolelta, tosin ruiskumallin tunnistaa helpoiten keltaisista etujarrusatulan spoteista (kaasarimallissa siniset).

Ebaystä löytyy ketjut ja rattaat halvimmalla, noin 150€ koko paketti. Samaten kahvat ja pleksit sieltä, kannattaa selata ebay.co.uk sivujen kautta. Vaihda alkuun eteen -1 piikkinen eturatas vaikka stormilta kokeiluun alle parilla kympillä, niin pääset kartalle mikä olis hyvä välitys. Mut käytännössä tossa on aika pitkät välitykset arkiajoon.

Toi pyörä on varsin yksinkertainen kapistus ja perus huoltohommat onnistuu ihan kotinikkarilta perustyökaluilla. Etsit ja lataat netistä service manuaalin missä kerrotaan kaikki huoltotoimenpiteet ja neuvotaan tekeminen kuvien kera. Jos ei työkalut pysy käsissä, niin sit tarvii teettää ja sehän maksaa. 800€ kuulostaa kyl aika kovalta hinnalta isosta huollosta vaikka oliskin parit renkaanvaihdot mukana..

- T -

Tumppi sanoi:
Ebaystä löytyy ketjut ja rattaat halvimmalla, noin 150€ koko paketti. Samaten kahvat ja pleksit sieltä, kannattaa selata ebay.co.uk sivujen kautta. Vaihda alkuun eteen -1 piikkinen eturatas vaikka stormilta kokeiluun alle parilla kympillä, niin pääset kartalle mikä olis hyvä välitys. Mut käytännössä tossa on aika pitkät välitykset arkiajoon.

- T -

Toi välistys juttu on vähän kakspiippuinen. Välitykset ovat todella pitkät kartsalle, mutta toisaaltaan tuo on täysin väärä pyörä kartsalle. Itse laitoin omaan rykköseeni -1 eteen ja olen katunut sitä. Sit ku oikeesti ajetaan isoo ja kovvoo, niin pitemmät välit ovat kivemmat:thumbup:

Kysyjälle tiedoksi että rattaiden vaihdossa on vaikein homma eturattaan irroittaminen. Toiset saavat sen irti ku kaveri istuu ison perseensä penkille ja painaa takajarrua ja toinen vääntää mutteria oikeaan suuntaan:) Toiset taas lykkäävät suosiolla pönkän takahaarukan ja vanteen puolan väliin. Pitikös tuossa mallissa katkaista ketjut, jos ne meinasi vaihtaa?

sky sanoi:
Toi välistys juttu on vähän kakspiippuinen. Välitykset ovat todella pitkät kartsalle, mutta toisaaltaan tuo on täysin väärä pyörä kartsalle. Itse laitoin omaan rykköseeni -1 eteen ja olen katunut sitä. Sit ku oikeesti ajetaan isoo ja kovvoo, niin pitemmät välit ovat kivemmat:thumbup:

Kysyjälle tiedoksi että rattaiden vaihdossa on vaikein homma eturattaan irroittaminen. Toiset saavat sen irti ku kaveri istuu ison perseensä penkille ja painaa takajarrua ja toinen vääntää mutteria oikeaan suuntaan:) Toiset taas lykkäävät suosiolla pönkän takahaarukan ja vanteen puolan väliin. Pitikös tuossa mallissa katkaista ketjut, jos ne meinasi vaihtaa?

Mä olen eri mieltä sky:n kanssa tosta välitysjutusta. Mä olen ainakin tykännyt että pyörässä on -1 edessä. En olis kaivannut vakio eturatasta kuin viime vuonna Hallissa lentokentällä, koska viimeiset sadat metrit ajettiin kierrokset melko tapissa. Paras loppunopues oli 278 km/h. Tulevana kesänä jos järjestävät vielä siellä nopeusajon niin koetan saada itseni sinne sekaan ja vakioratastuksella. Ei olla varmaan kovin kaukana sitten tuosta maagisesta 300 rajasta.

Onpa sitä ajettu rautaperseajokin tuolla -1 ratastuksella.

Mutta tämähän oli vain mun mielipide ja jokainen kokekoot ja mieltäkööt asiat omalla tavallansa. :;):

jaska_73 sanoi:
Mutta tämähän oli vain mun mielipide ja jokainen kokekoot ja mieltäkööt asiat omalla tavallansa. :;):

Oike, myönnetään mä oon vaan niin katkera kun osaa vaihtaa vaihteita ja siksi kun on -1 eessä niin en ole saanut apparan pääsuoralla kuin 185 huippuja, wanhalla huussila pääs sentäs 187 km/h :D

Mutta tuohan johtuneen vaan siitä että -1 ei ole minulle sopiva ratastus ahvenistolla, vaan pitäisi sitten laittaa taaksekin sitä plussaa sit lisäks. Mut vaikka se toimis sitten siellä ahvenistolla, jossa en kerkiä enään edes perheen ja työkiireiden takia käydä, niin siltikään en tykkäisi lyhyistä väleistä mutkapätkällä:)

Tietysti myönnetään, en ole kokeillut tuota paljon kehuttua ratastusta:)

Mutta kysyjä halusi tutustua mopoonsa, niin ei muuta ku ostaa parit eri rattaat ja kokeileen miltä ne tuntuun. Suht helppo homma alkaa tutustua mopoonsa kokeilemalla eri variaatioita ja niiden vaikutuksia.

sky sanoi:
Itse laitoin omaan rykköseeni -1 eteen ja olen katunut sitä. Sit ku oikeesti ajetaan isoo ja kovvoo, niin pitemmät välit ovat kivemmat:thumbup:

Nehän käy näemmä suomen radatkin aivan liian pieniksi ja vedät kadullakin sitä isoa kovaa lujempaa kuin kukaan... :D

jaulis sanoi:
Nyt ymmärrän että pysyt jamahassa... Kymppihän menisi jo aivan liikaa. :grin:

Kokeilin joo myös D-mallin kybää, mut totesin et on turvallisempaa ostaa tämä lussumpi yammu:thumbup:

Huhujen mukaan joku Jaska on saanut rykkösensä pärjään kybälle, mutta hän ei ole kuulemma suostunut kertomaan paljonko hänellä on mennyt rahaa ja aikaa pyöränsä laittoon....:jpstyle:

sky sanoi:
Kokeilin joo myös D-mallin kybää, mut totesin et on turvallisempaa ostaa tämä lussumpi yammu:thumbup:

Huhujen mukaan joku Jaska on saanut rykkösensä pärjään kybälle, mutta hän ei ole kuulemma suostunut kertomaan paljonko hänellä on mennyt rahaa ja aikaa pyöränsä laittoon....:jpstyle:

Sky on tainnu mun rouvan kanssa jutella kustannuspuolesta. Se luulee tietävänsä.... mutta ei se oikeasti tiedä. Taitaa tuo summa mennä kaikessa hifistelyssä reilusti 5 numeroiseksi luvuksi. Ei ole järkeä se tiedetään, mutta kyllä olis vit..tanutkin paljon enemmän, jos ei olis saanut harrastaa. No eipä ole rouvan tarvinnu mulle rahaa antaa ja on sekin pidettyä tyytyväisenä. :;):

Eikä tämä nyt niin kallista ole, jos vaikka vertaan velipojan RC:touhuiluun. Lennnätettävät koneet on sitä luokkaa että Transportteriin mahtuu yks kone ja moottorissa on kuutioita 110. Rupee oleen aika halpaa toi moottoripyörilyharrastus. :p

Saattaa olla että tulee joku päivä korvatillikoita kun täällä retostaa, auts.

No nyt on rykkönen taas omassa pihassa ruostumassa ja hapettumassa... Kukahan sen viittis pestä ja vahata?:boring:

Back