Olettaisin tuon woblauksen johtuvan kireistä keulakulmista, en niinkään jousituksista/iskareista.
Keulakulmat on nykykyykyissä vedetty minimiin, jätöt on olemattomat jne.
Tällöin pienikin epätasaisuus tiessä (tai kun keulimisen jälkeen lasketaan nokka vähän rujosti alas) saattaa ohjavan pyörän ko. ikävään ja vastenmieliseen liikkeeseen.
Ts. kiemurtelemaan aivan kuten ostoskärryjen etupyörät toisinaan (niissäkin pitäis kulmat ja jätöt olla ihan kohdallaan)
Suurin syy ton woblauksen jatkumiseen on varmasti kuski. Kuski yrittäessään rauhottaa liikettä itse asiassa ruokkiikin sitä liikettä. Kädet myötäilevät, edesauttavat tuota liikettä. Ei kai se itsestään jatkuisi...
Väitän että jos kykenis niin jämäkkä ote stongasta tyyliin "nyt vittu oot siinä venkoilemata" rauhoittais ajamista.huomattavasti.
Mutta, pakko lisätä, 80% kuskeista ei ikinä koe tuota woblaamista. Se ei ole nykykyykyilläkään yleistä edes reippassa ajossa.
Menon pitää olla melko rajua ennen kuin ohjausiskareita tarvitaan, oikeesti.
Lisään vielä että itse säädän ohjausiskarini aina sinne keskivaiheille, seuraavista syistä:
- jos jättäisin sen kovin löysälle niin joku vetomies sen kuitenkin huomaisi ja pitäisi mua ihan nössönä
- Kovin kireälle en uskalla Öhlaria vääntää, pelottaa, jos se ei käännykkään...
Tehkää siis niin kuin minä sanon, älkää niin kuin minä teen...