No edelleenkin ihmettelen että kuinka mopo edes voisi voblata satasen vauhdissa, tuo mun GSX:ssä oli väljää vähän siellä sun täällä, vuosimalli oli -82 jossa tehdas kokeili reilusti aikaisempaa pienempää ohjausjättöä ja iskunvaimennus oli aika nimellinen(orkkistavaraa) ja ikinä minkäänlaista viitettäkään mistään voblauksesta ei esiintynyt alle 180 mittarinopeuksissa, sen yläpuolella sitten pyörä oli resonanssialueella ja suurinpiirtein mikä tahansa pystyi laukaisemaan mukavan pikku matoilun. Ja tuo kun laukesi käytänössä aina kovempaa ajaessa niin siihen tuli totuteltua, ensimmäisen kerran koettuna varoitti vain vähän ja silti oli about löysät housussa mutta pikku hiljaa siihen tottuu, tosin mitään kovin terveellistähän ajelu voblausrajalla ei ole, montun jälkeen vaikka pyörän saakin pidettyä niin että se ei ympäri veivaa niin ihan turha kuitekaan unelmoida pitävänsa ajolinjaansa suoralla tielläkään alle parin metrin tarkkuudella.Nyt sellanen pikku kyssäri... Oletko kokenut kunnon wobbelin yli satasen vauhdista... Hieman alkaa epäilyttää ettei ole kokemusta siitä kovemmissa vauhdeissa... Itse nakkasin vehkeet kumolleen vauhti wobbelista ja ei siinä auttanut mikään... Kun ravistus on siirtynyt koko mopon liikkeeksi niin se on moro eikä muuta...
Voblauksen hallintahan on teoriassa ihan simppeliä, mopon perän pomppiminen vahvistuu sen takia että ohjausgeometria korjaa "yli" ja jos kuski pitää stongan suorassa niin resonanssi ei vahvistu. GSX:llä jaksoi ihan hyvin rauhoittaa pyörän vaikkei se tietysti mitään ihan kevyttä ole eli niin paljon kuin jaksaa vastaan, sehän on sitten ihan pyöräkohtaista millä voimalla keula vispaa eli piisaako kuskilla voima vääntää vastaan, tuo mun GSX varmaankin oli aika lailla sieltä kevyimmästä päästä, tosin moni on kuitenkin vastaavilla voblausherkillä vehkeillä terveystilaansa huonontanut....
Ja kliparitangolla ei kyllä varmaan kukaan pidä mitään voblausresonanssia kurissa, ite ainakaan saa pidettyä klipareilla edes lukkiutunutta eturengasta suorassa mikä suorastongasella ei nyt yleensä edes pistä voimia koetukselle...