• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Voi jeesus mitä porukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jätkät nillittää ihan turhasta, onkohan joku noista kouluttajista vienyt poikien tikkarin... no ainahan maailmaan valitusta ja jeesustelua mahtuu, nunnunnuu ja nönnönnöö, kouluttajat ei osaa ja laukovat edesvastuuttomia kommentteja... se on kovaa toi elämä  
pftroest.gif
ja jotkut on aina oikeassa ja ovat ekana hedelmätiskillä jos lehdessä lukee et keskiviikkona jokaisen on tungettava ananas hanuriin..sen verta kapinahenkeä löytyy et osa ostais meloonin ja tummelia  
033102ass_1_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

ja musaa...

-olen ollut kiltti koko elämäni-
Siis olet sita mielta etta kouluttajat puhuvat kakkia ja skootteri on mielestasi helpompi kuin bike?

Se on sita kapinahenkea etta tiedetaan paremmin ja osataan vielakin paremmin.

Opvoeders weet niks doen nie, dit is waarom hulle die trein...

Siis olet sita mielta etta kouluttajat puhuvat kakkia ja skootteri on mielestasi helpompi kuin bike?

Se on sita kapinahenkea etta tiedetaan paremmin ja osataan vielakin paremmin.
Jos bike tosiaan on helpompi kuin skootteri, niin miksi sitä saa ajaa 18-vuotiaana, mutta skootteria saa ajaa 15-vuotiaana?

Minäku oon aina ajatellu, että olis fiksumpi aloittaa helposta ja edetä siitä sitten taitojen karttuessa vaikeampiin.
withstupid.gif

50cc Yammu DT:tä saa ajaa jo 15v, 600cc Skodea vasta isolla A:lla eli vähintään 18-19v.

Ja sä puhut fiksuudesta?
ok
smile_org.gif

Peugeot speedfightia (joka on skootteri, toisinku dt jammu btw.) saa ajaa 15-vuotiaana, 650cc raptoria 18-vuotiaana. Ihmettelen vaan, miksi ihmiset laitetaan ensimmäistä kertaa liikenteeseen vaikeammalla vehkeellä.

En tiedä mitä videota sinä olet katsonut, mutta ainakin tuossa aloitusviestissa linkitetyssä ajettiin ja varmaan myös puhuttiin 50cc, ei 600cc skoottereista.

Peugeot speedfightia (joka on skootteri, toisinku dt jammu btw.) saa ajaa 15-vuotiaana, 650cc raptoria 18-vuotiaana. Ihmettelen vaan, miksi ihmiset laitetaan ensimmäistä kertaa liikenteeseen vaikeammalla vehkeellä.

En tiedä mitä videota sinä olet katsonut, mutta ainakin tuossa aloitusviestissa linkitetyssä ajettiin ja varmaan myös puhuttiin 50cc, ei 600cc skoottereista.
Upeaa oivaltamista
smile_org.gif

Huomasit kai myös että kommentoijana oli MP-kouluttaja jolla luultavasti vyön alla kymmeniä tuhansia kilometrejä MP:llä sekä lukuisia ajokursseja mutta jolla ei juuri ollut kokemuksia skoottereista?

Osaatko asettaa hänen sanomansa kommentin oikeaan asiayhteyteen?

Heh hassu kysymys, vastaushan tulikin jo ilmi
biggrin.gif

aivan sama...jos kerta on joskus ajanut kaksipyöräsellä niin ei tuo skooterikaan nyt kovin mahdoton ole...harvemmin on skootterit lapsesta lähteny.
tuossa puhui nyt vain kukkaro ja toimeentulo.

Eiköhän siinä puhuneet ne kuollut per viikko tilastot mitä mopoilijat ovat tehneet tän kevään ja kesän aikana?

Your mileage may vary, of course.

kommentoijana oli MP-kouluttaja jolla luultavasti vyön alla kymmeniä tuhansia kilometrejä MP:llä sekä lukuisia ajokursseja mutta jolla ei juuri ollut kokemuksia skoottereista?
Niin, eli sama pätee myös toisinpäin.
Kyllä väittäisin et jos nuorilta kysytään kummalla helpompi ajaa, ni prosentit menis aikas selvästi skoden suuntaan.

Ite oon ajanu kumpiakin vehkeitä ja täytyy sanoo et, jos osaat moottoripyörää ajaa, ni ei pitäis olla vaikeuksia ajaa 50cc skodea.
Kyllä pitäs kouluttajankin vähän peiliin kattoa.
nixweiss.gif

Mulla on itsellä sekä moposkootteri, että moottoripyörä. Erilaisia ajettaviahan ne on. Skootteri on pettävän helpon tuntuinen, mutta pienipyöräisen sootterin ominaisuudet vähänkään huonolla alustalla tuo kyllä omat haasteensa. Lisäksi varsin pysty etuhaarukka tekee laitteesta kiikkerän tuntuisen. Kuopissa pomppii koko vekotin ja kapeasta tangosta on pidettävä kunnolla kiinni. Maxi-skodekin (pitkä malli)oli pari kesää ja se oli varsin leppoisa ajettava(hyvällä alustalla). Osa 125-250 skodeista on malliltaan ja mitoiltaan varsin lähellä moposkodea ja kulkevat yli satasen. Sitä ei voi nautinnoksi sanoa.
Tyttö suhaa tuoreella mopokortilla ja voin kyllä myöntää, että hirvittää isää ihan tarpeeksi. Yhtään pahana en pidä kortttiuudistusta. Tuossa iässä menee monesti vieraan antama oppi paremmin perille. Kouluttajasta on paljon kiinni mitkä valmiudet liikenteeseen saa. Tähän keskusteluun osallistuneista ei olisi toisten opettamiseen. Vaikkakin melkoisia mestareita kaikki.

Eiköhän siinä puhuneet ne kuollut per viikko tilastot mitä mopoilijat ovat tehneet tän kevään ja kesän aikana?
Tiedätkö mikä tässä on ongelma? Sinnoin ennen wanhaan, kun esim. minä mopolla ajoin, mopoja oli ns. mopojätkillä ja vanhoilla patuille. Kukaan, jota mopot eivät kiinnostaneet, ei ajanut mopolla. Ajotaidot olivat tällä porukalla varmasti keskimääräistä paremmat, samoin mopojen määrä oli pienempi.

Nykyään mopolla ajaa kaikki äidin pikkuprinsessat kaksi päällä. Niitä ei kiinnosta kuin Justin Bieber ja mistä saa lauantai-illaksi siideriä. Liikenteeseen osallistumisesta ja ajamisesta ei ole mitään käsitystä, eikä edes mielenkiintoa koko asia kohtaan. Ei ihme, että kolisee. Hyvä, että joutuvat edes vähän treenaamaan. Koska mopolla ajaminen on niin perkeleen helppoa, saadaan pienellä työllä varmasti paljon hyvää aikaiseksi, olkoonkin, että kalliiksi tulle isille ja äidille.

Ja kyllähän se kolisi silloin muinoinkin. Se pitää suhteuttaa mopojen lukumäärään. Itsekin olin kohtalaisen isossa koulussa yläasteen, mopoja oli pihassa 10-20kpl, yhdelläkään tytöllä ei ollut mopoa. Nyt saman verran löytyy jo yhdeltä luokalta. Ja silloin yläasteaikaankin sai kuulla tämän tästä että nyt se ja se oli vetänyt auton kylkeen jne. Muistelen että itselläkin oli liikennesäännöt niin hukassa, etten edes tiennyt tasa-arvoisen risteyksen olemassaolosta ennen kuin autokoulussa. Että kyllä sitä saa ihmetellä miten sitä siitäkin ajasta selvittiin. Nyt kun mopoja on kymmenkertainen määrä, niin tottakai kolinakin on kymmenkertiastunut.

väittäisin...nykypäivänä keskivertonuorella on liikennesäännöt suht hyvin hallussa..eriasia sitten piitataanko niistä.

ainakaan parituntia ajoopetusta ja läjä saturaisia paranna asenteita.

tohon loppuun muutama väliviiva..niitä saa lainata nm."v***ttux reiästä ku on rinkeliki"

- -- - - - ----- ------- ---------------------

wink.gif
Eipä niitä liikennesääntöjä opita ilman opettamista.. Ainakaan mun tietääkseni niitä ei opita verenperintönä, eikä niitä ole koodattu DNA:han.

Mun mielestä ihan hyvä juttu tuo mopokortti on, ettei päästetä liikenteeseen aivan ilman käsittelytaitoja.

väittäisin...nykypäivänä keskivertonuorella on liikennesäännöt suht hyvin hallussa..eriasia sitten piitataanko niistä.

ainakaan parituntia ajoopetusta ja läjä saturaisia paranna asenteita.

tohon loppuun muutama väliviiva..niitä saa lainata nm."v***ttux reiästä ku on rinkeliki"

- -- - - - ----- ------- ---------------------

wink.gif
Eipä niitä liikennesääntöjä opita ilman opettamista.. Ainakaan mun tietääkseni niitä ei opita verenperintönä, eikä niitä ole koodattu DNA:han.

Mun mielestä ihan hyvä juttu tuo mopokortti on, ettei päästetä liikenteeseen aivan ilman käsittelytaitoja.
ei kaxpyöräsellä pysy kovin kauaa hengis jos kertaa mielessään vain liikennesääntöjä.

niinkuin joku sanoikin tuolla...suurin syy onnettomuuksiin on piittaamattomuus...sääntöjä kohtaan ja koko liikkumismuotoa.

munkin pitää voida saada koska se on niin trendikästä.
062802moto_prv.gif

Tupperi;
Mikä tekee autoilijoista niin paljon huonompia tielläliikkujia että heidän pitää käydä kirjalliset, ajokokeet ja lääkärintarkastukset läpi mutta 15v mukula olisi liikenteessä ässä joka ilman opetusta osaisi liikkua turvallisesti muiden joukossa?

Ja SuKaHo; kyllähän ne peiliin katsoivat ja totesivat että skodella ajaminen ei niin helppoa olekkaan kuin äkkinäinen luulisi, totesivat myös treenin olevan paikallaan omalla kohdallaankin.
Mä sanoisin että sellainen itsekritiikin paikka on ihan muilla kuin tuolla videolla esiintyneillä...

Tupperi;
Mikä tekee autoilijoista niin paljon huonompia tielläliikkujia että heidän pitää käydä kirjalliset, ajokokeet ja lääkärintarkastukset läpi mutta 15v mukula olisi liikenteessä ässä joka ilman opetusta osaisi liikkua turvallisesti muiden joukossa?

Ja SuKaHo; kyllähän ne peiliin katsoivat ja totesivat että skodella ajaminen ei niin helppoa olekkaan kuin äkkinäinen luulisi, totesivat myös treenin olevan paikallaan omalla kohdallaankin.
Mä sanoisin että sellainen itsekritiikin paikka on ihan muilla kuin tuolla videolla esiintyneillä...
staga...mikä tekee polkupyöräilijöistä niin paljon parempia ettei heidän tarvitse?

auton rakenteellinen nopeus on yli 40 km/h...
se on hiukan leveämpi.tehoja ei ole rajoitettu jne.

tosin merkilisenä ajattelutapana lainsäätäjän puolelta oli tuo mopoautojen ja mopojen samaistaminen...kuitenkin hiukan erityypisisä ajoneuvoja.

Ootko tupperi ollenkaan pannut merklille millaisiin onnettomuuksiin noi teinit ovat joutuneet?
Mun alle on yrittänyt ajaa posse kolmion takaa keskellä yötä sekä vastakkaisesta suunnasta likka leikannut auton eteen sälli kyydissä kääntyessään kulkusuunnassaan vasemmalle.

Maikkarin uutisessa on todettu "Mopoilijoille tyypillisimpiä onnettomuustilanteita ovat kolmion takaa tuleminen sekä peräänajo, kertoo liikenneturvallisuustutkija Esa Räty." (LINKKI).

Tämä on melkeinpä toisinto omalle kohdalle osuneesta kamikazesta, itse tosin sain pysäytettyä:
sanoi:
oliisin mukaan molemmat tytöt loukkaantuivat törmäyksessä vakavasti. Toinen tytöistä menehtyi myöhemmin ambulanssissa ja toinen kuljetettiin tajuttomana Töölön sairaalaan.

Pakettiauton kuljettaja ei loukkaantunut.

Poliisin mukaan onnettomuus tapahtui iltaseitsemän aikaan, kun tytöt saapuivat mopolla Pohjoista Kehätietä lännen suunnasta risteykseen ja kääntyivät Riihimäentielle. Samaan aikaan saapui risteykseen idästä pakettiauto, joka jatkoi risteyksessä suoraan länteen.

Törmäys tapahtui pakettiauton käyttämällä kaistalla.
(LINKKI).

Olet oikeassa siinä, että suurin syy on piittaamattomuus, mutta oletko sitä mieltä ettei mitään kannata yrittää?
Jos kerran kotona on epäonnistuttu liikennekasvatuksessa niin eikö ole hyvä että joku edes yrittää valaa jälkikasvuun järkeä, opettaa liikennesääntöjä ja ajokin hallintaa?
Vai todetaanko vain että luonnon valinta (copyright by Darwin) hoitaa hommat, kun nuorena kuolee niin jää kaunis ja viaton muisto ?

staga...tuossa oon aivan samoilla linjoilla
bowdown.gif

parempi tietysti tehdä jotain kuin ei mitään.

sitä kritisoin, et tuo ajokortti uudistus oli aivan höpö...tuo määrä ei riitä mihinkään. siinä vain yritetään ostaa/ostattaa viidelläsadalla eurolla hyvä omatunto.

ja tuokin totta mitä sanoit mopoonnettomuuksien tyypillisyydestä.

sun ja mun mopoaikana kiinnostus oli jo  noihin veheisiin aivan eri luokkaa..nyt hankitaan skootteri trendikkyyden takia.

miksiköhän kukaan ei ole esitänyt yläasteelle yhtenäoppiaineena liikennevalistusta/opetusta.sisältäen muutakin kuin liikennesääntöjen pänttäämistä.

ennakoivalla ajolla säästyy paljolta.

Miksihän näitä mopo-oppeja ja liikennesääntöjä ei opeteta kunnolla jo peruskoulussa. Olisi aika hyvää ja oikeastaan välttämätöntä kansalaistaitoa osata liikennesäännöt, ajoipa jollakin tai ei. Samoin autokortin teoriat mahtuis hyvin lukioiden tai amiskojen lukujärjestyksiin vaikka vapaaehtoisina kursseina.

Olen sata varma että kaikissa noissa kouluissa vietetään aika monta turhaa oppituntia aivan turhien oppiaineiden parissa jotka voi jättää pois.

Liikenneopettajien ammattikunnan kokonaistyömäärä kasvaisi mutta bisnespuoli olis tietty heikompaa eli autokoulujen omistajat olisi tietenkin vastaan vaikka millä turvafraaseilla.

Miksihän näitä mopo-oppeja ja liikennesääntöjä ei opeteta kunnolla jo peruskoulussa. Olisi aika hyvää ja oikeastaan välttämätöntä kansalaistaitoa osata liikennesäännöt, ajoipa jollakin tai ei.
omg.gif
  Eiko nain tapahdu? Taalla meilla kuuluu alakoulun ohjelmaan. Lisaksi taalla on lukuisia Junior Traffic Training Centreja, joissa koululaiset kayvat kaytannon harjoituksia tekemassa.

Ensimmainen tuli joskus 80-90 lukujen taitteessa ja nyt niita on kymmenia ympari maata.

Primary_School_TNC1.jpg

Primary_School_TNC.jpg

Back