• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Voi jeesus mitä porukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lapset ovat syntyneet jo vuosia niin kehittyneina, etteivat tarvitse vanhoilta pieruilta mitaan opastusta missaan alle turbobusan ja siihenkin vain viritysohjeita.

Ajaminen on heilla taydellista heti ensimmaisen viiksikarvan ilmaannuttua.

Minä vedin 15-veenä Honda Monkeyllä ja jälkeenpäin ajatellen se touhu oli vaarallista.
Sisäkautta ohi autoista kaupunkialueella ja ohitettavan auton peilistä näkyi korkeintaan vähän kypärän yläosaa. Kauheita oikomisia ja melko täydellistä piittaamattomuutta kaikkia lakeja ja asetuksia kohtaan.
Tietenkin vehje oli viritetty ja jarrut / jousitus, no ne oli...

Sitten kun sai kevarin harjoitusluvat, niin meno pikkuisen rauhottui, kun kevarilla pääsi siihen aikaan 130-150km/h.
Ken joskus ajoi kevarikortin harjoitusluvilla, niin eikös silloin pitänyt antaa näyte "ajotaidoista".
Jarrutuskoe, hidasajo ja pujottelu kertoi kaiken ajotaidoista...

Sitten autokoulussa tuli A-kortti kaupan päälle, eli
lahjakortilla ajellaan.

Meidän nuoruudessa ei ollut internettiä ja kaikki tarvittava tieto piti kaivaa kirjasta (tietääkö 90-luvulla syntyneet edes, miten kirja toimii tai mistä niitä saa). Tunnustan, että mopoaikana en tuntenut liikennesääntöjä. Kärkikolmion ja vasemmalta väistää, ne olin vanhemmilta kavereilta kuullut.

Miten ihmeessä me 70-luvulla ja ennen sitä syntyneet ollaan vielä edes hengissä? ? ?

Jotenkin tässä hommassa on kokonaisuus karannut käsistä. Hirveä määrä teinejä ajelee mopoilla miten sattuu ja joutuu onnettomuuksiin. Sen takia valtiovallan on pitänyt tiukentaa korttivaatimuksia.
Tuntuu niin ristiriitaiselta, että nykyään, kun tieto on jokaisella helposti saatavilla ja kaiken lisäksi nykyteinien pitäisi olla paljon kypsempiä 15-vuoden iässä kuin 70-luvulla ja sitä ennen syntyneet, niin mikä ihme siinä asiassa mättää, ettei osata edes mopolla ajaa järkevästi? ! ? ! ? !
Minä olen ajanut moposkootterilla reilu 10 000km, joten siitä luulen jotain tietäväni. Helpompi ja turvallisempi se on kuin Honda Monkey. Skootterissa on sentään jarrut, runko ja jousitus. Onhan se vähän herkkäliikkeinen, pienet renkaat tuntee kuopat paljon herkemmin ja painopiste ei ole ihan paras mahdollinen, ainakaan kaksi päällä.
Ei mikään laki kiellä teiniä ajamasta parkkipaikalla ja kokeilemaan jarrutusta, pujottelua ja kaikkea muuta siitä omasta skootterista.
Miksi ne ei tee niin? ? ? ja miksi skootterilla ei ajeta skootterin ehdoilla?

Onko se vaan niin, että nykynuoret on internetti/videopeli/kännykkä/irq/fb-porukkaa, että käytännön tekeminen / ajattelu ei enää onnistu?
Liikenteessä ei voi ottaa toistoja niin kuin videopelissä.

Suurin osa nykyteineistä on siis kädetöntä pullamössöä, joille pitää perunat kuoria ja auttaa sormi pois nenästä, kun pitäisi jotain tehdä (joka jää kuitenkin tekemättä, kun youtubesta tulee jotain kivaa moposkootteripätkää).

Oho, tulipas paljon tekstiä ja vähän asiaa, mutta ei se minua haittaa.

Komppaan larioo...

omassa nuoruudessa ajeltiin normaalisti/helposti ennen mopoikää kolme-neljävuotta pihamopolla, siis ne onnelliset joilla oli siihen mahdollisuus... siinä kuitenkin oppi jotenkin tuntemaan mopoilun niksejä...

nyt se helposti menee niin että soitetaan et: iskä sain mopokortin mennäänkö tänään ostaan mulle skode...

Ensin kerrot itse ajelleesi mopoaikoina ihan päin vittua, mutta silti dissaat nykynuorisoa pullamössösakiksi vaikka itse olet ollut ihan samanlainen?

Sitten kun sai kevarin harjoitusluvat, niin meno pikkuisen rauhottui, kun kevarilla pääsi siihen aikaan 130-150km/h.
Ken joskus ajoi kevarikortin harjoitusluvilla, niin eikös silloin pitänyt antaa näyte "ajotaidoista".

lahjakortilla ajellaan.
Eihän tuo mikkää lahjakortti ole? Jos kerran olet piikkilisenssin ajanut.

Mitään "lahjakorttia" ei ole.Laki vaan oli silloin sellainen kuin oli.
Vanhemmat motoristit muistavat varmaan viinakortin.Ilman korttia ei
viinaa kaupasta myyty.
Voidaan siis sanoa,että nykyisin nuoret ja hieman vanhemmatkin aikuiset
saavat "lahjaviinaa".
Tästä tietysti seuraa,että viinan juonti ei oikein suju,koska kortitta saa
ostaa eikä osata juoda oikein.

Ennen osattiin, koska autollakin harjoiteltiin jäällä jo 7-vuotiaana kun silmät ylsivät tyynyä käytettäessä konepellin yli. Sitten kun ikää oli yli 10 vuotta, käytiin jo naisissa faijan autolla.

Ensin kerrot itse ajelleesi mopoaikoina ihan päin vittua, mutta silti dissaat nykynuorisoa pullamössösakiksi vaikka itse olet ollut ihan samanlainen?

lahjakortilla ajellaan.
Eihän tuo mikkää lahjakortti ole? Jos kerran olet piikkilisenssin ajanut.
En ajanut päin vi*tua, ajoin vastoin lakia
biggrin.gif

Ero oli siinä, että mie jäin henkiin.

Silloin minun nuoruudessa saattoi koulun parkkipaikalla olla 5-10 mopoa, nykyään saman koulun pihalla on helposti 30-40 mopoa, vaikka oppilasmäärä ei ole ainakana kasvanut.
Jos mopoilijoista on / oli 20% ajotaidottomia törppöjä, niin kyllähän nykyään enemmän sattuu ja tapahtuu.

Silti pientä epäilystä heittiäisin nykynuorison asenteisiin ja asioihin suhtatumiseen. Jotain siellä pitää olla vialla.
Meidän sukupolvi alkaa olla niitä, kenen lapset ajelee mopoilla. ollaanko me tehty lapsille liian helpoksi, pureskeltu ruoka valmiiksi, siivottu teinin huone ja viety roskat ulos, kun teini halunnut vaikka pyydettiin.
Olemmenko me itse aiheuttaneet sen?
Olisiko sittenkin pitänyt vähän enemmän osallistua lapsen kanssa tekemiseen, asennekasvatukseen tekemisen kautta ja mopolla ajamisen opetteluun.
Jos teini haluaa ajaa mopolla, niin isi / äippä-inssi pitää läpäistä ensin.

Joten nykyteinit ja niiden kortin maksavat vanhemmat on ansainneet kalliin mopokortin, kalliimman kevarikortin ja aivan älyttömän kalliin B-kortin.

En minä ole ajanut jäällä autolla 7 -vuotiaana. Joskus 10 -vuotiaana kokeilin jotain monkia, ajoin suoraan ojaan. Seuraavan kerran kun edes koskin mopoon oli kun sen teoriakokeen olin suorittanut, ja tästähän on 4 vuotta aikaa.
En tiennyt liikennesääntöjä enkä osannut ajaa. Pari kolaria ja muutamat pannutukset siitä seurasi, mutta olen vieläkin hengissä.

Tuurilla siellä mentiin ensimmäinen kesä, mutta toisen kolarin jälkeen alkoi järki leikkaamaan. Siitä kovaa harjoittelua ja oppiminen alkoi, joka jatkuu muuten vieläkin
thumbs-up.gif

Viimeisen vuoden sisään tullut ajettua 4 ajokorttia; A, B, C ja D.

Olisin varmasti säästynyt monelta harmilta jos silloin olisi pitänyt suorittaa nämä kokeet mitkä nytkin. Toisaalta mopokortti olisi jäänyt saamatta näillä hinnoilla  
nixweiss.gif

Hirvittävän näköistä tuo joidenkin mopojen meno on. Tekisi mieli mennä sanomaan jotain, mutta en minäkään olisi kuunnellut 15 -vuotiaana.
033102bebe_1_prv.gif

Eikö aikaisemmin ole muka kukaan kuollut mopolla ajaessa. Sehän on vain meidän 90 -luvulla syntyneiden trendi.
pftroest.gif

Uudistunut mopokortti varmasti vähentää mopojen ja onnettomuuksien määrää, mutta mikään ei estä ihmisiä kuolemasta liikenteessä.

Lapset ovat syntyneet jo vuosia niin kehittyneina, etteivat tarvitse vanhoilta pieruilta mitaan opastusta missaan alle turbobusan ja siihenkin vain viritysohjeita.

Ajaminen on heilla taydellista heti ensimmaisen viiksikarvan ilmaannuttua.
Playstation. Jou!
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Jep. Siinä sitä oppii,,,,
tounge.gif
tounge.gif
tulee moka, niin game over, ja ala alusta. Liikenteessä saattaa myös valitettavasti tulla game over, mitäs nappia sitten painetaan?
lookaround_orig.gif

Täällä moni vanhempi motoristi tuntuu aliarvostavan nuorison kykyjä ja osaamista monella sektorilla. Joissain kohtaa voin kyllä allekirjoittaa kyseisiä syytöksiä, mutta ei nyt sentään ruveta kaikkia pistämään samaan nippuun. Esimerkkeinä esimekiksi nämä pahamaineisten "juutuubi"-videoiden yms. virikkeiden innoittamat pikku kikkailijat, jotka tuntuvat vetävän erittäin mallikkaasti mopoilla/skoottereilla ja millä hyvänsä. Toki suuri osa on sitä perusorgilaisten paheksumaa keulimista, stoppieita ja muuta kuminpolttoa ja kikkailua..

Saattaa kuitenkin useimmat noiden klossien vetämistä tempuista jäädä monelta vanhemmilta sankarilta vetämättä, vaikka kilometrejä olisi takana miten paljon. Sama huomattaisiin vaikka pistettäisiin jannut vs. sedät jarrutus, pujottelu, hidasajo yms. lajit kehiin. Jätkät on vaan reenannu pirusti ja ne vaikuttaa myös suoraan noihin em. lajeihin. Jos itse on kerran keväällä käynyt jossain tixtex-motoristien kevätjuhlassa kerran varovasti jarruttamassa ja pujottelemassa, se ei korvaa koko kauden aikana tapahtuvaa jatkuvaa eri osa-alueiden treenausta.

Itse olen joutunut toteamaan, että monissa osa-alueissa löytyy kehitettävää ja tämän tiedon olen joutunut toteamaan vasta pyörän vaihdon jälkeen. Eli muoviluodista enska/moto -osastolle siirryttäessä on joutunut toteamaan, ettei se ajaminen aina ole niin helppoa kun alustat ja olosuhteet muuttuvat huomattavasti. Samalla tuntuu, että muutama tunti metsässä/polulla/pellolla vastaa lähes koko kautta kadulla.

Aika HC kamaa on tämä video. Yksi kaveri kertoo että skootterilla ajo on vaikeampaa kuin isolla pyörällä ajaminen (mopojätkille suoraan Bussit vai?) ja Jokilampikin pääsee kertomaan, että on hyvä, kun em. kaveri, jolle itselleen mopo on vaikea menopeli, pääsee junioreille opettamaan, miten ajaa
omg.gif

Siis mitä? Tällainen sakki muka ketään opettaa? Taitaa olla vähän liian löysät vaatimukset noilla, jos niinkin perusasia kuin katseen käyttö on hakusessa...

Mopo voi yllättää liikenneopettajankin
Selitäs nyt miten tuossa ilmeni "katseen käyttö hakusessa"?
Siinä mielestäni todettiin nimen omaan sen merkitys, notta pitkälle luurausta vaan, eikä munille tuijotusta (sitähän meistä ei kukaan harrasta missään nimessä, jottei paljastuisi monen osalta karu totuus, on kuin peiliin katsoisi.........)

Joopa joo, hienoo kun pääsee höyryy tälläisestäkin asiasta, mutta mielestäni oli hyvä pätkä, se olikin tarkoitettu lienee tuleville mopoilijoille ja heidän vanhemmille.

Mutta kyllähän me "kokeneet motoristit" tuommoisesta paapomisesta pillastutaan, sehän se meidät rahvaasta erottaa.

Joo, ja olen koittanut myös skootteria, mielestäni kiikkerä paska, kun vertaa moottori pyörään.

kakaroille kun puhuu niin pitää valitasanasa tarkkaan.

komentti...mulla iso pyörä jota helppo ajaa tulkitaan teinin korvissa, etjos hä oon hyvä skootterin kans ni pärrä käsiin saatuna oonkin jo vähintään rossi.

on aivan saatanan edesvastuutonta sanoa pärrää helpommaksi hallita kuin kinneri skootteria..ja joille se tuntuu hankalalta niin ois korke aika alkaa suosimaan julkisia.

kynttiläketjuja on sytytetty jo ihan tarpeex.

No niinkö ne vittu sano tossa videossa?

Selostaja:
sanoi:
Kokeneellekkin moottoripyöräkouluttajalle mopo tai skootteri on tavallista vieraampi ajoneuvo. Kevyen kaksipyöräisen ajokin hallinta yllättikin monet.

Kouluttaja:
sanoi:
Ihan selvästi haastetta tuottaa se, että mihin saa jalat, koska nyt jalat pääsee elämään ja sitä kautta sitten lähtee koko pyörä liikkumaan vähän liikaa.
Ja tässä huomaa ihan selvästi katseen käytön, että katse pitkälle, koska heti kun alkaa katsomaan yhtään alaspäin korostuu entisestään tää liike (vatkaa stongaa).

Haastattelija:
sanoi:
No miltä sitä skootteria tuntui ajaa?
Koulutettava:
sanoi:
Vaikeeta. Se on erittäin vaikeeta. Minulla on itselläni iso moottoripyörä millä on paljon helpompi ajaa.
Haastattelija:
sanoi:
Onko tästä päivästä ollut sulle hyötyä?
Koulutettava:
sanoi:
No totta ihmeessä, että koska mä en itsekkään pääse treenaamaan liikaa ja täällä kun on muita asiantuntijoita jotka antaa sitten vinkkejä siitä mitä teet itse täällä väärin ja voi sitten omaa ajotaitoa parantaa ja lisäksi pääsee kokeilemaan skootteria mistä minulla ei ole henkilökohtaisesti kokemusta käytännössä lainkaan.

Selostaja:
sanoi:
Mopokortin edellyttämä uusi käsittelykoe sisältää varsinkin kaupunkiajossa tarpeelliseksi osoittautuneet hätäjarrutuksen, hidasajon ja kaarreajoharjoituksen.

Koulutettava:
sanoi:
Mitä kokemuksia mä olen saanut ja kuullut noilta varsinkin tytöiltä jotka tulee ajamaan henkilöautokorttia niin he kertovat että kun on pitänyt jättää skootteri kaupungin ulkopuolelle kun ei ole uskaltanut kaupunkiin tulla ollenkaan kun ei ole ajotaitoa.

Selostaja:
sanoi:
Mopokorttiuudistus tuo mopokortille hieman lisähintaa mutta on kouluttajien mielestä ehdottomasti tarpeellinen.
[/QUOTE]

Autokoululiiton PJ
sanoi:
Jos mä ajattelen mun omaa junioria joka kaksi vuotta sitten täytti 15 niin en ikimaailmassa olisi laskenut niillä taidoilla sitä liikenteeseen ja sen kun aikuiset ymmärtäisivät millä eväillä heidän lapset liikkuu tuolla ja sen takia tää uudistus varmaan tulee tarpeeseen.

Oikeesti apinat nyt se herne pois nenästä, jätkät näkee ja kuulee tossa videossa ihan omia viestejä...

No niinkö ne vittu sano tossa videossa?

Haastattelija:
sanoi:
No miltä sitä skootteria tuntui ajaa?
Koulutettava:
sanoi:
Vaikeeta. Se on erittäin vaikeeta. Minulla on itselläni iso moottoripyörä millä on paljon helpompi ajaa.
ei se ollu vittu joka siinä puhui..huomaat itekkin kun näät semmosen ekakerran livenä  
pftroest.gif

tuohon mä puutuin..ja tuo on mun mielestä edesvastuuton kommentti.

jos skootterilla ajo on vaikeaa niin sitten suosittelen golffausta eikä yritystä opettamaan muille ajamista.

tua lisää banaania
smile_org.gif

MEIOLLAAPINOITA

kyllä mä olisin enemmän huolissaan näista jotka on saanut moottoripyöräkortin lahjaksi ja sitten ostetaan vanhoilla päivillä iso moottoripyörä kun ei osata edes välttävästi ajaa autoa..
Mä kyllä olisin enemmän huolissani näistä hieman päälle parikymppisistä jotka heti ison A-kortin ajettuaan ostavat eniten kulkevan prätkän ja ajavat sillä miten sattuu, koska luulevat että ovat oppineet autokoulun moottoripyöräkurssin hidasajoharjoituksissa ajamaan täydellisesti. Minä kun en muutamankin vuosikymmenen ja erinäisen sadantuhannen mp-kilsan jälkeen vieläkään ole taidoiltani mikään J. Dunlop, D. Lampkin tai K. Tiainen. Ehkä olen vaan hieman hidas oppimaan (sen lisäksi että olen tällainen vanha lahjakortilla ajeleva liikennevaara).

Mitä alkup. aiheeseen tulee niin joo, hieman olisin huolissani jos moposkootterin kuljettaminen on kouluttajan mielestä vaikeampaa kun moottoripyörän.

/MarcusB
Heh, eka äänessä oleva kouluttaja oli mun A-korttikouluttaja. Hyvä kouluttaja olikin.

En kuitenkaan itse hankkinut isolohkoisinta motskaria vaan muutamaa prätkää kokeiltuani päädyin jo vuosia aikaisempaan ajatukseen Vespasta.

Ajaminen piti harjoitella hieman uusiksi, mutta ihan mukava tuolla on ollut ajaa ja kyllä sillä kärsivällisellä harjoittelulla pystyi samat käsittelykuviot suorittamaan yhtä nätisti kuin mitä prätkän kanssa tuli harjoiteltua.

Vespan etuja on kaupungissa ketteryys ja ajamisen helppous, sekä pidemmillä maantiepätkillä ajoasennon joustava vaihtelu. En ole kokenut sillä ajamista vaikeaksi vaan lähinnä erilaiseksi. Eipä ollut tosin kovin pitkää motskarikokemusta lihasmuistissa häiritsemässä uuden opettelua.

Mä luulen että valtaosa ihmisistä ymmärtää henkilön puhuvan omasta mielipiteestään eikä yleistäen, itsekkin koen moottoripyörällä ajamisen helpommaksi kuin skodella ajamisen.
Vahvasti toki epäilen että joku skodekuskilikka olisi erimieltä, siksi kyse onkin mielipiteistä eikä absoluuttisista totuuksista.

Toki jos ne haluaa sellaisina nähdä (syistä joita en tiedä eikä edes kiinnosta tietää) niin ei kai siinä mitään, ei ymmärretä katseen tärkeyttä ja voi jeesus sentään mitä muuta...

Jätkät nillittää ihan turhasta, onkohan joku noista kouluttajista vienyt poikien tikkarin... no ainahan maailmaan valitusta ja jeesustelua mahtuu, nunnunnuu ja nönnönnöö, kouluttajat ei osaa ja laukovat edesvastuuttomia kommentteja... se on kovaa toi elämä
pftroest.gif

Jätkät nillittää ihan turhasta, onkohan joku noista kouluttajista vienyt poikien tikkarin... no ainahan maailmaan valitusta ja jeesustelua mahtuu, nunnunnuu ja nönnönnöö, kouluttajat ei osaa ja laukovat edesvastuuttomia kommentteja... se on kovaa toi elämä  
pftroest.gif
ja jotkut on aina oikeassa ja ovat ekana hedelmätiskillä jos lehdessä lukee et keskiviikkona jokaisen on tungettava ananas hanuriin..sen verta kapinahenkeä löytyy et osa ostais meloonin ja tummelia  
033102ass_1_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

ja musaa...

-olen ollut kiltti koko elämäni-

Back