• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä uudelle motoristille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tepatius
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervetuloa erittäin hienon harrastuksen pariin! :thumbsup:

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä ensimmäiseksi hankkimasi pyörä ei tule olemaan se malli jolla ajelet loppuelämäsi. Juurikin näin mitä täällä on mainittu että hankit suurinpiirtein semmoisen mikä silmää miellyttää ja ajoasento saattaisi olla mieluinen.

Sillä liikkeelle ja kesän/kahden jälkeen tiedät jo huomattavasti enemmän millaista ajelua eniten kaipaat.

Pyörää saattaa joutua vaihtamaan ja se maksaa mutta so what :)

Liian pienikuutioista ei kannata hankkia, sehän se vasta ärsyttää kun tuntuu pyörä välittömästi liian pieneltä.

Varusteet kuntoon! Viimeisen päälle istuva kypärä eikä mitään hinnat alkaen mallia.

Korvatulpat ja kunnolliset ehdottomasti. Rauhallisempaa ja pystyy paremmin keskittymään kaikkeen kun meteli ei vaivaa. Kalliimmatkin kypärät pitävät suhinoita..

Suurin osa tässä harrastuksessa ilmenevistä asioista on makuasioita ja niistä on huono mutta helppo kiistellä. Parhaiten pääset ytimeen itse asiat oivaltamalla ja huomaamalla mistä itse loppujen lopuksi pidät.

Turvallista matkaa!

Engi sanoi:
Lisäksi saa antaa tipsejä mistä kannattaa renkuloita katsella ja kuinka paljon se hinta ja merkki niissä merkkaa nykyään. Aikoinaan autooni tilailin rengasonlinesta kun tuli huomattavasti halvemmaksi mutta en jaksa uskoa että näissä säästelisi enää nykyään niin paljoa kuin 10v sitten.
-Engi

Kannattaa katsella nuo eurooppalaiset nettikaupat; rengasonline, 1001renkaat yms. Varsinkin jos renkaanvaihdon ja tasapainotuksen saa inhimilliseen hintaan. Siitä saa ainakin hinnalle referenssitason.
Merkissä ja mallissa taas kannattaa ajatella oma käyttö ja mitä asioita haluaa painottaa renkaassa, esimerkiksi Michelin:t on perinteisesti olleet huipussaan märällä, mutta radalla heikoimmillaan.......

JMH sanoi:
Vastaan yllä olevaan hyväuskoisena:

Tilaa ne renkaat nyt. Jos itse asennat, mynetmoto on hyvä vaihtoehto. Kevään karkea asfaltti syö lopun renkaasta pois nopiaan, ja lisäksi kantikkailla renkailla on vittumainen ajella.

Ei vielä, vaan tossa Huhtikuun puolella niin saa tän vuoden paistolla olevat kumi todennäkösemmin. :thumbup:

Jonezi sanoi:
Ei vielä, vaan tossa Huhtikuun puolella niin saa tän vuoden paistolla olevat kumi todennäkösemmin. :thumbup:

Ei mitn väliä...

Edit: Sori, on sillä sykologinen väli.

Hyvät ja vettä pitävät varusteet lienee parhaita sijoituksia, silloin ei harmita harrastaa vaikka vähän vettäkin alkaisi ripottelemaan. Käytön mukaan toki, kesähelteellä Kaivarin rannassa pyörivä tuskin tarvitsee suojelupukua.

Kuten jo mainittu, hyvän kypärän kanssa tulpat korviin niin motarillakin on ku kuplassa matkustaisi. Ja kyllä, ne tulpat on ihan hyvä idea vaikka olisi vaan parin tunnin siirtymä. Sopiva sivutuuli ni hyvin humisee korvissa, ellei kuulo ole jo ennestään mennyt.

Kaikenlaisia pyöriä ja kaikenlaisia teitä kannattaa tosiaan kokeilla, kyllä sitä sitten ajan kanssa huomaa mistä juuri sillä hetkellä tykkää eniten. Ihan itse saa sit päättää onko tämä kallis harrastus vai halpaa terapiaa :p

E: Ne eturenkaathan ei niin nopeasti kulu, mutta jos 7-vuotiaassa pyörässä on alkuperänen gummi niin vaihtoa kannattaa harkita. Siinä vaiheessa ku renkaasta huomaa kynnellä painamalla että on selkeästi kovempaa kumia kuin se 2v vanha takanakki ni voi varautua siihen että jossain rampissa alkaa eturengas luisumaan. Toki sitä isompi merkitys mitä kylmemmässä ajaa, mitä kireämpää kanttailua harrastaa jne.

Viimeksi muokattu:
PoS sanoi:
Se on just näin. Ja kun ostaa ekaa pyörää, osta se, mikä miellyttää silmää. Ethän sä voi vielä tietää, mitä oikeasti haluat.
Jos tätä harrastusta oikein järjellä ajattelee (kuka siihen muka pystyy??) niin ensimmäiseksi pyöräksi kannattaisi hankkia semmonen "peruspyörä" -eli ei liian sporttinen eikä liian custom -tyyppinen. Tällä sitten opettelee ajamaan, käy ajotaitokursseilla jne.
Sitten parin vuoden kuluttua vasta siirtyy siihen pyörätyyppiin mikä eniten sykähdyttää...
- Mutta tää nyt oli vaan tämmönen teoreettinen muka-järkevä teko.

Hyvät nahkat ja reissuun mukaan sadeasu. Nahka on ylivertainen kesälläkuivalla vrt. goret. Molemmat on itselläkin. Goreilla ei tekis mieli kaatua. Orpo olo ne päällä. Varusteostokset kannattaa ajoittaa talveen. Vanhoja malleja saa puoleen hintaan. Paikallisessa liikkeessä kannattaa käydä sovittamassa kypärä ja tilata vaikka Saksasta. :grin:

Empiiristä tietoa sen verran, että itse aloitin aloittelijan pyörällä ER-vitosella. Se tuntu hetken hienolta ja komialta ja nopealta mutta se tunne meni aika nopeesti ohi. Eli ekana kesänä meni vaihtoon. Mutta en pysty silti sanomaan, että kannattaa ostaa heti se turbobusa, mistä sitä tietää innostaako homma ennen kuin kokeilee. Tulee ainakin vähemmän takkiin jos alottaa jollain halvalla kamppeella ja huomaa että tää ei ollut mun laji.

Viimeksi muokattu:
Suiza1400 sanoi:
Hyvät nahkat ja reissuun mukaan sadeasu. Nahka on ylivertainen kesälläkuivalla vrt. goret. Molemmat on itselläkin. Goreilla ei tekis mieli kaatua. Orpo olo ne päällä. Varusteostokset kannattaa ajoittaa talveen. Vanhoja malleja saa puoleen hintaan. Paikallisessa liikkeessä kannattaa käydä sovittamassa kypärä ja tilata vaikka Saksasta. :grin:

Ei kai sitä millään tee mieli kaatua, mutta kai sitä ajaisi varovaisimmin pelkissä lyhyissä kalsareissa:p Muutenkaan noihin varusteiden suojaavuuteen ei kai kannata paljoa luottaa, kun ainakin minä uskon, että niistä on suojaa lähinnä asfaltilla liukuessa. Törmätessä johonkin niistä ei ainakaan joidenkin asiantuntioiden mielestä ole paljoa apua:no:

Vaikken mopoiän jälkeen ole millään ajellutkaan, ei tonnisen kawan hommaaminen ollut yhtään huono veto pelotteluista huolimatta. Onneksi en pienempää hommannut, olisi tullut vaihto heti vastaan. Kesän loppua kohti oli jo takaraivossa pieni ääni joka toivoi enempi tehoja. Järki onneksi sanoi vastaan että kyllä ne 140hp taas keväällä on ihan riittävästi tauon jälkeen.

Mielipiteeni vain tuohon aloittelijan pyörän kokoon että jos järki ja ranne pysyy naimisissa niin ei se pyörän teho ole ongelma. :orgmp:

En ole ihan aloittelija. Mun ajopyörässä on 83 heppaa renkaalla ja sekin on liikaa ajoluvan säilymisen kannalta.

PoS sanoi:
En ole ihan aloittelija. Mun ajopyörässä on 83 heppaa renkaalla ja sekin on liikaa ajoluvan säilymisen kannalta.

Samaa ihmettelen että pitäis olla vähintään tonninen alla, itse en ole kaivannut tonnaria alle vaikka olenkin 150 kuutiota korottanutkin aloitusmoposta.
Taisin hiukan huijata, olihan minulla hetken 900 kuutioinen peli, kyllä noilla pikkuisillakin on menty yli 100 tkm ilman isoa tarvetta tonniseen.
Uskoisin että parhaat vinkin on jo annettu uudelle mopoilijalle joten jätän toistamatta.

Re: Vinkkejä uudelle motoristille

Menee ehkä ohi mutta mun mielestä jokaisen uuden motoristin pitäisi päästä jollain vehkeellä tarkoituksella soralle suttailemaan. Kokeilla tarkoituksella hakea miltä se tuntuu kun perä lähtee luisuun, mitä tapahtuu kun runttaat etujarrun lukkoon. Jos ei omalla pyörällä viiti tai tuttavilla ei ole sopivaa sorajyrää lainata tarkoitukseen niin endurosafarit on omiaan tuohon, tai vaikkapa PK-seudulla electric arena.

tate66 sanoi:
Samaa ihmettelen että pitäis olla vähintään tonninen alla, itse en ole kaivannut tonnaria alle vaikka olenkin 150 kuutiota korottanutkin aloitusmoposta.
Taisin hiukan huijata, olihan minulla hetken 900 kuutioinen peli, kyllä noilla pikkuisillakin on menty yli 100 tkm ilman isoa tarvetta tonniseen.
Uskoisin että parhaat vinkin on jo annettu uudelle mopoilijalle joten jätän toistamatta.
Jos lukee alusta ja oikein tarkkaan, ketjun aloittaja on kiinnostunut hankkimaan custom/cruiser -tyyppisen moottoripyörän. On ihan järkeen käypää ehdottaa, ettei aloita harrastusta millään xv250 tai xv535:sella, kuten tuolla itse ehdotan vaan hankkii min. 1000cc customin/cruiserin. Kyykkypyörissä on tehoa ihan tarpeeksi, ei tartte olla kuin joku RD350 niin sillä kerkeää, mutta isolla customilla on kivempi ajella kaikessa rauhassa Suomen suvessa nautistellen. Ilman sitä turhan tappavaa kiirettä.

Kuten kirjoitin, aloitin itsekin 800cc laitteella ja hyvin riitti jopa kaksipäällä ja riittäisi varmaan vieläkin. Eipä sitä voi tietää, kun täälläkin lukee miten tehot ja vääntö loppuu heti ja nopeasti kesken. Näin ei ole vielä itselleni käynyt, mutta silti voi suositella, että ostaa vähän reserviä samalla kun ostaa.

P.S. Itselläni ei taida olla edessä kuin vaihto pienempään jos päädyn joskus vaihtamaan tai voihan sitä sitten hankkia sen BossHossin jos pinkka kestää. Sitä päivää odotellessa. :cruising:

Kun itse aloittelin niin ei ollut paljoa tietoa saatavilla mistään.. paitsi Essolta. Sieltä ohjeistettiin ajokamoiksi kumisaappaat, ajohousuina oli sarkahousut ja takkina sadetakki, koska se oli ainut mikä piti tuulta. Oikein kuumalla laitoin sandaalit. Pyörän valinta olikin homma, mutta siihenkin sain hyvät neuvot ja ostin suoraan turbobusan ettei tarvitse heti päivittää kun kyllästyy tehoon "..ranteella sitä vauhtia säädetään..", Eipä kelvannut poliisille selitykseksi "jännetuppitulehdus" kun ysitiellä mentiin tutkaan 321,86km/h kun olin ajamassa rautaperseajoa. No tuli ainakin liityttyä 200mph clubiin siinä samalla. Rautaperseen sain ajettua kun menin käymään .Orgin saunaillassa. Niin ja delvaccia olen siitä lähtien tankannut.

tate66 sanoi:

Kustomeissa tarvinnee yli 1000 kuutiota, että kulkee mihinkään. Nelisatasessa sportissa on toisaalta samat huipputehot kuin tonnisessa kustomissa.
Iskutilavuus on erisuuri kuin teho.
Moottorin suorituskyvyn saat selville integroimalla teho- tai vääntökäyriä.
Pyörän suorituskyky tulee ilmi jakamalla em. integraali ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla.

epoksi sanoi:
Menee ehkä ohi mutta mun mielestä jokaisen uuden motoristin pitäisi päästä jollain vehkeellä tarkoituksella soralle suttailemaan. Kokeilla tarkoituksella hakea miltä se tuntuu kun perä lähtee luisuun, mitä tapahtuu kun runttaat etujarrun lukkoon. Jos ei omalla pyörällä viiti tai tuttavilla ei ole sopivaa sorajyrää lainata tarkoitukseen niin endurosafarit on omiaan tuohon, tai vaikkapa PK-seudulla electric arena.

Tämä! Suosittelen soraa ajettavaksi sillä samalla pyörällä, jolla kaikki muukin ajo tapahtuu. Karkealla irtosoralla tulee esille hyvin ajoasennon ja käsien rentouden merkitys. Eikä puhuta mistään neljänkympin köröttelystä vaan ihan kunnon ajosta.

Nyt tulee 55 täyteen ja 13 kesäsenä mopolla aloitettiin ja siitä lähtien on kaksipyöränen ollu, että usko vain sitä oikiaa minun pyörää ei ole tehty eikä tulla tekemään. Sen verran mieli vuosien varrella aina muuttuu.:)

tate66 sanoi:

Mutta onhan se hiukan noloa ajaa kusiaisella. Suunnilleen sama kun ajelisi talvet alle 300hv nelikolla.

Back