• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä uudelle motoristille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tepatius
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nitrous sanoi:
...Käytännössä minkä tahansa 2-pyöräsen aloittaja laittaa alle, saa autoihin verrattuna huikeen suorituskykyisen laitteen...
Tästä olen hiukan eri mieltä. Nämä CB500/ER5/GS500-luokan laitteet kyllä kiihtyvät siihen viiden-kuuden sekunnin luokkaan paikoiltaan sataseen, mihin vaaditaan autolta jo jonkinnäköisiä tehoja, mutta satasen jälkeen ei tämän luokan pelit sitten enää sitä vauhtia kelaakaan niin iloisesti.
Jos vaikka vertaa johonkin peruspirteään perheautoon (vaikkapa nyt 1.8TSI 160hp Ocu), niin 100-140 kiihtyvyys aikalailla samaa luokkaa.

Toki tehot riittää mukavasti laillisissa nopeuksissa liikkumiseen, mutta ei noilla ohitukset suju sen ripeemmin, kun tuollaisilla peruspirteillä autoillakaan.
Toki arkikäyttöön ja harrastuksen aloitteluun/nelaripiikin jälkeen seuraavaksi pyöräksi ihan passeli peli. Halpa, edullinen ylläpitää ja muutenkin varsin turvallinen valinta. Alusta ja jarrut on kyllä ihan balanssissa tehoihin nähden.

Kevarikortti tuli tämmösellä ER-5 kawalla korotettua pikku-A-korttiin.
Pyöränä oli korotuksen jälkeen 600cc pikkubandiitti, joka oli kyllä tuohon viissatku kawaan nähden paljon pirteämpi ja omasta mielestä muutenkin parempi pyörä.

Nyt kun jälkeenpäin miettii, niin olisi kannattanut A2-kortille hommata joku katuenska/moto, kuten vaikka päivitetty 650dr, 400drz, ktm640 tms. Vähän hitaampia (jos laillisina A2-pyörinä verrataan, niin toki kulku pirteempää), kun tuo bandu, mutta kevyempiä, parempia kaupunkiin/mutkapätkille ja funfactoria enemmän. Hinta ja ylläpitokulut vaan meni tässä edelle. Bandusta maksoin kaksi tonnia ja samalla summalla se lähti eteenpäin. Vakuutukset alle 300e vuodessa ja niiden 12tkm aikana, minkä ajoin, meni huoltoihin muutama satanen.

Kaikki olemme olleet aloittelevia motoristeja joskus. Itsekkin ajoin kortin myöhemmin, eikä mulla ollut edes mopoa koskaan. Saan taas lokaa niskaan kun sanon edelleen saman mielipiteeni kuten jokavuosi aina näihin samoihin aiheisiin kommentoiden. Eli mun mielestä ei kannata ostaa mitään harjoittelumoottoripyörää erikseen, kunhan ei ole aikeissa ostaa mitään kovin ärhäkkää vempelettä. Ei niitä kuutioita tarvii pelätä ja ostaa ekaksi pyöräksi mitään pientä. Ennemmin kiinnittäisin huomita siihen että ajelee ensin vaikka jossain hiljaisilla maanteillä ja hankkii hyvät varusteet. Sen oman pyörän saa kääntymään loppukesästä jo paremmin mutkiin kunhan siihen tottuu. Oli se sitten customi tai joku muu. Jos meinaat ajaa kortin ihan keväällä niin varo hiekkaa mutkissa. Osta kunnon ajokamat samantien, itse ostin ensin halvat ja sitten vasta hyvät.

Itse ajoin kortin pari vuotta sitten (ikää jo 36) ja alla pari ajatusta.

Autokoulun ajotunneilla ei opi ajamaan. Siellä oppii pyöränhallinnan alkeet, jotta pääsee inssistä läpi. Itse otin muutamia lisätunteja, harjoitellakseni käsittelykoetta varten. Olisi pitänyt ostaa omat ajokamat jo autokouluun, eikä ajaa autokoulun kamoilla.

Ajovarusteisiin kannattaa panostaa. Itse ajoin lainakamoilla jonkin aikaa ja opin kantapään kautta. Pitää mielen virkeänä kun ei ole kylmä, kuuma tai kalsareihin asti märkä. Olkoon nahkaa tai goretexia, mutta suojaa itsesi viimalta, sateelta ja asvaltti-ihottumalta. Osta sopiva kypärä. Itse kävin kokeilemassa monia, mutta päädyin sitten Schuberthin avattavaan, koska silmälasit. Myös pinlock visiirissä on kätevä, ei pääse huurustumaan.

Hommaa sellainen pyörä, jonka itse haluat. Itse halusin customin ja emmin lähinnä Yamaha XVS 650 ja 1100 välillä. Koeajolla kulttuurishokki oli melkoinen autokoulun tuliterän pyörän jälkeen. Vuosituhannen alun Yamaha XVS 650:ssa oli hieman eri ajo-ominaisuudet kuin pakasta vedetyllä Kawasaki ER6-n:llä. Mutta taisin rakastua jo siinä vaiheessa kun myyjä työnsi pyörän ulos, pisti koneen tulille ja lämmitti konetta.

Liikkeessä 650 vaikutti valtavalta tällaiselle 177cm tapille. 1100 vielä valtavammalta, joten siksi 650. Ensimmäisen kesän jälkeen 650 alkoi kuitenkin tuntua jo vähän pieneltä, mutta vaikka sillä ei pärjäisi busalle viivalla niin kyllä silläkin ihan reippaasti pääsee muhkeille päiväsakoille. On valitettavasti testattu.

Harjoittele hidasajoa ja kääntymisiä tyhjällä parkkipaikalla, tarvitset niitä joka päivä liikenteessä. Tai mielummin mene ennakoivan ajon kurssille tai ajotaitokurssille, jossa kokeneet kuljettajat opastavat oikeita ajoasentoja, tehokasta jarruttamista, liikenteessä ennakoimista, turvallisia ajolinjoja, työntöohjauksen saloja, väistämistä, mäkilähtöä ynnä muuta elintärkeää. Niillä opit paljon pyörästäsi ja sen käyttäytymisestä. Ainakin itse olen saanut paljon näiltä kursseilta. Suosittelen myös ruosteenpoistoja keväisin. Puolessa vuodessa ehtii unohtaa yllättävän paljon.

Käytä korvatulppia. Ennakoi. Katse ylös ja pitkälle eteenpäin. Ennakoi. Suhtaudu autoihin kuin hirvieläimiin. Ennakoi. Kuvittele olevasi autoilijoille näkymätön.

Itsellä oli ison A kortin saatua ekana pyöränä ER-6N pari kuukautta. Kyllähän sillä ainakin pärjäsi "isojen poikien" kanssa mutkapätkillä vaikka kokemustakaan ei ollut moottoripyöristä oikeastan paljonkaan yhtään. Syy minkä takia vaihdoin sen loppukaudesta, oli tonnaria alle ja... mutta nyt ei enää liitykkään asiaan "aloitteleva motoristi". Eli sanoisin, että jos on tiukka budjetti, niin aloittelevalle joku Erkka on ihan hyvä ja edullinen vaihtoehto.

Riippuen myös kuskin ominaisuuksista ja persoonallisuudesta, en pelkäisi ostaa suoraan tehokkaampia pyöriä, jos sellaista halajaa. Yhtällailla tehottomammalla kuin tehokkaallakin pääsee ojan puolelle, jos ei hallitse sitä kaasun käyttöä, tai malta.

PS. Topikkia ylempää luettua, olisi ihan mielenkiintoista nähdä Nitrous ajamassa kelloa vastaan aika vaikka Alastaro, Kemora tai Motopark sillä ER-5:lla, että kuinka kovaa sellaista pystyy oikeastaan viemään. :p Eiköhän silläkin ihan kohtalaisen ajan saisi lyötyä osaavissa käsissä?

Nitrous sanoi:
Jos minä otan tommosen ripulipaskamoottorilla varustetun laitteen alle niin...

Karkov sanoi:
PS. Topikkia ylempää luettua, olisi ihan mielenkiintoista nähdä Nitrous ajamassa kelloa vastaan aika vaikka Alastaro, Kemora tai Motopark sillä ER-5:lla, että kuinka kovaa sellaista pystyy oikeastaan viemään. :p Eiköhän silläkin ihan kohtalaisen ajan saisi lyötyä osaavissa käsissä?

Pitäiskö koettaa järkätä? Jos roudaan radalle sen "ripulin", niin lähteeks Nitrous näyttää? :grin:

pupu sanoi:
Pitäiskö koettaa järkätä? Jos roudaan radalle sen "ripulin", niin lähteeks Nitrous näyttää? :grin:

Kai sillä ainakin jonkun koulutuksen joutuu ens kesänä vetämään jos vanhat merkit paikkaansa pitää, kai sillä siinä sivussa vois pitää kellon mukana. Mut ennen urheilua varmaan pitäs kattoo, että ne renkaat olis ees tältä vuosituhannelta.

Nitrous sanoi:
Kai sillä ainakin jonkun koulutuksen joutuu ens kesänä vetämään jos vanhat merkit paikkaansa pitää, kai sillä siinä sivussa vois pitää kellon mukana. Mut ennen urheilua varmaan pitäs kattoo, että ne renkaat olis ees tältä vuosituhannelta.

Jollain max. tonnin omavastuulla tosta sais ihan hauskaa ohjelmaa. Tai vastaavasti nettimotosta tonnin setelillä random mopo alle ja kokeileen, et mihin se taipuu :D Joku wanha thundercätti, cbr600 tai srad suzuki voi pilata monen päivän.

Tuoreena motoristina uskoin itsekin kokeneempia ja ostin 650 harjoittelupörän. Kivaltahan se tuntui aluksi ja oppiminen oli suht nopeaa. Loppukesästä taidot alkoi olla jo aivan huippuluokkaa ,eikä enää paljon mikään hirvittänyt. Edes huippujen kokeilu syrjäisellä tiellä ja yöllä. Kun taidot on omasta mielestä jo aivan riittävät,tulee esiin huolettomuus ja ehkä pieni välinpitämättömyys. Mitä tässä nyt voi sattua,suora tie ja pari vastaantulijaa. Niin ,ja sivutuuli. Kevyt pyörä ja kuski. Metsän jälkeen peltoaukea ja vastaan tulee rekka. Kunnon puhuri peltoa pitkin ja silloin lähdettiin. Pyörä ja mies vasemmalle kaistalle aivan kuin tarkoituksena tehdä omaehtoinen eutanasia.Rahtarin ilme on jäänyt ikävästi mieleen, ja kummittelee joskus vieläkin iltaisin. Mistään en ollut saanut sivutuulesta varoituksia tai vihjeitä,että se voi olla niinkin voimakas. Ei sitä helposti ymmärrä auton kanssa pelatessa. Pyörä vaihtui loppukesästä paljon isompaan ja raskaampaan malliin, jonka kanssa ei ole ollut samanlaisia ongelmia. Tietysti on mahdotonta tietää miten se sama puhuri olisi heittänyt sitä isompaa pyörää. Jos joku tietää tähän vastauksen,voi hyvinkin auttaa jotain aloittelijaa valitsemaan oikean laitteen alleen. Kaatuuhan niitä rekkojakin tuulessa.

Enska58 sanoi:
Jos joku tietää tähän vastauksen,voi hyvinkin auttaa jotain aloittelijaa valitsemaan oikean laitteen alleen. Kaatuuhan niitä rekkojakin tuulessa.

Vastaus on pyörän hallinnan opettelu. Kannattaa tutkailla EAK ja ruosteenpoistokursseja.

Kevyt pyörä, vähän vauhtia ja napsakka sivutuuli on kyllä vittumainen yhdistelmä. Mulla kerran sattui kakspuolikkaalla Kemoran katsomosuoraa ajaessa napakka sivutuuli ja vaikka vauhtia olikin, pyörä siirtyi sivusuunnassa puolisen metriä. Onneksi ajolinja ei ollut viivan päällä, olis voinut tulla jännää. Toinen esimerkki oli Etelä-Ruotsissa. Onneksi tuuli ei ollut kovin puuskittaista, mutta sopivissa tienkohdissa Super Tenerellä sai vetää likimain tappi maassa, jossa pääsi suoraan.

Vielä kolmaskin pointti, autokoulusta jäi mieleen kaksi asiaa: 1) joissakin tilanteissa hallittu kaato on kaikkein nopein tapa moottoripyörän pysäyttämiseen ja 2) metsän keskeltä peltoaukealle tultaessa on aina oltava varuillaan, sillä sivutuulen voimakkuus voi yllättää.

Nomad sanoi:
Vastaus on pyörän hallinnan opettelu. Kannattaa tutkailla EAK ja ruosteenpoistokursseja.

Itse opin kyllä kerrasta. Ennakoin nykyisin jopa tyynessä kelissä vastaavat paikat. Kaikki aloittelevat motoristit eivät kuitenkaan mene kursseille, joten tälläisilla keskusteluilla voi olla muutakin kuin viihdearvoa.

Tuo sivutuuliherkkyys taitaa olla kiinni ihan jostain muusta kuin koosta ja painosta (Pyörä vaihtui loppukesästä paljon isompaan ja raskaampaan malliin...); lähinnä aerodynamiikasta tuo on kiinni. Mä ajelen GS Bemarilla (reissuvarustuksessa yli 300kg) ja kuskillakin on varusteineen painoa sellaset 0,12 tonnia, mutta kyllä vaan kun blåsis on hakenut vauhtia koko Välimeren matkalta ja painaa suoraan sivusta, saa pyörää kammeta ihan tosissaan ja toivoo vaan että kyseessä ei ole mikään äkillinen puuska joka tyntyykin yhtäkkiä. Muistelen että nuorempana jollain kyykyllä oli selkeesti helpompaa, vaikka sekä pyörä että kuski olivat selvästi kevyempiä... :p

-jp-

Back