• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vastaohjaus eli työntöohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Bone sanoi:
Tarkistahan taas noita argumentointeja ja niiden yhteyksiä :;):......
Tai nappaa muutama sieni :D.

niin onko ne sienet se avain tuohon kryptattuun sanaripuliin? Ehkä kannattaisi vähentää.

Tee ootte kyllä niin sitkeitä kavereita, että pienen aallonpohjan jälkeen tää alkaa olla taas hauskaa.

takki sanoi:
Ilman käsiä ajettaessa, moottoripyörällä tai polkupyörällä, vastaohjaus on edelleen se, mikä pyörän saa kääntymään.

Oisko mahdollista saada selostus siitä miten vastaohjaus tehdään tai tapahtuu ohjaustankoon koskematta? Ei tarvitse olla tieteellisen tarkka esitys, riittää kun näkee minkälaiseen ajatteluun tuo lainaus perustuu. Mulla on vissiin joku lukko päässä kun en ymmärrä ilman käsiä ohjaamista vastaohjauksena vaan ihan tavallisena etupyörän prekessioliikkeenä, jossa etupyörä kääntyy kallistuksen suuntaan. Edellinen väittäjä jätti asian kesken, meni hyvä väittely hukkaan.

Hannula sanoi:
Oisko mahdollista saada selostus siitä miten vastaohjaus tehdään tai tapahtuu ohjaustankoon koskematta? Ei tarvitse olla tieteellisen tarkka esitys, riittää kun näkee minkälaiseen ajatteluun tuo lainaus perustuu. Mulla on vissiin joku lukko päässä kun en ymmärrä ilman käsiä ohjaamista vastaohjauksena vaan ihan tavallisena etupyörän prekessioliikkeenä, jossa etupyörä kääntyy kallistuksen suuntaan. Edellinen väittäjä jätti asian kesken, meni hyvä väittely hukkaan.

Hannula:

Se selviää tässä videossa :) https://www.youtube.com/watch?v=55n90QAxRSk

Samoin siinä alkuperäisessä videossa siinä kohtaa missä ohjaustankoon on kiinnitetty se viisari osoittamaan tangon kääntymistä. (ekan 10 minuutin aikana)

Re: Vastaohjaus eli työntöohjaus

Viikko sitten päätettiin, että vastaohjaus on kuskin tekemä liike tankoa vetämällä/työntämällä kun taas esim nopean painonsiirron aiheuttama etupyörän liike on osa pyörän geometrian aiheuttamaa liikettä, kun etupyörä pyrkii palautumaan painopisteen alle. Nyt nämä jutut on unohdettu ja palattu keskusteluun, jossa esim Hannula puhuu kuskin tarkoituksellisesta ja aktiivisesta vastaohjaamisesta ja toiset taas nimittää eturenkaan käytöstä vastaohjauksena. Voipi jatkua hedelmällisenä keskustelu kun määritellään norsun vartalotyyppiä tunnustellen kun yhdellä on ote kärsästä ja toisella perseestä... (ohut ja taipuisa vs iso ja haiseva).

Ps. Viimeiseen virkkeeseen sain inspiraation Bonelta...

Hannula sanoi:

Pari viikkoa sitten laitoin tämän. Laitanpa taas:

Wikipediassa artikkeli ”Bicycle and motorcycle dynamics” vaikuttaa sisällöltään ja pitkine viiteluetteloineen aika lailla ”oikeiden fyysikoiden” tekemältä. Siinä se kerrotaan näin:

No hands
While countersteering is usually initiated by applying torque directly to the handlebars, on lighter vehicles such as bicycles, it can also be accomplished by shifting the rider’s weight. If the rider leans to the right relative to the bike, the bike leans to the left to conserve angular momentum, and the combined center of mass remains nearly in the same vertical plane. This leftward lean of the bike, called counter lean by some authors,[43] will cause it to steer to the left and initiate a right-hand turn as if the rider had countersteered to the left by applying a torque directly to the handlebars.[46]

Tämän on tainnut joku lukea ja sisäistää.
Mutta voimmehan me sopia, että ORG -kielessä tämä ei ole vastaohjaus, vaan muu ilmiö, jossa etupyörä hetkellisesti kääntyy vastakkaiseen suuntaan kuin mihin on tarkoitus mennä.

Re: Vastaohjaus eli työntöohjaus

Minä myönnän, olen sekoittanut termejä keskenään. :)

Vastaohjaus ohjaustangosta työntämällä/vetämällä sekoittui ajatuksissani muihin samankaltaisen reaktion ohjausakselissa aikaansaaviin toimiin. Se ei poista sisällön oikeellisuutta muuten kuin termistön osalta.

Jos siis halutaan pitää vastaohjaus termi tarkoittamaan pelkkää aktiivista vastaohjausta.

Kuten Jagroanille ja Kiertotiehuvitukselle (niin kuin varmaan suurimmalle osalle muistakin ketjun lukijoista), minullekin tämä ohjauskysymys on yksinkertainen ja johdonmukainen:

Ainoa tapa kääntää kaksipyöräistä on vastaohjaus.

Vastaohjaus voidaan saada aikaan useilla eri tavoilla. Tehokkain ja turvallisin tapa saada vastaohjaus aikaan on käyttää kaksipyöräisiin tätä tarkoitusta varten rakennettua ohjaustankoa.

Offtopic: Pitäisikö aloittaa oma ketju hidastamisesta ja pysäyttämisestä? Oma teesini on, että turvallisia kilometrejä moottoripyörällä saa ajettua unohtamalla jarrukahvat ja moottorijarrutuksen, ja käyttämällä vauhdin hidastamiseen sen sijaan kytkimen vetämistä pohjaan ja ajosaappaiden iskemistä tienpintaan.

Kaikki jotka ovat pakittaneet auto-peräkärri yhdistelmällä (henkilöauto)
ovat varmaan oivaltaneet,että vastatkaiseen suuntaanhan sitä rattia on käännettävä minne haluaa kärrin menevän.
Tämä siis käännöksen alussa.Sopivan kulman löydyttyä rattia taas käännetään ikäänkuin ilman peräkärriä.(lue normaalisti)
Olisiko tämäkin sellainen vastaohjaus?

takki sanoi:
Hannula:

Se selviää tässä videossa :) https://www.youtube.com/watch?v=55n90QAxRSk

Samoin siinä alkuperäisessä videossa siinä kohtaa missä ohjaustankoon on kiinnitetty se viisari osoittamaan tangon kääntymistä. (ekan 10 minuutin aikana)

Kerros mitä tuossa sun mielestä tapahtuu? Ollaanko me päätymässä siihen että kun ajosuuntaan katsottuna eteenpäin pyörivää pyörää kallistetaan ajosuuntaan katsottuna oikealle niin se kääntyy ajosuuntaan katsottuna vasemmalle? Voisiko sillä olla osaa nähtyyn asiaan että pyörä kääntyy ajosuunnassa vasemmalle juuri silloin kun oikea poljin painetaan alas ja kääntyy oikealle juuri silloin kun vasen poljin painetaan alas?

Se viisarivideo tuli käsiteltyä jo aiemmin, enkä edelleenkään ymmärrä missä kohtaa siinäkään on vastaohjausta, eikä kukaan suostu sitä kertomaan. Vielä ehtisi jos joku ryhtyisi.

Tuo Wikipedian teksti kertoo juurikin sen puolesta mitä olen viimeisen parin sivun aikana yrittänyt sanoa eikä vähääkään siihen suuntaan että ilman käsiä ohjaamisessa olisi kyse vastaohjauksesta. Tosin siitäkään ei lainauksen tänne lätkäissyt kertonut itse mitään enkä sattuneesta syystä pääse väittelemään asiasta alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Yhden asian haluaisin tarkistaa.

Kertokaa nyt joku jotain itse mihin ilman käsiä ohjaaminen perustuu eli mitä siinä tapahtuu. Tämä muiden kirjoittamien tekstien takana piileskely tai paikalta karkuun luikkiminen siinä vaiheessa kun ollaan pääsemässä asiaan on aika tylsää. Nyt vähän omaakin nahkaa likoon! :jpstyle:

Tällaisena sateisena kesänä näitä on hyvä kokeilla ihan itse. Kun sade joskus taukoaa ja asfaltti kuivuu, niin jostain sieltä vielä rapakko löytyy. Ei muuta kuin rapakon kautta renkaat märäksi, ja sitten ihmettelemään millaista uraa rengas asfalttiin jättää. Toimii ihan polkupyörälläkin, jos MP pelottaa. :p Voi kokeilla siirrellä painoa ja katsoa mitä tapahtuu. Samoin ajaa ilman käsiä ja kääntyä. Itse kun valaistuu niin se toimii paremmin kuin foorumilla vaahtoaminen. :grin:

On se merkillistä jos fysiikan lait muuttuvat, jos kädet ohjaustangossa vai ei!

Kun olen kuunnellut ihan kursseja käyneitä ohjaajia, niin olen epäillyt ovatkohan ihan aidosti sisältäneet miten vastaohjaus toimii teoriassa.

Sen verran olen tätä asiaa vuosien varrella pohtinut, että olen valmis ottamaan osaa "vastaohjaus seminaariin".

Milloin Org järjestää seminaarin "Finlandia talolla"!

finn sanoi:
On se merkillistä jos fysiikan lait muuttuvat, jos kädet ohjaustangossa vai ei!

Kun olen kuunnellut ihan kursseja käyneitä ohjaajia, niin olen epäillyt ovatkohan ihan aidosti sisältäneet miten vastaohjaus toimii teoriassa.

Sen verran olen tätä asiaa vuosien varrella pohtinut, että olen valmis ottamaan osaa "vastaohjaus seminaariin".

Milloin Org järjestää seminaarin "Finlandia talolla"!

Teretulemast keskustelemaan aiheesta mille tahansa orgin ratapäivälle. Kesäpäivälle jos pääset paikalle niin siellä voi asiaa ihmetellä erilaisilla demofillareilla.

Edit. Jos ilmotat etukäteen, että tulet paikalle, voin napata tosta ainakin jonkun moottoripyörän dynamiikkaa käsittelevän opuksen mukaan.

Hannula sanoi:
Kerros mitä tuossa sun mielestä tapahtuu?

Kääntyäkseen oikealle, rengas on käännettävä menosuuntaan nähden vasemmalle, jotta yksipyöräinen alkaa kaartaa oikealle. Yksipyöräisen tapauksessa vastaohjaus saadaan aikaan lantion ja polkemisen yhteispelillä, samaan tapaan kuin polkupyörällä keulittaessa.

takki sanoi:
Kääntyäkseen oikealle, rengas on käännettävä menosuuntaan nähden vasemmalle, jotta yksipyöräinen alkaa kaartaa oikealle. Yksipyöräisen tapauksessa vastaohjaus saadaan aikaan lantion ja polkemisen yhteispelillä, samaan tapaan kuin polkupyörällä keulittaessa.

Palataanko takas 2-pyöräsiin? Mitä 2-pyöräisellä pitää tehdä, että kaarto saadaan aikaan?

Eli vastaohjaus tehtiin polkimilla (ja ehkä lantiolla, en ole kokeillut) mutta ei painonsiirrolla? Jos näin niin sittenhän me ollaan samalla sivulla, eli painonsiirto ei ollut tässäkään vastaohjausta.

Mitenpä siirrät painoa käyttämättä lantiota tai polkimia? Jostain se tuki on otettava, ja saatava vastavoima sille painon siirrolle.

Back