• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varusteet aloittelijoille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keiju
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Selkäpanssarin tarpeellisuuden voi jokainen itse päättää, siitä on monenlaisia näkemyksiä, joten asiasta lienee turhaa alkaa liikaa kiistelemään?
  Ajopuvun kohdalla yksi ikuisuuskysymys on nahka vastaan tekstiili. Siitäkin voisi kiistellä loputtomiin löytämättä yksiselitteistä vastausta. Muutama lisäkommentti aiempaan kuitenkin:
- usein vedotaan siihen, että radalla käytetään vain nahkaa, siis sen täytyy olla parempi? Kyllä, radalla nahka on parhaimmillaan. Mutta kun puhutaan "tavallisesta" liikenteestä, tilanne on toinen. Ajovarusteet ovat aina jonkinlainen kompromissi hinnan, mukavuuden, käyttötarpeen, jne kesken.
  Rata-ajossa tiedetään lähes aina etukäteen sää ja olosuhteet muutenkin, Liikenteessä ei voi kurvata varikolle, kun alkaa sataa, radalla ei useinkaan ajeta aamusta iltaan. Rata-ajo on usein sen luonteista, että ajovarusteiden huolto on erilaista ja helpompaa kuin tien päälla ja matkoilla.
  Tekstiili voittaa nahkan huollettavuudessa ja mukavuudessa, monikäyttöisyydessä.
  Yksi perusvirhe on se, että usein verrataan nahkapukua ja halpaa tekstiilipukua. Silloin nahka voittaa mukavuudessa ja hengittävyydessä. "Tixtex"-ilmaisu tarkoittanee useimmiten halpaa tekstiilipukua? Oikea tapa puntaroida nahkaa ja tekstiiliä on verrata nahkapukua vähän kalliimpaan tekstiilipukuun. Hyvä nahkapuku maksaa tonnin kieppeillä, joten sen rinnalle pitäisi asettaa 1200-1500 euroa maksava tekstiili. Perustelen tätä sillä, että se tekstiili on monikäyttöisempi. Nahkan oheen on hankittava sadepuku.
  Nuo kalleimmat tekstiilipuvut eivät lepata, eivät ota tuulta vastaan juuri nahkapukua enemmän. Ne kestävät käyttöä ja pesua, ovat useita vuosia uudenveroisia ja mukavia käyttää. Kylmällä ja kostealla säällä ne ovat nahkaa lämpimämpiä.
 Ei tästä kuitenkaan tarvitse uutta vääntöä aloittaa. Kuten alussa totesin, on kyse myös makuasioista. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, jollekin käy äidin nuorempi siskokin.
  Edellä kirjoittamani ajatukset perustuvat omiin kokemuksiin kolmenkymmenen vuoden ajalta. Erilaisia ajopukuja minulla on sinä aikana ollut kymmenkunta, nahkaa sekä tekstiiliä. Nykyään vain tekstiiliä. Luulisin, että useimmilla meistä tapahtuu iän myötä asennemuutosta, jossa käytännöllisyys ja mukavuus syrjäyttää enemmän ja enemmän tyyli- ja muotiseikkoja.

Hyvät asusteet tekevät harrastuksesta kerralla miellyttävämmän. On silkkaa rahan säästöä hankkia kerralla kamat, jotka tuntuvat hyviltä vielä vuosienkin jälkeen. Toisaalta jos jonkin varusteen/suojan osalta ei tiedä mitä haluaa niin voi hankkia halvan. Näin puutteet selviävät seuraavalla kaudella eikä harmita niin kun täytyy heittää vanha pois.

Itsellä ei vielä ole selkäpanssaria, eikä ritarihaarniskaa. Silti hyvä, että noin monelle kyseinen suoja on tärkeä. Vielä tärkeämpää aloittelijalle on mielestäni käydä joku esim. ennakoivan ajon kurssi ja pysyä liikenteessä maltillisena. Kannattaa myös muistaa, että suurin osa pyörän kaatamisista/onnettomuuksista sattuu parkkipaikkavauhdeissa.

Kypärät teillä siis on, mutta sopivuus on mielestäni ehdoton. Älä säästä siitä. Jos olette ns. normaalikokoa niin esim. huuto.net näyttäisi olevan yksi mahdollisuus hankkia edullisia varusteita. Jo varsin edullinenkin sadepuku näyttäisi pitävän vettä. Silti jos paljon aiotte ajaa, eikä tyyliseikat puolla nahkoja, niin kunnon Coret kannattanee hankkia nyt syysalennuksista. Farkkuja tms. en suosittele sillä onnettomuuden voi aiheuttaa joku toinenkin.
Joo, ja ostaisin heti kahdet hanskat: toiset kevääksi ja toiset kesälle, ettei tarvitse sitten kesähelteillä paljain käsin ajella.
Kypäräpuhelimet??? Jotkut ajavat vaimon kanssa ilman. Minusta oli tärkein hankinta kypärän jälkeen. On paljon mukavampi kun voi jutella tarvittaessa emännän kanssa. Ei se samanlaista ole kuitenkaan kuin autossa. Näiltä osin hankkikaa kunnolliset jos hankitte, halvoilla ei matka-ajossa tee mitään.
Pukujen materiaalista vielä: minulla nahkat koska custom pyörässä korostuu minusta kokonaistyyli, enkä suostu coreja päälleni laittamaan. Vaimolle ostin coret -hän on pyörälleni kaunistus vaikka säkkiin puettuna. Ja näin on helpompaa.

Tekstiileillä kaaduttuani (ja ihan omasta ajovirheestäni, en taida olla tosimotoristi, vaikken kyllä silloin liikenteeseen lähtiessäni päättänyt kaatumaankaan mennä) vannoin että ajan vastedes pelkillä nahoilla, mutta kyllä taas kylmyyden vaivatessa on tekstiiliin siirrytty.
Omasta mielestäni tärkeimmät varusteet ovat kypärä, selkäsuoja, hanskat ja ajokengät.
Pienissäkin muksahduksissa usein vastaan otetaan käsillä, eli siitä syystä kunnon hanskat joissa kämmenpuoli nahkaa eli kestää kulutusta menemättä puhki.
Kunnon tukevat ajosaappaat suojaavat nilkan jos vaikka se pyörä kaatuisikin jalan päälle.
Kypärä nyt on aika itsestäänselvä suojavaruste.
Erillisen selkäsuojan puolestapuhuja minäkin, kuten jo aiemmin mainittu niin selkään kohdistuvat iskut ja vammat voivat aiheuttaa paljon pahempaa tuhoa kuin esim käden murtuminen. Itse onneksi liuin pelkällä suoralla asfaltilla osumatta kanttariin tms. mutta kyllä tekstiilitakin oma foam-suoja oli aika murhellista katsottavaa sen jälkeen.

E: Suosittelen lähtemään hypistelykierrokselle, käytte useammassa liikkeessä katsomassa vaihtoehtoja ja kokeilemassa niitä. Kyllä myyjät osaavat kertoa tuotteista, mutta yleensä vain niitä hyviä puolia  
smile_org.gif
Tärkeintä mielestäni on kuitenkin että valitsette asut jotka istuvat, suojat ovat oikeilla kohdillaan ja myös pysyvät paikallaan mahdollisen onnettomuuden sattuessa, eli on riittävät säätö/kiristymahdollisuudet, ja ovat miellyttävät. Se kallein ja teknisesti paras puku ei ole hyvä jos se ei istu ja ole miellyttävä päällä. Ja muistakaa testata asut myös ajoasennossa että hihoissa ja lahkeissa riittää mitta.

kyllä tekstiilitakin oma foam-suoja oli aika murhellista katsottavaa sen jälkeen.
MItä väliä sillä on, minkänäköinen on suoja kaatumisen jälkeen? Sehän on siinä vaiheessa tehtävänsä tehnyt.
Tekstiiliasujen kestävyydessä ja suojaavuudessa on valitettavasti aivan liian suuria eroja alkaen pintakankaasta. Cordurasta paljon puhutaan ja sillä pukuja markkinoidaan, mutta minusta se ei noita kehuja ansaitse. Hankauskestävyys pitäisi olla parempi. Ja valitettavasti markkinoilla on monia pukuja, joiden pintakangas ei ole edes tuon Corduran luokkaa.

kyllä tekstiilitakin oma foam-suoja oli aika murhellista katsottavaa sen jälkeen.
MItä väliä sillä on, minkänäköinen on suoja kaatumisen jälkeen? Sehän on siinä vaiheessa tehtävänsä tehnyt.

Pointti olikin siinä että takin alla oli tuo erillinen selkäpanssari joka suojasi selän kun liuin asfaltilla. Tuo takin oma foam-suoja oli kulunut puhki ja palasiksi, eli se ei olisi selkääni suojannut. Etenkään siinä tilanteessa että olisin vielä osunut kanttikivetykseen tai vastaavaan esteeseen.

Kerrotko vielä Kriisi mikä takki ja suoja oli kyseessä?
Yokon takki, mallia en muista, v. 2005 ostettu, vakuutusyhtiö omistaa nykyään mitä takista jäi jäljelle. Erillinen selkäsuoja on Zandonan Shield.
Samantyyppinen selkäsuoja tuossa Yokon takissa oli kun nykyisessäkin Sweepin tekstiilitakissa, ja lähes kaikissa joita olen markkinoilla nähnyt. Useissa takeissa on toki mahdollisuus vaihtaa kova suoja tuon alkuperäisen tilalle, mutta se ei silti suojaa ala- ja ristiselkää.

Eikä ole mitenkään pakollinen. Toiset ei voi olla ilman, itselleni en moista osta, ajan sitten ennemmin autolla kun rupean pelkäämään.
Itse suhtaudun noihin suojavarusteisiin vähän kuin vakuutuksiin. En minäkään aktiivisesti pelkää että asuntooni murtaudutaan tai että se palaa, mutta silti minulla on kotivakuutus, kaiken varalta.
Samoin tuolla liikenteessä, en jatkuvasti pelkää että kaadun tai että joku ajaa päälle, mutta jos niin nyt sattuisi käymään niin mielummin kunnollisilla suojavarusteilla kuin ilman.
Mutta jokainen tyylillään.

No juu, paljon on vuosia ajeltu...eikä tulis mieleenkään hankkia selkäpanssaria, kunnon puku kylläkin ;)
Kaikenlaiset suojat, on varmaan ihan hieno juttu, mut välttämättömiä, no ei... ;)
Ne jotka harrasta rataa, ok, heille se on varmaan tarpeellinen, mut ne, jotka katu-ja matka-ajoa harrastaa, eikä sitäkään sata lasissa, pärjää huomattavasti vähemmillä suojilla.
Mitenkähän ne meitin esi-isät, kun ei tienneet suojista mitään, mitä ny vähän naaman edessä oli ;)
Riippuu tietysti minkälaista ajoa harrastaa, mut jos pelkkää kruisailua alle satasen vauhdeissa, niin eipä tuo panssarointi ole tarpeellinen ;)
Mut varusteista sanoisin, et jos Ixsin pukuja myydään 399 ja mp-asu kauppaa settiä 299, niin siinä on aloittelijalle ihan ok setti...
jollei noilla pysy sit kuivana kesällä, sit parempaa kehiin, jos aikoo ihan vakavissaan olla suurimman osan kesästä tienpäällä...
Aloittelijalla ja harrastajalla on eronsa...

Joku valitteli nahkojen kylmyyttä? No joo... maaliskuun 16. päivä kun kautta aloittelin, niin olihan se vähän vilakkaa. Kerronko teille "salaisuuden"? Pistäkääpäs kylmillä säillä nahkojen päälle sadepuku, niin jopas lämpenee. Jokaisella nahkahemmolla/-hemmottarella se kuitenkin on hankittuna.
wink.gif

No juu, paljon on vuosia ajeltu...eikä tulis mieleenkään hankkia selkäpanssaria, kunnon puku kylläkin ;)
Kaikenlaiset suojat, on varmaan ihan hieno juttu, mut välttämättömiä, no ei... ;)
Ne jotka harrasta rataa, ok, heille se on varmaan tarpeellinen, mut ne, jotka katu-ja matka-ajoa harrastaa, eikä sitäkään sata lasissa, pärjää huomattavasti vähemmillä suojilla.
Mitenkähän ne meitin esi-isät, kun ei tienneet suojista mitään, mitä ny vähän naaman edessä oli ;)
Mulla olis faijan vanha lentäjänlakki myynnissä; varmaan suojaisi sunkin päätä ihan riittävästi. Ei ne kypäristäkään juuri tienneet siihen aikaan ja eläähän tuo vieläkin eli tarpeettomia lienevät nuo kovakuoriset pääsuojat
wink.gif

Joku valitteli nahkojen kylmyyttä? No joo...  maaliskuun 16. päivä kun kautta aloittelin, niin olihan se vähän vilakkaa. Kerronko teille "salaisuuden"? Pistäkääpäs kylmillä säillä nahkojen päälle sadepuku, niin jopas lämpenee. Jokaisella nahkahemmolla/-hemmottarella se kuitenkin on hankittuna.  
wink.gif
Tai sitten voi laittaa nahkojen päälle ylikokoiset tixtexit lämmittämään. Jos siis kehtaa, me nahkojen omistajat kun ollaan niin tarkkoja ulkoisesta habituksestamme...
wink.gif

Mitenkähän ne meitin esi-isät, kun ei tienneet suojista mitään, mitä  ny vähän naaman edessä oli ;)
Riippuu tietysti minkälaista ajoa harrastaa, mut jos pelkkää kruisailua alle satasen vauhdeissa, niin eipä tuo panssarointi ole tarpeellinen ;)

Oletko huomannut, että tieliikenteessä on muitakin kuin sinä? Jopa Pekkaniska Puusilmiä!
Itse en ole päässyt käymään radalla kertaakaan, mutta oletan ettei siellä kukaan tule vastaan tai kyljestä sisään.

Suojien tarkoitus ei ole suojella itseään itseltä vaan itseään muilta, koska kaikki motoristit osaavat ajaa.

sanoi:
Liikenneturvan kampanjonti on mennyt liian syvälle.
Nopeus ei tapa vaan äkkipysäys.
Mikään suoja ei pelasta, jos ajaa esim. betoniseinään päin 99km/h. (jopa 30km/h voi olla kohtalokas)

Esi-isiä on yhdenlaisia:
Tapaturmaisesti kuolleita ja niitä, jotka ovat kuolleet vanhuuteen.

Mitenkähän ne meitin esi-isät, kun ei tienneet suojista mitään, mitä  ny vähän naaman edessä oli ;)
Mut varusteista sanoisin, et jos Ixsin pukuja myydään 399 ja mp-asu kauppaa settiä 299, niin siinä on aloittelijalle ihan ok setti...
jollei noilla pysy sit kuivana kesällä, sit parempaa kehiin, jos aikoo ihan vakavissaan olla suurimman osan kesästä tienpäällä...
Sillon ennenwanhaan kun ei ollut muita suojia kuin pommisuojia, viikatemies tais olla reippaasti nykyistä aktiivisempi. Jos ei kunnolla osunut, niin raapaisi vähintään jonkun nikaman pois paikaltaan ja loppuelämäksi jalat alta. Mutta kuka niitä ikäviä asioita vanhasta hyvästä ajasta muistelee...

Mun mielestä joku alle satasen maksava ja asiansa tarvittaessa ajava selkäsuoja ei ole turhaa hifistelyä minkäänlaisessa ajossa. Tietysti jos kristallipallosta näkisin, etten toista kertaa enää konttaa, niin varmasti mullakin jäisi suojat laittamatta. Tää on tällasta käänteistä lottoa.

Kaippa se on tähän pakko kommentoida.

Selkäsuoja on kyllä ehdoton hankinta. Tärkein suojista kypärän jälkeen. Kyynärpäähän tai polveen kun tulee kolhu/murtuma, niin melko helpolla pääsee. Selkärankaan kun tulee murtuma, niin ei pääse ku pyörätuoliin. Ei ne tekstiilitakeissa olevat selkäsuojat oikeasti pysy hyvin paikoillaan jos kunnolla kaatuu. Tiedän kokemuksesta. Mitä jos kaadut kaupungissa jonkun muun virheestä (niin...motoristithan ei virheitä tee....tosimotoristi ei lähde liikenteeseen kaatuakseen...niinhän se meni?) ja liu'ut selkä edellä esimerkiksi jalkakäytävän reunakiveen? Pienelläkin vauhdilla pahaa jälkeä.
Selkäsuoja on myös huomattavasti halvempi kuin pyörätuoli.

Eli mun mielestä tärkeimmät varusteet siis ovat ehdottomasti hyvä kypärä ja laadukas selkäsuoja.

Nahka tai gore -kysymys taas sitten on ehkä enemmän makuasia.  Mulla on molemmat, mutta jostain syystä gore-puku on pölyttynyt kaapissa viimeiset 4vuotta. Takkia olen kylmillä keleillä käyttänyt puvun päällä. Kunnollisen (lue:KUNNOLLISEN) nahkapuvun kun hankkii ja se päällä ajelee, niin kankainen ajopuku tuntuu melko "suojattomalta", vaikka sekin mulla on melko laadukas.

Miksiköhän kisakuskeilla ei ole gore-tex -pukuja??  
smile_org.gif
Samaa meinaan; pakko tällaiseen on kommentoida. Ei kisa-ajo ja harrastelu ole sama asia!

Kisakuskeilla goretexasuja?

Kisoista ei tässä topicissa liene kyse?
033102ass_1_prv.gif

Ei kun mopoliikkeeseen sovittelemaan ja kunnon vermeet päälle. Gore-texin kanssa ei ainakaan tartte välittää sateesta.

Kaippa se on tähän pakko kommentoida.

Selkäsuoja on kyllä ehdoton hankinta. Tärkein suojista kypärän jälkeen. Kyynärpäähän tai polveen kun tulee kolhu/murtuma, niin melko helpolla pääsee. Selkärankaan kun tulee murtuma, niin ei pääse ku pyörätuoliin. Ei ne tekstiilitakeissa olevat selkäsuojat oikeasti pysy hyvin paikoillaan jos kunnolla kaatuu. Tiedän kokemuksesta. Mitä jos kaadut kaupungissa jonkun muun virheestä (niin...motoristithan ei virheitä tee....tosimotoristi ei lähde liikenteeseen kaatuakseen...niinhän se meni?) ja liu'ut selkä edellä esimerkiksi jalkakäytävän reunakiveen? Pienelläkin vauhdilla pahaa jälkeä.
Selkäsuoja on myös huomattavasti halvempi kuin pyörätuoli.

Eli mun mielestä tärkeimmät varusteet siis ovat ehdottomasti hyvä kypärä ja laadukas selkäsuoja.

Nahka tai gore -kysymys taas sitten on ehkä enemmän makuasia. Mulla on molemmat, mutta jostain syystä gore-puku on pölyttynyt kaapissa viimeiset 4vuotta. Takkia olen kylmillä keleillä käyttänyt puvun päällä. Kunnollisen (lue:KUNNOLLISEN) nahkapuvun kun hankkii ja se päällä ajelee, niin kankainen ajopuku tuntuu melko "suojattomalta", vaikka sekin mulla on melko laadukas.

Miksiköhän kisakuskeilla ei ole gore-tex -pukuja??
smile_org.gif
Samaa meinaan; pakko tällaiseen on kommentoida. Ei kisa-ajo ja harrastelu ole sama asia!

Kisakuskeilla goretexasuja?

Kisoista ei tässä topicissa liene kyse?
033102ass_1_prv.gif
Ymmärsit tekstini väärin, tai sitten vain halusit takertua tuohon viimeiseen lauseeseen. Missään vaiheessa en verrannut harrasteajoa kilvanajoon. Suurin osa omista ajoistani on edelleen maantieajoa eikä rata-ajoa. Silti verhoan jumalaisen vartaloni nahkaan. Aina. Kylmällä kelillä tosiaan se gore-takki päälle, niin jo vain pärjää. Nahkan suojaavuudesta verrattuna gore-asuun on väännetty täällä monasti. Sen takia tuon viimeisen lauseen tuohon laitoin. Samasta asiasta on turha enää vääntää kättä.

On täysin makuasia kumman tyylisen puvun itselleen ostaa. Pääasia on, että ostaa hyvän. Muuten joutuu joka vuosi vaihtamaan ja se tulee kalliiksi.

Edelleen olen ehdottomasti sitä mieltä, että tärkeimmät varusteet ovat hyvä kypärä ja hyvä selkäsuoja. Asfaltti-ihottuma ja murtumat paranee, niveliä saa uusia, mutta selkäydintä ei.

Joku tuolla sanoi, että ikä tuo kokemusta....totta.....mutta tiedän myös lähipiirissä useita viisikymppisiä uusiomotoristejä, jotka ajelevat bemareillaan kravatti kaulassa, puku päällä ilman hanskoja jne. tiedä sitten onko tuo iän tuomaa viisautta vai lukuisien ajovuosien kartuttamaa elämänkokemusta yhdestettynä Rossimaiseen pyöränkäsittelytaitoon vai mitä...eihän sitä kukaan lähde liikenteeseen kaatumaan. Vai mitä?

Mulla kulki ajovarustekehitys kankaasta nahkaan, eikä toisinpäin. En sitten tiedä onko tuo sitä iän tuomaa viisautta vai onko se sitten sitä, että harrastus kehittyy ja sitä myötä myös varusteet. Kuten aiemmin totesin, niin nahkan jälkeen ei oikein viitsi enää kankaiseen siirtyä. Kysymys ei ole tyyliseikoista, vaan se yksinkertaisesti tuntuu paremmalta.

Jopas on aihe saanut paljon keskustelua aikaiseksi.
Malttamattomana sitten eilen päädyttiin niihin Sweepin takkeihin ja housuihin. Eurobikerin myyjä vain ei oikein osannut suomea eikä näin ollen juuri neuvoakaan.  
confused_orig.gif

Mutta edulliset ostettiin ja hanskat saatiin kaupan päälle. Joten nyt on varusteet ainakin aluksi.

Ja ei kun yhdessä baanalle.  
sport05.gif

Käytiin sellainen 70km lenkki ja edelleen se on opettelemistä isännällä. Vielä enemmän kun minä istuin takana, kokoa 44.
Mutta pikkuteitä ajellen käytiin Nurmijärvellä Vantaalta tuossa tihkusateessa ja takaisin.

Kokemukseni: jännitin hieman ja pelkäsin että olisi liukasta maalattujen keskiviivojen kohdalla ja en oikein osannut mukautua kuskin ajamiseen kuten nuorempana.

Puku oli lämmin mutta nyt epäilen, ettei kypärä sittenkään ole sopiva. Leuka ja niska paleli ja kastui.. Vai olikohan se päässä vain jotenkin etukenossa.  
nixweiss.gif

Hanskat olivat huonot ja sormia paleli. Joten ne on tarkoitettu varmaan kesäajoon.

Puku tuntui muutenkin kastuvan minulla juuri (risti)selästä mutta ei onneksi sisäpuolelta. Joten mielestäni puku oli hyvä. Tosin sen pukeminen kesti todella kauan kun ihmeteltiin ja naurettiinkin joka nippeliä ja tarraa. Siinä meinasi tulla hiki. Naisten housumalli on mielestäni kuin Pelle Hermannilla ja miehellä oli reisitaskut ja minulla ei. Johtuukohan jotenkin lantioon mallista vai mistä, mutta aika koomiselta näytti.
Pyörän päälle kiipeäminen niissä kuteissa oli oma lukunsa. Jäykkä kun olen.  
crazy.gif

Mutta se taisi nyt jäädä viimeiseksi ajeluksi tänä syksynä. Jatketaan harjoituksia keväällä ja ajokengät on vielä hankkimatta.

Muuten niistä kypäräpuhelimista: voiko ne siis asentaa ihan tavallisiin kypäriin ja onko ne langattomia vai miten? Isäntä itse ehdotti että olisi kiva jutellakin välillä. Joten jaksaa se näköjään minua vielä kuunnella.

Puku oli lämmin mutta nyt epäilen, ettei kypärä sittenkään ole sopiva. Leuka ja niska paleli ja kastui.. Vai olikohan se päässä vain jotenkin etukenossa.  
nixweiss.gif

Hanskat olivat huonot ja sormia paleli. Joten ne on tarkoitettu varmaan kesäajoon.
Tämä nahka-gore-suojat-ei suojia-keskustelu on käyty moneen kertaan ja aina se herättää tunteita
wink.gif
. Keskustelu tuppaa näissä topiceissa menemään aina vähän sivuun...

Kypärästä: jos niskaa tai kaulaa palelee, kannattaa kylmille keleille hankkia windstopper-kauluri tai nahkakauluri suojaamaan viimalta ja kosteudelta. Itse käytän aina, myös helteillä, buffia, mutta kylmillä keleillä tuo windstopper on aivan ehdoton.

Itse en ole vielä löytänyt mielestäni riittävän lämpimiä hanskoja, vaikka etsintää on jatkunut jo monta vuotta. Sormia palelee joka kevät ja syksy...
nixweiss.gif
Nyt ostin hiukka liian isot vedenpitävät hanskat ja niiden sisälle erilliset lämpösormikkaat. Kevään kelit saavat sitten näyttää, miten yhdistelmä toimii...

Back