• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vartan akut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Goofy S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Goofy S

MotOrg ry jäsen
Sijainti
Espoo
Millaisia kokemuksia teillä Vartan akuista?

2011 toukokuussa hankittu Vartan akku on nyt kymppikawassa aivan finaalissa. Eli 1 vuosi ja 3 kk.
Kaverilla meni Vartan akku alle vuodessa.
Siis mitä ihmettä?
Huonoa tuuria vai...:O

Goofy S sanoi:
Huonoa tuuria vai...:O
Just sitä!
Takuuna sain (mp-kaupan) uuden kun ei enää syksymmällä pelannut V2006.
Uusi pelaa vieläkin.
Ei ollut Varta vaan muistaakseni Yuasa.(Ehkä parempi kuin Varta, ainakin hinnaltaan)

Eikö 1v. ole normaali takuuaika sekä hyville, että halvoille akuille?

Kaikki valmistajat jopa Kiinassa asti testaavat akun jokaisen liikkuvan osan ennen pakkausta.

Lyijyakku ei kestä syväpurkausta!

Ihmetyttää vaan että jos ei merkkiakut (100-150€) kestä kun vuoden niin akut kannattaa hakea biltemasta tai motonetista.
Kai nekin vuoden kestää:blink:

Legendaarisessa akuntuhoajassa, LT:ssä on nyt Varta kolmatta vuotta ilman ongelmia...

1. Varta Reveressä kesti karvan vaille vuoden vaikka oli talven Ctekin ylläpitolaturissa => takuuseen uusi. No tuo sippasikin kesken kauden, jo 3kk jälkeen :no: Marssin sitten lähimpään mp-liikkeeseen, josta hyllystä halvin patteri mitä sillä hetkellä sattu löytymään, taisi olla joku Globe tällä kertaa. No tuolla sitten mentiinkin monta kautta ja meni fillarin mukana kun pyörä vaihtui :jpstyle:

HiTec sanoi:
1. Varta Reveressä kesti karvan vaille vuoden vaikka oli talven Ctekin ylläpitolaturissa => takuuseen uusi. No tuo sippasikin kesken kauden, jo 3kk jälkeen

Aiemminkin kirjoitellut samasta.
Laita mopo seisontaan täydellä akulla, irrota akkukaapeli ja unohda ylläpitolataus. Mittaa akun jännite ainakin kerran talvessa ja lataa tarvittaessa (jos laskenut <12,5 v). Älä koskaan käynnistä pyörää lähes tyhjällä akulla, sillä mopon laturi tuuppaa tyhjään akkuun sellaiset virrat, että vallankin geeliakku kuolee lähes satavarmasti. Mittaile siis akun jännite viimeistään keväällä ja lataa tarvittaessa hyvällä laturilla, pienellä virralla ennen käynnistystä.
Akun tappaa myös useat talven turhat pikku käynnistelyt aivan yhtä vamasti kuin em. käynnistys lähes tyhjällä akulla.

Mistään mitään tiedä, eikä tarvitse uskoa. Kuitenkin näin toimien minulla mopojen akut kestää ja kestää.. Viimeisen 14 vuoden sisään olen ostanut pyörään yhden ainoan uuden akun. Sekin oli ehkä turhaa, mutta akku oli jo 6 v vanha ja pitkä reissu edessä..

Viimeksi muokattu:
En mä nyt sanoisi että huonoa tuuria on jos Vartan merkkiakku antautuu. Omassani kesti alle kaks vuotta. :) Eikä aiankaan Seinäjoella saa Vartan akulle kuin puolen vuoden takuun. Enkä muuten ostanut uutta Vartaa vaan merkki vaihtui Exideen, hintaakaan ei jäänyt kuin tasan 50€. Yusan akku olisikin sitten ollut hinnaltaan 3,5x Exiden hinta. Akku liikkeen jamppa kehui kyllä että Yusa on paras mp:n akku.

No itse totesin että en maksa enää akuista ylihintoja vaan vaihdan sen vaikka joka kevät halppis akkuun mikäli on tarvetta. :;):

Mulla tuntuu akut kestävän max 2v. Vartasta ei ole kokemusta. Motonetistä ostettu Euroglobe antautui jo ensimmäien talven aikana, kun se unohtui latauksesta 3 kk ajaksi. Nyt haen Biltemasta halvimman akun joka vuosi ( 34,50€ ), niin se ainakin pelittää ajokauden verran.

Jep. Autossa ensiasennuksena ollut alkuperäinen akku kesti noin 8 vuotta. Alkoi sitten pikkuhiljaa talvella puhti loppumaan. Sitten ajattelin että investoin Vartan AGM akkuun, että johan starttaa talvellakin. Viime talvena alkoi esittämään hyytymisen merkkejä, Ctekillä täyttelin aina välillä. Nyt tulee 2v täyteen. Aamulla oli tänään joku 10 astetta ja kuulosti jo olevan vähän heikossa hapessa, eli talveksi joutuu akun uusimaan. Ei tule Vartaa enää. Seuraavaksi kokeiluun Exide ja ihan tavallinen eikä mikään AGM höpötys. Taisi se valmistajan alkuperäinenkin olla Exiden akku autonvalmistajan tarroilla vaan.

autossa vartan akku pelittää normaalisti mulla sen 4-5 vuotta ilman ongelmia vaikka eberiä käytän suht säännöllisesti, tosin ilman sisäpuhallusta ettei kyykkää akkua kokonaan pakkasilla. 5 vuotta max ja sitten heitän vaihtoon ja annan vanhan yleensä ilmatteeksi kavereille, joilla on käyttöä niille. kuulemma edellistä edeltäväki akku vielä kaverin velipojalla käytössä ja toimii.:paikallatuulee:

mutta kun oman auton on toimittava aina niin parempi pitää akku kunnossa.

mopon akku vartalainen myös meni vuodessa pilalle. talvella ollu ctek latailemassa suht säännöllisesti.

akkuliikkeen vastaus oli että ctek ja muut ylläpitolaturit irti vehkeistä ja säännöllinen lataus toisinaan kunnon laturilla joka tuuppaa virtaa akun täyteen, ylläpitolaturit ei kuulemma lataa aivan täyteen vaan hillkua vaille ja siitä akku tykkää kyttyrää.

ens talvena ei ctekkiä vaan oikea laturi ja säännöllinen lataus. katsotaan jatkaako akun ikää.

mut ei noiden vartalaistenkaan hinnat ole hirveitä, noin 50e. etenkin jos vertaa ns. oikeiden mp-liikkeiden akkuhintoihin...

J@ck sanoi:
Aiemminkin kirjoitellut samasta.
Laita mopo seisontaan täydellä akulla, irrota akkukaapeli ja unohda ylläpitolataus. Mittaa akun jännite ainakin kerran talvessa ja lataa tarvittaessa (jos laskenut <12,5 v). Älä koskaan käynnistä pyörää lähes tyhjällä akulla, sillä mopon laturi tuuppaa tyhjään akkuun sellaiset virrat, että vallankin geeliakku kuolee lähes satavarmasti. Mittaile siis akun jännite viimeistään keväällä ja lataa tarvittaessa hyvällä laturilla, pienellä virralla ennen käynnistystä.
Akun tappaa myös useat talven turhat pikku käynnistelyt aivan yhtä vamasti kuin em. käynnistys lähes tyhjällä akulla.

Mistään mitään tiedä, eikä tarvitse uskoa. Kuitenkin näin toimien minulla mopojen akut kestää ja kestää.. Viimeisen 14 vuoden sisään olen ostanut pyörään yhden ainoan uuden akun. Sekin oli ehkä turhaa, mutta akku oli jo 6 v vanha ja pitkä reissu edessä..

Herramme huoneeseen selvästi vie monta polkua. Itse olen aina toiminut juuri päinvastoin. LT ei ikinä (kotona) seiso niin ettei olisi ylläpitolaturissa kiinni. Hyvin menee tuolla Vartan perinne-loiske-akulla. Tämä sen jälkeen kun yksi geeliakku tuhoutui normikäytössä parin syväpurkautumisen jälkeen (pyörä seisoi yli kuukauden ilman laturia). Talvella myös säännöllisesti pöristelen tallissa virkistääkseni mieltäni ja pitääkseni pyörän suuttimet hartsiintumasta. Mutta koska ylläpitolaturi on aina läsnä, ei tuo tietty akkua rasita.

Minäkään en akkua pitäisi (enkä pidä) jatkuvasti ylläpitolaturissa, jo sen takia että laturi syö sähköä ja on yksi tulipaloriski tallissa. Riittää että ottaa miinuskengän irti ja sitten halutessaan lataa keväällä ennen ensistarttia.
Miksi pyörässä täytyisi pitää sähköt läpi talven(eli akku kiinni)? Tietysti meneehän siinä kello pois ajasta.. o-ou. Turhia talvikäynnistyksiä en harrasta. Koen että siitä on enemmän harmia mopolle kuin hyötyä.
Mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee, minulla on akut kestäneet ja pyörät startanneet keväällä ilman ongelmia :)

Vartan akut on yllättäen olleet surkeita. Sain takuuna yhden, oikosulkuun menneen ja se varsio havosi heti, kun akku täytti kaksi vuotta. Ei siis kannata maksaa merkistä... ilmeisimmin.

jyk4 sanoi:
Miksi pyörässä täytyisi pitää sähköt läpi talven(eli akku kiinni)? Tietysti meneehän siinä kello pois ajasta.. o-ou. Turhia talvikäynnistyksiä en harrasta. Koen että siitä on enemmän harmia mopolle kuin hyötyä.
Mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee, minulla on akut kestäneet ja pyörät startanneet keväällä ilman ongelmia :)

Siksi, että hälyttimien ja GPS-trackerin akut tyhjenevät ja tuo aiheuttaa ylimääräisen viiveen ja hankalan jumpan kun pyörää alkaa keväällä ensimmäistä kertaa käynnistää.

C-A-D sanoi:
Siksi, että hälyttimien ja GPS-trackerin akut tyhjenevät ja tuo aiheuttaa ylimääräisen viiveen ja hankalan jumpan kun pyörää alkaa keväällä ensimmäistä kertaa käynnistää.

Ja mitens ecu, jos siinä on vielä lambda-anturikin :dunno:

Mulla ollut nyt kolme kesää Vartan akku (50e) eikä vielä ainakaan mitään häikkää :) *kopkop*

Kokeile motobatt akkuja. On halpa, geeliakku ja vuoden takuulla.

Ainakin vanhemmissa autoissa tuo nopea akun nyykähtäminen johtuu yleensä starttimoottorista.

C-A-D sanoi:

Eipä ole koskaan (12 vuoteen) ollut Bemujen kanssa mitään muuta "murhetta" kuin kello väärässä ajassa. GPS paikanninta ei minulla ole, eli siitä ja sen hankaluudesta en sano mitään

Back