• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valintojen maailma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samuelsson
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minimissään se piikkiä pienempi eteen ja mitäs niitä ketjuja vaihtamaan vai paljonkos sulla oli niitä kilsoja lasissa??
1888km näytti olevan kun pihaan äsken ajoin.  
biggrin.gif
Ajattelin lähinnä, jos ei ole sopivat ketjut enää tuon välitysten muuton jälkeen.

Ja kyllä. Se on ny virallisesti mun! Kuvia illalla.  
062802jumpie_prv.gif

Jaa niin. Jalkatappien siirto tuntuu ensimmäisen reilun 100km jälkeen ehkäpä kuitenkin tarpeettomalta. Eiköhän tuon kanssa voi elää noinkin. Kattoo nyt.

Edit: Ainoat miinukset on alakierrosnuhaisuus (alle 3000rpm), lievä tärinä tapeissa ja aavistuksen liian tiivis ajoasento. Plussia löytyy kylällinen. Hieno vehje!

http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/download.html

Kuvia ylläolevasta linkistä.
Hieno peli! Kyl ne ketjut venyy ainakin -1 eteen ja +1 taakse ratkaisuun asti riittävillä säätövaroilla. Alakierrosten tukkoisuuteen auttaa ne putket ja map2 minimissään. Toki commanderi & co parantaa tilannettaa entisestään mut noilla pääsee kyllä alkuun. Kelpo kilsoja sinne!
buttrock.gif

Tuon -1 eteen voisi kyllä laittaa tässä syksyllä vielä ja sitten kun tarvii takarengas vaihtaa voisi harkita vielä +1 taakse jos tuntuu tarpeelliselta.

Putket ja PC varmaan tulee jossain vaiheessa myös. Olen alkanut miettimään joskos satulaa saisi nostettua 1-1½cm ylöspäin helposti. Yltäisin hyvin vielä maahan ja saisin vähän tilaa jaloille. Pitää tutkia.

Edit: Mites muuten se luistokytkin, onko näissä se? Ainakin moottorijarru on sivistyneempi ja pienempi kuin ex Yamaha TRX:ssä. Tai siltä näin aluksi tuntuu.

Niin ja minkä kokoista ratasta tilaan eteen tuolta PPM:stä?

Tuon -1 eteen voisi kyllä laittaa tässä syksyllä vielä ja sitten kun tarvii takarengas vaihtaa voisi harkita vielä +1 taakse jos tuntuu tarpeelliselta.

Putket ja PC varmaan tulee jossain vaiheessa myös. Olen alkanut miettimään joskos satulaa saisi nostettua 1-1½cm ylöspäin helposti. Yltäisin hyvin vielä maahan ja saisin vähän tilaa jaloille. Pitää tutkia.

Edit: Mites muuten se luistokytkin, onko näissä se? Ainakin moottorijarru on sivistyneempi ja pienempi kuin ex Yamaha TRX:ssä. Tai siltä näin aluksi tuntuu.

Niin ja minkä kokoista ratasta tilaan eteen tuolta PPM:stä?
Luistokytkin löytyy vakiona. Huomaa kyllä kun lykkii pienempää sisään, joskin rengas kylmänä heittelehtii kytkimestä huolimatta jos intoutuu oikein kunnolla pienempää tarjoilemaan sisään. Käsittääkseni tossa uudemmassa vedoksessa piikkiä pienempi = 15 piikkinen.

ei muuta kuin 15-44 välitykset, itse olen kokeilu 16-42,15-42ja15-44 mikä on paras,tietenkin pc ja putket ja kunnon ilmansuodatin ,sitten kunnon säätö ja hyvä tulee.....

Onnittelut millen hankinnasta.Sliparit+pc ja kunnon kartta ehdottomasti varmasti huomaat eron ja tietenkin välitykset vaihtoon sitten vielä vauhtipyörämodi niin luonne muuttuu  
smile_org.gif
ko.muutoksilla n.130-134hp takapyörältä ja kevyempi etupyörä.Vaihdenäyttö voi olla vaikea löytää siis plug and play malli säätötyöhön suosittelen lämpimästi mjl-huoltoa (kokemusta on)

Pitää kysellä sitten PPM:stä ratasten hinnat ja Länsipyörästä vaihtokustannus, jos ehtisi vielä ennen kauden loppua.

Edit: Hetkinen, onko toi 15 vakio? (Luin tuon yhden viestin paremmin ja vakio lienee siis 16)

Selvyyden vuoksi: 15-44 on paras
2007-> Vakio on: 16-

Niin ja mun makuuni eturengas on ihan tarpeeksi kevyt, kun en keulimista harrasta (joskin nyt on välillä pakko, kun ei se pysy maassa).  
tounge.gif

En minäkään sitä harrasta mut joskus se vaan kevenee  
tounge.gif
itsellä ratastus on 15/42 tuntuis tuo 44:n aika tiheältä ehkä kokeilen seuraavaksi.Onko poris nykyään kellään dynoa ?

No sitten talven aikana hommaat tarvittavat osat ja keväällä penkkiin voi saada osia yllättävänkin edullisesti kun vähän viettää netissä aikaa.Tietäisin ehkä yhdet sliparit(leo vince) vois olla myynnis ja joku kauppas vähän aikaa sitten pc:tä jossain foorumilla (täällä,acf tai mp-foorumilla)en valitettavasti muista missä oli myynnissä.Pistä privaa jos sliparit kiinostaa

Muutamia kysymyksiä vielä (kun ei ole kokemusta commandereista tms.), kun katsastuspakkopeikolla uhkailevat, että mikäli ostan nyt talven aikana vaikkapa seuraavan setin:
PC + O2 disabloija + sliparit ja isken ne kiinni pyörään ja säädätän, niin mitenkä on jos nuo on pakko poistaa jossain vaiheessa.

1.) Kun ottaa nuo pois, palaako pyörä säädättämättä täysin vakioksi? Eli lambdahan jää paikoilleen, mutta se ohitetaan, ohitetaanko samalla oma ohjausyksikkö PC:llä vai tuleeko PC itse asiassa täysin sen tilalle?

2.) Toimiiko homma vielä niin, että PC:n muistiin jää mulle säädetty kartta, jolloin homma toimisi taas niin, että osat takaisin laittamalla mulla olisikin jälleen valmiiksi säädettynä viriversio?

3.) Toimisiko sellainen setti miten, jos laittaisi originaaleista avarretut putket (joissa katit paikoillaan) ja jättäisi lambdan toimintaan, mutta PC:n paikoilleen + säätö?

Välitykset muutan joka tapauksessa, kun täältä olen hyvää infoa siihen saanut. Ilmeisesti ohjekirjan mukaan tuossa olisi 17-42 ratastus vakiona, mutta kirja on painettu vuonna 2003. Mikkokoo:han muisteli, että eturatasta olisi tuoreimpiin jo valmiiksi pienennetty. En halua tuosta mitään aivan älytöntä hytin nostattajaa, joten kovin radikaalia muutosta en tule tekemään. -1/+1 kuulostaisi sopivalta.

Lisätään kysymyksiin vielä, että vaikuttaako vakiovälitteiseltä RSV R:ltä jos ykkösellä ottaa n. 110-115km/h punavalolle - joka säädetty 10 000rpm kohdalle?

Mitä enemmän tuolla ajan ja mitä enemmän opin käyttämään vaihteistoa oikein, sitä enemmän mietin, että tarvitsenko sittenkään muuta kuin välitysten vaihdon...

Ajaminen mutkatiellä on TRX:ään verraten siinä mielessä erilaista, että vaihteita puljaa mielellään enemmän ja etujarrua käyttää myös enemmän. Yamahalla ajoin pitkälti yhdellä vaihteella ja ilman jarrujen käyttöä, mutta Aprilialla ehkä luistokytkimestä ja mielettömästä etujarrusta johtuen tulee ajettua 3-4-3 + etujarru systeemillä. Kuulostaa ehkä naurettavalta pohdiskelulta jos on ajanut radalla, mutta mutkateillä tuo Yamahalla ilman jarruttamista ajaminenkin toimi hienosti.
lookaround_orig.gif

16-40 käsittääkseni vakiovälitykset noissa uudemmissa. Ite ainakin tilasin 15-40-setin tuossa alkukeväästä. Tilattu ketju oli 106-lenkkinen eli vakio, ja yksi lenkkipari otettiin pois että jäi säätövaraa.

Muutamia kysymyksiä vielä (kun ei ole kokemusta commandereista tms.), kun katsastuspakkopeikolla uhkailevat, että mikäli ostan nyt talven aikana vaikkapa seuraavan setin:
PC + O2 disabloija + sliparit ja isken ne kiinni pyörään ja säädätän, niin mitenkä on jos nuo on pakko poistaa jossain vaiheessa.

1.) Kun ottaa nuo pois, palaako pyörä säädättämättä täysin vakioksi? Eli lambdahan jää paikoilleen, mutta se ohitetaan, ohitetaanko samalla oma ohjausyksikkö PC:llä vai tuleeko PC itse asiassa täysin sen tilalle?

2.) Toimiiko homma vielä niin, että PC:n muistiin jää mulle säädetty kartta, jolloin homma toimisi taas niin, että osat takaisin laittamalla mulla olisikin jälleen valmiiksi säädettynä viriversio?

3.) Toimisiko sellainen setti miten, jos laittaisi originaaleista avarretut putket (joissa katit paikoillaan) ja jättäisi lambdan toimintaan, mutta PC:n paikoilleen + säätö?

Välitykset muutan joka tapauksessa, kun täältä olen hyvää infoa siihen saanut. Ilmeisesti ohjekirjan mukaan tuossa olisi 17-42 ratastus vakiona, mutta kirja on painettu vuonna 2003. Mikkokoo:han muisteli, että eturatasta olisi tuoreimpiin jo valmiiksi pienennetty. En halua tuosta mitään aivan älytöntä hytin nostattajaa, joten kovin radikaalia muutosta en tule tekemään. -1/+1 kuulostaisi sopivalta.
Jos pyörään ei asenneta Map 2:ta niin se palaa vakioksi kun siirrät johdot O2 ohittajasta takaisin Lambdaan ja syötät PC:hen 0-mapin. Eli PC:tä ei tarvii poistaa vaan lataat Map Zero, joka ainakaan Tuonossa ei ollut ns. 0 vaan piti erikseen nollata. Map 2 ohittaa lambdan ja sen jälkeen paluu onkin jo vaikeampaa = kalliimpaa.

Mulla on aina ollut pieniä hahmotusongelmia mitä tulee matematiikkaan jne. mutta jos tilaisin 15-41 rattaat, niin eikö tuolloin vakio ketju olisi juurikin sopiva? Miltäs tuo kuulostaisi noin niinkuin muuten? Otin tuon eturattaan suojan auki hetkeksi tänään muista syistä ja laskin piikit sikäli kun ne pystyy laskemaan ketjut paikoillaan ja sain kyllä tulokseksi sen 16. Takaratasta en tsekannut, kun on niin hyvin katettu.

Ihan hivenen ärsytti se seikka, että huollossa oli laitettu öljyä (taas kerran - joskin eri pyörä ja eri huolto) liikaa koneeseen. Ei siinä mitään, sen poisimeminen rektaalikatetri+60ml ruisku yhdistelmällä oli pieni homma, mutta kyllä pitäisi ammattilaisten osata öljymäärä laittaa koneeseen oikein. Noin 250ml oli liikaa.

Map 2 ohittaa lambdan ja sen jälkeen paluu onkin jo vaikeampaa = kalliimpaa.
Mistä syystä en haluaisikaan map2:ta laittaa (ellei sitä ole jo laitettu joskus tuohon, mitä epäilen). Mites PC:n säätö tms. onnistuuko jos lamdba on toiminnassa vai sotkeeko se kuvioita?

Sellainen kysymys vielä, että jos vain avartaisi originaaliputkia (toki siten, että olisi kahdet putket joista toiset jäisi ehjiksi) hiukan maukkaampien äänien esiinsaamiseksi, niin vaatisikohan säätöä lainkaan?

Vaatiikos Map2:sta vakioon palauttaminen muuta kuin käynnin huollossa, josta se Axone-masiina löytyy? Mitä oon apriliaforumista lueskellu noita sliparivääntöjä joissa pähkäillään voiko Map2:a käyttää vakioputkilla tai vaihtoehtosesti vakiokarttaa slipareilla, niin semmonen kuva jäänyt että vakiosta Map2:een vaihto veisi noin puol tuntia. Luulisi äkkiseltään toiseen suuntaan toimivan samoin.

Ei se vaadi kuin käynnin pajalla,jossa on se axone eikä ole arvokas juttu uskoisin.Jos ja kun sen pc:n laittaa kandee viedä pyörä sellaseen paikkaan missä pyörä osataan säätää kunnolla,että saa siitä kaiken irti eikä vaan sinnepäin.Mielestäni omani parani huomattavasti kun pc:n asennutin verrattuna sliparit ja map 2

Vaatiikos Map2:sta vakioon palauttaminen muuta kuin käynnin huollossa, josta se Axone-masiina löytyy? Mitä oon apriliaforumista lueskellu noita sliparivääntöjä joissa pähkäillään voiko Map2:a käyttää vakioputkilla tai vaihtoehtosesti vakiokarttaa slipareilla, niin semmonen kuva jäänyt että vakiosta Map2:een vaihto veisi noin puol tuntia. Luulisi äkkiseltään toiseen suuntaan toimivan samoin.
Axonen lisäksi tarvii Co-mittarin jonka saa käyriin kiinni. Co tulisi säätää aina kun Mappia vaihtaa. Map1 ja sliparit niin kyllä paukkuu aina kun kaasua hiukankin löysää, Lambda pitää laihalla tasakaasuajossa. Map2 ja vakioputket pelaa jo hiukan paremmin mutta aika sekaisin on seokset. Tuonossa oli Map2 ja vakioputket (Virtasalmi asetus) PC:llä korjailtiin pääsääntöisesti etuseen lisää ja takasesta pois luokkaa 10-25 numeroa. Helpoin vaihtoehto on kun pidät Map1:sen, ohitat Lambdan ja laitat PC:n. Palautuu vakioksi helposti ja Co-arvokin on ennallaan kun ruuveihin ei ole koskettu. Kannattaa säädättää PC sellaisessa paikassa jossa mittaavat seoksen käyristä.

Back