• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutuksesi hinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mi16
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sami1024 sanoi:
Liikennevakuutuksen hinnoitteluperusteet määrätään pitkälti laissa, joten yhtiöillä ei ole kovin paljon mahdollisuutta suorittaa kuvailemaasi valikointia. Hinnoittelun pitää olla suhteessa korvausmenoihin, eikä se saa olla syrjivä. Ainakin osittain yhtiökohtaiset erot selittyvät myös sillä, että kyseinen yhtiö vaan on sattunut joutumaan kalliisti maksumieheksi juuri sille pyörämallille.

Kaskojen suhteenhan hinnoittelu on sitten vapaata, eikä niitä ole edes pakko myöntää ellei halua. Esimerkiksi Popvakuutus kieltäytyy varkausvakuutuksesta isoon osaan KTM:n malleja.

Sanoit sen juuri itse, hinnoittelu perustuu korvausmenoihin mutta ei siellä sanota että Kotari ja Gessu pitää olla samanhintainen. Muutenhan kaikilla pyörillä merkistä ja mallista riippumatta olisi sama hinta.

rellonen sanoi:
Sanoit sen juuri itse, hinnoittelu perustuu korvausmenoihin mutta ei siellä sanota että Kotari ja Gessu pitää olla samanhintainen. Muutenhan kaikilla pyörillä merkistä ja mallista riippumatta olisi sama hinta.

Pointtini oli enemmän siinä, että jos saman pyörän vakuutus maksaa toisessa yhtiössä satasen ja toisessa tonnin, niin se ei ole pelkkää vakuutusyhtiön mielivaltaa tai ”vakuutettavan pyörän valikointia”.

Triumph tiger 955i vm 2005 käyttöönotto 2008: ifissä 111 ja osakaskolla 196e. Dr650se vm 1998 kov. 1999: sp vakuutuksessa ( sama hinta popissa, koska suomen vahinkovakuutuksen "alaisia" molemmat): 205 ja osakaskolla 245e. Paikkana Helsinki ja 53v mies, bonukset alkaa olla yläkantilla...koko vuoden saa noilla siis ajaa.

Eilen laskeskelin IF:llä pyöräni vakuutuksen uusiksi.

28v juippi Espoosta ja Kawasaki ZX-6R vm -96.
- IF liikennevakuutus 246,38€/v (vuodenaikahinnoiteltu)
- Bonus 50%
- IF etuohjelman alennus järjestöasiakkeille 16%

KTM 950 SM
Liikennevakuutus: Folksam 160€/vuosi
Täydet bonukset
Keski-ikäinen mies
Pohjanmaa
Ei aiempaa vahinkohistoriaa

POP olisi pompannut tälle vuodelle, 275€/vuosi. Vaihdoin pois.
If, 202€/vuosi

Muualta en kysellyt.

pohjantähti

allekirjoituksen eli R1200RT -14 bemu liikenne täyskaskolla/täydet bonukset muistaakseni omavastuu oli jotain 700e

vak yht n 600e vuosi, ja tästä saa vielä hyvityksen liikennekäytöstäpoisto ajalta.

POP Vakuutus

Pyörä: BMW R 1200 C (2002)
Minä: 54 v. Vantaa

- Liikennevakuutus
- Kasko

Kaskovakuutus (POP Moottoripyörä S)
Osaturvat
Eläintörmäys
Palo
Oikeusturva
Vastuu
Varkaus
Hinaus (vain alle 20-vuotiailla ajoneuvoilla)
Ilkivalta

Kaskon omavastuut 200,00 (hinauksessa 0€)

Vakuutusmaksu
498,33 €/vuosi

Vakuutukset voimassa ympäri vuoden.

Uuden vakuutuksen lähtöbonus: 40 % (ei siis kerrytettyjä bonuksia)
Kaskon bonusalennus on 70 %

Jos haluat uudesta POP vakuutuksesta vielä 25€ alennusta, voit käyttä alennuskoodia OAJRAM

Olen muutaman vuoden ajellut pääasiassa pääkaupunkiseudulla vaikka osoite on ollut paljon pohjoisemmassa. Nyt kun postinumero vaihtui uudellemaalle, niin laskurit tarjoavat halvimmillaankin n. 20-25% kalliimpia vakuutuksia. Mikään ei siis ole muuttunut ajopaikoissa tai ajotavassa.

Jote sanoi:
Olen muutaman vuoden ajellut pääasiassa pääkaupunkiseudulla vaikka osoite on ollut paljon pohjoisemmassa. Nyt kun postinumero vaihtui uudellemaalle, niin laskurit tarjoavat halvimmillaankin n. 20-25% kalliimpia vakuutuksia. Mikään ei siis ole muuttunut ajopaikoissa tai ajotavassa.
Hyvä, kun pääsit muutaman vuoden halvemmalla.

Yamaha SR 400 2016, Lähitapiola

Liikennevakuutus bonus 25% 428,80
Laaja kasko bonus 70% 415,36

Kaskoon sai alkubonukset samaan kuin autossa, liikenne lähti alusta.

BMW R1100GS vm. 1995
Liikennevakuutus 64.80
Täyskasko 124.90
Yhteensä 189.70 euroa
Iffistä , koko vuosi liikenteessä ja täydet bonukset.

äijän köllykkä sanoi:
Vertailin eri yhtiöitä.Aktia vakuutus antoi -30% kampanian ensimmäiselle vuodelle.Kannattaa käydä laskemassa.

Uteliaisuuttani kävin katsomassa, mutta antoivat hinnan ainoastaan liikennevakuutukselle. Johtuisiko siitä, että pyörällä jo ikää 25 vuotta... ei jatkoon!

-perttu- sanoi:
Uteliaisuuttani kävin katsomassa, mutta antoivat hinnan ainoastaan liikennevakuutukselle. Johtuisiko siitä, että pyörällä jo ikää 25 vuotta... ei jatkoon!

Kaskoa ei kovasti tyrkytetä vanhempiin vehkeisiin. Lähtökohtaisesti ajattelevat, että vanhan vehkeen lunastushinta on niin alhainen. Mutta moottoripyörällähän asia ei ole ollenkaan noin. Eiköhän tarjous tule kun suoraan kysyy.

Superpilot sanoi:
BMW R1100GS vm. 1995
Liikennevakuutus 64.80
Täyskasko 124.90
Yhteensä 189.70 euroa
Iffistä , koko vuosi liikenteessä ja täydet bonukset.
Miten ihmeessä sait täyskaskon tuohon hintaan.
Minulla maksaa Vantaalla osakasko tuon verran samaan pyörään.
Pyörä on kyllä 1999.

Jote sanoi:

Juu, siinä mielessähän tuo on erityisen tyhmä systeemi, kun taitaa harva moottoripyöräilijä, tai ainakin ne paljon ajavat, ajavat pääasian ajoistaan muualla kuin kotinurkilla. Sitähän tuossa ei ole huomioitu. Itsekkin pääkaupunkiseudulla asuneena ja nyttemmin Uudellamaalla vähän sivummalla, on ajot silti keskittyneet monesti esim Itä-Uusimaa, Länsi-Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Kymenlaakso jne. Eli tuossahan vain laskutetaan sen perusteella missä ASUT, ei missä ajat. Oletus tietysti vakuutusyhtiölle on, että pyörit mopollasi ja vahingot sattuvat todennäköisesti vain siellä kotiseudullasi.

Pekkavee sanoi:
Pyörä on kyllä 1999.

Osaa vastaohjata paremmin.

Pekkavee sanoi:
Pyörä on kyllä 1999.

Saattaa hyvinkin olla mahdollinen, tässä asuinpaikka vaikuttaa melkoisesti. Uskon että näissä molemmissa tapauksissa omistajan vahinkohistoria on kunnossa.

Katsoin pahuuttaan omilla tiedoillani R1100 -96 gessun vakuutushinnan samassa, IF, yhtiössä. Liikennevakuutus 66,89€ ja täyskasko 142,54€. Yhteensä 209,43€ Osakasko olisi ollut 56 euroa.

Lisäksi olen huomannut että saman mallisarjankin sisällä on pyöräkohtaisia eroja. Tämä johtunee siitä että esim. tuontipyöriä on kirjattu trafin tietokantaan erilaisilla tiedoilla kuin viralliseti maahantuotuja. Tämä taas näkyy vakuutusyhtion vahinkotilastoissa omana ryhmänään ja sen kautta vakuutusmaksuissa mikäli ryhmä on peni - vaikkapa yksi pyörä - eikä niilä ole kolaroitu.

Tämä päätelmä voi olla täysin paikkansapitämätönkin. Tosiasia kuitenkin on että saman mallisarjan sisällä on vakuutushinnoissa - samalla henkilöllä ja samassa vakuutusyhtiössä - eroja.

Joka tapauksessa, tuo minun R1100S on tuontipyörä Italiasta ja sen vakuutusmaksu oli selkeästi halvempi verrattuna vastaavaan, samanikäiseen, suomi-pyörään. Tämä oli yksi niistä seikoista jotka kohdensivat valinnan kauppoja tehdessä juuri tuohon yksilöön. Mutta nämä havainnot ovat tapahtuneet ennen IF:in viime vuoden keväällä tekemää hinnoittelumuutosta.

Saman tapaista kuviota huomasin myös F650:n kohdalla joka on tuontipyörä Unkarista.

P.S

Katsoin myös -97 gessun vakuuksen hinnan joka vaikuttaa rekisterinumeron perusteella tuontipyörältä mutta siitähän ei voi olla täysin varma. Liikennevakuutus 68,71€ ja täyskasko 145,14€. Eli 4,42 euroa kalliimpi kuin tuossa -96 käyttöönotetussa.

Viimeksi muokattu:
Back