• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihde kytkimellä vai raakana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Habbax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei oo ollut niin kiiren vielä koskaan, että ei ois kytkintä ehtinyt välissä käyttää.

Kyl mä mielummin liukkaalla vedän, kuin kuivalla.
lookaround_orig.gif

withstupid.gif

Aina kytkimen kera.
Ei se kytkin siinä ois jos ei olis tarvetta.
Hyvä pointti. Ikävyyksien kerjäämistä koko tuollainen touhu. En ole edes yrittänyt (enkä aio yrittääkään) vaihtaa kumpaankaan suuntaan ilman kytkintä jo senkin vuoksi ettei hirveästi haluta tehdä ylimääräistä remonttia ja vielä maksaa siitä. Särkeä nyt pyörä ehdoin tahdoin kesken ajokauden. Masokisti meininkiä, sanoisin.
Hyvä, älä missään nimessä edes kokeile. Kone räjähtää todennäköisesti heti ensimmäisessä vaihdossa
biggrin.gif

Oikeasti, jos homma tehdään oikein, niin raakana vaihtamisesta ei ole mitään haittaa, puhun siis ylöspäin vaihtamisesta.

Itellä ei oo kyl mopolla kokemusta tuosta raakana vaihtamisesta. Intissä tuli zilillä aikansa kuluks harjoteltuu, ja vaihekepistä sai välitöntä ja tuntuvaa palautetta jos kierrokset ei ollu kohillaan
biggrin.gif

Tuli vaan viäl mieleen että mikä se hyöty tosta ilman kytkintä vaihossa oli ? Onko se niin paljo nopeempaa vai tuleeko siitä vaan hyvä fiilis että Hei Mä Osasin !!
buttrock.gif

Kyllähän ne jotku vetää kuivana.. Toiset jopa kakkoseenkin.
Mut toisaalta, itse ainakin tykkään liukkaammasta
biggrin.gif

Kytkimellä tieteskin... Shifteriä käytetään sit kun tarttetaan rivakkaammat lähdöt

Joskus piikkiaikoina tuli vaihdettua paljonkin raakana, tuppas vaan pikkaisen jäykistymään loota, yleensä kyllä oireet poistu kun vaihto kytkimen kanssa muutaman kerran. Ei noilla isommilla pyörillä ole koskaan ollut minkäänlaista tarvetta vaihtaa ilman kytkintä, eikä ne kyllä niin jouheasti vaihdukaan kuin piikin kanssa.

En kyllä ostaisi sellaista pyörää, jossa vaihteet on runnottu päälle ilman kytkintä.
Mistäs ajattelit tuon tietää? Eli miten on vaihdettu?
Kysyn.
Ja sittenkö joku vastaa: "Juu. Raakana on vedetty vaihteet niin, että rutina käy".  
wink.gif
No tottakai vastaa, jos kerran on sitä mieltä, ettei siitä ole vahinkoa.
biggrin.gif
biggrin.gif

Raakana vaihdan ylöspäin, sifteri käyttää sytkää pois
tounge.gif
Tuli kyllä vaihdeltua ennen kun ei ollut vielä sifteriä.

Jos on kiire tai laiskottaa, niin ylöspäin ilman kytkintä paitsi 1->2. Shifterimetodina on perskorvatuntuma sovellettuna kevyeen oikean ranteen liikahdukseen.

Jos taas muutenkin meinaa nukahtaa rattiin, niin kahvan painalluspuuhastelu tuo vaan mukavaa askarta ja liikuntaa...

Siis: molempi parempi.

-hh-

En kyllä ostaisi sellaista pyörää, jossa vaihteet on runnottu päälle ilman kytkintä.
Mistäs ajattelit tuon tietää? Eli miten on vaihdettu?
Kysyn.
Ja sittenkö joku vastaa: "Juu. Raakana on vedetty vaihteet niin, että rutina käy".
wink.gif
No tottakai vastaa, jos kerran on sitä mieltä, ettei siitä ole vahinkoa.
biggrin.gif
biggrin.gif
Heh
biggrin.gif
biggrin.gif

Onko se niin paljo nopeempaa vai tuleeko siitä vaan hyvä fiilis että Hei Mä Osasin !!
buttrock.gif
Ei siihen osaamista tarvita yhtään sen enempää/vähempää kuin kytkimen kanssakaan vaihtamiseen. Molemmilla tavoilla voi sössiä ja rikkoa laatikon. Huom. myös kytkimen kanssa on osattava vaihtaa oikein!
Omassa zetorissa pykältäminen ilman kytkintä toimii todella sulavasti kun kierroksia on tarpeeksi. Ainoat vaihdemissit olen tehnyt kytkimen kanssa
tounge.gif

Onko se sitten nopeampaa tai ei, on mulle ihan sama.. ei mulla niin kiire ole, mutta luontevammalta se tuntuu kyllä -> fiilis juttuja
wink.gif

Se mikä sopii jollekin pyörälle ja kuskille, ei välttämättä käy toiselle. Laatikoissakin on eroja: äkkiä voisin kuvitella ettei esim. jonkun customin loota välttämättä toimi tässä suhteessa kuten kyykyn.

Pääasia että vaihtuu, kytkimellä tai ilman
062802moto_prv.gif

joojoo, joskus joutuu vaihtamaan. joissakin pyörissä joutuu käyttämään kytkintäkin enemmän ja joissakin vaihtaminen edellyttää kytkimen käyttöä. yleisesti mitä isommat pyörivät massat ja vähemmän sylintereitä on koneessa, niin vaatii enemmän kytkimen käyttöä, sitten taas sporttisemmat vehkeet liukkaine lootineen vaihtuvat molempiin suuntiin ihan sutjakasti ilmankin, kunhan kaasua käyttää oikein. zetorilla vaihtuu helposti ylöspäin kakkosesta eteenpäin ilman kytkintä, alaspäin taas mieluummin kytkimen kanssa. tusinassa vaihtuu kaikki vaihteet ykkösestä ylöspäin hienosti ilman kytkintä ja alaskinpäin kakkoselle asti, sitten ykköselle jo mieluummin vähän livautettava kytkintäkin. tosin vaihdan mukavuussyistä vain ylöspäin ilman kytkintä, alaspäin käytän kytkintä ainakin vähän, jää se nykäisy vähäisemmäksi kun moottorijarrutus tuntuu kuitenkin.

ilman kytkintä vaihde ei vaihdu väärin, koska kierrosten ja kaasun on oltava synkassa, kytkimen kanssa taas voi sössiä lootan hajallekin, jos haluaa tai ei oikein osaa, tämä koskee pääasiassa ylöspäin vaihtoja. alaspäin tapahtuma on vähän raaempi ja jos nopeutta on liikaa pienemmälle vaihteelle kovilla kierroksilla, niin voi saada tuhoa aikaan myös kytkimen kanssa vaihtaessa.

rauhallisesti vaihtaessakin pienillä kierroksilla on mukawampi tossa tusinakawassa siirtää pedaalia ihan kuin nostaisi koiran häntää lattiasta varovasti silleen ettei koira edes huomaa ja kun kaasua käyttää pienemmällä, niin pykälä menee kuin veitsi vanhaan maatuneeseen puunrunkoon imaisten ja sitten vain pikkuisen kaasua uudella isommalla pykälällä.

jokusensatatuhatta olen kerennyt ajella tuolla tavoin muutaman pyörän lootilla ja kertaakaan ei ole ollut laatikkoremonttia kohdallani.

Kyllähän reippaasti ajellessa raakana menee ihan kivasti. Mutta kun haluaa körötellä, raakana vaihtaminen tekee ajamisesta tönkköä... Ihan normiajossa, ei liene mittän syytä vedellä raakana.

062802moto_prv.gif

Suizalla vaihtelin ylöspäin kakkosesta alkaen ilman kytkintä. 1-2 väli oli niin pitkä, että ei tuntunut hyvältä raakana. Alaspäin tilanteen mukaan kytkimellä tai ilman.

Itse asiassa Suizan vaihteet meni paremmin päälle ilman kytkintä. Ei pienintäkään rutinaa tms.

Nyt BMW K1200RS:llä pitää kokeilla, kumpi parempi.
Oletettavasti hyvin samankaltainen.

Back