• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tutkijalautakunnat asialla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ajf
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
matkailija kirjoitti:

"Moottoripyöräilyyn tuon voisi muuntaa vaikka näin:
- taitava kuljettaja saattaa selvitä tilanteesta, jonka varovainen ja harkitseva osaa välttää jo ennalta."

Näin on.
062802moto_prv.gif

Nämä onnettomuusselostukset ovat omalla tavallaan mielenkiintoista luettavaa, taustatieto nopeuksista ja olosuhteista auttaa hahmottamaan tapahtunutta. Alkoholi, väsymys, mielenterveyshäiriöt, sairaskohtaus, voimakkaat tunnetilat; ns. tavallisia ihmisiä ei hirvikolareita lukuunottamatta juuri ole menehtynyt...

Voisin sen verran nusaista pilkkua että kaikki ihmiset on oikeastaan tavallisia... Mutta joo, ns. "normaalissa liikennetilanteessa" ei henki ole oikein herkässä muuten kuin vasemmalle kääntyjien ja hirvien kanssa. Oma asenne ratkaisee paljon.

Jos jätetään reikäpäät nyt homman ulkopuolelle ( eihän niihin mikään tehoa ) niin toimenpiteet pitäisi siis kohdistaa meille "tavallisille" motoristeille. Valistuksen ja koulutuksen pitäisi mennä perille ihan mukavasti, olemmehan vastuumme tuntevia tiellä liikkujia
wink.gif

Ongelma on siinä, että valistuneet tavalliset motoristit tiedostavat sen varsin hyvin että ovat vastuussa tekemisistään ja että sen vaakakupin viimeinen ja isoin paino on oma henki. Tätä ei oikeastaan tarvitse sen enempää kerrata - kysymys kuuluu lähinnä että miten motoristien ajotaitoja ja liikennerutiinia voidaan parantaa. Tältä pohjalta esim monet vakuutusyhtiöt esittävät aika kyseenalaista toimintaa kiistämällä kaskojen korvausvastuut rataharjoittelusta.

Mitä niihin reikäpäihin tulee, niin niitä tulee aina olemaan ja aina joskus muidenkin jousi venyy sen verran että vedetään vähän matkaa tuppi nurin, keulitaan tai jotain. Mielestäni "reikäpään" ja "tavallisen motoristin" ero on vain siitä miten isolla riskillä, miten älyttömissä paikoissa ja miten usein sitä tehdään - ja tämä on täysin veteen piirretty viiva. Siksi se olisikin tärkeää että turhan sormenosoittelun ja jeesustelun sijasta keskityttäisiin niiden riskien minimointiin.

Toinen mielestäni aika olennainen pointti oli toisessa noista Lauttasaaren kolareista, missä meni Länsiväylän ramppi Suzukilla kaiteisiin. Siinä on aika selvällä tavalla näkyvissä se että kokeneempien esimerkki ja oma toiminta vaikuttaa paljon siihen millaisia motoristeja niistä kokemattomammista pidemmän päälle kasvaa.

Toinen mielestäni aika olennainen pointti oli toisessa noista Lauttasaaren kolareista, missä meni Länsiväylän ramppi Suzukilla kaiteisiin. Siinä on aika selvällä tavalla näkyvissä se että kokeneempien esimerkki ja oma toiminta vaikuttaa paljon siihen millaisia motoristeja niistä kokemattomammista pidemmän päälle kasvaa.
Tuo on aivan totta. Samoin asenteisiinkin vaikuttaa muiden suhtautuminen monenlaisiin liikennekäyttäytymisiin. Sanansa on siis sanottavana myös täällä virtuaalimaailmassa. Omalla pienellä osallaan...

Kimppa-ajoissakin on sama tilanne. Kokeneemmat näyttävät esimerkkiä ja jos kärkijoukko ajaa reikäpäänä mistään välittämättä niin varmasti osa kokemattomista yrittää noudattaa esimerkkiä. Moraalista vastuuta ei poista "sopimus", että jokainen ajaa omaan tahtiin.
Kannattaisi joskus hieman miettiä...

koko tämä hulabaloo lähti liikkeelle asiasta,kaasua osaa kääntää jokainen sisäsyntyisesti mutta kaikki muu vaatii oppimista.Itse ainakin tiedän heti että autolla ajaessa jalat ja kädet toimii yllättävissä tilanteissa jo ennenkuin pää ehtii mukaan MUTTA mopolla ajessa ei moista refleksiä minulle ole kehittynyt eli omalla kohdallani olen aivan varma että esim jarruttamisen vieminen "selkäytimeen" mopolla ajessa olis todella kannattava työmaa...samoin väistöt.

Jos kuitenkin lainattais kokonaisuuksia sillon kun lainataan, eikä vääristeltäisi asioita mielivaltaisesti että sais syyn vedellä hernetiä nenään.
Lause ON kokonaisuus, ja se että ihmiset kritisoivat esilletuomaasi kokonaisuutta EI vielä tarkoita sitä että nenässä olisi herneitä. Vai pitäiskö mun vaan myötäillä sua ja hymistellä joojoota?

Itse kritisoin tuota lausettasi siksi, että olen todennut "lahja -Akorttilaisten vaarallisuutta liikenteessä" rankasti liioitellun. Tuosta käsityksestähän on muodostunut jo kaupunkilegenda -mp-onnettomuustietojen puhuessa jatkuvasti muuta. Tapa jolla "ei lahja -Akorttilaiset" käsittelevät "lahja-Akorttilaisia" ryhmänä yleisesti antaa vahvan vaikutelman siitä, että em. ryhmä ei perusta käsitystään faktatietoon vaan mutuun (MUTU:n yksi ominaispiirre on se, että se kohdistetaan aina johonkin ihmisryhmään mihin ei itseään laske kuuluvaksi). Ja niin kauan kun mielipiteitä ja korjausehdotuksia nojataan pehmoiseen mutuun edes välttävän faktapohjan sijaan, ei kunnollista keskustelua ja sitä kautta kunnollista muutostakaan esim. liikenneasenteissa -joissa näyttää tilastotietojen perusteella eniten korjaamisen varaa olevan ihan muulla ryhmällä kuin "lahja-Akorttilaisilla"- saada aikaiseksi.

Noniin. Olinkohan tarpeeksi epäselvä.

Tiedoksi (myös Legolas): minä en ole saanut A-korttia "lahjaksi". Motiivini ärähtää tuon kaupunkilegendan "lahja-Akorttilaiset on vaarallisimpia liikenteessä" vaalimisesta on yksinkertaisesti se, että mua tympii toi mutun viljely... ja sit se miten toisella kädellä arvostellaan kovaan ääneen tutkijoita jotka sentään tutustuu siihen faktaan ja tekee ehdotuksensa sen perusteella.

Ja vielä sinulle Make80: en siis kritisoi tässä sinun ehdottamaasi ratkaisua käsittelykokeesta pakolliseksi, sinällään ihan ookoo ehdotus, mutta en kannatakaan sitä. Minä en kannata mitään pakkoja, sillä niillä ei saada aikaiseksi mitään kunnollista.

Oikea tilannenopeus, ennakkoharkinta ja toisten tielläliikkujien mahdollisten aikomusten ennakointi ovat ainakin minulle olleet tärkeämpi taito kuin tehokkaiden lukkojarrutusten harjoittelu. En väheksy toki taitojen kehittämistä, mutta kyllä turvallisuus on korvien välissä.
Samaa mieltä! Joka kohdiltaan. En väheksy mp:n käsittelytaitojen hyödyllisyyttä, mutta mielestäni ne yksinään eivät ole mikään autuaaksitekevä asia niinkuin joidenkin kirjoittajien kommenteista olisi helppo ymmärtää.

..kylläpä noita lahjakorttilaisia aikas paljon tuolla liikenteessä näkee. Usein vielä aika nuorella naamalla varustettuina...

wink.gif

Mitä noihin "lahja-A"-kortteihin tulee, niin nehän on ratkaistu "ongelma."
Jos nyt oikein ymmärsin, niin vuoden 1990 ajokorttiasetus poisti "lahja-A":t pukinkontista, joten toistakymmentä vuotta on jokainen uusi A haettu inssin kautta. Eli jossain 31-vuotiaissa menee se raja nyt.

Silti noi onnettomuudet tuntuu painottuvan meihin (sic) nuorempiin?

Yli 30 vuotta kolaritta. KT kortin jälkeen AB "lahjaksi"?

Sitten 20 vuotiaat elämäntapamotoristit väittää meitä osaamattomiksi kuljettajiksi.

Uskallan olla eri mieltä.

Ehkä tehokkain tapa laskea motoristikuolemia olisi tehdä ajotaitotesti pakolliseksi kaikille A-kortin lahjaksi saaneille. Ajokokeeseen kuuluisi osuudet jotka vaatisivat moottoripyörän todellista hallintaa, esim riittävän tiukat testit jarruttamiselle, väistämiselle ja kaarreajolle. Sama koe tulisi myös osaksi inssiä, tai ainakin suoritettavaksi jossain vaiheessa inssin jälkeen, nykyisen kakkosvaiheen tapaan. Tuolla voisi välttää ehkä kymmenen kynttilää vuosittain, mikä on tässä yhteydessä paljon.
Ihan ok idea mun mielestä, olisin itsekin valmis käymään jonkinlaisessa mp-kortin kakkosvaiheessa, jossa nuo jarrutukset ja muut hommat kerrattaisiin. Pakolliseen kertaukseen tulisi lähdettyä, nykyiset ajoharjoittelutapahtumat jää mulla väliin sen vuoksi, etten niihin ehdi (ts. viitsi lähteä).

Tänä kesänä oli aikomus lähteä käymään noissa rata-ajotapahtumissa, mutta taitaa rahan ja ajan vähyyden vuoksi jäädä aikomukseksi...

Jos onkin niin, että kun ei ole kukaan opettanut miten pyörä hallitaan, täytyy ajaa harkiten ja maltilla että pysyisi hengissä.

Siis meidän lahjakorttilaisten.

Tästä oikeestaan enää puuttuu seuraavat elementit, ja elämää suurempi ketju alkaisi ollakin aluillaan:

- keuliminen ja sen vaikutus ajotaitoon
- ylinopeuden vaikutus liikennesilmän kehittymiseen
- eri pyörätyyppien soveltumattomuus todelliseen ajamiseen
- ja jälleen kerran...moikkaamisen tärkeys osana turvallisuutta

Tästä oikeestaan enää puuttuu seuraavat elementit, ja elämää suurempi ketju alkaisi ollakin aluillaan:

- keuliminen ja sen vaikutus ajotaitoon
- ylinopeuden vaikutus liikennesilmän kehittymiseen
- eri pyörätyyppien soveltumattomuus todelliseen ajamiseen
- ja jälleen kerran...moikkaamisen tärkeys osana turvallisuutta
-Keulimisen vaikutuksesta ajotaitoon en pysty sanomaan, mutta helvetin hauskaa se on.

-Ylinopeuksista ja liikennesilmästä en pysty mitään myöskään sanomaan, mulla on vain vasen ja oikea silmä (ja perssilmä).

-Mikä on todellista ajamista, eikös se ole sitä että vääntää kaasua ja antaa mennä ilman turhia otsan rypistelyjä?

-Turvallista tai ei, mä moikkaan tai jätän moikkaamatta.

Jokainen A mikä tulee lahjana otetaan vastaan
033102beer_1_prv.gif

tosin siinä samalla 16 vee sitten tuli B&C:kin.
pikemminkin hirvittää noi lahjaksi saadut raskaankaluston korttilaiset
bowdown.gif

Tuossa kun oli puhetta lahja-A-korttilaisista niin ne ketkä ei ole koskaan ennen kipinän saamista pyörään koskeneet vois autokoulut järjestää opastusta järkihintaan ja pyöräkauppiaat vois suositella ja jos esim. pienen kurssin kävis ja sais esim. vakuutusmaksuista alennusta niin niitähän käytäiskin. monelle muullekin tielläliikkujalle pieni kertauskurssi olisi tarpeen. Jokainenhan on liikenteessä yksilö, jotkut tötterehtää enemmän kuin toiset ja aika moni lahja-a-korttilainen selviää liikenteessä ilman ongelmia tai kolareita, kuten myös muutkin motoristit. On seurattu isäukon ajamista mp:llä, lahja-a ja aloitti pienestä eli piikistä ja siitä ollaan menty ylöspäin, ei kolareita ja pyöräkin kaadettu vain pihassa kun jalka lipsahti. Ei hänellä ollut vastaohjauksesta tietoakaan ennenkuin luki jostain ja harjoitteli, joten esim. näitä voisi opettaa näille lahja-aakkosille
wink.gif

Moralisoikaa te täällä, minä lähden kolmeksi päivää Motoparkkiin treenaamaan
cool.gif
062802moto_prv.gif
*kylvää herneitä*

Back