Viimeisen kahden viikon aikana on kahdelle tutulle motoristille sattunut vahinko:
- molemmat työmatkaliikenteessä aamulla
- molemmissa äkkitilanne (edellä äkkipysäys)
- molemmissa tapauksissa liian pieni turvaväli ja jälkimmäisessä huono näkyvyys eteen (pakettiauto edessä)
- molemmissa vääränlainen jarrutus
- ensimmäisessä pahkat ja kanveesiin, jälkimmäisessä parempaa tuuria ja viheriön kautta ajoradalle
- ensimmäisessä tilanne rampin jälkeen kaistanvaihtotilanteessa, toisessa kaksikaistaisella rampilla
- ensinmainitulla lahja-A, toisella pelkkä A
- samanikäisiä kuljettajia (~40v), joilla toisiinsa nähden suurinpiirtein yhtäpaljon A-kokemusta, B-korttilaisella tietenkin liikennekokemusta enemmän ja sen huomaa ihan selvästi ajovarmuudessa ja muun liikenteen seuraamisessa
- molemmat naisia, eli tähän voi laskea ajovarovaisuuskerrointa
Minä en ainakaan (lahja-A-lyylinä) näillä lihaksilla osannut suositella rouville muuta, kuin
EAK:ta, lisempää runsasta ajoa sekä aina sellaista paikkaa ajoradalla, missä itse näkee ja missä tulee nähdyksi (tai edes kuulluksi).
Sen verran on taipaletta takana, että voi jo myöntää että niin paljon, kun moottoripyörällä ajamisesta tykkäänkin, niin
en minä sitä osaa. Itsesuojeluvaistoa ja ennakointia on onneksi iän myötä tullut hiukan, eikä enää kehtaa repäistä joka paikassa semmoisia lukemia mittariin kuin pentuna.
Sanotaan, että kipu kouluttaa meitä hölmömpiä ja vähenihän se aikaa myöten se jatkuva vääntö vallesmannin kanssa noista ajo-oikeusasioista. Kehitin nopeuden hallintaan itselleni hyviä mantroja: "Tästä nopeudesta pääsee raastupaan eikä korttia luovuttaessa tartte edes yrittää selittää." tai "Ottaa koipeen kipeetä kun kersa/koira/Lada ryntää tuostakin pihasta alle." - rauhoittavat menoa kummasti, pitävät lisenssin lompakossa, pyörän ehjänä ja säästävät ehkä erittäinkin ikäviltä seurauksilta, enkä tarkoita nyt pelkästään rahaa. Aina ei vaan tahdo muistaa itselleen noita toistella...
Mutta joo, itse kaipaisin vöyrästä harjoitusta nimenomaan jarrutuksissa ja väistöissä - siihen ei oikein pikku ruosteenpoistot riitä. Tähän saakka olen keväisin ihan ekaksi pyrkinyt mutkateille ja kolmikaistaisille - ihan vaan tuntumaa hakemaan. Jos jään tästä kaudesta henkiin -ja nyt pöpinät sikseen- aion ruoskia itseni ajokurssille ensi keväänä. Yritän sinne ruoskia myös muita kaverikseni, ml. edellä mainitut rouvat.
Ja heti kun tuntuu siltä, että
nyt minä osaan tämän moottoripyöräilyn, myyn pyörän pois. Nimittäin "osaajanahan" sitä vasta vaarallinen alkaa ollakin. Sitten voikin huoletta kuolla pois, onnellisena jalankulkijana jäädä vaikka bussin alle.
Olen vilpittömän iloinen EAK-koulutuksista, rataharjoitteluista, lentokentillä järjestetyistä nopeusmittauksista, B-weekendeistä. Kaikki, mikä vähentää maantiellä muiden joukossa tapahtuvaa harjoittelua, vähentää myös tutkintalautakunnan hommia. Oli ne niiden päätelmät sitten hölmöjä tai ei.
PS. Ai niin, siitä Moottorin tekstistä: Mikä se viimeinen työkoneonnettomuus (31-v kuski) oli? Sitä ei ollut Moto Survivalin taulukossa.