Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nämä onnettomuusselostukset ovat omalla tavallaan mielenkiintoista luettavaa, taustatieto nopeuksista ja olosuhteista auttaa hahmottamaan tapahtunutta. Alkoholi, väsymys, mielenterveyshäiriöt, sairaskohtaus, voimakkaat tunnetilat; ns. tavallisia ihmisiä ei hirvikolareita lukuunottamatta juuri ole menehtynyt...
Jos jätetään reikäpäät nyt homman ulkopuolelle ( eihän niihin mikään tehoa ) niin toimenpiteet pitäisi siis kohdistaa meille "tavallisille" motoristeille. Valistuksen ja koulutuksen pitäisi mennä perille ihan mukavasti, olemmehan vastuumme tuntevia tiellä liikkujia![]()
Itse asiassa tuo teatteri sisältyy vakuutusmaksuihin, tuohon menee vuodessa vajaa miljoona euroa kaikenkaikkiaan eli ei tuo nyt ihan oopperan tukimäärin pääse. Mutta joo, näin.Voi jumal..ta![]()
Ja tätä teatteriako vielä ylläpidetään verovaroin?
Tuo on aivan totta. Samoin asenteisiinkin vaikuttaa muiden suhtautuminen monenlaisiin liikennekäyttäytymisiin. Sanansa on siis sanottavana myös täällä virtuaalimaailmassa. Omalla pienellä osallaan...Toinen mielestäni aika olennainen pointti oli toisessa noista Lauttasaaren kolareista, missä meni Länsiväylän ramppi Suzukilla kaiteisiin. Siinä on aika selvällä tavalla näkyvissä se että kokeneempien esimerkki ja oma toiminta vaikuttaa paljon siihen millaisia motoristeja niistä kokemattomammista pidemmän päälle kasvaa.
Lause ON kokonaisuus, ja se että ihmiset kritisoivat esilletuomaasi kokonaisuutta EI vielä tarkoita sitä että nenässä olisi herneitä. Vai pitäiskö mun vaan myötäillä sua ja hymistellä joojoota?Jos kuitenkin lainattais kokonaisuuksia sillon kun lainataan, eikä vääristeltäisi asioita mielivaltaisesti että sais syyn vedellä hernetiä nenään.
Samaa mieltä! Joka kohdiltaan. En väheksy mp:n käsittelytaitojen hyödyllisyyttä, mutta mielestäni ne yksinään eivät ole mikään autuaaksitekevä asia niinkuin joidenkin kirjoittajien kommenteista olisi helppo ymmärtää.Oikea tilannenopeus, ennakkoharkinta ja toisten tielläliikkujien mahdollisten aikomusten ennakointi ovat ainakin minulle olleet tärkeämpi taito kuin tehokkaiden lukkojarrutusten harjoittelu. En väheksy toki taitojen kehittämistä, mutta kyllä turvallisuus on korvien välissä.
Ihan ok idea mun mielestä, olisin itsekin valmis käymään jonkinlaisessa mp-kortin kakkosvaiheessa, jossa nuo jarrutukset ja muut hommat kerrattaisiin. Pakolliseen kertaukseen tulisi lähdettyä, nykyiset ajoharjoittelutapahtumat jää mulla väliin sen vuoksi, etten niihin ehdi (ts. viitsi lähteä).Ehkä tehokkain tapa laskea motoristikuolemia olisi tehdä ajotaitotesti pakolliseksi kaikille A-kortin lahjaksi saaneille. Ajokokeeseen kuuluisi osuudet jotka vaatisivat moottoripyörän todellista hallintaa, esim riittävän tiukat testit jarruttamiselle, väistämiselle ja kaarreajolle. Sama koe tulisi myös osaksi inssiä, tai ainakin suoritettavaksi jossain vaiheessa inssin jälkeen, nykyisen kakkosvaiheen tapaan. Tuolla voisi välttää ehkä kymmenen kynttilää vuosittain, mikä on tässä yhteydessä paljon.
Jaa, onkos kiviä kengissä ja herneitä nenässä?Jos onkin niin, että kun ei ole kukaan opettanut miten pyörä hallitaan, täytyy ajaa harkiten ja maltilla että pysyisi hengissä.
Siis meidän lahjakorttilaisten.
-Keulimisen vaikutuksesta ajotaitoon en pysty sanomaan, mutta helvetin hauskaa se on.Tästä oikeestaan enää puuttuu seuraavat elementit, ja elämää suurempi ketju alkaisi ollakin aluillaan:
- keuliminen ja sen vaikutus ajotaitoon
- ylinopeuden vaikutus liikennesilmän kehittymiseen
- eri pyörätyyppien soveltumattomuus todelliseen ajamiseen
- ja jälleen kerran...moikkaamisen tärkeys osana turvallisuutta