• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turvallisuuskysely

Voi toki olla että tämä muu normaali liikenne ajaa 5-10km/h ylinopeutta mutta olisiko kuitenkin turvallisempaa tämän yhden jeesustelian muuttaa kantaansa ja nostaa hieman nopeuttaan muun liikenteen tasolle, kuin näiden satojentuhansien normaalisti ajavien vastaavasti tiputtaa vauhtiaan tämän alinopeutta ajavan tasolle ...
Niin, mitä jos se jeesustelija onkin joku tuore kuski joka ei vielä ymmärrä tai uskalla olla sellainen "normaali"?

Kyllä meillä normaaleillakin pitäis joku muu tunne olla ensimmäisenä kuin helvetinmoinen raivo ja viha, kun joku nyt sattuukin ajamaan nopeusrajoituksen mukaan tai auta armias, jopa hiukan sen alle.

Mieti mikä siitä alinopeudella ajamisesta tekee niin vaarallista?

En aja itse alinopeutta, harvoin edes nopeusrajoituksen mukaan, mutta kun on hiukan harjoitellut hillitsemään sitä kiukkua ja joskus jopa onnistunut siinä ja päässyt ihan rauhassa ja analyyttisesti ohi jostain hiljempaa ajaneesta hermostumatta turhaan siinä välissä, niin kyllä se parantaa oloa kummasti ja hillitsee verenpainetta oudon mukavalla tavalla. Suosittelen kokeilemaan.

Minua näissä "kukkahattujen" keskusteluissa eniten potuttaa se heidän puoleinen itsekkyys, että heidän tapansa olisi se jokin, joka parantaa liikenteen ongelmat ja riskit. Se on narsismia, kun sanoo että minun tapani paras tapa huomioida kokonaisuus.

En minä kiellä sitä ollenkaan, etteikö vähempikin riittäisi tehoa, mutta kuten nitrous sanoo, keneltä se on oikeasti pois se, että jollain pyörässään paljon tehoa. Ei sen tehon kanssa ylinopeutta ajeta. Ei se tarkoita sitä, että tehokkaalla pyörällä aina kiihdytellään. Ei kaikki ole niin hulluja kaahareita tehokkailla pyörillään, jota puimurimies antaa ymmärtää.

Puimurimies ei näissä keskusteluissa ole osoittanut yhtään laajalla näkemyksellä olevaa teesiä, jolla voitaisiin parantaa yleisesti liikenneturvallisuutta. EI yhtään tilastollista tosiasiaa, jonka työstämisestä olisi enemän hyötyä, kuin tehojen rajoittamisesta.

Kaikenmaailman kyyläämisen lisääminen on omiaan lisäämään ahdistusta ja kapinahenkeä. Minä en kertakaikkiaan pysty näkemään kameratolppien asentamisessa mitään liikennekokonaisuuden parantamiseksi olevia seikkoja. Näen vain sen, että ns. helpoimmalla mahdollisella tavalla yritetään parantaa löystynyttä liikennekuria, mistä kertoo tien nro 51 0-toleranssikoe.

Tehon ja nopeuden -rajoittimet kuuluu samaan kyttäysfilosofiaan.

Kuten sanoin aiemmin, kaikki nämä valvontalaitteet on tekniikkaa ja ne pystyy kiertämään. Ihan alkaen tutkavalvontalaitteista, laservalvontalaitteista, kameratolpista. Kameraan on olemassa hyvin yksinkertainen laite, jolla saa pilattua nopeudenvalvontalaitteen kuvan tallenteen, ilman että tolpan kohdalla tarvitsee jarruttaa.

Nämä ylenmääräiset valvonnat ja kiristyvät säädökset ajaa ihmisen kauas siitä, mikä on tarkoituksenmukaista. Edelleen vetoan samaan järjestelmään, jota käytetään ilmailussa, jossa on ajallisesti ehdollistettu ajokortti. Tietopuolinen, käytännön ja menetelmäpuoliset kokeet pitää huolen, että kaikki osaa asiansa. Siinä ei tarvita mitään hulluja järjestelmiä valvomiseen, koska systeemi on ankara. Montako kertaa olette saaneet lukea lehdestä, että lentäjä on tehnyt jotain sopimatonta ja että poliisin olisi tarvinnut puuttua siihen?

Ilmailukäytäntö antaa yksilölle vapauden toimia ehdottomassa säännön verkostossa, ilman, että sitä tarvitsee kyylätä. Tämmöistä minä toivoisin sen olevan myös liikenteessä.

Tämäkin ehdotus lienee ihan turha, koska kukkahattu näkee asian niin, että säännöt on jo olemassa ja niitä pitää noudattaa. Kiristämällä lisää narua saadaan varmaan kaikki tottelemaan, kuten armeijassa. Jos ei totella, kiristetään lisää...

-M
Ei mulla tohon muuhun lisättävää ole, 51:sen 0-toleranssi ei ainakaan käytännössä ole muuttanut liikennekulttuurissa yhtään mitään, muutama paikka jossa jarruvalot vilkkuu on tullut lisää. Sama kahjo meno jatkuu sanoi poliisit ja liikenneturva mitä vaan.
Sillä tiellä parannettais turvallisuutta roimasti enemmän rakentamalla riista-aidat. Ja aidan eteläpuolelle jääneet pihvit vois lahdata pois sieltä. Viherkäytäviin on turha tuhlata rahaa.
Ei ole vasta kun yksi osuma ja n.kuusi melkein osumaa peuroihin ja hirviin, osuma oli onneks peura.

Ai niin, mulla on pyörässä riittänyt (yleensä) 17kw viimeset 17 vuotta mutta en silti halua minkäänlaisia rajoittimia.

Siinä vaiheessa kun otetaan käyttöön keskinopeuksia mittaavat kamerat, puututaan alle 10 km/h ylinopeuksiin taajaman ulkopuolella ja annetaan "kuntien virkamiehille" valtuus sakottaa niin mun liikennekäyttäytyminen voi hyvinkin muuttua huonompaan suuntaan. Mä olen ihan mielelläni joustava ja voin noudattaa nopeusrajoituksiakin, jos mua ei holhota ja kytätä.

Ihan vaan yks kysymys puimurimiehelle?
Ootko koskaan ajanut Helsingistä Rovaniemelle tasaista 70 km/h vauhtia?

A) En ajattele, että tuo 10kW olisi joku ihanneraja...ei ei mutta silläkin pärjää ja voi edetä turvallisesti. 10kW:n tehoilla vaan se on se mopoilija, jonka on välillä päästettävä jonoa tarvittaessa ohi. Ihan se sama, mitä vaadimme itse hitaammilta autoilta. Mutta jollain suurinpiirtein 50kW:n tehoilla kyllä ei jää jalkoihin, jos on edes jotain aikomuksia noudattaa laillisia nopeuksia.

B) Itse asiassa minua risoo eniten tuo asennemaailma, jossa kaikin keinoin yritetään perustella nykyisten tolkuttomien tehojen vaatimusta turvallisuudella ja niillä marginaalisilla tilanteilla...

C) Miksei tehontarpeen syyksi sanota rehellisesti, ettei "minulla ole aikomustakaan noudattaa rajoituksia vaan minun on päästävä kolmeasataa".
A) Kyllä jo 25 kW riittää turvalliseen liikennöintiin. Mutta 10 kW ei nykyliikenteessä vilkkailla valtateillä tahdo riittää, koska silloin ei voi enää itse valita takaatulevan ohituspaikkaa.

B) Minua tuo ei niinkään riso, mutta hieman huvittaa. Kunha ei mennä aivan kevarin tehoihin, niin turvallisuuden heikkeneminen alemmalla moottoriteholla edellyttää kädetöntä kuskia.

Se, että turvallisia ohituspaikkoja on tiheämmässä ei ole turvallisuus- vaan mukavuuskysymys.

C) Jospa siellä taustalla ei ollutkaan tarvetta pilata 27 vuoden sakotonta putkea, vaan ehkä suurempi teho vaan tekee ajamisesta hauskempaa? Periaatteesta olen kyllä samaa mieltä. Turha keksiä tekosyitä kun todellinen syy on että "mä halusin tällasen".

Lisäteholla ei nykyliikenteessä saa (tietyn rajan jälkeen) mitään lisää, koska kaikki menevät nollasta sataseen alle 4 sekunnin. Vaikka rationaalisesti puolusteltavat hyötynäkökohdat puuttuvatkin, en silti näe mitä haittaakaan siitä tehosta on, sikälimikäli käyttäjä tietää mitä tekee. Ja aika moni ajaa niillä mopoillaan radallakin.

Cute...En ole ajanut väliä Hki-Roi seitentäkymppiä mopolla mutta ei kaukaa siitä kuorma-autolla. Ehtii silläkin laitteella perille. Keskinopeudeksi kuorma päällä kahdella lain vaatimalla lepo/kahvitauolla, toinen Hirvaskankaalla ja toinen Tupoksella, ei muodostu juurikaan yli seitsemänkympin vaikka seisoisit pedaalin päällä. Nykyään ei tule ajettua edes rajoitinta vasten vaan ihan sillä sallitulla todellisella 80:lläkin ehtii. Ero perillä on muutamissa minuuteissa.
Liikenne on hyvähermoisten työtä ja siellä ei vauhtihösäreitä oikiastaan tarvittais seassa sotkemassa. Leikkipaikkoja on rakennettu ihan erikseen.

Cute...En ole ajanut väliä Hki-Roi seitentäkymppiä mopolla mutta ei kaukaa siitä kuorma-autolla. Ehtii silläkin laitteella perille. Keskinopeudeksi kuorma päällä kahdella lain vaatimalla lepo/kahvitauolla, toinen Hirvaskankaalla ja toinen Tupoksella, ei muodostu juurikaan yli seitsemänkympin vaikka seisoisit pedaalin päällä. Nykyään ei tule ajettua edes rajoitinta vasten vaan ihan sillä sallitulla todellisella 80:lläkin ehtii. Ero perillä on muutamissa minuuteissa.
Liikenne on hyvähermoisten työtä ja siellä ei vauhtihösäreitä oikiastaan tarvittais seassa sotkemassa. Leikkipaikkoja on rakennettu ihan erikseen.
Ahas...tämä siis olikin provo ;)
Hiersit liian monta kertaa tuolla leikkipaikalla... ai sii....
Eip kovin hyvä?

Älkääpä huoliko!
Jos mä jostakin löydän sen pul...eikun taikalampun hengen, niin pyydän sitä ajattelemaan naisen logiikkaa...sen jälkeen se mielellää rakentaa nelikaistaisen tien Suomen päästä päähän ja pari poikkiliikenteellekin ;))
Päästään tästäkin hitaan liikenteen ongelmasta..ja tolpista...
Jeps. Suomen moottoritieverkoksi tosiaankin sopisi sellanen "joulukuusimalli". Yksi etelä pohjoinen ja sivuteiksi moottoriliikenneteitä. Semminkin, kun ryssät alkaa rakentaa omia satamoitaan.
Vaan kävinpä tuohon "uteluun" vastaamassa itsekin, ja aika nopeasti kun ei tarvinut selitellä mitään.
biggrin.gif

Kaikenmaailman kiemurtelua mutta ei selkeää lyhyttä vastausta. Siis mitä vaarallista on rajoitusten mukaan tai jopa niitä hitaammin ajamisessa? Onko hitaasti ajaminen vaarallista?
usein sanonut,,,ei se vaara edessä ole vaan takana..

hitaasti, reilusti alle rajoitusten ajaminen aiheuttaa jonoja, lyhentyneitä turvavälejä ja lisää ohituksia.

jokainen ajakoon niin hiljaa kuin lystää. MUTTA, pitää myös muistaa ettei ole yksin maailmassa eli jos on aikaa mielinmäärin körötellä niin kyllä silloin on myös aikaa poiketa tasasin väliajoin pysäkille tai parkkipaikalle jotta muut pääsevät liikkumaan.

väitän, että "alinopeudet aiheuttavat vähintäänkin yhtäpaljon vaaratilanteita kuin ylinopeudetkin.

ja jos 20 km/h nopeuden nosto on niin vaarallista kuin meillä väitetään ei esim.saksassa pitäisi periaatteessa olla enää yhtäkään kortillista hengissä.

ei se nopeus ole oleellista vaan tilannenopeus ja oman nopeuden sovittaminen liikennevirtaan.

edelleenkin, pyllyä tuolle kyselylle.

Kaikenmaailman kiemurtelua mutta ei selkeää lyhyttä vastausta. Siis mitä vaarallista on rajoitusten mukaan tai jopa niitä hitaammin ajamisessa? Onko hitaasti ajaminen vaarallista?
usein sanonut,,,ei se vaara edessä ole vaan takana..

hitaasti, reilusti alle rajoitusten ajaminen aiheuttaa jonoja, lyhentyneitä turvavälejä ja lisää ohituksia.

jokainen ajakoon niin hiljaa kuin lystää. MUTTA, pitää myös muistaa ettei ole yksin maailmassa eli jos on aikaa mielinmäärin körötellä niin kyllä silloin on myös aikaa poiketa tasasin väliajoin pysäkille tai parkkipaikalle jotta muut pääsevät liikkumaan.

väitän, että "alinopeudet aiheuttavat vähintäänkin yhtäpaljon vaaratilanteita kuin ylinopeudetkin.

ja jos 20 km/h nopeuden nosto on niin vaarallista kuin meillä väitetään ei esim.saksassa pitäisi  periaatteessa olla enää yhtäkään kortillista hengissä.

ei se nopeus ole oleellista vaan tilannenopeus ja oman nopeuden sovittaminen liikennevirtaan.

edelleenkin, pyllyä tuolle kyselylle.
Nämä pykälä- ja tutkijaveijarit perustelee sitä ylinopeuden vaaraa sillä, että ns. worst case -scenarion mukisia kuljettajia olisi liikenteessä kaikki, niin pahimmillaan vaarallisuuden taso nousisi juuri mainitulla tavalla. Kaikki saadaan näyttämään ihan juuri sille, kuinka halutaan numeroita osoittaa ja peittää puoli totuutta.

-M

Ei ehdi hki-roi väliä perille mainitsemallasi keskinopeudella ei edes 80km/h lakia rikkomatta..meinaan ajoaikalakia.

kumma homma...paheksutaan nopeusrajoitusten rikkomista, mutta ollaan valmiita rikkomaan ajoaikalakia???

Ei ehdi hki-roi väliä perille mainitsemallasi keskinopeudella ei edes 80km/h lakia rikkomatta..meinaan ajoaikalakia.

kumma homma...paheksutaan nopeusrajoitusten rikkomista, mutta ollaan valmiita rikkomaan ajoaikalakia???
Niinpä. Ja ellei ole mahdollisuutta ajaa oikeasti vähintään sitä sallittua, niin sitten uhkaa tulla HEL-OUL välillekin taukoja lisää.

Tuolla matkalla se ajoajan venymisestä johtuva lisätauko sattuu tosin vastaa hyvin lähelle määränpäätä, joten eihän pieni jousto ajoaikamääräyksissä haittaa sen enempää kuin pieni 80 ylityskään. Kumpikin on laitonta ja kummastakaan ei ole kenellekään haittaa. MUTTA: tämä ei tarkoita että kummastakaan olisi välttämättä kamalan paljon hyötyäkään.

Edelleen sitä mieltä että järjettömät ylinopeudet ovat järjettömiä, mutta eivät ainoa järjettömyys. (järjettömyyttä arvioitaessa rinnastaisin pienen rajoituksen ylityksen ja pienen ajoajan ylityksen sekä suuren nopeusylityksen ja suuren ajoajan ylityksen).

Back