• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tietokonejarrut tulevat moottoripyöriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HiTec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Unohdetaanko kurapyörätkin saman tein
tounge.gif

Ahaa, sinä tiedät siis minua paremmin minkälainen oli tilanne jossa jouduin vetämään liinat kiinni.
No kerros miltä se näytti, noin sinun silmin ;)
Hienoahan se olisi, jos ei liikenteessä tulis tilanteita, jotka on ennalta arvaamatomia? Vai kuinka?
Enpä tiedä, mikset kerro meille niin saatamme ehkä ymmärtää mielipiteesi paremmin eikä tarvitse vääntää asiasta turhaan 52 viestiä sen takia
wink.gif
.

Juurikin sen takia ABSia puolustelen kun liikenteessä tulee niitä tilanteita jotka ovat täysin ennalta arvaamattomia ja saa kyllä olla aika guru jos pystyy aina jarruttamaan aivan äärirajoilla.

E: typotin hymiön
sad_orig.gif
.

Hallitsemattomasti?
Kertoisitko milloin käytät, tai tarvitset, lukkojarrutusta?

Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Silloin kun tiellä olosuhteet muuttuu ykskaks yllättäen, vaikkapa silloin kun asfaltti loppuu ja onkin nyrkinkokoista soraikkoa edessä, itsellä vauhtia satanen...ja tielaitos on unohtanut varoituskyltin.
Näin kävi viime vuonna Ranuan tiellä.
Sitä edellisenä vuonna Kemin jälkeen Rovaniemen suuntaan.Ensimmäisen soraikon kohdalla oli varoituskyltti...seuraavan ja sitä seuraavan kohdalla ei enää ollutkaan.Ehkäpä ne säästi ja ajatteli, et yks kyltti riittää...itse selvisin, mut Mersu oli mennyt ojan pohjalle.
Kemin tiellä riitti vähäisempi hölläys, Ranuan tiellä se tuli todella yllättäen.
Ja niin... unohdin tilanteista pahimman,tapahtui edellisellä pyörällä.Vauhtia reipas 120 ja muori pusikon takaa vasemmalta eteen.
Se oli niin läheltä piti, ettei tee mieli uusia.Onneks pyörä oli suuntavakava, lukossakin.

Ihmeellisen outo on sekin mielipide, että ihmisen pitäis ottaa absillinen pyörä, jollei sellaista halua?
Olisikohan hiukan asenteen tarkistusta teilläkin?
Mut ihan miten vaan, saahan sitä luottaa tekniikkaan jos haluaa.
Ja ilmeisesti haluatte.
Ja tämäpä riittää puolestani asiaan.

Hallitsemattomasti?

Silloin kun tiellä olosuhteet muuttuu ykskaks yllättäen, vaikkapa silloin kun asfaltti loppuu ja onkin nyrkinkokoista soraikkoa edessä, itsellä vauhtia satanen...ja tielaitos on unohtanut varoituskyltin.
Sitä edellisenä vuonna Kemin jälkeen Rovaniemen suuntaan.Ensimmäisen soraikon kohdalla oli varoituskyltti...seuraavan ja sitä seuraavan kohdalla ei enää ollutkaan.Ehkäpä ne säästi ja ajatteli, et yks kyltti riittää...itse selvisin, mut Mersu oli mennyt ojan pohjalle.
Kemin tiellä riitti vähäisempi hölläys, Ranuan tiellä se tuli todella yllättäen.
Eihän vain katse ollut liian lähellä? Nuo sorakot näkyy kaukaa, ellei pimiä ole
smile_org.gif

Eikös se pidon rajamailla oleva rengas pidä paremmin kuin lukossa oleva, ainakin asfaltilla. Soralla se lienee toisinpäin, kun ratas "kaivautuu" sinne hiekkaan...

Silloin kun tiellä olosuhteet muuttuu ykskaks yllättäen
Tuohan on kuin suoraan abs:ien käyttöohjeesta, ´silloin kun tiellä olosuhteet muuttuu ykskaks yllättäen, abs:ista on yleensä kaikista eniten hyötyä´. On ne vaan saaneet kyllä aikamoisen jorpakon väsätä teille sinne tien jatkeeksi, jos ei kuvaamasi laisessa tilanteessa pysty absien kanssa pysähtymään.

Itse olen testaillut noiden toimintaa hiekalla, mudassa ja lumisella pinnalla, ja jos joku ekspertti sitten vaikka pysäyttäisikin laitteen vielä vikkelämmin sellaisessa, niin ainakin sen voin sanoa, että absien kanssa on tosi helppoa pysäyttää se ainakin hyvin likelle samalla matkalla. Perinteisillä jarruilla se on kaikkea muuta kuin helppoa.

Täytyy kyllä todeta että ihmeen negatiivisia mielipiteitä kanssamotoristeilla elektroniikan lisääntymisestä pyörissä.
Tai sit mä olen vain outo......  
lookaround_orig.gif
kaiken maailman elektroniikka on kyllä tervetullutta ja rakennan sitä ihan itsekkin harrastukseksi...

ainoa paikka johon en sitä todellakaan halua on mopon (jolla AJAMALLA rentoudun) hallintalaitteet!

Ihmeellisen outo on sekin mielipide, että ihmisen pitäis ottaa absillinen pyörä, jollei sellaista halua?
Ja ilmeisesti haluatte.
Jos tä oli mulle suunnattu niin olen aikaisemminkin todennut että absit yms. muut järjestelmät olisi minun ihannemaailmassa poiskytkettävissä.  
withstupid.gif

Hallitsemattomasti?

Eihän vain katse ollut liian lähellä? Nuo sorakot näkyy kaukaa, ellei pimiä ole
smile_org.gif

Eikös se pidon rajamailla oleva rengas pidä paremmin kuin lukossa oleva, ainakin asfaltilla. Soralla se lienee toisinpäin, kun ratas "kaivautuu" sinne hiekkaan...
Käykää joskus kokeileen...käytännössä.
Ihanne kait olisi, et soraikot näkyis...ja että tien parannuksista ilmoitettais varoituskylteillä.
Se olisi se...ihanne.
Olisi ollut varmaan sille Mersukuskillekin

Heh, toiminnan epäilyä.

Aiemmin jo tässä keskustelussa kysyttiin, toimiiko ruisku? Niitä vastustettiin aikoinaan paljon ja enemmistö lienee kääntänyt kelkkansa ruiskun puolustajaksi. Pääsääntöisesti aina hyvä seos, eikä tartte räplätä ryyppyä.

Vanhat kapinalliset, nuo nykyiset konservatiiviset Moottoripyöräilijät taitavat roikkua perinteissä vielä enemmän kuin autoilijat. Noh, se on toki ymmärrettävää, koska autoilu on useimmille siirtymistä A pisteestä B pisteeseen. Pyöräily taas on suurempaa sisältöä omaava harrastus.

Kuitenkin tekniset kikkulat lisäävät pääsääntöisti mukavuutta, nautintoa ja turvallisuutta. Sähköinen alusta on myös aika kiva, ei tartte ruuvailla jousia.

Koska jos noin paljon pelkää pyörän päällä, niin tuskin silloin pyörällä ajelisi ollenkaan.
Mistä ihmeestä te vedätte näitä johtopäätöksiä?
Mul saattaa olla takana hiukan enemmän vuosia pyörän päällä kuin teistä monellakaan.
Mistä ihmeestä vedät johtopäätöksen, et pelkään pyörän päällä.
Jos pelkäisin ...tuskin ajaisin 1500 pyörää?
Nappasit sitten kokonaisuudesta vain yhden pätkän ja tartuit siihen. Jospa laitan tähän alle vielä asian kokonaisuuden ja avaan sitten sen sinulle, jos kirjoitukseni oli epäselvä.

Vai onko se ihan vaan henkisellä puolella jokin kummajainen, että rajoittaa ajamisen vapautta, kun pyörässä lisää elektroniikkaa? Eikä aikakaan voi johtua pelosta ettei ABS toimi tai tekee jotain kummallista ja sitten kaatuu. Koska jos noin paljon pelkää pyörän päällä, niin tuskin silloin pyörällä ajelisi ollenkaan.

Tällä tekstillä tarkoitin sanoa, että sinun kielteinen asenne ABS-järjestelmää kohtaan ei varmaan johdu pelosta ABS-järjestelmän toimintahäiriöstä vaan jostain ihan muusta. Koska ei mopolla ajaessa saa pelätä teknistä vikaa tai, jos oikeesti pelkää, niin ei varmaan mopolla aja ollenkaan. Ja sinä ilmeisesti olet ajanut ja ajat paljon mopolla ettet varmaan aina mopon päälle mennessä pelkää, että jokin paikka pettää ja ajat metsään.

outoa on kieltämättä ollut tämä keskustelu.
tuskin kukaan on kieltänyt apsin hyötyä määrätyissä tilanteessa mutta pelkkä mielipide, haluaako omaan pyörään apsit ei tunnu osalle kelpaavan ei sitte millään ilman tekniikan tohtorin lopputyöhön verrattavissa olevia perusteluja.
jos joku ei halua omaansa mopoon jotakin niin hänen oma asia käsittääkseni.
mun elämää ei hetkauta pätkäkään mitä kukin katsoo tarpeelliseksi omassa mopossaan kuhan ei ala näkemään niitä tarpeellisena myös mun mopossa.suotakoon yksilölle oikeus valita.

jaku pakko on kerta perustella ni täs mun valinta miksei nykysessäkään ole apseja.
apsi mallit oli kaikki sinisiä.tahto mustan.piste.
nyt saa.ei oo järkeä vaihtaa.piste.
jos oiski kelpuuttanut sinisen, makso tonnin enempi...muuta käyttöä tonnille.piste.

hieman synkältä vaikuttaa tulevaisuus kun lainsäätäjinäkin on ihmisiä jotka näkevät itselleen tarpeellisia ja välttämättömiä asioita ja pistävät ne sitte sopimaan muillekkin.
missä yksilön vapaus ja vastuu?

edelleenkin.antakaa ihmisten ajatella ihan ite.älkää yrittäkö sorvata heidän mielipiteitä samoiksi kuin itsellä.

ei tässä harrastuksessa ole kyse siitä, että jokaisen pitää kilvan ostaa parasta saatavilla olevaa tekniikkaa...paljon on korvanvälijuttuja...vaikka itteä kyllä pikkasen hymyilyttäs jos näkis viimisen pääle rakennetun chopperin apseilla varustettuna..tai selänteellä jarrusukat.vaikka lisäishän ne turvallisuutta.
buttrock.gif

Hallitsemattomasti?

Ja niin... unohdin tilanteista pahimman,tapahtui edellisellä pyörällä.Vauhtia reipas 120 ja muori pusikon takaa vasemmalta eteen.
Se oli niin läheltä piti, ettei tee mieli uusia.Onneks pyörä oli suuntavakava, lukossakin.
Nämähän kuullostaa juuri siltä mihin ABS-järjestelmää tarvitaankin. Kummassakohan tilanteessa pyörä on suuntavakaampi, pyörät lukossa liukuessa vai pyörät ei lukossa  
wink.gif

Mitäs veikkaat että sinulle olisi käynnyt noissa tilanteissa, jos pyörässä olisi ollut ABS?

Ja ilmeisesti haluatte.
Minä en (kai?) ole kauheasti ollut tuputtamassa ABS-jarrullista pyörää. Jokainen ajakoot sellaisella millä itse tykkää. Mutta kovasti ihmettelen sitä hirveää vastustusta. Tekniikkaa kun pyörässä on kuitekin johon pitää sokeasti luottaa ajaessa. Ja kummastuttaa perustelut turvallisuuden huonontumisella ABS:illä.

Ja ilmeisesti haluatte.
Onko niitä joku tuputtanut kaikille? Enemmän tässä on kyse vänkäyksestä onko ne hyvästä vai huonosta? Liki kaikista pyöristä on tarjolla normijarruin oleva versio, niin myös noista Hondan uutuuksista. Poikkeuksia on. Kuitenkin, jarrupaineen säätö tapahtuu ensisijaisesti kahvasta puristamalla, kuten ennenkin. Vasta sitten elektroniikka puuttuu peliin, kun mennään lukkoon. Sitä voi myös pitää viestinä, että nyt ehkä kannattaisi hieman löysätä otetta jos vain tilanne sallii. Vaikkapa jos alla on vaihtelevaa pintaa...miten sen nyt sitten itse haluaa ajatella.

Elektroniikkaa on nykymopot muutenkin täynnä ja koko ajan lisääntyy vaikka ei ABS-jarruja laskettaisi mukaan. Jos ei luota tekniikkaan, niin tosiaan on paras lopettaa koko harrastus. Tekniikkaa se on analoginenkin tekniikka...pakko se on koko ajan siihenkin luottaa. Mutta joo, toki ymmärrän old school ajattelun. Jos old school on oma pointti, niin sitten ABS:t ei varmaan ole "se juttu". Eikä siinä mitään. Mutta se on eri asia kuin onko ABS:t hyvät vai huonot jarruttamisen kannalta, eikö vain?

OT: Toisaalta voishan sitä ajella vaikka rumpujarruilla, levyjarruista voi mennä levy kieroon ja niitit jumiin ja märkänä ne ei heti ota, kuluvatkin nopeasti jos on likaa välissä.
smile_org.gif

Se mikä itseä häiritsee, on etukäteen tuomitseminen. Vieläkään kukaan meistä ei ole jarruttanut metriäkään noilla uuden sukupolven jarruilla. Mielenkiinnolla odotan koeajoa ja aion suunnistaa ensimmäiseksi semmoisille reiteille, jolla jarrut joutuvat koetukselle käytännössä. En silti aio ensi vuonna päivittää kalustoa. Ainakin luulen niin. Toivottavasti koeajo ei aiheuta vaihtopaineita, ei sopisi budjettin just nyt.

olihan joku motoristi, jolla hajosi abs kesken hätäjarrutuksen. äkkitilanteessa. täysjarrutus. luotti absiin. abs brakas. jarru brakes, töks, ei hallinnut enää itse tilannetta kun tekniikka petti. eturengas lukkoon ja loput voi arvata. jos se pettää kerran, se voi pettää toisenkin kerran toisaalla.

tosin tavallisetkin jarrut ehkä joskus voivat pettää, silloinkaan ei ole tosin abseista mitään hyötyä, kun ei ole jarrujakaan.

Joo, sitten se jolta ne ABS:t brakas on työkaverin veli, serkun kaveri, vaimon työpaikalta, entisen koulukaverin esimies... Mitä yhteistä em. hepuilla on?
a. Ne ovat kolmannen käden tietoa.
b. Heppuja ei ole koskaan kukaan aidosti tavannut.
c. Ovat tyypillisiä kokijoita urbaanitarinoissa.

Se ABS:n brakaaminen muuten loppupelissä liittyy paljon helpommin vakuutusyhtiön vedättämiseen tai kavereiden nauramisen estämiseen kuin aitoon tekniseen vikaan.

Miettikää nyt ihmiset vähän! Oletteko vedätettävissä moisilla extremetarinoilla? Vai onko niin, että joudutte perustelemaan ("ei niin nykyaikaisia") mielipiteitä ja valintoja ITSELLENNE?

Mulle on aivan sama millä ajatte. Mä ajan mieluummin ABS:lla koska niistä on ainakin kerran ollut hyötyä ja ei koskaan (tiedetysti) haittaa.

Onhan se ihmisen tekemä järjestelmä, joten viatkin on mahdollisia. Tosin sitä ei ole keksitty viime vuonna, vaan sitä on kehitelty jo yli kaksi vuosikymmentä sekä autoissa että pyörissä, joten toimintavarmuus on kyllä aika hyvällä tasolla. Todennäköisyys sille, että abs "prakaa" juuri sillä hetkellä kuin sitä tarvittaisiin, on todella häviävän pieni.

Abs:ssä tietokone (eli se paha asia!) tarkkailee systeemin toimintaa, esim. sitä että nopeusantureilta tulee ymmärrettävä signaali, ja että hydrauliyksikkö / -yksiköt toimii. Jos toiminnassa havaitaan häiriö, abs-merkkivalo syttyy ja abs kytkeytyy pois toiminnasta. Tavalliset_lukkiutuvat_jarrut_jäävät_silti_toimintaan. Eräs järjestelmän toteutuksen lakipohjaisista vaatimuksista on juuri se, että täysin jarruttomaksi pyörä ei saa mennä missään olosuhteissa. BMW:n jarruservoilla varustetut absit saattoivat tuntua ´jarruttomilta´ virran ollessa pois päältä, mutta silloin puhutaan ihan eri asiasta.

Eikä tässä keskustelussa ole mielestäni oltu kenellekään "tunkemassa" abseja tai muitakaan jarruja. Toiset vaan on olleet kovin herkkähipiäisiä koko ajatuksesta, että ne nyt yleistyy kovaa vauhtia. Ja on esitetty myös paikkansapitämättömiä argumentteja niitä vastaan, kuten juuri esim. se, että olisivat jotenkin erityisen vika-alttiita, sitä ne eivät enää nykyään ole.

Outo aihe. Keksintöhän on ikivanha neuvostososialistisen tekniikan hohtavin helmi. IC:ssä oli lukkiutumattomat jarrut ja sutimisenestojärjestelmä jo -50-luvulla. Eikä ABS:t nypyttäny.

Back