• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tieltäsuistumiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veikko h
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Selittämättömissä ulosajoista jossa kuski ei ole kertomassa mitä tapahtui.
Tulee välillä mieleen, mutkassa vastaantuleva auto joka leikkaa sinun kastallesi.
Varsinkin silloin kun kuski on kokenut, oikealle kääntyvässä pimeessä mutkassa, ei todistajia.
Auto on voinnut kilkata pyörää tai vain hätä väistö on aiheuttanut ulosajon ?

Näitä hätä väistöjä kun on tänäkin kesä tullut muutama eteen  
wink.gif

Viimeksi joku "rullahuuli" ohitti mopoa mun kaistalle, kun tulin vastaan  
mad.gif
Voisihan tuo olla mahdollista  
nixweiss.gif
...varmaan epätodennäköistä, tai ainakin tosi harvinaista. (Onhan noita ajettu jalankulkijoitakin hengiltä, ja häivytty paikalta hälyttämättä edes apua.)
Eihän siitä tarvii ilmoittaa mihinkään jos motoristi väistää itsensä ojaan, ja menee hengiltä? *sarkasmi*

Minä ajan pimeään oikeaan aina hitaamman reitin kautta eli
aivan oikeasta reunasta sisään.
Ei aivan nopein,mutta melko turvallinen.
^samoin. Senverran usein joutunut väistämään pientareen puolelle vastaantulevaa ohittajaa tai kaistan leikkaajaa.

Kunnes siellä pimeän mutkan takana on lastenvaunut ja koira iltalenkillä, tulossa turvallisesti piennarta vastaantulijoiden puolella.

Minä olen luopunut pimeisiin mutkiin ajamisesta. Ne ei ole enää pimeitä kun sovittaa nopeuden niihin oikein.

Lähes aina se mopo kulkisi kovempaa kuin mitä näkemäesteet sallivat.

Moni pimeään mutkaan ajanut ei ole tullut sieltä pois.

Oletko miettinyt, että tuolla ajolinjavalinnalla et nää läheskään niin kauas mutkaan kuin kaistan vasemmasta reunasta ja lisäksi sinulla on huomattavasti vähemmän pelivaraa tiukentaa linjaa jos mutka yllättäen jyrkkeneekin?

Itse ajan aina semmoisella kierroksella/vaihteella mutkaan että kone jaksaa heittää pyörän sladiin tarvittaessa kaasusta ettei tarvii kytkintä siihen käyttää,toki tää pätee sorapinnoilla eikä pikipinnoilla mutta aika samalla tyylillä ajan pikikurvitkin kun se on kivaa "ampuu" ulos mutkasta kun kaasua vääntää mutkan alussa jo
biggrin.gif

Oletko miettinyt, että tuolla ajolinjavalinnalla et nää läheskään niin kauas mutkaan kuin kaistan vasemmasta reunasta ja lisäksi sinulla on huomattavasti vähemmän pelivaraa tiukentaa linjaa jos mutka yllättäen jyrkkeneekin?
Vaikka tuo olikin polip:lle...kelasin pari videoo taapäin.

Oisin punaisen hiacen keulakoriste, jos oisin ollut hiukankin vasemmammalla. Yheksänkymmenen asteen mutka oikialle, sievä punanen mummonmökki siinä oikeella  
smile_org.gif
. Just oli tilaa sen kolkyt senttii tilaa tjtn.
Mut jos en olis valmiiks ollu oikeella, ei olis ehtiny.
Tosiiin jos, ne lastenrattaat ois sieltä kurvista tullu vastaan oltais oltu kaikki kivassa kasassa. Hiace, minä mopoineni, ja lastenrattaat.

En tiiä  
nixweiss.gif
, ajolinjat valitaan sen mukaan mitä pystyy näkemään kait. Sitten ku ei nää, valitaan sen mukaan?

E: siiiiis, se haisee tuli omalla kaistalla vastaan. Mummonmökkiin jäi just mummon mentävä väli
smile_org.gif

Selittämättömissä ulosajoista jossa kuski ei ole kertomassa mitä tapahtui.
Tulee välillä mieleen, mutkassa vastaantuleva auto joka leikkaa sinun kastallesi.
Varsinkin silloin kun kuski on kokenut, oikealle kääntyvässä pimeessä mutkassa, ei todistajia.
Auto on voinnut kilkata pyörää tai vain hätä väistö on aiheuttanut ulosajon ?
Näitä hätä väistöjä kun on tänäkin kesä tullut muutama eteen  
wink.gif

Eihän siitä tarvii ilmoittaa mihinkään jos motoristi väistää itsensä ojaan, ja menee hengiltä? *sarkasmi*

^samoin. Senverran usein joutunut väistämään pientareen puolelle vastaantulevaa ohittajaa tai kaistan leikkaajaa.
Totta kai siitä pitää ilmoittaa. Motoristi on tällöin menettänyt ajoneuvon hallinnan ja aiheuttanut (muille) abstraktin (eli siis kuvitellun) vaaran. Virkavalta tulee oitis tarkistamaan romillet vaikka teholle (tai nahkurille) ja kirjoittaa maksumääräyksen.

Mutta tuosta ajolinjasta...itse valitsen ajolinjan siten että näen tietä mahdollisimman pitkälle. Nopeus sovitetaan siten että ehtii jotain tehdäkin.

Virallisissa tilastoissa on ajoneuvosta riippumatta muutama vakioläppä: Esim liian kova tilannenopeus johtaa ulosajoihin.

On oikein helppo kuvitella kuinka mieleen tulee, että "onpas kiva ajaa kovaa mutkiin" ja sen pituinen se.

Vauhdin hurman haittapuolena on se, että siihen turtuu ja tarttee lisää. Riski lisääntyy samassa suhteessa. Tai eksponentiaalisesti lähestyttäessä mutkan kanttauksen teoreettista maksiminopeutta..

Paljon hyviä kommentteja. Luulen ja kuvittelen edelleen osan suistumisonnettomuuksista aiheutuvan katseen hapuilemisesta. Itse liikun isolla customilla viiden matkapyörän jälkeen, eikä liikenteessä mielestäni olle sellaisia mutkia, joita ei customeilla tai muillakaan kulkimilla normaalisti selvitetä. Itsellä menneen reissun aikana oli muutamana aamuna vaikeuksia omaksua ajotapa, jossa maisemien katseluun ei ollut varaa / mahdollisuutta. Mutkat olivat kireitä ja osin "näkymättömissä", joten epävarmuus hiipi puseroon muutamia kertoja, joskin ( ilmeisesti kokemuksesta ) etsin väkisin katseellani suunnan ajooni. Tuntuma kuitenkin oli epävarma ja pakotin katseeni seuraamaan tulevia kaarteita. Aikaisemmista kommenteista voi päätellä, että rata-ajo varmaankin tuo kokemusta ajoon. Sitä voi varmaankin suositella kaikille, joskin mahdollisuudet siihen ovat rajalliset.

en ymmärrä miksi morkataan toisia motoristeja oli sitten custom,kyykky tai siltä väliltä
confused_orig.gif
itsellä ollut kaikki vaihtoehdot ja kaikki kääntynyt mutkissa. oli jyrkkä tai ei !!! miettikää ajolinjoja miten pyörä jouhevasti kääntyy oli malli mikä tahansa ja kaatuu polkupyörälläkin,joten eiköhän tilastoissa ole noi kyykyt kärkisijoilla ulos ajoissa ym.ssa ja aina on suurin virhe vauhti ja ajolinjat. nähnyt aivan tarpeeksi,kun ajetaan porukassa "halipusu"hyytyy mutkissa ja itse kruisailen customilla lähes ohi mutka teillä eikä tarvitse jarrutella,kiihdytellä.(kuljettajan korvien välissä yleensä vika) ei siinä mikä pyörä on alla !!!!!!!!

^x- tekijä voi todellakin olla mitä vaan, hirmu vähän on keskustelua teknisistä ongelmista. Eikö niitä siis todellakaan satu, vai eikö kertojat ole enää kertomassa. Välillä ravakammin päästellessä käy mielessä, että entä jos joku paikka vaan pyörästä pettää...Laakeri jumettuu, kumi puhkeaa tms..
No onhan noita ollut: saksan motarilla penkinkiinnike rikki 200 vauhdista, tekemistä oli.

Italian mutkapätkillä taasen etujarrupuristimen pultti päätti hypätä kyydistä, siinäkin oli tekemistä...

...kesken mutkan lähteneistä ketjuista en selvinnyt, ketjut liian löysällä ja monttu keskellä mutkaa, ketjut päältä - takarengas lukkoon ja highside melko miehekkäästi. Loppujen lopuksi meinasin jäädä takana tulevan auton alle kun se ei tajunnut jarruttaa.

Niin ja GS leikkasi kiinni Porras - Tammela pätkällä, sillä mutkaisella kesken mutkaa (kuinkas muutenkaan), siitä selvisi ripeällä kytkimenkäytöllä pystyssä...

Että eiköhän noita suistumisia johdu ihan siitä mopostakin ja jos nyt empiirisiä kokemuksia avaa niin varsinkin vanhoilla mopoilla joilla on ollut miljoona omistajaa, uudemmilla mopoilla ei ikinä ole vastaavia tapahtunut. Mutta jos se mopo on sielä lepikossa ja kuski vaihtanut osoitetta niin aika paha siitä rytyssä olevasta moposta on mennä sanomaan jos joku paikka petti.

Että eiköhän noita suistumisia johdu ihan siitä mopostakin ja jos nyt empiirisiä kokemuksia avaa niin varsinkin vanhoilla mopoilla joilla on ollut miljoona omistajaa, uudemmilla mopoilla ei ikinä ole vastaavia tapahtunut. Mutta jos se mopo on sielä lepikossa ja kuski vaihtanut osoitetta niin aika paha siitä rytyssä olevasta moposta on mennä sanomaan jos joku paikka petti.
Näissäkin suurin syyllinen löytyy peilistä, eli ei huolehdita kaluston ajoturvallisuudesta. Asiaa tietysti voisi parantaa säännöllisellä vuosikatsastuksella, mutta sitähän vastustetaan henkeen ja vereen, jos ei muuten niin kaluston hyväkuntoisuuteen vedoten.

joskus vitsailinkin, että customit pitäs kieltää lailla, koska ne ei käänny riittävästi. sehän olis sama kuin autossa olis rajotus ohjauksessa, että määrättyä tiukempaa mutkaa ei voi ajaa.(vaikka pitoa on, niin ei vaan voi kääntyä tiukemmin) eihän se menis ikinä läpi mistään tyyppihyväksynnästä. pyörä menee.

ainakin customit joilla olen ajanut, ottaa maahan tapit jo aika pienessä kantissa. triumphin thunderbirdin koeajolla otti motarin rampissa heti kiinni tappi maahan. aivan syvältä...

toinen juttu on huono jousitus, esim customi voi järkyttyä jousitukseltaan mutkassa routaheitosta niin, ettei linja pidä. esim tampereella viime kesänähän se yksi customi veti betonipossuun, mutka ja routaheitto.
Näinhän se on, customit ei käänny mihkään.. Itsellä ei ole customia, mutta kavereilta löytyy. He ovat ajaneet niillä vuosia ja eipä ole jääneet jälkeen, vaikka on ajettu aika reipasta vauhtia Etelä-Savon mutkateitä, kyykyt edellä ja customit perässä, vai toisin päin??
tounge.gif

Eiköhän se ole vika siinä tangon ja penkin välissä, kuten yleensä?

Tässä mallia, miten "jäykkä" customi on kääntymään..  
wink.gif

jäykkyys..

Näissäkin suurin syyllinen löytyy peilistä, eli ei huolehdita kaluston ajoturvallisuudesta. Asiaa tietysti voisi parantaa säännöllisellä vuosikatsastuksella, mutta sitähän vastustetaan henkeen ja vereen, jos ei muuten niin kaluston hyväkuntoisuuteen vedoten.

Vuosikatsastuksella ei korvata oman järjen käyttöä, maantiellä liikkuu sen verran paljon viallisia autoja sekä raskaassa että kevyessä kalustossa.

Muuten kyllä komppaan, olen ajanut vasta 150 tkm prätkillä (jotka ovat edustaneet 1980-2000-luvun teknisiä ratkaisuja) mutta vielä kertaakaan ei ole tullut vastaan ajon aikaista teknistä ongelmaa, ei edes rengasrikkoa. Ihme miten ne tuntuvat kasautuvan yksille ja samoille tyypeille. Ulosajoissa ei tietääkseni ole pyörän vuosimalli merkittävänä muuttujana. Eikä kuskin.

ihmettelen noiden kaiken maailman vikoja pyörissä!! itse huoltanut omat pyörät ja rakentanut yhden "esihistoriallisen" eikä ole mikään osa koskaan pudonnut joten ei minussa voi olla vikaa omien pyörien kunnon vuoksi !! miten on ns.huoltopajat liikkeet joissa kiire korja/huoltaa pyöriä?? on todennäköistä et ihminen siellä on töissä ja ainahan tekevälle sattuu kiireessä?? en syytä yrityksiä missään nimessä,mutta tosi asia on vain et heillekkin sattuu virheitä. eihän kaikki voi itse osata huoltaa pyörää ja mikäli osaisi ei välttämättä paikkaa missä käydä kaikki läpi oman turvallisuuden vuoksi
withstupid.gif

Tässä mallia, miten "jäykkä" customi on kääntymään..  
wink.gif

jäykkyys..
Itsellä on tuollainen samanlainen HD RoadKing mutta nahkapäällysteisillä laukuilla, mikä ei tietenkään vaikuta mitään kääntymiseen ja sanoisin että kyllä se kääntyy. Vähän saattaa raapia kuten videossakin, mutta jos antaa lautojen laahata niin tuo 360 kilon malmikasa pistää kampoihin moposkootterillekin. Itse asiassa kun paino on niin alhaalla niin kuin se tuossa on, niin se menee kuin vauvan muki.

Että jos tuolla ajaa ulos kaarteesta niin ei voi syytellä että "ei kääntynyt", vaan vikaa on ihan tangon ja penkin välissä.

Back