• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tieltäsuistumiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veikko h
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Joskus säikähtää itsekkin mutkan yllättävää jyrkkyyttä, mutta sillon on vaan luotettava pitoon ja kallistettava reilusti. Moni suistuminen varmaan johtuukin siitä, että ei uskalleta kantata tarpeeksi ja sitten vedetään mutka pitkäksi
nixweiss.gif
Tai sitten siinä mutkassa on lisäksi hiekkaa, monttua, jänis tms."

Totta. Ja kun työntelee vastaan stongasta, niin mutkan aikana saa näpsäkästi vaihdettua kulmaa ja ajolinjaa vaikka tulis bussi vastaan. Kyllä se silti kokemuksena herättelee.
Liian monessa suistumisessa näkyykin juuri se kokemattomuus, että kun ei vielä osata ajaa pyörällä, niin tehdään sitä mitä osataan, eli vedetään suoraa tuppi nurin.

Sitten kun tuleekin se mutka jota ei huomattu eikä näin himmattu, niin alkaa kaikenlaiset paniikkiliikkeet ja usein päädytään ulos.

Sen nyt melkein jo näkee että jos liki pystyssä on laskettu ulos kaarteesta, että ihan kaikkia pelimerkkejä ei oltu osattu pöydälle laittaa...

"Joskus säikähtää itsekkin mutkan yllättävää jyrkkyyttä, mutta sillon on vaan luotettava pitoon ja kallistettava reilusti. Moni suistuminen varmaan johtuukin siitä, että ei uskalleta kantata tarpeeksi ja sitten vedetään mutka pitkäksi
nixweiss.gif
Tai sitten siinä mutkassa on lisäksi hiekkaa, monttua, jänis tms."

Totta. Ja kun työntelee vastaan stongasta, niin mutkan aikana saa näpsäkästi vaihdettua kulmaa ja ajolinjaa vaikka tulis bussi vastaan. Kyllä se silti kokemuksena herättelee.
Liian monessa suistumisessa näkyykin juuri se kokemattomuus, että kun ei vielä osata ajaa pyörällä, niin tehdään sitä mitä osataan, eli vedetään suoraa tuppi nurin.

Sitten kun tuleekin se mutka jota ei huomattu eikä näin himmattu, niin alkaa kaikenlaiset paniikkiliikkeet ja usein päädytään ulos.

Sen nyt melkein jo näkee että jos liki pystyssä on laskettu ulos kaarteesta, että ihan kaikkia pelimerkkejä ei oltu osattu pöydälle laittaa...
Katoppäkö harjoittelu on pahasta, ja vielä vaarallista.
Sama juttu on muuten kävelemäänopettelun kanssa: ipanoiden ei saisi antaa sitä opetella, koska siitä tulee väistämättä kuhmu päähän. Koordinaation kehittämisen sijasta pitäisi kävely- ja konttausnopeuksia valvoa tehokkaammin ja määrätä kypäräpakko heti taaperoiästä alkaen.
Joku aina joskus kyllästyy lattialla konttaamiseen ja päättää sitten harjoittelematta ottaa rohkeasti pari juoksuaskelta. Sitten tarvitaan sosiaalivirastoa, poliisia ja terapiaa.

Hyvä nitrous. Oikea tilastotieto on ainoa millä päästään yli mutu-jutuista ja trollauksista.
smile_org.gif
Joo
thumbs-up.gif

Tilastotieto kertoo jotain asiasta. Muusta en osaa sanoa mutta jokainen voi käydä katsomassa vakuutusmaksuja. Jos niistä nyt jotain suuntaa hakee, niin kustomeiden ja painavien ja tehottomien matkalehmien vakuutukset ovat halpoja.Tai siis ainakin omani on.

Liekö sillä sitten mitään yhteyttä sen kanssa paljonko niitä rusikoidaan puskiin.

Katoppäkö harjoittelu on pahasta, ja vielä vaarallista.
Sama juttu on muuten kävelemäänopettelun kanssa: ipanoiden ei saisi antaa sitä opetella, koska siitä tulee väistämättä kuhmu päähän. Koordinaation kehittämisen sijasta pitäisi kävely- ja konttausnopeuksia valvoa tehokkaammin ja määrätä kypäräpakko heti taaperoiästä alkaen.
Tämä on vain siirtymäkauden ongelma.

Kunhan kansanalistusseura keksii sopivan tavan muuttaa vuotuiset 1500 kaatumalla ja putoamalla menehtynyttä kontrollin perusteeksi, niin lasten opettaminen kävelemään kriminalisoidaan.

Liian pienen vaihteen käytöstä seuraa helposti tuota mutkapätkilläkin näkyvää ilmiötä, jossa kaarteesta kiihdytetään miljoonaa ulos, jarrutetaan kammojarru seuraavaan mutkaan, körötetään mutka läpi hartiat lukossa ja kun pyörä on taas pystyssä, kiihdytetään täysillä. Lisäksi liian pienen vaihteen käyttö häiritsee pyörän alustan toimintaa ellei kaasukontrolli ole hallussa.
Tuo on liian yleistä. Huvitti muutama vuosi sitten, kun olin tulossa Somerolta Porintielle ja siitä portaaseen ja perään valtatien ylityksen Stop -merkille tuli joku neljän kyykyn porukka ja kovaa ja koneet ulvoen.
Ei tainnut kummallekkaan avautua ajatus liian suuresta vaihteesta, joka vie huomaattomasti liian lujaa seuraavaan mutkaan. Se että pyörä "vinkuu" ei tarkoita että se menee liian lujaa vaan että vaihde sisällä on pieni. Voi se mennä lujaakin jos vaihde on suuri ja vinkuu.

Prätkässä nopeus syttyy moottorin kierroksista ja vaihteesta. Perusjuttuja, mutta nyt on kesä! Haluisin joskus nähdä kun mestarit vetää 6:lla Stelviota ylös vauhdikkaasti. Itse en uskalla 3:sta isompaa laittaa, eikä tarvitsekkaan.

Liian pienen vaihteen käytöstä seuraa helposti tuota mutkapätkilläkin näkyvää ilmiötä, jossa kaarteesta kiihdytetään miljoonaa ulos, jarrutetaan kammojarru seuraavaan mutkaan, körötetään mutka läpi hartiat lukossa ja kun pyörä on taas pystyssä, kiihdytetään täysillä. Lisäksi liian pienen vaihteen käyttö häiritsee pyörän alustan toimintaa ellei kaasukontrolli ole hallussa.
Tuo on liian yleistä. Huvitti muutama vuosi sitten, kun olin tulossa Somerolta Porintielle ja siitä portaaseen ja perään valtatien ylityksen Stop -merkille tuli joku neljän kyykyn porukka ja kovaa ja koneet ulvoen.
Ei tainnut kummallekkaan avautua ajatus liian suuresta vaihteesta, joka vie huomaattomasti liian lujaa seuraavaan mutkaan. Se että pyörä "vinkuu" ei tarkoita että se menee liian lujaa vaan että vaihde sisällä on pieni. Voi se mennä lujaakin jos vaihde on suuri ja vinkuu.

Prätkässä nopeus syttyy moottorin kierroksista ja vaihteesta. Perusjuttuja, mutta nyt on kesä! Haluisin joskus nähdä kun mestarit vetää 6:lla Stelviota ylös vauhdikkaasti. Itse en uskalla 3:sta isompaa laittaa, eikä tarvitsekkaan.
Ei kyllä oikein avautunut mitä tuolla pienen vaihteen käyttämisellä hait. Mitä kadulla tulee mutkia ajeltua, köröttelen aika pitkälti vitosella tai kutosella. Tonnari jaksaa vääntää riittävästi noillakin vaihteilla ja aika harvassa mutkassa vauhtia kuitenkaan alle 60km/h tarvitsee tiputtaa. Eikä ole niin suurta kiusausta kierrättää konetta korkealla ja napata korttia hyllylle.
Mutkaan sopivan nopeuden ainakin itse hahmotan ihan jostain muusta kuin vaihteesta ja moottorin kierroksista tai nopeusmittarista. Eli ihan fiiliksen perusteella ajellaan. Radalla sitten on karvan tärkeämpi pitää suurinpiirtein oikea pykälä päällä jos kierrosaikoja jahtaa. Tosin Kemoralla kytkinkahva sanoi sopimuksen irti kesken setin ja ajelin koko loppusetin nelosella. Vaikutus kierrosaikaan oli puolen sekunnin luokkaan.

Tuo Stelvio olisi varmaan ihan mukava pätkä ajella. En ole käynyt, mutta jos siellä vauhtia saa pidettyä yli kuuden kympin, mennee sekin samalla tyylillä mitä täällä tulee ajeltua.

Sulle puolestaan ei avautunut liian pienen vaihteen käytön haitta. Osaava kuljettaja tietty osaa myös valita oikean vaihteen tilanteen mukaan, mutta jos pyörän häirintä halutaan minimoida, lienee parempi käyttää isompaa vaihdetta, jolloin moottorijarru ja kiihdytys ovat vaimeammat kuin ns. ajokierroksilla tuupattaessa.

Nopeuden arvioinnissa (jos ei mutu siihen toimi) löytyy useimmista pyöristä kätevä vekotin nimeltä nopeusmittari. En myöskään ymmärrä, miten iso vaihde ja keskittyminen ovat toisiaan poissulkevia.

Tuo Stelvio olisi varmaan ihan mukava pätkä ajella. En ole käynyt, mutta jos siellä vauhtia saa pidettyä yli kuuden kympin, mennee sekin samalla tyylillä mitä täällä tulee ajeltua.
Heh, ei se kyllä mene 5:lla tai 6:lla kovin hyvin. Ei ole Suomessa sellaista ylämäkineulansilmää. Ei siellä kannata 3:sta isompaa kytkeä, eikä kukaan teekään. Mutta se nyt on ihan toinen juttu. Käy kokeilemassa, vaikka ei se tähän liity mitenkään.

Sulle puolestaan ei avautunut liian pienen vaihteen käytön haitta. Osaava kuljettaja tietty osaa myös valita oikean vaihteen tilanteen mukaan, mutta jos pyörän häirintä halutaan minimoida, lienee parempi käyttää isompaa vaihdetta, jolloin moottorijarru ja kiihdytys ovat vaimeammat kuin ns. ajokierroksilla tuupattaessa.

Nopeuden arvioinnissa (jos ei mutu siihen toimi) löytyy useimmista pyöristä kätevä vekotin nimeltä nopeusmittari. En myöskään ymmärrä, miten iso vaihde ja keskittyminen ovat toisiaan poissulkevia.
Niin, voihan se pyörä tosiaan häiritä ajamista vaikka en ymmärräkkään miten.

Muuten nää sun piikit osuu taas harhaan. Minähän en ollut se joka kuunteli kierroksista nopeuksia. Toisaalta en missään väittänyt että iso vaihde ja keskittyminen sulkee toisensa pois.

PoS, PoS keskity ja lue ennenkuin kommentoit! Ei kannata yrittää väittää toisen sanomaksi jotain. Se on sellaista tyypillistä nettivänkäystä.

Olkoon nää vaihdeasiat tässä mun osalta. Itse vingutan mopoani mieluusti siellä 8-10 t kierrosta alueella. Muut voi tehdä mitä haluaa, mitäpä se mulle kuuluukaan. Kerroinpa oman kokemuksen.

Pyörä on häirittävä, ei häiritsijä. Kuljettajan kaasukäden kääntelyt häiritsevät pyörää, ja pienemmillä vaihteilla vaikutus tehostuu.

En ole viitsinyt kaikkia kommentteja katsella.
Olen todennut/totean miten ns Customeja markkinoidaan kokemattomille henkilöille!    Lähinnä tarkoitan näitä isoja ja tosi painavia (Lähes 400kg ajokunnossa). Kromi kiiltää ja ym,ym.  Tosi vaarallista!
NE OVAT kokeneiden motoristien pelejä!
Minäkin kokeilin ko laitetta. Monivuotisella kokemuksella ja maltilla selvisin "vahingoittumatta"!
Mm kaarreajo on oma lukunsa.  Ei sopinut vanhalle,reippaan ajotyylin omaavalle kuskille.
biggrin.gif

Näin totesin muutama vuosi taaksepäin. Silloin ajelin Customilla!
Ja vielä,eihän tehdas/tehtaat ole suunnitelleetkaan pyöriä "kovaan vauhtiin"! Siis jousitus ynnä muut!
Että sillei,,,,,,,
Ps kotitielläni= Kytäjä, ovat kyykyt johtaneet onnettomuustilastoja.  Customit ovat kakkosena.

Pikkaisella kokemuksella molemmista pyörätyypeistä (sporttisempi ja kustomimpi vaihtoehto), molemmat taittuu ihan nätisti kun osaa tai ainakin opettelee kokoajan lisää. Henk. koht. tuo sporttisempi vaihtoehto on vieraampi
tounge.gif
biggrin.gif
.

Sitä tää laji mun mielestä on, jatkuvaa opettelua.
Ajamalla älyttömän paljon ja joutumalla + selviytymällä tilanteista, voi varmaan jonkun tason ajotaitoon saada.
Aika monelle kuitenkin voi tulla omien kykyjen rajallisuus yllärinä...jos vaikka osallistuu johonkin kurssiin, jossa ei kouluttajat silittele pelkästään myötäkarvaan
wink.gif

En hirveen montaa erilaista pyörää oo ajanut mutta ei mun kokeilemia Customeja oo sen vaikeempi ajaa kuin muovikatteisia. Kuskin ajotyyli ja -taitohan sen ratkaisee minkä pyörän kannattaa ostaa. Ajelen nyt keskikokoisella customilla. Se on tehty mitä ilmeisimmin taajama-ajoon ja mutkateille, koska ajo-ominaisuudet on niin kepeät.

Kyllä se on kuski mikä ratkaisee. Custom on ihan mainio valinta ekaksi pyöräksi siinä missä etunojapyöräkin.

Niin, voihan se pyörä tosiaan häiritä ajamista vaikka en ymmärräkkään miten.

Muuten nää sun piikit osuu taas harhaan.
Eikun tosiaan siis kuljettaja häiritsee pyörän toimintaa, ei päinvastoin. Tarkemmin sanottuna liian äkkinäisellä ja kulmikkaalla kaasun käytöllä aiheutetaan takajousitukselle häiriötä, joka epävakauttaa pyörän käytöstä. Mitä suuremmalla teholla (=pienellä vaihteella/isoilla kierroksilla) tälläinen häiriöheräte tulee, sitä suurempi on myös alustan reagointi siihen. Pahimmillaan ollaan tilanteessa, jossa pito karkaa kun jousitus ei enää ehdi tienpinnan epätasaisuuksien mukaan ja pienimmilläänkin se aiheuttaa alustan ylimääräistä keinumista. Pehmeällä kaasun käytöllä koko ongelmaa ei tietenkään ole.

Kaasun käytön lisäksi kuljettaja voi häiritä pyörää monilla muilla tavoilla, joista esim liika puristaminen on aika yleinen, jonka seurauksena pyörä ei saa elää omaa elämäänsä kuljettajan alla. Pyörän häiritseminen eri tavoin on aika yleinen virhe melko kokeneillakin kuskeilla ja se tehdään tiedostamatta, kun ei oikein tiedetä mihin pitäisi kiinnittää huomiota.

Olen pahoillani jos otit nämä näkökulmat henkilökohtaisesti, ainakin itselläni oli tarkoitus vain tuoda esille yksi yleisistä virhelähteistä pyörän käsittelyssä ja tuskin tuo Possikaan mitään piikkinä tarkoitti.

Pyörä on häirittävä, ei häiritsijä. Kuljettajan kaasukäden kääntelyt häiritsevät pyörää, ja pienemmillä vaihteilla vaikutus tehostuu.
Hmm.. Ymmärrän kyllä että jos aivan päin persettä ajaa ja sitä kahvaa räpeltää koko ajan jonnekin... Mutta kyl mulla ainakin on mutkiin tullut paljon varmuutta ja helppoutta kun tiputan pykälän pari ja nostan kierroksia niin että on kontrollia pyörän tehonannon suhteen. Tietty mun diversionissa nyt ei kummoisia tehoja ole ja punarajakin on 9500 kiekassa.. Keulakin ui jossain asvaltinrajassa helposti jos ei pidä siistiä vetoa pitkin mutkaa, ja kaikista "makeinta" on avata siinä ennen mutkan oikenemista jo kiihdytyksen...

Juu, jos olet vaikka alppivaelluksella:sul on vaelluskengät ja sä katselet maisemia kun ET LIIKU. Moottoripyörällä ajaessasi keskitytyt ajamiseen, paskat maisemista/perseistä; turvallisempaa katella kun et liiku/aja. Ok, noi suistumiset Suomen rajoituksilla ovat kyllä mysteeri; harvoin siel kyykyt/sportit suistuuu.
Heheh
Tuo jako pyörätyypin mukaan on "Esson paarilta" tai sen takaa.
Tilastot kertovat ihan muuta.
Luuloa tai asenteellisuutta ei kannata kertoa tietona.

Olen pahoillani jos otit nämä näkökulmat henkilökohtaisesti, ainakin itselläni oli tarkoitus vain tuoda esille yksi yleisistä virhelähteistä pyörän käsittelyssä ja tuskin tuo Possikaan mitään piikkinä tarkoitti.
En mä sun kirjoitusta mitenkään henk koht ottanut. Pos on ennekin yritelly noita piikkejään, ei ne oikeen osu.

En mä kiistänyt tota liian pienen vaihteen mahdollista ongelmaa, mutta epäilen silti että se useimmiten ojaan veisi. Liian ison vaihteen tuoma vauhtisokeus on omakohtainen kokemus. Koskaan en ole ajanut pois tieltä mutta omissa läheltäpiti tapauksissa on usein ollut juuri kyse tosta. Liikaa vauhtia, keskittymisen herpaantuminen kruisailuksi, ei moottorijarrua. Hups.

Toisaalta mopo menee mitälie 150 km/h 3:lla mukavasti, kyllä se riittää tai oikeestaan kortille liikaakin.

Kuljettajan kaasukäden kääntelyt häiritsevät pyörää...
biggrin.gif
Kyllä se vaan näin on. Ilman ulkoista häirintää liikkeessä oleva moottoripyörä on aika stnan vakaa menopeli. Kuljettajan penteleet vaan tuppaavat sen kulkemista häiritsemään erilaisilla tempuilla.
Joo, kyllä mä ton pointin ihan ymmärrän.

Enpä taida tänään häiritä pyörääni vaan jätän parkkipaikalle lepäämään. Jos vähän ajelenkin niin yritän ainakin olla kääntelemättä kaasukättäni
biggrin.gif

Back