• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Taustapeilin "kuollut kulma"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja genesis66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ite laitoi pläkkäriin Bilteman laajakulmapeilit.

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/33_102iso.jpg

Kun alkaa olla vaihe se, että on jäykkää vielä sentään käytös ja niska, niin näkee itse sen 'kuolleen kulman' paremmin. Pystympi ajoasento auttaisi?

Autossa, varsinkin jos on A-pilarissa airpack'ki,ei joka sektoriin näe jos ei pää liiku 'egyptiläisittiän' elikkäs olkapäältä toiselle. Jotta pääsee kurkkimaan katveisiin.

..että sellaista jeesustelua tällä kertaa
cool.gif

Vilkaisu sivulle ennen kuin lähtee ohi. Oli sitten autolla tai mp:llä, niin kannattaa opetella se pään kääntäminen. Voi säästyä jokun henki. Mp:llä olen itse useasti yllättynyt kuinka joku onkin päässyt peilien ohi ja on jo rinnalla.
Köpillä oli busassa kiinni sellaiset Bilteman laajakulmapeilit ja ilmeisesti ne toimii hyvin ettei jää kuollutta kulmaa. Eikä hintakaan tainnut montaa euroa olla.
Mitä?
Onko Köpi ostanut jotain niin halpaakin?
wirnuti

Itse en ainakaan uskalla pelkkiin peileihin luottaa, kyllä sitä päätä on pakko kääntää, eikä se ilmavirta nyt niin paljon ota ettei päätä käännettyä saisi, kyllä se kääntyy suuremmissakin nopeuksissa

Omassa on isot pyöreät peilit ja BT:n myös, mutta tietysti pienem-
mät. Laitoin ne peilien sisäalakulmaan ja näyttäväthän ne kieltämät-
tä hassuilta. Katselemiseen täytynee totutella jonkin aikaa. Olka-
päät kieltämättä näkyvät entistä paremmin, mutta kyllä niitä kuol-
leita kulmia tuntuu vaan jäävän. Tähänkin kahden peilin systeemiin
varmastikin tottuu ja osaa taustaa oikein katsoa tai sitten ei.
Onkohan ne varmasti oikeassa paikassa, vai olisiko pitänyt hukata
pari euroa lisää toisenmallisiin?

Itse en ainakaan uskalla pelkkiin peileihin luottaa, kyllä sitä päätä on pakko kääntää, eikä se ilmavirta nyt niin paljon ota ettei päätä käännettyä saisi, kyllä se kääntyy suuremmissakin nopeuksissa
Sama täällä, itse asiassa minulla tuntuu reippaassa moottoritienopeudessa, että olan yli vilkaistessa ajoviima vain repii päätä kääntymään lisää. Olen joskus miettinyt, mikä vauhti olisi tarpeeksi kova vääntämään niskat nurin?
tounge.gif
Käänteleeköhän porukat päätä esimerkiksi autobahnoilla ohittaessaan jos nopeutta on vaikka +200 km/h?

Jotenki sitä on vaan autoillessa oppinut luottamaan siihen peilin näkymään. Peruutukset yms. varsiinkin raskaammalla kalustolla kun hoidetaan täysin peiliin luottaen.
Tämä luottamus peiliin kyllä karisi tämän "läheltäpiti"-tilanteen ansiosta.
Tuntuu ihan uskomattomalta, että kokonainen auto voi täysin kadota näkymästä vaikka se todellisuudessa on ihan siinä mopon takarenkaan vieressä.
Paljonko sulla on autolla tai pyörällä ajokokemusta jos tuntuu uskomattomalta, että auto voi hävitä sinne kuolleeseen kulmaan? Noihan on ihan autokoulussa opetettavia perusjuttuja, että päätä käännetään aina ennen kaistanvaihtoa. Muistaakseni olis ollu myös inssin hylkäävä virhe, jos ei päätä käännä ja varmista kuollutta kulmaa.

Peruutukset on sitte asia erikseen ja ei oikeen liity kaistanvaihtoon mitenkään.

Tulee tuota päätä käännettyä ihan varmuuden vuoksi, vaikka olisin varma ettei takana ole ketään.
Ainakaan Suomen moottoritienopeuksissa ei vauhti estä pään kääntämistä.

Joo kyllä mä olen oppinut kanssa alusta asti et aina käännetään päätä. Ja monta kertaa siellä ON ollut auto jota ei peileistä ole nähnyt joten monta läheltä piti -tilannetta on sillä kääntämisellä vältetty.

Mä ainakin luotan vain omiin silmiini, en peileihin
cool.gif

Mulla on ollut laajakulmapeilit peileissä jo monta vuotta. Toimivat todella hyvin:
Ohi liikkuva kohde näkyy ensin varsinaisessa peilissä, sitten laajakulmassa ja varsinaisessa
yhtä aikaa, sitten vain laajakulmassa, ja tulee näkökenttään ennen kuin katoaa laajakulmasta.

Aluksi pidin laajakulmaa vain vasemmassa peilissä, mutta Iso-Britanninan reissun jälkeen myös oikeassa.

nixweiss.gif
<- näin sitä päätä käännetään vauhdissa kuin vauhdissa, jokaisella kaistanvaihdolla.

Ite laitoi pläkkäriin Bilteman laajakulmapeilit.

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/33_102iso.jpg

Kun alkaa olla vaihe se, että on jäykkää vielä sentään käytös ja niska, niin näkee itse sen 'kuolleen kulman' paremmin. Pystympi ajoasento auttaisi?

Autossa, varsinkin jos on A-pilarissa airpack'ki,ei joka sektoriin näe jos ei pää liiku 'egyptiläisittiän' elikkäs olkapäältä toiselle. Jotta pääsee kurkkimaan katveisiin.

..että sellaista jeesustelua tällä kertaa
cool.gif
Älkää nyt tuota laittako. Biltema myy myös sellaista pyöreää litteää nappia (halkaisija 50mm), josta näkee tosi laajasti taakse ja sivulle. Sellaiset kun laittaa peilien uloimpiin nurkkiin, niin on näkymät hallussa, vaikkakin pienoiskoossa. Asennus on nopea, voi lätkäistä jo Bilteman pihalla tarrat kiinni.

Sen verran reippaasti kahvaa ettei tuu kukaan rinnalle
wink.gif

Noh totta puhuen itelläkin oli jo pyörää ostaessa kiinni tuollainen bilteman laajakulma nappi, loistava vekotin.

Sain kerran 200 eskon pikavoiton, kun auto oli "kuolleessa kulmassa", enkä huomannut kuin vasta aivan viime hetkellä.
"Ystävällinen" autoilija oli ottanut rekkarini ylös ja ilmoittanut poliisille.
Poliisi soitti seuraavana päivänä ja kysyi pitääkö paikkansa, että olin törmäillyt liikenteessä. Myönsin, että en huomannut autoa ja molemmin puolinen väistöliike oli tosiasia.
Poliisi sanoi, että pääsit vähemmällä kun tunnustit, muussa tapauksessa asiaa olisi pohdittu käräjäoikeudessa.

Rehellisyys maksoi tällä kertaa 200 €uroa
mad.gif
osaahan tuo poliisikin näemmä vedättää.

kuinkahan olisi käynyt jos tuo tapaus olisi käräjille asti mennyt? ilmeisesti mitään kosketusta ei tapahtunut?

tais konstuilta puuttua kiintiöstä 200 eskoa.

olisiko tuon nyt voinut hoitaa huomautuksella.kun kerta kaverikin oli tapauksen huomannut ja reilusti myöntänyt.

näitä ei ymmärrä.

Tuolla on hieman keskustelun tynkää noista laajakulmapeileistä. Ja löytyy sieltä linkitetty kuva noista Streethawkin mainitsemista Köpin "apupeileistä".
Jeps, toimii...eikä tarvi todellakaan käännellä päätä, pelkkä vilkaisu peileihin riittää.
1,39 € Biltemasta.

Edit. Samanlaiset laitettiin eilen matkakaverini Z750:seen, toimii silläkin.
Taidan tänään koukata Biltaman kautta
smile_org.gif

Kuinkas päätä käännätte moottoritienopeuksissa?
Kun ajelee reilua 130-140km/h--> niin ainakin mulla ilmavirta vastustaa niin perkeleesti ettei se pää vain käänny niin paljoa jotta taakse näkisi kunnolla.
Peilejä on sitten pakko vilkuilla enemmän jotta kukaan ei pääsisi yllättämään takaapäin.
Pyöränä kawan -07 zx normipleksillä. Muilla pyörillä ei vastaavaa ongelmia ole ollut, johtunut ehkä tuplakuplasta??
Eiks se pää sit käänny samalla tavalla..? En mä sit tiedä, että onko mulla jotenki yliluonnoliset niskavoimat tai vammaset nikamat mut kyllä oma pää kääntyy juurikin samalla tavalla ku pienemmissäkin nopeuksissa...
ei se mulla vaan käänny samalla tavalla
biggrin.gif

Johtuu sitten heikosta niskasta tai suuresta nopeudesta ja kovasta ilmavirrasta tai kawan mitättömästä pleksistä.
Syitä on monia mut tottakai epäilen sitä nopeutta. Opiskelijalle kun tulee halvemmaksi ajaa kunnolla ylinopeutta eikä hissutella
062802moto_prv.gif

Jou! Mulla käyny monesti niin, että vilkku päälle, taustapeileistä vilkaisu - okei, ei ketään.. mut katotaanhan vielä perinteisesti tuolta olan takaa päätä kääntämällä.. ja TADAA.. siellähän olikin auto WTF
omg.gif
!!

Ei se peileistä tuijotus tosiaan pelkästään auta...
nixweiss.gif

Jotenkin oppi jo kevariaikoina, ettei peileihin parane luottaa (ja usein peilit ei ollut edes kiinni pyörässä) eli oppi katsomaan olan yli vaistomaisesti.

Autolla olen onnistunut nukkumaan kaistanvaihdossa niin huolella, että topicin aloittajan kuvaileman tilanne oli totta, mutta mp:llä (etenkin kun vaimo on kyydissä), tulee ajeltua edelleen "riittävän" varovaisesti. Eihän se tosin tartte kuin yhden hasardin kaistanvaihdon ja...  
kynttila.gif

Ajokortti pois niskajäykiltä.
veryangry.gif

Hitto suututtaa tollaset.

Back