• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Sopivat aiheet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuossa eräs aiheeseen liittynyt ketju oli ehditty moderoida ja lukita kirjoittaessani sinne kommenttia. Siksipä julkaisen tämän oman näkemykseni nyt erillisenä.

- - -

Kyllä liikennerikkomukset, niiden rangaistukset ja käsittely kuuluvat mp-forumiin aiheisiin. Se, että jostakin syystä aihetta käsittelevät ketjut usein ajautuvat samaksi joutavaksi väittelyksi, on ikävä sivuilmiö. Pääosin se johtunee yhdestä valitettavasta syystä.

Forumin kirjoittajissa on pieni määrä (alle 10) ilmeisen joutilasta mutta itseään hauskana pitävää käyttäjää. Heillä on aikaa ja eritoten halua kärjistää asioita, heittää kettumaisia kommentteja, syyllistää toisinajattelijoita, mennä henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan käyttäytyä lapsellisesti.

Jotkut heidän kaltaisensa ja joskus jopa ihan fiksut tyypit lähtevät sitten moisen provoilun ärsyttämänä mukaan sananvaihtoon ja siinähän se sitten onkin; topic täynnä joutavaa paskaa koska "onhan meillä sananvapaus".

Toki joku voi toivoa, että kaikkia lehdissä olleita "motoristi ajoi ylinopeutta" -juttuja ei tänne linkattaisi, mutta toisaalta onpa foorumilla mittava määrä "mikä pyörä aloittelijalle" ja "mikä on hyvä kypärä" -ketjujakin. Helpointa on jättää lukematta ne aiheet, joista tuntuu tulevan syyhyä.

Moderaattorit koettavat myös siivota sen minkä ehtivät, silläkin uhalla että sananvapauden hiukan väärin ymmärtäneet siirtyvät kiukuttelemaan moderoinnin linjasta.

Tästä asiasta on keskusteltu viime aikoina ylläpidon puolella, ja linjaa tullaan tarvittaessa tiukentamaan. Ihmiset, joiden pääasiallinen funktio täällä näyttää olevan pelkkä suunsoitto, saavat huomautuksia ja varoituksia tarvittaessa huomattavasti aiempaa herkemmin. Kuten jotkut lienevät jo huomanneet.
cool.gif

Onko moderoinnissa joku peruslinja tai -asenne. Toivoisin niin olevan ja, että se olisi entistä terävämmin lainkunniotusta ja harrastuksen myönteistä mainetta edistävä.
Itseni tulee kyllä joskus provottua,ehkä tarpeettomastikin, näiden päämäärien puolesta. En voi sietää liikennettä, omaa työpaikkaani, joidenkin lapsellisten leikkipaikkana.

Oon samoilla ricon kanssa. Ei edes viitsi enää lukea noita samojen kirjoittamia samoja juttuja. Muutenkin on jäänyt vähemmälle koko foorumi kun tuntuu että asia keskustelujen määrä on hukkumassa noihin asiattomuuksiiin ja paskan jauhantaan. Mutta aikansa kutakin. toivottavasti keskusteluiden taso noususi jossain vaiheessa taas.
Mun puolesta voi ottaa kovemmat aseet käyttöön moderoinnissa.

Toivottavasti tämä moderointi koskee sitten kaikkia provoilijoita, eikä vain niitä, joiden mielipiteet eivät ole moderaattoreiden mieleen... Täällä provotaan niin paljon suuntaan jos toiseen.

Toivottavasti tämä moderointi koskee sitten kaikkia provoilijoita, eikä vain niitä, joiden mielipiteet eivät ole moderaattoreiden mieleen... Täällä provotaan niin paljon suuntaan jos toiseen.
Samaa mieltä!

Mutta ehdottomasti positiivista, että rico otit tämän puheeksi ja toivottavasti tämä selkentää foorumin ja moderaattoreiden linjaa.
bowdown.gif
Tosiaan, jotkut joka kerta käynnistävät vetomies vs. kukkahattu väittelyn ja se on syvältä, huumoria ei silti saa foorumilta unohtaa.

Juu, joskus aikoinaan lueskelin suoli24:n moposivuja ja siellä alkoi olemaan (oli) keskustelun taso sitä luokkaa, että päätin lopettaa.
Tuntuu välillä, että onkohan täällä "provoilevilla" edes koko mopoa  
nixweiss.gif
tai ylipäätään ajokilometrejä takana, muuta kun siinä koneen ääressä (ja lukenu/kuullu kavereilta- juttuja)

Mulle tää on ainakin yks paikka turista tuttujen kanssa ja vaihtaa ajatuksia muitten samanhenkisten kanssa (talvella ainakin oli ehdoton number one  
thumbs-up.gif
kun mopo oli unilla)

Harmi, jos joittenkin samojen "pissipäitten" on jatkuvasti/tietoisesti työllistettävä modeja  
sad_orig.gif

Kantsisko niitten ihan oikeesti hankkia se elämä...  
lookaround_orig.gif

Kantsisko... hankkia....elämä...
tounge.gif

..........
tjooh, huolestuttavaa on se jos joku moderoi sitä ja toinen tätä... viitaten ricon aloitukseen. yhtenäinen linja pitäisi olla, oli se linja sitten mikä tahansa... no se tästä, en valita.

menee taas ohi aiheen, mutta eikö näitä "motoristi teki sitä/tätä/nönnönöötä" voisi kerätä yhteen ketjuun? osion ilme jo pelkästään kärsii näistä muutaman kommentin jeesustelu-topikeista.

onnettomuudet ja turvallisuuteen liittyvät aiheet toki ominaan mutta _ei_ nämä perkeleen sakot, ylinopeudet ym keltaisen lehdistön aiheet.

yksi yhteinen topic tänne tyylin "aiheet jotka eivät ansaitse omaa otsikkoa"

^^^ Just näin  
smile_org.gif

Jokainen varmaan osaa lukee netistä noi ylinopeus-jututkin ihan itekseen, pakkoko niitä on lainailla tänne ja alkaa sen jälkeen "jeesusteleen"  
mad.gif

Eiköhän se kyseinen kaahari-tyyppi ole jo ihan tarpeeks "kusessa", kun kerta on kiinni jääny ja mediaankin päässy!
*jokainen pelatkoon omilla verkkareillaan*

Miksi moottoripyöräilijöiden töpeksimisien ja niistä aiheutuneiden vahinkojen "kauhistelun" pitäisi olla kielletty aihe? Onko vaarana,että liikenteestä tulee liian turvallista,jos joidenkin häiriköintiä halveksitaan julkisesti? Pitäisikö tämä paikka pyhittää vain esim. isojen nopeuksien ihannoinnille ja sen varomiselle,ettei tätä iloa vain himmennetä keneltäkään?
Minusta kaikki millä edistetään edes pikkuisen leikkimisen vähentämistä liikenteessä, parantaa turvallisuutta.
.....hohhoijaa...tauko taas ohi eli tempastaas taas yks 300km nopeudella n.60-max.85, Onneksi näin yöllä noita liikennehäiriköitä pyörii vähemmän jaloissa.Sitte kotiin nukkumaan ja ehkä illalla mopolla lenkki rajoitusten mukaan.

Pitäisikö tämä paikka pyhittää vain esim. isojen nopeuksien ihannoinnille ja sen varomiselle,ettei tätä iloa vain himmennetä keneltäkään?
Haloo  
mad.gif

Jokainen joka sitä kaffaa kääntää, tuskin valaistuu tämän foorumin kautta...vai  
omg.gif

Alkaa tosiaan tulla "jeesustelu" meininki päälle!
Täällä ei varmasti TOSImotoristit ihannoi ketään eikä mitään, ne vaan ajaa, kun täällä jotkut helvatan "kiihkouskovaiset" yrittää käännyttä porukkaa johonkin tiettyyn "kastiin"  
033102ass_1_prv.gif

Jos olen täysin väärässä, niin so what!!
Itelläkin kaffa "lipee" sillon tällön, mut ihan ITE vastaan seuraamuksista!

Kyllä minua hymyilyttää enempi nämä "turvaliivit" , selkäsuorassa alinopeutta ajavat muka motoristit, joita saa ihan oikeesti VAROA!
Niitten ajotaidot tuntuu olevan yhtä hakusessa, kun just kortin saaneella teinillä! (tänäänkin parin sellasen ohi menny)

Mutta jatkakaa...mä jatkan omaa elämää ja ajotapaani  
sport05.gif

Pitäisikö tämä paikka pyhittää vain esim. isojen nopeuksien ihannoinnille ja sen varomiselle,ettei tätä iloa vain himmennetä keneltäkään?
Haloo  
mad.gif

Jokainen joka sitä kaffaa kääntää, tuskin valaistuu tämän foorumin kautta...vai  
omg.gif

Täällä ei varmasti TOSImotoristit ihannoi ketään eikä mitään, ne vaan ajaa, kun täällä jotkut helvatan "kiihkouskovaiset" yrittää käännyttä porukkaa johonkin tiettyyn "kastiin"  
033102ass_1_prv.gif

Kyllä minua hymyilyttää enempi nämä "turvaliivit" , selkäsuorassa alinopeutta ajavat muka motoristit, joita saa ihan oikeesti VAROA!
Niitten ajotaidot tuntuu olevan yhtä hakusessa, kun just kortin saaneella teinillä! (tänäänkin parin sellasen ohi menny)

sport05.gif
"mut ihan ITE vastaan seuraamuksista"
Jotenkin kuulosti samalta kuin poliitikko sanoo että otan poliittisenvastuun asiasta sillä mielestäni vastuun ottamiseen kuuluu enemmän kuin vakuutusten ja sakkojen maksaminen.

Niin, joskus joku aihe poistetaan vikkelään ja toisinaan sitten joku vääntö jatkuu jatkuu, loputtomiin.

Toki myönnän, joskus itsekin lähteneeni . . . . . mukaan verbaaliseen "ilotteluun".
crazy.gif
ohi alkuperäisen aiheen . . . . kun itseään täydellisenä "motoristina" kallioon hakattuja teesejään toittotaa. Itseäni ei todellakaan pidä täydellisenä; kohellettu on liikenteessä, kuin sen ulkopuolellakin
talktohand.gif

Ja kaikkein hauskimpia ovat kukkahattu vs. vetomies kisailut.
wink.gif
Ihan oman osioinsa niille voisi laittaa.

Ja jos viranomaisten toimesta tulee lappua tai kortti lähtee, niin, poliisi on paska ja . . . . . . . . hoh hoijaa. Ja poliisit ei sitten mahda mitään jne. jne. Tällaisia ketjuja voisi aktiivisemminkin sulkea, eipä sitten pääsisi repeilemään ja lopulta rönsylemään.

Luokkaa 30-50% vakavista mp-onnettomuuksista on sellaisia, joissa kova vauhti ja jonkinasteinen harkitsemattomuus ovat ihan selvästi osatekijöinä.

Nämä on sellaisia, jotka liittyy kuljettajan tiedostettuun tai tiedostamattomaan asenneongelmaan. Ja sitä ei ainakaan paranneta mm.täällä varsin yleisenä esiintyvällä kaikenlaisten vetotempausten vähättelyllä ynnä muulla kannustamisella. Täällähän on kuulemma ´ihan ok´ ajella poliisiakin pakoon, jos vain siltä sattuu tuntumaan.

Eikä ne muiden jeesustelut taikka kannustukset välttämättä vaikuta tällaisten tapausten pään sisälle yhtään mitään. Jos on kovapäinen, niin on kovapäinen, ja ottaa itse ajan myötä asioista selvää. Mutta paljon turhempaakin löpinää tänne kyllä mahtuu.

Jos todellakin kolmannes tai melkein puolet mp-kolareista on loppukädessä itse aiheutettuja, voitteko kertoa, mikä oikeastaan edes on parempi puheenaihe "mp-turvallisuus"-foorumilla?

033102ass_1_prv.gif

sport05.gif
Tästähän löytyi taas kerran se villakoiran ydin; toisen moottoripyöräilijän ( ei siis välttämättä edes MOTORISTIN ) ajotavan tai -käyttäytymisen arvostelu on jeesustelua...

Itse kuulun tuohon selkä suorana ajavien heijastinliivimiesten joukkoon ja ajelen kutakuinkin vallitsevien rajoitusten mukaan. Syykin on yksinkertainen: jos kortti lähtee, lähtee myös koko toimeentulo  
wink.gif
. Toinen syy lienee iän mukanaan tuoma harkintakyky ja tilanteiden ennakointi. Varmaan tulenkin selkä edellä vastaan, kun tietty porukkaa kirmaa 60:n rajoitusalueella satasta mutkan takaa itseään viihdyttäen. Onko kyse sitten omasta taidonpuutteestani vai enkö olekaan se "tosi motoristi" ajaessani tällä periaatteella ( ei siis orjallista nopeusmittarin tuijottamista vaan järjen käyttöä paikassa/ajassa ). "Kaffaa" en yleisessä liikenteessä älyttömästi käännä, sen homman paikka on moottorirata ( tänäkin kesänä lähes 1000 km radalla ). Taidon puutetta olen pyrkinyt korjaamaan kouluttamalla itseäni viisaampien opastuksessa ja uskon hallitsevani pyöräni niillä nopeuksilla/niissä olosuhteissa, joissa liikun. Myöskin katson velvollisuudekseni saada pyytää hieman malttia näiltä yleensä nuoremmilta TOSIMOTORISTEILTA, joiden vauhti/ajoataito eivät ole tasapainossa ja harkintakyky kateissa. Silti olen vain moottoripyöräharrastaja, koska elämääni mahtuu muutakin kuin kaksipyöräiset  
biggrin.gif

Tuossa eräs aiheeseen liittynyt ketju oli ehditty moderoida ja lukita kirjoittaessani sinne kommenttia. Siksipä julkaisen tämän oman näkemykseni nyt erillisenä.

-  -  -

Kyllä liikennerikkomukset, niiden rangaistukset ja käsittely kuuluvat mp-forumiin aiheisiin. Se, että jostakin syystä aihetta käsittelevät ketjut usein ajautuvat samaksi joutavaksi väittelyksi, on ikävä sivuilmiö. Pääosin se johtunee yhdestä valitettavasta syystä.

Forumin kirjoittajissa on pieni määrä (alle 10) ilmeisen joutilasta mutta itseään hauskana pitävää käyttäjää. Heillä on aikaa ja eritoten halua kärjistää asioita, heittää kettumaisia kommentteja, syyllistää toisinajattelijoita, mennä henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan käyttäytyä lapsellisesti.

Jotkut heidän kaltaisensa ja joskus jopa ihan fiksut tyypit lähtevät sitten moisen provoilun ärsyttämänä mukaan sananvaihtoon ja siinähän se sitten onkin; topic täynnä joutavaa paskaa koska "onhan meillä sananvapaus".

Toki joku voi toivoa, että kaikkia lehdissä olleita "motoristi ajoi ylinopeutta" -juttuja ei tänne linkattaisi, mutta toisaalta onpa foorumilla mittava määrä "mikä pyörä aloittelijalle" ja "mikä on hyvä kypärä" -ketjujakin. Helpointa on jättää lukematta ne aiheet, joista tuntuu tulevan syyhyä.

Moderaattorit koettavat myös siivota sen minkä ehtivät, silläkin uhalla että sananvapauden hiukan väärin ymmärtäneet siirtyvät kiukuttelemaan moderoinnin linjasta.

Tästä asiasta on keskusteltu viime aikoina ylläpidon puolella, ja linjaa tullaan tarvittaessa tiukentamaan. Ihmiset, joiden pääasiallinen funktio täällä näyttää olevan pelkkä suunsoitto, saavat huomautuksia ja varoituksia tarvittaessa huomattavasti aiempaa herkemmin. Kuten jotkut lienevät jo huomanneet.    
cool.gif
Joo.
Rico puhuu asiaa.

Olen ihmetellyt ja ihaillutkin niitä, jotka jaksavat ja viitsivät vuodesta toiseen hoitaa moderaattorin epäkiitollista hommaa.
Foorumilla vierailen nykyään silloin kun sattuu eli harvakseltaan.

Meitä räkänokkasia räkyttäjiä riittää. Onhan tämä meille venttiloinnin ja itsetehostuksen ympäristö. Harvoin joutuu todentamaan käytännössä puheensa.

Jassu, Rico ja muutamat muut pitäkää tomerasti kiinni valitusta linjasta. Pieni terävöityskin ehkä tarpeen.

Kiitosta ei luvassa.

muutaman päivän tässä olen seuraillut keskustelua aiheesta...
hieman kummaksuttaa miksi aloittamani aihe "lukittiin" .. ja nopeasti..
nixweiss.gif
... siinä ei pitänyt olla mitään provosoivaa ( ehkä otsikkoa lukuunottamatta )....
eek.gif
... vain poliisin sivuilta kopioidut jutut ilman mitään erikoisempia "kukkahattu" kommentteja...

kuitenkin samasta tapahtumasta on toinen keskustelu menossa, eikä sitä ole "lukittu" .... ja muistakin samanlaisista...
withstupid.gif

Välikysymys: Odotetaanko moderoinnin ohjaavan keskustelun asiasisältöä vai sen tyylilajia?

Mieti ylläolevaa ennen kuin luet pidemmälle.

Itse sallisin kaikki mielipiteet ja puuttuisin vain selkeästi törkeisiin henkilökohtaisuuksiin. Oma mielipiteeni on luonnollisesti aina absoluuttisen oikea, mutta mielipiteenvapauden sivuvaikutus on myös heikommin informoitujen mielipiteiden salliminen.

Moderointikysymyksessä pitää siis päättää ollako vapaa keskustelufoorumi vai keskustelua tiettyyn suuntaan ohjaava mielipideyhteisö. (vrt. uskontokunnat)

Jos olisin mode, niin itse sallisin älyttömyydet, pöljyydet, lapsellisuudet, vanhojen jo kaluttujen asioiden eipäs-juupas toistot, jne. niin kauan kun ei mennä henkilökotaisuuksiin tai muihin selkeästi laittomuuksiin. Jos sen sijaan joku haluaa munata itsensä julkisesti, niin miksi moden pitäisi häneltä tuo etuoikeus kieltää?

Jos iäisyystopikkien lukumäärä nähdään ongelmaksi, niin siihen on ratkaisuna vakiotopikit joissa on luvallista ja suorastaan suotavaa vääntää iäisyyskysymyksistä iäisyyteen saakka.

Kaiken muun tarpeellisen kap57 jo kertoikin tuossa yllä.

Back