Sony FDR-X1000V 4K Action Cam

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Go-Za
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Go-Za sanoi:
Nyt kun vielä keksisi miten tuo GPX Animator aukeaa? Ja toimii?

Kyllä se noin toimii:
Bozze sanoi:
Sen .jar tiedoston voi tallentaa minne vaan, esim. C:\temp
Sitten Windowsin työpöydällä klikkaa hiiren oikealla ja valitsee Uusi -> Pikakuvake
Pikakuvakkeen kohteeksi annetaan esim.: java -Xmx1024m -jar C:\temp\GpxAnimator-1.3.0.jar
C:\temp tilalle siis se polku minne tíedosto tallennettiin. Tuon pitäisi toimia olettaen että Java on asennettu koneelle.

Tuo -Xmx1024m parametri on valinnainen mutta ainakaan omalla koneella ei toiminut ilman sitä.

Eli pitää ladata tuolta GPX Animatorin sivulta se Latest version-tiedosto, joka on siis tuo GPXAnimator-1.3.0.jar

Minun piti ainakin purkaa se juuri tuohon C:\Temp -hakemistoon, esim. työpöydältä en saanut sitä pelaamaan, vaikka korjasin käynnistyskäskyä vastaavasti. Sitten vaan ylle lainatun Bozzen ohjeen mukainen pikakuvake työpöydälle. Java pitää tietysti olla asennettuna ensin.

suopo sanoi:
Mahtaa johtua siitä että tolla tavalla ei tule jälkeen aikaleimaa, vaan joutuu käyttämään forced point intervallia, niinkuin teitkin. Mä tein samalla tavalla basecampissa piirretystä reitistä (video yllä) kun ei ollut lokit tallessa, tosin käytin 2sec intervallia. Animaattoriin voi lisätä useamman trackin, mutta sillon joutuu lisäämään muutaman tunnin "time offsettia" enstemmäisen jälkeen tuleviin jälkiin, muuten piirtää useaa yhtä-aikaa
#
Joo, ekassa testissä en hoksannut käyttää tuota Forced point intervallia ja meni siksi pieleen. Eli myös BaseCampilla tehty reitti, jonka muuttaa BaseCampilla jäljeksi, toimii ihan yhtä hyvin kun käyttää Forced point intervallia. Sopiva väli reitin pituudesta ja halutusta nopeudesta riippuen on mielestäni joku 250-500 millisekuntia.

Tuo oli myös hyvä neuvo, että jos haluaa eri jäljet samaan kuvaan, niin niitä ei ole pakko yhdistää yhdeksi jäljeksi, vaan voi käyttää tuota time offsettiä niiden välillä. Minä en hoksannut sitä kun piirtelin noita vanhoja reissuja yhteen, vaan yhdistin kaikki yhdeksi jäljeksi BaseCampilla, jolla se kyllä käy kätevästi.

mek sanoi:
Kyllä se noin toimii:
esim. työpöydältä en saanut sitä pelaamaan, vaikka korjasin käynnistyskäskyä vastaavasti.
Mulla ei lähteny ollenkaan toimimaan tuolla pikakuvakkeen polkuun laitetulla käynnistyskäskyllä. Määrittelin ensin "avaa sovelluksessa..." -> Java Platform. ja sitten pelkkä normaali pikakuvakkkeen luonti, nyt toimii!

Viimeksi muokattu:
jäärataa : racerender datat, ilman vakaajaa, harmaa keli
https://youtu.be/z5PkBgfOUIc
jäärataa : alussa sony datat, lopussa racerebder datat, vakaaja päällä, aurinkoinen keli
https://youtu.be/VesSQlGLzx8

vakaaja nykii melko paljon, mutta on kuitenkin omasta mielestä mukavampi katella kuin ilman vakaajaa...
...vaikka vakaajan kanssa kuvakulma on tiukempi
ja sonyn gepsin päivitystahti tähän hommaan on vähän hidas 1 kerta sekunnissa, laptimer tallettaa 10 kertaa sekunnissa ja nopeus pysyy paremmin mukana vaikka sitä on vähän filtteröity.

Onpa mukavasti aktiviteettia kuvausasioissa. Mielenkiinnolla odotellaan videoita syksyllä, ehkä ensimmäisiä jo kesällä..

Kiitos kiinnike vinkeistä, laitoin kuitenkin GoPro Sessionin tilaukseen koska on niin kompaktin kokoinen kapistus :)

Olisi itselläkin vihdoinkin aikeissa ostaa oma action kamera ja tämä Sonyn malli tai sitten Sonyn AS50 kiinnostaa tällä hetkellä eniten. Muutama kysymys vaan vielä mietityttää:

- Oletteko olleet tyytyväisiä yleensä kameran toimintaan?
- Tässä ei taida olla mahdollista käynnistää kameraa ja kuvausta yhdellä painalluksella (AS50-mallista tuo löytyisi)?
- Onko tämä kuinka helppokäyttöinen hanskat kädessä, esim. rintavaljaskiinnityksessä?
- Mites äänenlaatu mopokäytössä, tarvitseeko ulkopuolisen mikin, jotta saisi muutakin kuin tuulen suhinaa talteen?
- Kuinka hyvin Wifi-yhteys toimii Android luurin kanssa?

Kiitos jo etukäteen, jos jollain on aikaa vastailla...

JT79 sanoi:
Olisi itselläkin vihdoinkin aikeissa ostaa oma action kamera ja tämä Sonyn malli tai sitten Sonyn AS50 kiinnostaa tällä hetkellä eniten. Muutama kysymys vaan vielä mietityttää:

- Tässä ei taida olla mahdollista käynnistää kameraa ja kuvausta yhdellä painalluksella (AS50-mallista tuo löytyisi)?
- Onko tämä kuinka helppokäyttöinen hanskat kädessä, esim. rintavaljaskiinnityksessä?
- Mites äänenlaatu mopokäytössä, tarvitseeko ulkopuolisen mikin, jotta saisi muutakin kuin tuulen suhinaa talteen?

Pari kuukautta olen nyt leikkinyt tuolla X1000V:llä, mutta vertailukohtana minulla on vain Xiaomi Yi.
1. Yleisesti ottaen olen erittäin tyytyväinen. Pari kertaa kamera on sekoillut niin, ettei ole suostunut käynnistymään. Muistikortin irrottaminen yleensä ratkaissut asian. Aiemmin kamera ei tukenut 32GB muistikortteja 4K-kuvauksessa (ainoastaan 64GB ja yli kelpasivat), mutta käsittääkseni kameraan tuli juuri viime viikolla päivitys, joka sallii myös pienempien korttien käytön. En ole itse tuota vielä kokeillut.
2. Kyllä onnistuu, Rec-painike käynnistää kameran ja aloittaa kuvaamisen välittömästi (parin sekunnin viive)
3. Eipä ole ollut tarvetta asetuksia säätää hanskat kädessä, mutta eiköhän sekin onnistu. Valikkojen nimet on tosin lyhennetty rajoittuneen näytön takia, joten ilman ohjekirjaa saa välillä arvailla mistä oikea asetus löytyy.
4. Maantienopeuksissa ulkoinen mikrofoni on välttämätön. Taajamassa saatat pärjätä kameran omalla mikillä, mutta melko helposti suhisee silloinkin.
5. Ei ainakaan omassa käytössä ole yhteys pätkinyt. Android-sovellus tosin kaipaisi hieman viilausta.

Muuta kommentoitavaa:
- Sonyssa ylivoimasesti parempi kuvanlaatu kuin Xiaomi Yissä, etenkin hämärässä
- Sony on reilusti painavampi, muttei kuitenkaan minua ole häirinnyt kypäräkiinnityksellä
- Sonyn akunkesto hieman parempi, mutta nauhoitusaika tippuu kylmissä olosuhteissa rajusti

Yksi lisäys: Sonyssa on tosi vahva tynnyrivääristymä.

Kannattaa metsästää tarjouksia, ainakin Rajala myi näitä parhaillaan 200e hintaan.

Korppu sanoi:
Sonyssa on tosi vahva tynnyrivääristymä.
EIkös tuon kuvakulmankin saa valita?? Eli 170 astetta niin kuva on aina reilusti pyöristynyt reunoilta, mutta jos valitsee 120 astetta niin vääristymää ei juuri ole.

Go-Za sanoi:
EIkös tuon kuvakulmankin saa valita?? Eli 170 astetta niin kuva on aina reilusti pyöristynyt reunoilta, mutta jos valitsee 120 astetta niin vääristymää ei juuri ole.

Muistaakseni kuvanvakausta käytettäessä kuvakulma on tuon 120 astetta, mutten ole ehtinyt itse vielä kokeilla. 4K-moodissa kuvanvakaus ei taida olla käytettävissä, joten kuvakulma on aina sen 170 astetta tms.

JT79 sanoi:

Mulla on tuo X1000VR malli jossa rannekaukosäädin.

-Ei ole itse toiminnassa ollut mitään ongelmia. Ainut on Sonyn typerä valikko ja miten se toimii. Joutuu vähän opetella etukäteen mikä tarkottaa mitäkin, ettei mee sormi suuhun tienpäällä.
-On, kuten Korppukin mainitsi.
-Onnistuu kyllä tässä, jos on sukelluskotelo päällä. Ilman koteloa en oo joutunu tien päällä säätämään.
-Kamerasta löytyy "Wind" ominaisuus joka blokkaa aika hyvin tuulen suhinaa. Muttei sekää täydellinen ole ja monesti tulee sellaisia "koooh, kooh" kohtia kun kääntää esim päätä. Suosittelen ulkoista mikkiä, mutta ota huomioon ettei esim "sukelluskotelon" kanssa sitä voi käyttää, ellei silvo koteloa.
-Luurin kanssa pelaa ihan hyvin ja esim tuo kaukosäädinranneke ei ole ikinä temppuillut.

Go-Pro Hero 4 Black editioniin verrattuna näissä melkolailla samanlainen kuvanlaatu. Sony kuvaa hieman paremmin "hämärässä". Löytyy myös GPS, mitä go-prossa ei ole.
Kaikinpuolin oon ihan tyytyväinen, mitä nyt lisähärpäkkeiden niukkuus vähän ressaa, mutta esimerkiksi kaikki gopro kiinnikkeet saa käymään kun hommaa siihen perus kamerakiinnitys pään. Tässä siis normaali kamerakierre pohjassa.

Korppu sanoi:
1. Yleisesti ottaen olen erittäin tyytyväinen. Pari kertaa kamera on sekoillut niin, ettei ole suostunut käynnistymään. Muistikortin irrottaminen yleensä ratkaissut asian. Aiemmin kamera ei tukenut 32GB muistikortteja 4K-kuvauksessa (ainoastaan 64GB ja yli kelpasivat), mutta käsittääkseni kameraan tuli juuri viime viikolla päivitys, joka sallii myös pienempien korttien käytön. En ole itse tuota vielä kokeillut.

Eihän tuo ollut muistikortin koosta kiinni vaan luokasta. Suurinosa 32gb korteista ei ole SDXC kortteja, vaan SDHC. Melkeinpä kaikki 64gb kortit on SDXC kortteja. Mun Samsungin 32gb SDXC toimi kyllä tässä 4K:na, enkä oo vielä tota firmawarea päivittäny.

Korppu sanoi:
Muistaakseni kuvanvakausta käytettäessä kuvakulma on tuon 120 astetta, mutten ole ehtinyt itse vielä kokeilla. 4K-moodissa kuvanvakaus ei taida olla käytettävissä, joten kuvakulma on aina sen 170 astetta tms.

Kaikissa videomuodoissa toimii kyllä 120 astetta. Steadyshot ei vaan toimi sitten enää 170.

Wildchild sanoi:
Eihän tuo ollut muistikortin koosta kiinni vaan luokasta. Suurinosa 32gb korteista ei ole SDXC kortteja, vaan SDHC. Melkeinpä kaikki 64gb kortit on SDXC kortteja. Mun Samsungin 32gb SDXC toimi kyllä tässä 4K:na, enkä oo vielä tota firmawarea päivittäny.

Hyvä selvennys, kortin pitää ilman päivitystä olla nimenomaan SDXC. En tiennytkään, että niitä on alle 64GB-kokoisina markkinoilla.

Kiitoksia vastauksista, enköhän mä tähän malliin päädy. Tuo ulkoinen mikki mahdollisuus on kyllä hyvä homma, olisi makeeta saada reissuvideoihin myös koneen sulosointuja kuuluviin...

https://www.youtube.com/watch?v=Xj2XBObDNOc&feature=share

Miksiköhän mahtaa tulla näin luokattoman huonoa kuvaa? Kamerana FDR-X1000V, linssinsuoja mutta ei suodinta ja kiinnikeenä Ram Mount tukevat kiinnikkeet, tangon tyvessä kiinni. SteadyShot on päällä. Rivikakkonen resonoi kyllä mutta ei kuva silti ihan näin huonoa tarvitsisi olla. Kamerassa kuvausasetuksina 1920x1080, 25p ja editoidessa Sonyn Movie Studiolla 1920x1080, 50i. Tiedostomuoto on MPEG4 niin kuin tube suosittelee eikä resokaan väärin pitäisi olla. Mikä vattu täs nyt oikein ahdistaa?

Back