Kannattaa puntaroida asiaa painavasti kumman haluaa. H-D on alkuperäiseltä idealtaan kuin lada konsaan, siinä on mahdollisimman simppeliä ja rouheeta tekniikkaa, joka toimii ja tarpeen tullen on helppo korjata (nyt en ota kantaa bokseihin ja sähköihin).
Ilmajäähdytteisessä koneessa jäähdytyksen hoitaa ilma ja öljy. Nestejäädytyksen osalta koneeseen tulee lisää kanavia, termostaatteja, flektejä, tiivisteitä etc. ja teknisten vikojen mahdollisuus nousee potentiaalisesti esim. öljyt ja vedet voivat mennä sekaisin, termostaatti ei annakkaan signaalia flektille, nesteen seos pitää olla tasapainossa ja sitä pitää olla riittävästi (seuranta) etc.
Esim. V-rod on teknisesti suunniteltu saksalaisvoimin (porsche), siksi se on erilainen funktionaalisuudeltaan niin mekaanisesti kuin visuaalisesti. Perinteisyyden raamit on taasen määritellyt H-D:n porukka eli V-2 moottori etc. Tässä H-D luotti teknisesti muiden innovatiivisuuteen ja kokemukseen teknisissä ratkaisuissa ja sai haluamansa urheilullisen pyöräkonseptin.
Itse en ole kuullut juurikaan soraääniä V-rodin omistajilta, mieltymyksiähän on pilvin pimein tietty.
Minkälainen vastaanotto tulee sitten olemaan perinteisen ilmajäähdytyksen korvaamisella nestejäähdytyksellä, ei voi aavistella, vaikeuttahan tuo ns. kenttäkorjaamista jonkin verran ja vähentää ns. vapaan miehen liikkumista omilla ehdoilla ja taidoilla.
Kannattaa ihan itse tehdä lista paperille siitä mitä haluaa, sen jälkeen tekee toien listan jossa vertaa neste-ja ilmajäähdytteisen eri ominaisuuksia + ja - periaatteella, tämän tulosta sitten vertaa omiin kriteereihinsä, kumpi osuu kohdalleen oikeissa kohdissa enemmän.
Se miten haluaa modifioida pyörää makunsa ja toimivuuden parantamiseksi, on jokaisesta itsestään kiinni, toiset tykkäävät täysin orggispyörästä, toiset muuttavat mittojensa mukaan ja seuraavat haluavat rakentaa jatkuvasti ja ajavat takaa mielikuvansa lopputulosta tehojen tai ulkoisten kriteereiden perusteella. Harley on tällaisessa edelläkävijä perinteisen ja yksinkertaisen konseptinsa vuoksi, onko mitään muuta pyörää muuteltu yhtä paljon?
Kuin Myös Komppaan yllä olevaa, eli erittäin simppeliä textiä simppelistä laitteesta .
Lukuisten SukiSukien jälkeen ( Oli 1 Honta 2 viikkoo joskus -70 luvulla . ) Nyt tuli eka HD, juuri Portse tehtaan tuote , eli V - Rod . Parin edellisen Hayabusan jälkeen perin eriluontoinen laite, ja ikääkin tuli itelle Tammikuussa 50v mittariin eli...........
Busa on huikee laite, räjähtävä kiihtyvyys, mieletön huippunopeus hyvä ajaa Varsinkin baanalla. Mutta, on toi "Rodikuume" vaivannut Todella pitkään . Vaihto K8 Busasta -06 Rodiin ( Rek -07 ) . pari vikkoo ja n. 2000km takana, eikäs ainakaan vielä ole kaduttannu.
Suomen nopeusrajoituksilla Rodi ERITTÄIN riittävä, KiloWattejakin vakiona 89, eli n.122 kaakkia. Europeiskajabaanoilla matka ei tietenkään taitu Busan vauhdilla.
Mukava matkavauhti ilman mitään plexihässäköitäkin 120 - 150 km/h . Jykevä ajaa, ei tärise laisingan siihen malliin, kuin esim. 1800 cc isopata intruuteri, jota kokeilin viäme kesänä, ja jopa meinasin ostaakkin. Molemmissa Hyvät / Huonot puolensa. Mulle Busassa tehoja 50% liikaa ja vakuutusmaksuja samoin 50% liikaa. Lisäksi Espanjassa ajellut lukuisilla eri HD Malleilla, eikäs mun eteen ole sen kummemppii ongelmii ilmaantunnu, kuin esim. Suzukeissakaan.
ELI käytännössä ei mitään.
Täälä hetkellä tunne, että nyt löyty se viimonen kaksipyöräsmerkki. Seuraava sit varmaan se "Harley Parkinsson" "Rollattor Style" kolmella pyörällä .
HD: ta mollaavat pääsääntöisesti HE, jotka ei koskaan ko. laitteilla edes ajaneet saati omistaneet. Sama toki monen muunkin merkin kohalla.
Hyvä esimerkki HD Luotettavuudesta, oli Costa Calidan HD - C Hulivilit, jotka kävivät Tuolta kaukaa Costa Blancalta aina Nordkapissa asti, ja ohessa Super Rally Senäjoella. n. 9000km, eikä pienintäkään vikaa yhdessäkään motossa ?! Megessä 3x Electra Glidee, 1x Sohveli, Jopa 1x 883 Spora jne jne .
Oon viimosen kolmen vuoden aikana vaihtannu motoo neljästi, nyt aika lienee rauhottuu sekä ajella muutama vuosi Rodilla. Auliisti ilmoottelen ne hyvät ja huonot kokemukset. Mitä eteen tulee jatkossa.
Tähän mennessä yhtä hymyä kuitenkin . Busa huippuluokan Moottoripyörä kategoriassaan, mutta ei mikään pullistelun ja uhon aihe kuitenkaan. Eilen just päätin, että mulle ei enää Busaa tule, tehtyäni mukavan lenkin mutkateitä n. 600km Mimman ja muutaman muun "Rennon" Motoristin kera Joutsaan Tampereelta. Vaikka vettä kaatukin sunnuntaina roimasti niskaan välillä, ajosta nautin TODELLA paljon, kuin myös Vaimoni kyydissä olosta, Kuulemma enämpi kuin Bussin takajaggaralla.
Oli merkki sitten IHAN mikä tahansa, arvostelu ja ivaamiset kandee jättää, ennen kuin on OIKEASTI kokemusta arvostelun kohteesta. KITZ