Millainen kokemus pemari oli miehelle, jolta löytyy busa ja kiksutin?
Suurin odotuksin otin pariksi päiväksi Heinolta tuon bemarin koeajoon. Etukäteishype on ollut melkoista, joten jospa vaikka sellainen itsellekin on pakko hankkia...
Koajo oli melkoisen kattava. Moottoritietä, maantietä, pienempää maantietä ja tuttua syheröä mutkapätkää. Radalle ei lainapyörällä sentään menty.
Pyörä on kevyt käsitellä ja kääntyy herkästi ja täsmällisesti. Jarrut on loistavat. 10000-punaraja kierroksilla voimaa on rajusti. Mutta mutta. Omaan käyttööni pyörä oli suuri pettymys.
Eniten vaivasi suuri hengettömyys alle 9000 kierroksella. Kun ysikympistä kääntää kaasun auki kutosella, pitäisi tonnisella jotain sentään tapahtua, tässä ei muuta kuin prööh. Busakin jättää bemun tuossa kohtaa seisomaan, gixuttimesta puhumattakaan. Pari pienmpää joutuu nopeissa ohituksissa survomaan. Ihan kuussatasen oloinen siis muutakin kuin kooltaan.
Ajoasento oli minulle normikäyttöön turhan tiukka, radalla varmasti hyvä. Tiukka polvikulmakaan ei radalla häiritse. Sitten ainakin vakiopleksillä tuuli otti kakkosella alkavissa nopeuksissa niin rajusti, että meinasi kypärä irrota päästä. Millään konstilla en päässyt pleksin taakse piiloon. Liian paksu ja kankea varmasti olen...
Tämän lisäksi runko kuumeni niin rajusti, että reisien takaosat olivat aivan tulessa, ja tämä siis myös reippaassa ajossa, ei vain kaupungissa. Siis oikeasti kuumaksi, ei vaan silleen normisti lämpimäksi. Oli kuin grilliparilan päällä olisi ajanut, välillä oli pidettävä tauko ja hypättävä jäähdyttelemään. En tiedä oliko koeajopyörässä vikaa, lämmöt ainakin oli ihan normit n. 80.
Lähdin ajolle tosiaan positiivisin meilin ja vaihtokin välkkyi mielessä. Nyt voin sanoa, että bemaria meille ei tule, sen verran täydellisesti ostohalut katosi tuon koeajon jälkeen. Opinpahan ainakin sen, että mitään paperituloksia ja nettikirjoitteluja ei kannata kuunnella. Totuuden pyörän soveltuvuudesta sinulle ja sinun käyttöösi kertoo vain ja ainoastaan kunnon perustellinen koeajo.
Loppukaneettina voisin sanoa, että Pennan Samin kokoiselle pikkumiehelle nimenomaan RATAkäyttöön ja kisoihin pyörä on varmasti aivan loistava.
Bemarimiehille vieä: älkää ottako tästä herneitä nenuun. Kerroin vain ja ainoastaan subjektiivisen näkemykseni pyörän soveltuvuudesta minulle. Monelle muulle pyörä voi hyvinkin olla täydellinen.