• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ruuvin kanta pyöristyi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ite vastaavassa tilanteessa (ristipää ruuvi pyöristyi) hakkasin vasaralla kiinni, oisko ollu 3 mm kuuskulma avaimen siihen pyöristyneeseen ruuvinkantaan. CRC vaikutti noin 5-10 min ja narahti auki.

Nykyään on kaikissa mahdollisissa paikoissa 6 kanta ruuvit.

Niinkun joku jo tossa kirjoittelikin niin poraa n. ruuvin paksuisella terällä pelkkä kanta varovasti pois, loput tulee nätisti vaikka pihdeillä jos ei ihan sormilla pyöri. Turha lähtee leikkimään vastakierteillä ja hitseillä.
biggrin.gif

Niinkun joku jo tossa kirjoittelikin niin poraa n. ruuvin paksuisella terällä pelkkä kanta varovasti pois, loput tulee nätisti vaikka pihdeillä jos ei ihan sormilla pyöri. Turha lähtee leikkimään vastakierteillä ja hitseillä.  
biggrin.gif
Tässä kun pohtii, niin johan ymmärrys laajeni senkin verran, että poranterän paksuudeksihan tosiaan riittää pienempi kuin mitä ruuvin kanta on
thumbs-up.gif
, kyllä se kannasta jäävä rinkula siitä irtoaa kun pora syvemmälle menee, eikä jarrusäiliön kansi ota osumaa terästä (ainakaan niin että ulospäin näkyisi). Eli jos ihan keskeltä kantaa pystyy poraamaan, niin justiin ruuvin kierteen paksuinen terä riittää. Voi varmaan käyttää millin suurempaakin niin osuu varmemmin kohdalle.

Hitaasti kun ajattelee niin tulee vähemmän tehtyä vahinkoa  
062802jumpie_prv.gif

Itse sain ruuvin irti täsmälleen samassa tilanteessa (RF900 jarrunestesäiliö) naputtelemalla piikin ja vasaran kanssa aivan ruuvin kannan ulkoreunasta. Ruuvi oli aivan käsittämättömän pehmeää metallia, oikean kokoinen meisseli eikä päässyt edes nousemaan mutta kanta oli silti pilalla.

Itse sain ruuvin irti täsmälleen samassa tilanteessa (RF900 jarrunestesäiliö) naputtelemalla piikin ja vasaran kanssa aivan ruuvin kannan ulkoreunasta. Ruuvi oli aivan käsittämättömän pehmeää metallia, oikean kokoinen meisseli eikä päässyt edes nousemaan mutta kanta oli silti pilalla.
juurikin tuota ajattelin ehdottaa mutta kerkesit ensin.pieni tuurna tai joku piikki.jos ei lähde niin poraa kannan pois

itselläni oli juuri samassa kohtaa pyöristynyt ruuvi tuossa muutama kuukausi sitten, pari jykevää iskua iskumeisselillä ja kyllä lähti
cool.gif
ja ei se ei mennyt paskaksi se alumiini kansi vai mitä sitten onkaan

juurikin tuota ajattelin ehdottaa mutta kerkesit ensin.pieni tuurna tai joku piikki.jos ei lähde niin poraa kannan pois
toimii, jos on hyvin liotettu crc:llä.

alumiini vasten rauta ja siihen hapettuma väliin, niin uppokantaista on hankala saada lyömällä irti, koska suurin osa iskun voimasta suuntautuu viistettä kohden.
lisäksi säiliö antaa hieman periksi joten siihen ei saa terävää iskua.

mutta johan tässä on ainakin tullut vaihtoehtoja. joku noista toimii kyllä 100% varmasti.

itse kokeilisin järjestyksessä iskumeisseli, vasara ja piikki, uran teko talttapäälle, kannan pois poraaminen. (ja itseasiassa teinkin juuri noi kun sama vaiva oli)

thumbs-up.gif

Toimivaksi todettu konsti: Poraa noin 3mm reikä ristikantaruuvin keskelle. Noin 2 mm syvälle riittää. Lyö reikään hieman suurempi torx avain ja käännä varovasti auki. Poraamisen lämpö ja torxbitsin lyöminen auttaa irrottamaan kartion ja ruuvi aukeaa.

olis samanlainen projekti edessä, mutta kytkinnestesäiliölle.
tässä on jo hyviä ohjeita tullu, mutta mistäs noita ruuveja saa irtotavarana. onko tietoa minkä kokoinen kierre on i/ö giksun ruuveissa?

Itse hitsaisin mutterin tuohon. Silloin lähtee, kun se kierre lämpiää hitsatessa.
Olihan tämä vitsi?

Se on vain pieni uppokantainen ruuvi hajonneella kannalla, eikä mikään umpiruostunut M20 pultti maansiirtokoneessa...
Niin, en tiedä miten paskoja te olette hitsaamaan, mutta kirjoitinkin tuossa että varma ja toimiva konsti jota minä käyttäisin. Oikein tehtynä tuossa ei kerkeä lämpiämään mikään muu kuin pultti. Ja irtoaa varmasti. Edellyttäen että kansikin on alumiinia, eikä muovia.
Porailulla saa kyllä rikottua paikat.

Itse hitsaisin mutterin tuohon. Silloin lähtee, kun se kierre lämpiää hitsatessa.
Olihan tämä vitsi?

Se on vain pieni uppokantainen ruuvi hajonneella kannalla, eikä mikään umpiruostunut M20 pultti maansiirtokoneessa...
Niin, en tiedä miten paskoja te olette hitsaamaan, mutta kirjoitinkin tuossa että varma ja toimiva konsti jota minä käyttäisin. Oikein tehtynä tuossa ei kerkeä lämpiämään mikään muu kuin pultti. Ja irtoaa varmasti. Edellyttäen että kansikin on alumiinia, eikä muovia.
En tiedä miten paskoja te olette poraamaan, mutta ei tuollaisen ristipääruuvin kannan irti poraamisessa kyllä kovinkaan helposti saa mitään hajoamaan.

En tiedä hitsaamisesta kuin hitusen, mutta siis kun tuo ruuvin kanta on abaut viisi milliä leveä ja jenkaosuus ehkä 2-3 milliä paksua, pituus sentin verran, niin kuin tommoseen voi mitään hitsata? Jollain kaasupillisysteemillä?

Sulla on kyllä äärimmäisen pienet ruuvit. Mittaapa, saattaa olla M5 kierre ja 8-9 millinen kanta. Tuohonhan näppää helposti M8 mutskun Migillä. Tai vaikka puikolla, ei paha.

Joskus onnistuu tällainenkin helppo konsti. Tavalliseen akkuporakone/ruuvinvääntimeen talttaterä, joka sopii mahtuu sinne muljaantuneen ristipään kuoppaan. Momentinrajoitin ensin ykköselle, ja varovaista aukikiertoa. Jos terä saa sen verran pitoa, että rajoitin rupeaa naksuttamaan, voi tärinä hyvinkin riittää saamaan ruuvin liikkeelle.

Jos pultin kanta vielä on olemassa niin kokeilisin kunnon kiristyspihdeillä , ei maksa paljoo, ja jos on ihan v**un tiukassa, niin siihen mahdollinen jatkovarsi esim. jostain putkesta, on meinaa käynyt joskus aikoinaan auton (ja nyt pyörän) kaa samoja juttuja. jos saat kunnon kiristyksen pihteihin niin kyl se lähtee...ei tarvii porailla
biggrin.gif

On kikkaa ja on temppua, mutta ei fiilistä.

Minun ehdotus:

1) Hommaat uuden säiliön muine hilppeineen talveksi

2) Ajelet loput kesästä miten se nyt on.

3) Talvi kun tulee niin aloitat operaation Nyt lähtee:
    3.1) Osta ihan h*lvetisti viinaa
    3.2) Mene talliin, avaa pullo ja ota vähän
    3.3) Kokeile pari kertaa muutamaa kikkaa mitä on ehdotettu
    3.4) Lisää viinaa
    3.5) Lisää viinaa ja kuuntele musiikkia
    3.6) Potki, Revi, Hakkaa sitä säiliötä
    3.7) Lisää sitä soppaa
    3.8) Lyö koko p*ska painavimmalla ja kovimmalla vehkeellä mitä tallista löydät huisin helvettiin
    3.9) Katsele nesteiden valumista hetken aikaa ja ihaile kaatunutta pyörää
    3.10) Juo vielä vähän, kunnes sammut

4) Pode ihan jumalaton moraalinen ja fyysinen krapula ja totea, että asian voisi hoitaa helpomminkin. esim. Poraamalla ruuvin pois kokonaan tai tinaamalla pienen torxin kiinni kannan pyörtyneeseen osaan kiinni ja vääntämällä pois.

Anteeksi, piti vain kirjottaa jotakin.

Back