Ghostrider sanoi:
Itse olen niin tässä ratamopoilussa, kuin monessa muussakin asiassa, huomannut sen että oikotietä onneen ei ole, vaan osaaminen tulee harjoittelun kautta. Ja se harjoittelu on huomattavasti tuloksellisempaa, kun kuuntelee heti alusta alkaen osaavampien neuvoja (siinä tylsässä koulutuksessa). Siellä saa palautteen heti setin jälkeen ja pääsee sen perusteella omaa ajamistaan fiksaamaan heti seuraavassa setissä, eikä tartte odotella paria viikkoa seuraavaa ratapäivää.
Itse alottelin rataharrastuksen viime kesänä, keski-ikäisenä ukkona, eikä ollut mitään hajua koko hommasta, ainoastaan orastava kiinnostus lajia kohtaan. (On sittemmin muuttunut melkeimpä pakkomielteeksi)

En missään vaiheessa kuvitellut osaavani mitään enkä edes kykeneväni ikinä ajamaan lujaa radalla ja viemään pyörää edes yhtään "sinne päinkään" miten nuo nopiat kaverit vie.
Olin toki ajellut vuosien saatossa pyörällä ehkä 20tkm? Joten tiesin miten se toimii

Mutta tuo ratailu on sitten aivan eri hommaa. Toki sieltä oppii sitten asioita maantieajoon, ainakin pyörän käsittelyn suhteen...
No, ostin ajokamppeet, ja pyöräksi tonninen fireblade, (mitäpä sitä kuussatasta enää tässä iässä, onhan noita ollut

), ja sitte vaan harjoittelemaan. No, oikeasti se kuussatanen olis ollu varmasti parempi laite opetella tätä lajia.
Kävin pari kertaa ajelemassa paikallisella Ouluzonen radalla, ja sitten Orgin päiville Kemoraan. Ja sinne ajotaito kakkoseen siihen possujunaan.
Eikä varmasti ollut turhaa "köröttelyä". Esim se jo kun ajettiin jarruitta opetti siinäkin vaiheessa vielä hyvinkin vasta-alkajalle paljon siitä miten sinne mutkaan voi rohkeasti mennä, sitä olis varmaan joutunut hitaassa hakemaan pitkään yksinään ilman koulutusta. Toki se nopeus ei nykyään olis mitään mutta siinä vaiheessa oli.
Lisäksi opastusta tuli ajolinjoihin ja ajoasentoon yms. Ja molemmissa on edelleenkin petraamista, jälkimmäisessä varsinkin
Kun en luonnonlahjakkuus ole niin harjottelemalla on pitänyt edetä, viis orgin päivää viiime kesänä, ja toistakymmentä ouluzonessa. Tänä kesänä takana kuusi orgin päivää.
Nyt viimeksi meni jo kemoralla alle 1.17, kun eka kerralla viime kesänä jäi päälle 1.30.
Eli niinku Ghostrider sanoo, harjoittelun kautta. Oon ajanut nyt tuolla pyörällä n.6tkm, josta n.70% radalla, ja saanut vähän lisää vauhtia ja varmuutta, ja harjoittelemalla se on tullut. Ja kuuntelemalla kokeneempia, kysymällä neuvoja, jonkun videon postannut näytille ja saanut vinkkejä, enkä mitään niistä ole ylenkatsonu, koittanu toteuttaa annettuja neuvoja. Toki joidenkin neuvojen käytäntöön saaminen kestää vanhalla kropalla aikansa, mutta täytyy vaan treenata. Kyllä se sieltä
Oman ajon videoiminen on hyvä konsti ittelle ollu myös, ja vertaaminen nopeampien videoihin. Niin ajolinjojen kuin ajoasennon suhteen.
Motovudun lisäksi olen katsonut Life at Leanin pätkiä, siinä varsinkin on suht selkeästi kerrottu varsinkin aloittelevalla ratailijalle eri asioita.
Eli ei muuta ku treenaamaan, ja kuunteleen ohjeita.