• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ristiriitaset neuvot?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esso.k
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Esso.k sanoi:
kyllä tässä hattu kourassa ollaan ja koetetaan nöyrästi kysellä. tais tuo mun alotusviesti osua joilleki kipupisteeseen jos ei ole uskaltanu vetää kadulla täysiä vaikka hullua hommaaha se on.
Täytyy sanoa, että ansiokkaasti tuon nöyryytesi olet noissa viesteissäsi kätkenyt, siksi voi jokunen vastauskin olla hitusen kärkäs. Ensimmäisistä viesteistäsi sain sen käsityksen, että asioiden opettelu alkeista alkaen (olet rata-ajossa aloittelija) on tylsää, sen sijaan pitäisi saada vinkit joilla kierrosaika heilahtaa nopeaan ryhmään samoin tein. Itse olen niin tässä ratamopoilussa, kuin monessa muussakin asiassa, huomannut sen että oikotietä onneen ei ole, vaan osaaminen tulee harjoittelun kautta. Ja se harjoittelu on huomattavasti tuloksellisempaa, kun kuuntelee heti alusta alkaen osaavampien neuvoja (siinä tylsässä koulutuksessa). Siellä saa palautteen heti setin jälkeen ja pääsee sen perusteella omaa ajamistaan fiksaamaan heti seuraavassa setissä, eikä tartte odotella paria viikkoa seuraavaa ratapäivää.

Toki täällä foorumilla on hyvä kysellä vinkkejä jatkossa, mutta ne perusasiat on kaikkein helpointa ja nopeinta opetella siellä tylsässä possujunassa. Mä en oikein pääse kiinni siihenkään, että miksi hävettää ajaa koulutusryhmässä, silloin kun koulutus osuu juuri omaan osaamistasoon. Mutta mä nyt olen muutenkin kohtalaisen ujo häpeämään, joten en varmaan vaan hiffaa tuota hävettävyyttä.

CBR 600RR sanoi:
Mulla on tullut nyt tämmönen ongelma vastaan;
Viime vuonna Alastarolla R1:llä 1:33 kierrosaikoja. Tänä vuonna pyörä vaihtu ZX-6R ja nyt parhaimmat kierrosajat pyörii jossain 1:44 luokkaa...

Hiuka vaa ottaa pannuu ku keskinopean ryhmän nopeimman pään ajat vaihtuu keskihitaan puolee välii... syy on varmasti mussa mut syytetää ensi pyörää ja katotaa sitte vasta peilii ;D
Ratapyörä? Vuosimalli? Sopiiko ergonomia sulle? Mikä alusta? Missä säädöissä? Videoo tuubissa?

CBR 600RR sanoi:
varsinkin jos vertaa Alastaron 3 mutkaa ja 5 mutkaa jotka on melkee täysin identtiset mutta toisessa ongelmia ja toisessa ei mitää hätää...
Paitsi eivät ole lähelekkään identtiset. Eli siinä on yksi ongelma/ väärä mielikuva kyseisistä mutkista joka sitten taasen johtaa väärään ajolinjaan ja ongelmiin.

scuuba sanoi:
Paitsi eivät ole lähelekkään identtiset. Eli siinä on yksi ongelma/ väärä mielikuva kyseisistä mutkista joka sitten taasen johtaa väärään ajolinjaan ja ongelmiin.
Siis hetkinen, verrataanko tässä nyt sitä jyrkkää vasuria, ja Palmasia???? Piti oikee hetken aikaa miettiä että mitkä mutkat Alastarolla oikeen on identtiset....

Ainoot edes lähelle identtiset on T4 ja T6 jotka neki on peilikuvia.

Ghostrider sanoi:
Itse olen niin tässä ratamopoilussa, kuin monessa muussakin asiassa, huomannut sen että oikotietä onneen ei ole, vaan osaaminen tulee harjoittelun kautta. Ja se harjoittelu on huomattavasti tuloksellisempaa, kun kuuntelee heti alusta alkaen osaavampien neuvoja (siinä tylsässä koulutuksessa). Siellä saa palautteen heti setin jälkeen ja pääsee sen perusteella omaa ajamistaan fiksaamaan heti seuraavassa setissä, eikä tartte odotella paria viikkoa seuraavaa ratapäivää.

Itse alottelin rataharrastuksen viime kesänä, keski-ikäisenä ukkona, eikä ollut mitään hajua koko hommasta, ainoastaan orastava kiinnostus lajia kohtaan. (On sittemmin muuttunut melkeimpä pakkomielteeksi) :D
En missään vaiheessa kuvitellut osaavani mitään enkä edes kykeneväni ikinä ajamaan lujaa radalla ja viemään pyörää edes yhtään "sinne päinkään" miten nuo nopiat kaverit vie.
Olin toki ajellut vuosien saatossa pyörällä ehkä 20tkm? Joten tiesin miten se toimii :) Mutta tuo ratailu on sitten aivan eri hommaa. Toki sieltä oppii sitten asioita maantieajoon, ainakin pyörän käsittelyn suhteen...

No, ostin ajokamppeet, ja pyöräksi tonninen fireblade, (mitäpä sitä kuussatasta enää tässä iässä, onhan noita ollut:D), ja sitte vaan harjoittelemaan. No, oikeasti se kuussatanen olis ollu varmasti parempi laite opetella tätä lajia.

Kävin pari kertaa ajelemassa paikallisella Ouluzonen radalla, ja sitten Orgin päiville Kemoraan. Ja sinne ajotaito kakkoseen siihen possujunaan.
Eikä varmasti ollut turhaa "köröttelyä". Esim se jo kun ajettiin jarruitta opetti siinäkin vaiheessa vielä hyvinkin vasta-alkajalle paljon siitä miten sinne mutkaan voi rohkeasti mennä, sitä olis varmaan joutunut hitaassa hakemaan pitkään yksinään ilman koulutusta. Toki se nopeus ei nykyään olis mitään mutta siinä vaiheessa oli.
Lisäksi opastusta tuli ajolinjoihin ja ajoasentoon yms. Ja molemmissa on edelleenkin petraamista, jälkimmäisessä varsinkin :)

Kun en luonnonlahjakkuus ole niin harjottelemalla on pitänyt edetä, viis orgin päivää viiime kesänä, ja toistakymmentä ouluzonessa. Tänä kesänä takana kuusi orgin päivää.
Nyt viimeksi meni jo kemoralla alle 1.17, kun eka kerralla viime kesänä jäi päälle 1.30.

Eli niinku Ghostrider sanoo, harjoittelun kautta. Oon ajanut nyt tuolla pyörällä n.6tkm, josta n.70% radalla, ja saanut vähän lisää vauhtia ja varmuutta, ja harjoittelemalla se on tullut. Ja kuuntelemalla kokeneempia, kysymällä neuvoja, jonkun videon postannut näytille ja saanut vinkkejä, enkä mitään niistä ole ylenkatsonu, koittanu toteuttaa annettuja neuvoja. Toki joidenkin neuvojen käytäntöön saaminen kestää vanhalla kropalla aikansa, mutta täytyy vaan treenata. Kyllä se sieltä :)

Oman ajon videoiminen on hyvä konsti ittelle ollu myös, ja vertaaminen nopeampien videoihin. Niin ajolinjojen kuin ajoasennon suhteen.
Motovudun lisäksi olen katsonut Life at Leanin pätkiä, siinä varsinkin on suht selkeästi kerrottu varsinkin aloittelevalla ratailijalle eri asioita.
Eli ei muuta ku treenaamaan, ja kuunteleen ohjeita.

Propsit aloittajalle siitä että uskalsi tulla "ulos kaapista" tällä tavalla. Säästyi 99.999% varmuudella perinteinen kohelluskaatuminen keskiryhmässä.

^
Oonko mie ainoo kyyninen paska, joka epäilee tätä edelleen trolliksi?

JMH sanoi:
^

Näköjään olet:D

Tästä aloittajan viestistä tuli mieleen tapaus pari vuotta sitten muistaakseni Alastarolla. ATII kurssilla oli semmoinen varmaan 50 kriisin jo aikaa sitten ohittanut GS-mies. Kun ajoasentoa ihmeteltiin niin ilmoitti että 4-500 000km on ristiin rastiin ajettu eurooppaa ja nyt meinasi että otetaan ruosteen poistoksi keväälle tämmöinen kehuttu kurssi.
Ihmettelin että kun juttua riitti niin silti oli ajolinja näytössä jo ihan hiljaa ja kuunteli tarkkaan.
Viimeisen teorian jälkeen tää GS mies tuli kuiskaamaan että:
Kiitos 400 000km on menty ihan tuurilla.

Joka päivä kun oppii jotain uuttaa niin huomaa että opittavaa on vielä vaikka kuinka.:thumbup:

pajon tässä tullut vastauksia.Printtaan tämän nitrouksen ohjeen ja katselen sitä ettei mitään unohdu-

1) Osallistu jollekin kurssille, esim. Ajotaito 2, muoviluodin koulutukset tms.)
2) Keskity pelkästään ajolinjaan ja aja niin hiljaa, että ajolinja pysyy siinä n. puolen metrin rännissä kierroksesta toiseen. Kun alkaa sujua, vauhdin nosto pikku hiljaa.
3) Päkiät tapeille ja älä ainakaan alkuun siirrä persettä vaan keskity viemään yläkroppaa mutkan suuntaan. Huomioi, että lantiolinja ei missään tilanteessa osoita ulkokurviin vaan joko sisäkurviin tai suoraan eteenpäin. Yläkroppa (kädet+hartiat) pitäisi olla mahdollisimman rentoina koko ajan. Keskikroppa kantaa yläkropan painon ja alakroppa ottaa tuen pyörästä.
4) Pyörä menee sinne mihin katsot. Katso siis sinne mihin haluat mennä, älä sinne mihin olet menossa.
5) Käytä videokameraa kuvaamaan omaa ajoasi ja katso video setin jälkeen kriittisellä silmällä, pyri siis etsimään virheitä omasta ajosta, älä ihastelemaan, että menipä hienosti.

P.S. Reilu kymmenen vuotta on tullut kierrettyä ratoja ja jonkun verran kilpaakin olen ajanut, mutta siitä huolimatta olen ensi viikolla menossa kurssille, jossa todennäköisesti taas kerran tipahtaa maan pinnalle oman osaamisen suhteen.

Joo yks päivä vsta alla ettei oikeen tidä mitä tulee jatkossa vastaan mut kyselen sitten! ajotaito varmaan sit kuitenkin tarvittais- oli sillon siinä jonossa ajellessa sellanen olo että se on enemmän jolleki tissiposkille jotka halutaan pitää turvassa japois toisten vaudikkaampien jaloista niin ei osannu suhtauta oikein.
ajoinkin sit omaa ajoo sillä periaatteella et mutkat mahdollisman lyhyeksi ja suorilla tyrkkäsin täysii ja jarruu perään. mut on aika syherö osa tosta radasta ettei se varmaan ainakaa tuolla voi toimia

Esso.k sanoi:
oli sillon siinä jonossa ajellessa sellanen olo että se on enemmän jolleki tissiposkille jotka halutaan pitää turvassa japois toisten vaudikkaampien jaloista niin ei osannu suhtauta oikein.
Ennemmin tissiposki kuin turveposki ku löydät ittes hiekalta ku joka korttelin schumacher yritti rikkoa rataennätyksen harhaluuloilla :;): ... sitä paitsi tissi poskea vasten illan päätteeksi on paljon mukavampi ajatus kuin se hiekkaesteen nojaaminen poskea vasten. Ensimmäisessä tietää että maailmassa on rakkautta ja kauniita asioita, jälkimmäisessä tietää että "nyt on jotain väkisinkin vituillaan".

Esso.k sanoi:
ajoinkin sit omaa ajoo sillä periaatteella et mutkat mahdollisman lyhyeksi ja suorilla tyrkkäsin täysii ja jarruu perään. mut on aika syherö osa tosta radasta ettei se varmaan ainakaa tuolla voi toimia
Niin kuin moni on sanonut, aluksi radalla kannattaa ajaa ilman jarruja, koska osaaminen on vielä sillä tasolla, että jarruttaminen sotkee itse mutka-ajon kokonaan. Eli ihan oikeasti, sulle paras tapa ajaa radalla on mummoilla suorat, niin että pystyt ajamaan pelkän moottorijarrun turvin. Ja kaasua avata alle puolet. Kaikki yli tuon sotkee tekemisen ja homma menee kohkaamiseksi. Ja vieläpä jos ajaa yhdellä vaihteellakin koko ajan, niin säästää itseään tosi paljon ylimääräiseltä tekemiseltä, antaen enemmän aikaa keskittyä olennaiseen.

Mikäli taas jatkat tuolla täysiä tyrkkäämisen linjalla, niin aika nopeasti veikkaisin miehen ja mopon löytyvän sieltä Alastaron hietikoilta. On siellä toki moni muukin ollut, minä mukaan lukien. Ihan opettavainen kokemus se kieltämättä on vetää perseliukua pitkin hiekka-aluetta, tuo mukavasti rauhallisuutta hetkeksi aikaa.

JMH sanoi:
^
Oli trolli tai ei, niin tuohon tapaukseen moni voi samaistua, ja moni voi ammentaa hyviä ohjeita tästä triidistä, eli joka tapauksessa hyvä että kyselee tai trollailee, niin ehkä joku oman elämänsä moottoripyöräsankari herää todellisuuteen ja välttyy typerältä onnettomuudelta.

Ei muuta kuin kierrokset rajoittimelle ja vitunmoista kyytiä lossille. Meille Evo-miehille arkipäivää.

CBR 600RR sanoi:
Mulla on tullut nyt tämmönen ongelma vastaan;
Viime vuonna Alastarolla R1:llä 1:33 kierrosaikoja. Tänä vuonna pyörä vaihtu ZX-6R ja nyt parhaimmat kierrosajat pyörii jossain 1:44 luokkaa...

Mitä tulee tähän ilman jarruja ajamiseen niin onkohan mulla käyny täsä pyörän vaihdoksen aikana tämmönen et kun siinä Rykkösessä sitä poweria on riittänyt, mut sit taas kawalla sitä kaasua saa ra!skata oikee urakalla että pyörä kulkee mut muistissa on Rykkösen jarrumerkit jne, että ajan kawaa kuin rykköstä ja siksi kierrosajat ovat n. 12 sekuntia huonompia kun teho ei oo pelastamassa kuskin virheitä?

Pointti siis lähinnä tämä et ymmärrän kyllä et suositellaan opettamaan ajamaan ilman jarruja että keskitytään ollenaisee aluksi, mutta sitte ku pitäis ottaa jarruja mukaan niin muistissa on että missä kohtaa ilman jarruja oli ''tässä kohtaa kaasu pois'' -merkki ja siinä kohtaa ottaa jarrut mukaan niin huomaaki että joka kurvissa vauhti 30km/h. Eli kierrosajoille tapahtuisi sama kun mulla että vaikka onkin jarrut mukana touhussa niin kierrosaikoihin saa laittaa sen +10s lisää?

En tiiä oliks tosa mun selitykses mitää järkee mut kiva jos joku sai selvää...
Hiuka vaa ottaa pannuu ku keskinopean ryhmän nopeimman pään ajat vaihtuu keskihitaan puolee välii... syy on varmasti mussa mut syytetää ensi pyörää ja katotaa sitte vasta peilii ;D
Ajelin sun perässä hetken ja ainakin mutkanopeudet oli todella hiljaisia johtuen aikaisesta jarrusta. Myös kanttariin jää jonkun verran väliä, eli jarrua myöhemmälle ja kanttarit kiinni... T3 linja sulle on kans aika leveä... Vedät sen tiukemmin seuraavalla kerralla. Nää nyt ekana tuli mieleen. Koita noita ja katto mitä tulee, ku amatööri lähtee neuvomaan. :orgmp2:

nyt luettu keth koden uudempi twist of wrist löyty netistä ei muutakun lataamaan. tiato lisää tuskaa aika alussa nuvotaan taas eritavalla mitä foorumin tieteilijät sanoo että pitää antaa vähäsen kaasua että vauhti ei kuele mutkissa ei siis tarkotaavausta painosuhde keulan japerän kanssa muuttuu paremmaksi lisäksi maavara kasvaa. ajolinjoissa vain se on paras mistä pääsee nopeiten kaasulle nopeiten kaasulle on mutenkin coden mukaan ihan äärimmäsen tärkeetä ja kun sitä aletaan vääntää niin ei välillä päästetä se taas sotkee alustan.

sitvielä tääläsanottiin et at4 on esmänen soveltava kurssi mut mitäne muut kurssit kun ei mitään lue? joytaki salaisia jonne saa kutsun ja ajetaan kesiyöllä vastapäivään at10?:O

mit-helvetti-m.jpg

MotOrgilla on tuotannossa kolme kurssia, jotka pidetään radalla:

AT2: Mutka-ajo maantienopeuksissa. Ennakoivan ajon kurssi, jonka pääpainona on mutka-ajon perusteet katuajossa.

AT3: Kaasun ja jarrun käytön perusteet mutka-ajossa. Ennakoivan ajon kurssi, jossa syvennetään AT2 oppeja. Pääpaino katuajossa.

AT4: "Rata-ajon perusteet". Kurssilla pääpaino rata-ajossa ja siellä opetellaan tekniikoita, joita rata-ajo vaatii.

AT5-kurssia on vuosien aikana pariin kertaan pilotoitu, mutta ei ole otettu vakinaiseen kurssivalikoimaan. Kurssin teemana puhtaasti rata-ajo ja kierrosajan parantamisen perusteet. Saa nähdä tuleeko joskus tuotantoon vai ei, ja jos tulee niin millä konseptilla jää nähtäväksi.

Lisäksi on AT1 -kurssi, joka on perinteisempi ennakoivan ajon kurssi, jolla opetellaan pyörän peruskäsittelytaitoja, kuten hidasajoa, jarrutuksia yms.

Nitrous sanoi:
MotOrgilla on tuotannossa kolme kurssia, jotka pidetään radalla:

AT2: Mutka-ajo maantienopeuksissa. Ennakoivan ajon kurssi, jonka pääpainona on mutka-ajon perusteet katuajossa.

AT3: Kaasun ja jarrun käytön perusteet mutka-ajossa. Ennakoivan ajon kurssi, jossa syvennetään AT2 oppeja. Pääpaino katuajossa.

AT4: "Rata-ajon perusteet". Kurssilla pääpaino rata-ajossa ja siellä opetellaan tekniikoita, joita rata-ajo vaatii.

AT5-kurssia on vuosien aikana pariin kertaan pilotoitu, mutta ei ole otettu vakinaiseen kurssivalikoimaan. Kurssin teemana puhtaasti rata-ajo ja kierrosajan parantamisen perusteet. Saa nähdä tuleeko joskus tuotantoon vai ei, ja jos tulee niin millä konseptilla jää nähtäväksi.

Lisäksi on AT1 -kurssi, joka on perinteisempi ennakoivan ajon kurssi, jolla opetellaan pyörän peruskäsittelytaitoja, kuten hidasajoa, jarrutuksia yms.

onko sitte enne nopeaa ryhmää hyötyy jos opettelee pelkkää rataajo juttuu? nyt nää on sit enempi tourinki oppeja? http://users.auth.gr/~sv2qp/Download/Docs/Advices.pdf
coden oppeja mitä Nitrous sanoo niistä?

Back