• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratarengastusta ja -vinkkejä muutenkin kaivataan

Taitaa alkaa....  
biggrin.gif

Meikäläinen kun on lusikan joka soppaan tunkenut, (ja yleensä vielä mielellään  
tounge.gif
) niin hämmennetäänpä pikkasen tätäkin:

Itse harrastelin jokusia vuosia sitten tuota ratakurvailua ja pari vuotta melko aktiivisestikin.
Meriitit tosin jäivät keskimääräistä surkeammiksi, mutta niin jäi kierrosajatkin....  
smile_org.gif

Onneksi tätä ketjua lukiessani olen saanut itsetunnon palaamaan huippulukemiin, sillä huonot kierrosaikani johtuivat ilmiselvästi renkaista! Minä rassukka kun käytin kisakuskien vanhoja slicksejä. Renkaat, jotka kunnon kisakuskit ottivat pois alta, kelpasivat minulle vielä 3-5 ratapäiväksi.
Köyhä kun olen, niin ajoin renkaat aina melko loppuun, eli kun ne pikkaset reijät kului pois, niin silloin renkaat meni vaihtoon.

Minun vauhdeissani renkaan kulumisesta aiheutunutta liukastelua en hirveämmin huomannut ajossa. Kelloa vastaan en hirveästi ajellut, sillä lap-timeria ei ollut, vaan omaksi huvikseni kurvailin. Emäntä otti silloin tällöin kierrosaikoja kellolla.

4 vuotta tuli ajeltua radalla melko aktiivisesti (pääasiassa alastaro ja botnia ihan sijainnin takia) ja kaatumisia mulle ei sattunut kuin pari kertaa.
Omasta kokemuksestani voisin väittää, että jos kuski ajelee keskiryhmän vauhteja, alla on sporttipyörä, renkaat on sporttiseen ajoon tarkoitetut ja alla on lämpimät renkaat, niin kaatuminen melko varmasti johtuu tangon ja satulan välisestä kämmistä.
Matkapyörällä ja matkarenkailla ei radalle kuulu mennäkkään, ne on tarkoitettu muunlaiseen ajeluun kuin radalla limitillä vetämiseen.

Ainakaan itselläni kierrosaikaan ei juurikaan vaikuttanut oliko alla uudet vai käytety renkaat, rahalla rakennettu "huippukilpuri" vai vastaava vakiopyörä.
Onko muut harrastelijat huomanneet vastaavaa??
Olen puuhastellut ainoastaan autohommissa ratapuolella ja siksi olen monasti ihmetellyt miksi mopopuolella on niin hirveä hinku ostaa käytettyjä ratarenkaita. Autopuolella käytetään rengasta vain yhdessä kisassa. Kun sliksi lämpenee 75-80C asteeseen ja sillä ajetaan 20-30min niin rengas ei enää jäähdyttyään ja seisottuaan viikon tai kaksi tallissa ole "sama rengas" kuin aikaisemmin. Ei ole mitään merkitystä onko "kulutuspintaa" runsaasti jäljellä. Kun rengas on kerran ollut "käyttölämpötilassa" niin se on siinä.

Jos joku säätää pyöräänsä käytetyillä renkailla niin varmaan lopputulos on hyvin huono verrattuna uusiin. Testissä pitää "uhrata" uutta rengasta paljon enemmän kuin kisassa.
Kaikkihan jotka vähänkään on seurannut kierrosaikoja tietävät että kaksi ensimmäistä kierrosta on ne kilpailun hitaimmat. Jos silloin pyörä/rengas toimii niin silloin päästtän muilta karkuun
062802jumpie_prv.gif

Ainakaan itselläni kierrosaikaan ei juurikaan vaikuttanut oliko alla uudet vai käytety renkaat, rahalla rakennettu "huippukilpuri" vai vastaava vakiopyörä.

Olen puuhastellut ainoastaan autohommissa ratapuolella ja siksi olen monasti ihmetellyt miksi mopopuolella on niin hirveä hinku ostaa käytettyjä ratarenkaita. Autopuolella käytetään rengasta vain yhdessä kisassa. Kun sliksi lämpenee 75-80C asteeseen ja sillä ajetaan 20-30min niin rengas ei enää jäähdyttyään ja seisottuaan viikon tai kaksi tallissa ole "sama rengas" kuin aikaisemmin. Ei ole mitään merkitystä onko "kulutuspintaa" runsaasti jäljellä. Kun rengas on kerran ollut "käyttölämpötilassa" niin se on siinä.

Jos joku säätää pyöräänsä käytetyillä renkailla niin varmaan lopputulos on hyvin huono verrattuna uusiin. Testissä pitää "uhrata" uutta rengasta paljon enemmän kuin kisassa.
Kaikkihan jotka vähänkään on seurannut kierrosaikoja tietävät että kaksi ensimmäistä kierrosta on ne kilpailun hitaimmat. Jos silloin pyörä/rengas toimii niin silloin päästtän muilta karkuun  
062802jumpie_prv.gif

Olen ajanut sekä uusilla, käytetyillä, että aivan lopussa olevilla nakeilla. Kaikki enemmän tai vähemmän samaa mallia ja lämmityskerrat aivan laidasta laitaan. Alustaan en koskenut näiden tapauksien välillä missään vaiheessa. Osittain siksi että en osaa ja osittain siksi että kaikkialla muualla on niin paljon virheitä, että turha kliksutella paria napsua sinne tai tänne.

Päivä 1. Aivan finaalissa ollut takarengas ja kohtalainen eturengas. Botniaringillä luisteli molemmissa hitaissa, eli rengas oli koluttu loppuun molemmilta puolilta. Lopputoksena oma kierrosennätys. Varoin kaikissa tiukemmissa avauksissa, mutta jostain syystä kokonaisaika vaan parani.. Luotto oli jostain syystä sairaan hyvä koska hitaissa pystyi ajamaan ns. "pidon rajalla" ja supersorsa ilmoiteli oikein mukavasti että mitä siinä mopon päällä pitäisi tehdä.

Päivä 2. Uusi yritys. YCC aika-ajot ja uudet kumit alle. Samaa merkkiä ja kovuutta. Aika-ajoissa ei mennyt mihinkään. Paras aika 15 kierroksen tahkoamisella 1:16.600. Kävin välillä lepäämässä ja hakkaamassa päätä seinään. Ei auttanut. Pari tuntia taukoa ja sitten eka kisalähtö. Samoilla kumeilla luonnollisesti. Johdin kisaa välillä ja maalissa 3. Yritys oli kova pitää Hanski takana (videokin tuosta taitaa olla youtubessa). Paras kiekka 1:16.395, eli samaan suuntaan. Renkaissa ei taatusti ollut syy. Sitten meni ajat hassuiksi. Käsistä voimat poissa, kumeilla poljettu 30 kiekkaa omaa kovaa ja tunnin-parin tauon (Harjasin imetysainetta tunnin verran radan pintaan clasiccien ajon jälkeen) jälkeen A-lähtöön. 15 kiekkaa kisaa ja paras aika 1:15.865, eli puoli sekkaa kovempaa, kuin edellisessä kisassa. Aika vastaa myös samaa, jonka ajoin edellisenä päivänä aivan finaalissa olleella kumilla.

Loppupäätelmänä voisi oikeastaan sanoa, että olen Scuuban kanssa samoilla linjoilla renkaiden kestävyyden osalta. Tuommoinen ratakumi säilyttää harrastajalle piisaavaan pidon hyvin pitkälle loppuun asti. Silti suosittelen kaikille aina uusia ja uudehkoja kumeja alle ihan varmuuden vuoksi. Halvempia ne on, kuin katteenpalaset.

-Lauri

062802jumpie_prv.gif

Olen ajanut sekä uusilla, käytetyillä, että aivan lopussa olevilla nakeilla. Kaikki enemmän tai vähemmän samaa mallia ja lämmityskerrat aivan laidasta laitaan. Alustaan en koskenut näiden tapauksien välillä missään vaiheessa. Osittain siksi että en osaa ja osittain siksi että kaikkialla muualla on niin paljon virheitä, että turha kliksutella paria napsua sinne tai tänne.

Päivä 1. Aivan finaalissa ollut takarengas ja kohtalainen eturengas. Botniaringillä luisteli molemmissa hitaissa, eli rengas oli koluttu loppuun molemmilta puolilta. Lopputoksena oma kierrosennätys. Varoin kaikissa tiukemmissa avauksissa, mutta jostain syystä kokonaisaika vaan parani.. Luotto oli jostain syystä sairaan hyvä koska hitaissa pystyi ajamaan ns. "pidon rajalla" ja supersorsa ilmoiteli oikein mukavasti että mitä siinä mopon päällä pitäisi tehdä.

Päivä 2. Uusi yritys. YCC aika-ajot ja uudet kumit alle. Samaa merkkiä ja kovuutta. Aika-ajoissa ei mennyt mihinkään. Paras aika 15 kierroksen tahkoamisella 1:16.600. Kävin välillä lepäämässä ja hakkaamassa päätä seinään. Ei auttanut. Pari tuntia taukoa ja sitten eka kisalähtö. Samoilla kumeilla luonnollisesti. Johdin kisaa välillä ja maalissa 3. Yritys oli kova pitää Hanski takana (videokin tuosta taitaa olla youtubessa). Paras kiekka 1:16.395, eli samaan suuntaan. Renkaissa ei taatusti ollut syy. Sitten meni ajat hassuiksi. Käsistä voimat poissa, kumeilla poljettu 30 kiekkaa omaa kovaa ja tunnin-parin tauon (Harjasin imetysainetta tunnin verran radan pintaan clasiccien ajon jälkeen) jälkeen A-lähtöön. 15 kiekkaa kisaa ja paras aika 1:15.865, eli puoli sekkaa kovempaa, kuin edellisessä kisassa. Aika vastaa myös samaa, jonka ajoin edellisenä päivänä aivan finaalissa olleella kumilla.

Loppupäätelmänä voisi oikeastaan sanoa, että olen Scuuban kanssa samoilla linjoilla renkaiden kestävyyden osalta. Tuommoinen ratakumi säilyttää harrastajalle piisaavaan pidon hyvin pitkälle loppuun asti. Silti suosittelen kaikille aina uusia ja uudehkoja kumeja alle ihan varmuuden vuoksi. Halvempia ne on, kuin katteenpalaset.

-Lauri
Kierrosaikoihin vaikuttaa paljon se mistä "tapahtumasta" on kyse.Jos ajat ns. vapaata ajelua, ei siis mikään kisatapahtuma, niin voit rauhassa kokeilla erilaisia ajolinjoja. Kisojen aika-ajoissa ei enää linjoja haeta vaan mennään niin kovaa kuin päästään, etsien mahdollisimman vapaata "rakoa" jolloin muiden ajaminen ei vaikuta omaasi. Kisassa ajetaan kaveria vastaan, yritetään voittaa, silloin ei kierrosajalla ole mitään merkitystä.
On turhaa verrata kaikkia kierrosaikoja keskenään koska tapahtumat ovat niin erilaisia. Kisoissa ajetaan aina hitaampia aikoja kuin harjoituksissa tai aika-ajoissa. Jos kuljettajalla on vähäinen kokemus lajista niin silloin tietysti kokemuksen myötä ajat saattavat parantua jokaisella ajokerralla, sitten kun kädet ei enää väsy
062802jumpie_prv.gif

Voisin väittää että jos kuluneella rengassetillä ajaa parempia kierrosaikoja kuin uudella niin jotain on pielessä, rengasseos täysin väärä olosuhteisiin tai pyörän perussäädöt ketullaan. Voihan myös kuljettajan ajotyylissä olla hiottavaa.

Kannattaa pitää kirjaa kaikista ajamisistaan, ihan yksinkertaisella kirjanpidolla voi helposti huomata pieniä asioita jotka vaikuttavat kierrosaikaan.

Rengashan on se kaikkein tärkein, sen varassa pyörä menee pitkin asfalttia, jos rengas ei toimi niin hiilikuitukatteista ei ole mitään hyötyä. Siis aina vaan uutta alle

bowdown.gif

Olen puuhastellut ainoastaan autohommissa ratapuolella ja siksi olen monasti ihmetellyt miksi mopopuolella on niin hirveä hinku ostaa käytettyjä ratarenkaita.
Suuri ero tulee myös siitä että autolla on paljon helpompi ajaa kovaa/ renkaan limiitille.
Kun taas mopolla hyvin hyvin hyvin usein kuskin taidot loppuu kauan kauan kauan ennen kuin päästään mopon/renkaiden limitille.

Esim anna mulle mikä tahansa auto, niin lupaan ajaa sillä 2-4 sekunnin päähän kyseisen auton kierrosenkasta.
Jos taas mikä tahansa mopo niin lupaan ajaa 15-20 sekunnin päähän kyseisen mopon kierrosenkasta.
Ja veikkaisin että en tuossa suhteessa edes paljoa eroa muista mopo- tai autoharrastajista.

Auttaako ymmärtämään miksi käytetyt ratarenkaat on keskivertomopoharrastelijalle hinta/laatu-suhteeltaan aika optimaaliset, verrattuna keskivertoautoharrastelijaan?
Mun on ihan turha ostaa mopoon "aina" uusia seoskumeja, koska en pysty lähelekkään ulosmittaamaan niiden renkaiden ominaisuuksia. Autolla se onnistuisi suht helposti tämmöseltä kädettömältäkin kuskilta.

Varsinkin kun autolla ei pikku lipsahdukset tai sladit aiheuta mitään katastrofaalista, mutta mopolla taasen jos et rauhota menoa siinä vaiheessa kun rupee pikkasen lipsuun, niin muutaman mutkan jälkeen se on sayonara...

062802jumpie_prv.gif

-Lauri
Kierrosaikoihin vaikuttaa paljon se mistä "tapahtumasta" on kyse.Jos ajat ns. vapaata ajelua, ei siis mikään kisatapahtuma, niin voit rauhassa kokeilla erilaisia ajolinjoja. Kisojen aika-ajoissa ei enää linjoja haeta vaan mennään niin kovaa kuin päästään, etsien mahdollisimman vapaata "rakoa" jolloin muiden ajaminen ei vaikuta omaasi. Kisassa ajetaan kaveria vastaan, yritetään voittaa, silloin ei kierrosajalla ole mitään merkitystä.
On turhaa verrata kaikkia kierrosaikoja keskenään koska tapahtumat ovat niin erilaisia. Kisoissa ajetaan aina hitaampia aikoja kuin harjoituksissa tai aika-ajoissa. Jos kuljettajalla on vähäinen kokemus lajista niin silloin tietysti kokemuksen myötä ajat saattavat parantua jokaisella ajokerralla, sitten kun kädet ei enää väsy
062802jumpie_prv.gif

Voisin väittää että jos kuluneella rengassetillä ajaa parempia kierrosaikoja kuin uudella niin jotain on pielessä, rengasseos täysin väärä olosuhteisiin tai pyörän perussäädöt ketullaan. Voihan myös kuljettajan ajotyylissä olla hiottavaa.

bowdown.gif
Edit. Scuupa ehti ensin.

Autoja ja pyöriä verrattaessa täytyy varsinkin harrastajatasolla ottaa huomioon, että pyörällä koviin kierrosaikoihin vaikuttaa kuski huomattavasti enemmän kuin autolla ajettaessa. Autolla ajaa "kuka tahansa" muutaman sekunnin päähän kierrosennätyksistä lyhyellä treenamisella, kun taas pyörällä vastaavaan vauhtiin pääseminen saattaa vaatia vuosien harjoittelun.

Suurin osa vielä ainakin jokkisluokassa ajavista eivät juurikaan hyödy uusien sliksien tarjoamasta lisäpidosta, koska suurin rajoittava tekijä on kuskin pää. Tämän takia käytetty kisasliksi on aika kustannusedullinen vaihtoehto harrastajalle. Harvalla nimittäin on varaa ostaa joka viikko, saati sitten joka harjoitukseen uusia renkaita alle.

Olet oikeassa kun sanoit, että joki on pielessä jos kuluneella renkaalla ajaa paremmin kuin uudella. Tosin kyse ei yleensä ole seoksesta tai säädöistä vaan ihan puhtaasti kuskin osaamattomuudesta ja liiasta puristamisesta. Monesti kun yrittää ajaa omaa kovaa, menee ajo liian helposti väkisin puristamiseksi. Väsyneenä ei enää jaksa puristaa, jolloin ajo muuttuu väkisin rennoksi ja ajat paranevat.

Ajatko muuten itse pyörällä radalla?

Edit2. Jokkisluokassa kuskit ilmeisesti ajelevat järjestään kisoissa kovempia aikoja kuin aika-ajoissa. Tämä johtunee sopivista kirittäjistä.

062802jumpie_prv.gif

-Lauri
062802jumpie_prv.gif

bowdown.gif
Edit. Scuupa ehti ensin.

Autoja ja pyöriä verrattaessa täytyy varsinkin harrastajatasolla ottaa huomioon, että pyörällä koviin kierrosaikoihin vaikuttaa kuski huomattavasti enemmän kuin autolla ajettaessa. Autolla ajaa "kuka tahansa" muutaman sekunnin päähän kierrosennätyksistä lyhyellä treenamisella, kun taas pyörällä vastaavaan vauhtiin pääseminen saattaa vaatia vuosien harjoittelun.

Suurin osa vielä ainakin jokkisluokassa ajavista eivät juurikaan hyödy uusien sliksien tarjoamasta lisäpidosta, koska suurin rajoittava tekijä on kuskin pää. Tämän takia käytetty kisasliksi on aika kustannusedullinen vaihtoehto harrastajalle. Harvalla nimittäin on varaa ostaa joka viikko, saati sitten joka harjoitukseen uusia renkaita alle.

Olet oikeassa kun sanoit, että joki on pielessä jos kuluneella renkaalla ajaa paremmin kuin uudella. Tosin kyse ei yleensä ole seoksesta tai säädöistä vaan ihan puhtaasti kuskin osaamattomuudesta ja liiasta puristamisesta. Monesti kun yrittää ajaa omaa kovaa, menee ajo liian helposti väkisin puristamiseksi. Väsyneenä ei enää jaksa puristaa, jolloin ajo muuttuu väkisin rennoksi ja ajat paranevat.

Ajatko muuten itse pyörällä radalla?

Edit2. Jokkisluokassa kuskit ilmeisesti ajelevat järjestään kisoissa kovempia aikoja kuin aika-ajoissa. Tämä johtunee sopivista kirittäjistä.
Tietysti on kaksi eri juttua, auto tai pyörä. Autolla pääse harrastelija vähemmällä harjottelulla hepommin lähelle "ammattilaisen" kierrosaikaa, totta. Kyllä kuitenkin on niin että pitävämmällä renkaalla voidaan ajaa lujempaa on sitten alla kaksi tai neljä pyörää. Minusta kaikenlainen harrastaminen antaa enemmän kun on toimivat laitteet. Voidaan lähteä radalle ajelemaan tai harjoittelemaan, jotkut kisaamaan. Jos rengaskustannukset uhkaavat nousta liian suuriksi niin voihan tinkiä vaikka ajokerroista, ajatuksena että maksaa laadusta ei määrästä. Jos vähän ajettua kilparengasta saa hyvin kaupaksi niin eikö ne voi myydä aina yhden ajokerran jälkeen "uuttavastaavina" ja pienellä välirahalla vääntää aina uutta alle.

Itse en pyörällä radalla aja, enemmän kiinnostaa tekninen puoli kuin ajaminen.

Jos rengaskustannukset uhkaavat nousta liian suuriksi niin voihan tinkiä vaikka ajokerroista, ajatuksena että maksaa laadusta ei määrästä. Jos vähän ajettua kilparengasta saa hyvin kaupaksi niin eikö ne voi myydä aina yhden ajokerran jälkeen "uuttavastaavina" ja pienellä välirahalla vääntää aina uutta alle.
No siis juuri niinhän moni noista kovempaa ajavista tekee. Josta taas sitten esim minä keskivertoharrastelijana hyödyn ja olen yksi niistä sinun mainitsemistasi; "Olen puuhastellut ainoastaan autohommissa ratapuolella ja siksi olen monasti ihmetellyt miksi mopopuolella on niin hirveä hinku ostaa käytettyjä ratarenkaita."

Ei millään pahalla psi, mutta sen kyllä huomaa että tekniikka kiinnostaa enemmän kuin ajaminen.

Siinä olet oikeassa, että uudella renkaalla pito on parempi kuin käytetyllä.
Teoriamiehiä kun olet, niin miten huomaat uuden renkaan paremman pidon jos et pysty viemään loppuunajettuakaan rengasta pidon rajoille?

Keskiryhmässä taitaa tuolla ratapäivillä tapahtua eniten kaatumisia (??), vaikka kierrosajat ovat melko maltillisia.
Nuo kaatumiset joita itse olen ollut paikan päällä todistamassa ovat johtuneet selkeistä ajovirheistä, ei niinkään renkaiden tai pyörän teknisten ominaisuuksien loppumisesta.

Jarrutus-,  ja avauskämmeistä (yli-yrittämisestä) noista kaatumisista johtuu varmasti yli 90%. Tosin se on paljon "miehekkäämpää" pistää kaatuminen paskojen renkaiden piikkiin kuin kertoa, että tyhmä kun olin, niin avasin kaasun liian nopeasti ja silloin lähdettiin.

Jos rengaskustannukset uhkaavat nousta liian suuriksi niin voihan tinkiä vaikka ajokerroista, ajatuksena että maksaa laadusta ei määrästä. Jos vähän ajettua kilparengasta saa hyvin kaupaksi niin eikö ne voi myydä aina yhden ajokerran jälkeen "uuttavastaavina" ja pienellä välirahalla vääntää aina uutta alle.
No siis juuri niinhän moni noista kovempaa ajavista tekee. Josta taas sitten esim minä keskivertoharrastelijana hyödyn ja olen yksi niistä sinun mainitsemistasi; "Olen puuhastellut ainoastaan autohommissa ratapuolella ja siksi olen monasti ihmetellyt miksi mopopuolella on niin hirveä hinku ostaa käytettyjä ratarenkaita."
"Jos rengaskustannukset uhkaavat nousta liian suuriksi niin voihan tinkiä vaikka ajokerroista, ajatuksena että maksaa laadusta ei määrästä".

"Jos rengaskustannukset uhkaavat nousta liian suuriksi niin voihan tinkiä vaikka ajokerroista, ajatuksena että maksaa laadusta ei määrästä".
Miksi tinkiä ajokerroista? Koska mun vauhdilla ei tarvitse tehdä sitä, koska mun vauhdissa käytettynä ostetut seosrenkaat on hinta/laatusuhteeltaan optimaaliset.
Eli ei tarvitse tinkiä ajokerroista, eikä laadusta, eikä määrästä.

Keskiryhmässä taitaa tuolla ratapäivillä tapahtua eniten kaatumisia (??), vaikka kierrosajat ovat melko maltillisia.
Nuo kaatumiset joita itse olen ollut paikan päällä todistamassa ovat johtuneet selkeistä ajovirheistä, ei niinkään renkaiden tai pyörän teknisten ominaisuuksien loppumisesta.

Jarrutus-,  ja avauskämmeistä (yli-yrittämisestä) noista kaatumisista johtuu varmasti yli 90%. Tosin se on paljon "miehekkäämpää" pistää kaatuminen paskojen renkaiden piikkiin kuin kertoa, että tyhmä kun olin, niin avasin kaasun liian nopeasti ja silloin lähdettiin.
Hyvä pito antaa anteeksi isompia kämmejä ilman kaatumista. Useimmat meistä tekevät radalla paljon virheitä ja siksi on hyvää olla tuota varaa vaikka vauhti ei edellyttäisikään niitä huippurenkaita tai pito riittäisi loppuunajetuilla renkailla. Lisäksi on eri asia ajaa käytetyillä renkailla kuin ajaa/kuluttaa renkaan pinta loppuun saakka

Hyvä pito antaa anteeksi isompia kämmejä ilman kaatumista. Useimmat meistä tekevät radalla paljon virheitä ja siksi on hyvää olla tuota varaa vaikka vauhti ei edellyttäisikään niitä huippurenkaita tai pito riittäisi loppuunajetuilla renkailla. Lisäksi on eri asia ajaa käytetyillä renkailla kuin ajaa/kuluttaa renkaan pinta loppuun saakka
Kuten aiemmin mainitsin, niin minä kuuluin siihen porukkaan, joka ajoi ne käytetytkin renkaat loppuun. Siltikään huomannut hirveitä eroja pitopuolella.
Joko vauhti oli ihan liian hiljaista pidon rajojen löytymiseen tai sitten ajoin jotenkin rauhallisesti jolloin pito säilyi paremmin?? En tiedä?

Virheitä tulee kun yrittää liikaa. Pitäisi malttaa ajaa omien taitojen mukaan eikä yrittää vetää niin kuin Rossi tai Kallio. Ei kyllä ole ihan helppoa...
biggrin.gif

Silloin kun ruvetaan ajamaan kovempaa kun omat taidot edellyttää, niin kaatumisia tulee ja siinä ei silloin auta uudet huippurenkaat eikä renkaanlämppärit, vaikka niitä huippukuskit käyttääkin.

Kaikkein helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun ajaa taitojensa ja pyörän ominaisuuksien mukaan. Ja silloin harrastaminen on kaikkein mukavintakin.

Kommentista, jossa kerroit renkaan menettävän ajo-ominaisuutensa ensimmäisen lämpiämisen jälkeen, antoikin jo tuohon vastauksen.

Sillä tasolla milllä Suomessa porukka rataa ajaa, niin 99,9 %:lle yhdellä tai neljällä lämpeämisellä ei ole käytännössä yhtään mitään merkitystä renkaan pitoon prätkillä.

Autopuolesta en mitään tiedä, mutta siksi istunkin parhaillaan kurssilla, jotta parin kuukauden päästä voi sitten kokeilla niilläkin vehkeillä kilvanajoa.

Omakohtaisesti olen huomannut taloudellisesti kokonaisedullisimmaksi vaihtoehdon jossa ajan renkaiden sivuista n. 15-25 % pois ja myyn eteenpäin jolloin pystyy ajamaan tasalaatuisilla renkailla koko ajan ja kaatojen riski minimoituu. Viime kesäisen elämäni ensimmäisen kaadon kokonaiskustannukset olivat itse tehtynäkin lähempänä neljää kuin kolmea tonnia, joten sillä rahalla ostaa kyllä aika monta rengassarjaa. Käytetyistä, hyväkuntoisista renkaista saa n. 150-160 euroa/sarja (kuviorenkaat) joten jos pysyy pystyssä, niin hyvillä renkailla voi ajella.

Jukka

Kommentista, jossa kerroit renkaan menettävän ajo-ominaisuutensa ensimmäisen lämpiämisen jälkeen, antoikin jo tuohon vastauksen.

Sillä tasolla milllä Suomessa porukka rataa ajaa, niin 99,9 %:lle yhdellä tai neljällä lämpeämisellä ei ole käytännössä yhtään mitään merkitystä renkaan pitoon prätkillä.

Autopuolesta en mitään tiedä, mutta siksi istunkin parhaillaan kurssilla, jotta parin kuukauden päästä voi sitten kokeilla niilläkin vehkeillä kilvanajoa.

Omakohtaisesti olen huomannut taloudellisesti kokonaisedullisimmaksi vaihtoehdon jossa ajan renkaiden sivuista n. 15-25 % pois ja myyn eteenpäin jolloin pystyy ajamaan tasalaatuisilla renkailla koko ajan ja kaatojen riski minimoituu. Viime kesäisen elämäni ensimmäisen kaadon kokonaiskustannukset olivat itse tehtynäkin lähempänä neljää kuin kolmea tonnia, joten sillä rahalla ostaa kyllä aika monta rengassarjaa. Käytetyistä, hyväkuntoisista renkaista saa n. 150-160 euroa/sarja (kuviorenkaat) joten jos pysyy pystyssä, niin hyvillä renkailla voi ajella.

Jukka
Ehkä hieman huonosti ilmaisin, siis ensinmäisen lämpenemisen jälkeen renkaat ei enää saavuta sita pitotasoa mitä niissä ajamattomina on. Tarkoitan ettei kannata pistää aikajoon kisattuja renkaita alle vaan uudet.
Jos vaan ajellaan, ei siis kisata, niin miksei käytetä katurenkaita. Eikö niissä rauhalliseen rata-ajeluun pitoa riittä siinä kun käytetyissä slikseissä.

Ilmeisesti olet suorittamassa rataleimaa. Autopuolella on rengasasiat ovat paljon suuremmassa roolisaa kuin prätkäpuolella, niin olen näistä viesteistä ymmärtänyt, ihmettelen.

Ehkä hieman huonosti ilmaisin, siis ensinmäisen lämpenemisen jälkeen renkaat ei enää saavuta sita pitotasoa mitä niissä ajamattomina on. Tarkoitan ettei kannata pistää aikajoon kisattuja renkaita alle vaan uudet.
Jos vaan ajellaan, ei siis kisata, niin miksei käytetä katurenkaita. Eikö niissä rauhalliseen rata-ajeluun pitoa riittä siinä kun käytetyissä slikseissä.
Tos rataharrastelussa on mopoissa huomattavasti paljon suurempi nopeushajonta eri ryhmissä kuin autoissa. Sen takii ne jotka on oikeesti nopeita mopolla, tarvii niit seosrenkaiden huippuominaisuuksia.

Hitaassa ryhmässä ajelevat pärjäävät katurenkailla hyvin sen takia että vauhti on hidas, ja renkaisiin kohdistuva rasitus pientä, jolloin katurengas pysyy sillä käyntilämpötila-alueella mihin se on suunniteltu.
Katurenkaanhan pitää pysyä myös normi sunnuntaimaantieajelussa suurin piirtein käyntilämpötilassaan jotta jonkunnäkönen pito löytyy, ja on silti kulutuskestävä.

Jo keskiryhmässä alkaa tulemaan katurenkailla vastaan se, että vauhdin lisääntyessä, myös rengas elää enemmän, ja runko lämpenee enemmän, jolloin katurengas menee helposti yli sen normaalin käyntilämpötilan, ja pinta alkaa sulamaan ja rengas muuttuu "saippuapalaksi".
Jos taas nostaa rengaspainetta, jotta runko ei lämpeisi liikaa, niin sitten sulaa pelkkä pinta, koska renkaaseen kohdistuu edelleen sama rasitus, muttavain pintaan, ja rengas on edelleen "saippuapala".

Katu/rata-kompromissirenkaalla voi tietty ajaa hieman nopeemmin kuin pelkällä katu/maratoonirenkaalla, mutta varsnkin jos on kuuma keli, niin rengas menee helposti yli käyntilämpötilansa ja alkaa lipsumaan. Kun edelleenkin se kompromissirengas on suunniteltu toimimaan myös katuajolämpötiloissa.

Siinä vaiheessa (keskiverto keskiryhmävauhti) kun kokeilee käytettyjä seosrenkaita, niin huomaa että käytettynä/loppuuajettunakin ne seosrenkaat hakkaa katu tai katu/rata-kompromissirenkaat ihan 100-0 rata-ajelussa jo tossakin vauhdissa.

Eli riippuu lähinnä ihan vaan vauhdista että mikä rengas ja missä kunnossa, on riittävän "laadukas".
Toki myös ilman ja radan lämpötila, alustan säädöt, teho, mopon ja kuskin paino, vaikuttaa myös siihen että missä vauhdissa mikäkin rengas on sopiva.
Mutta suurin osa rata-harrastajista ajaa perus kusiaisella tai tonnarilla, ja vakioalustalla, joten oikeestaan vauhti on ainoa joka erottaa tapaukset toisistaan renkaiden suhteen.

Esim alastarossa:
superbike enkka on 1:18.355
kusiaisella 1:19.718

Jokkiksessa ajetaan baut:
a:ssa 1:24-1:29
b:ssä 1:29-1:37

Ja ajoharjottelussa:
nopee ryhmä ~1:25-1:35
keskiryhmä 1:35-1:50
hidas ryhmä 1:50+

Eli noista varmaankin pystyt vertaamaan, että hajonta on todellakin aivan eri planeetalta kuin autohommissa.

Samaa mieltä!

Muutenkin porukka täällä orgissa tuntuu keskittyvän enemmän nippelien kanssa leikkimiseen kuin ajamiseen.

Ajokamat niskaan, paljon rennosti, mutta nopeasti ajettuja kierroksia alle, niin voit olla varma että ajat paranee varmasti.
Ajaminen muuttuu luontevammaksi, puristaminen vähenee ja touhusta tulee oikeesti hauskaa.

Itsellä kierroksia on eniten takana Alastarolla ja luultavasti siksi siellä mulla on parhaat kierrosajat suhteessa muihin kuskeihin.
Teknisiä tingelitangelivehkeitä kuten tiedonkeruujuttuja, alustan säätöjä, renkaanlämppäreitä tai muita vastaavia en ole käyttänyt missään, mutta silti aina on ollut hauskaa!
Joskus olen jopa päässyt jostain toisesta kuskista ohi rata-ajotilanteessa!

Tälläinen maalaistollo kun olen, niin on useat kerrat radalla naurattanut, kun jotkut "ammattilaiset" ovat ajelleet siis todella hitaita aikoja ja varikolla pistetään piuhaa kiinni pyörään, säädetään alustaa ja kirjataan välityksiä, kierrosaikoja ja rengaspaineita vihkoon...

Tollanen touhu on meikäläisen mielestä täysin turhaa snobbailua!
Ensin treenataan niin kauan, että kalustosta alkaa löytymään heikkouksia ja sitten aletaan pelleilemään nippeleiden kanssa.

Nyt kun nörtit alkaa ensimmäiseksi keskittymään nippeleihin, niin käy silleen, ettei ne ikinä opi ajamaa, kun kaikki aika menee turhien nippelien kanssa leikkimiseen.
Moottoripyöräilyssä kun kuskin ajotaidot on kuitenkin harrastetasolla tärkeässä osassa onnistuneen suorituksen saavuttamisessa.

Muutenkin porukka täällä orgissa tuntuu keskittyvän enemmän nippelien kanssa leikkimiseen kuin ajamiseen.

Ajokamat niskaan, paljon rennosti, mutta nopeasti ajettuja kierroksia alle, niin voit olla varma että ajat paranee varmasti.
Ajaminen muuttuu luontevammaksi, puristaminen vähenee ja touhusta tulee oikeesti hauskaa.

Itsellä kierroksia on eniten takana Alastarolla ja luultavasti siksi siellä mulla on parhaat kierrosajat suhteessa muihin kuskeihin.
Teknisiä tingelitangelivehkeitä kuten tiedonkeruujuttuja, alustan säätöjä, renkaanlämppäreitä tai muita vastaavia en ole käyttänyt missään, mutta silti aina on ollut hauskaa!
Joskus olen jopa päässyt jostain toisesta kuskista ohi rata-ajotilanteessa!

Tälläinen maalaistollo kun olen, niin on useat kerrat radalla naurattanut, kun jotkut "ammattilaiset" ovat ajelleet siis todella hitaita aikoja ja varikolla pistetään piuhaa kiinni pyörään, säädetään alustaa ja kirjataan välityksiä, kierrosaikoja ja rengaspaineita vihkoon...

Tollanen touhu on meikäläisen mielestä täysin turhaa snobbailua!
Ensin treenataan niin kauan, että kalustosta alkaa löytymään heikkouksia ja sitten aletaan pelleilemään nippeleiden kanssa.

Nyt kun nörtit alkaa ensimmäiseksi keskittymään nippeleihin, niin käy silleen, ettei ne ikinä opi ajamaa, kun kaikki aika menee turhien nippelien kanssa leikkimiseen.
Moottoripyöräilyssä kun kuskin ajotaidot on kuitenkin harrastetasolla tärkeässä osassa onnistuneen suorituksen saavuttamisessa.
Entäpä jos on hauskaa ajaa, ja hauskaa leikkiä nippelien, tiedonkeruujuttujen, alustan säätöjen, renkaanlämppäreiden, muiden vastaavien kanssa, pyörään piuhoja, välitysten, kierrosaikojen ja rengaspaineineiden vihkoon kirjaaminen; ja johtaakin siihen että kierrosajat paranee koko ajan...?

Väärin ajettu?

Viime kesä meni lähinnä ohitellessa radalla, tosin keskiryhmässä, ja ei viitsinyt loppukaudesta nopeeseenkaan mennä kun oma mukaavusalue loppu sillon just siihen nopee-keski rajalle.
Mutta tällä kaudella eka sekka pois ajasta, nii saa oman mukavuusalueen sinne nopeen puolelle, ja sitten nopeeseen ohitettavaksi. Ja ehkä saan loppukaudesta jopa jonkun ohittaakkin siellä, koska veikkaisin edelleen että pitämällä hauskaa, ja hifistelemällä ja nörtteilemällä mun ajat paranee tämänhetkisestä viel selkeesti kauden mittaan.

Jos tämä hifistelijä, joka ajaa esim. nyt sitten keskiryhmässä ja uhraa puolet päivästä nippeleiden kanssa touhuumiseen sen sijaan että ajaisi sitä pyörää ja OIKEESTI treenais oleellista asiaa, eli ajoa, niin voisiko olla, että ajaminen paranisi siten enemmän kuin tietokonetta näpyttelemällä?

Mikäli tietokoneet ja muut tekniset härpäkkeet ovat pääasia, niin kannattaako pyörää ostaa ollenkaan?
Halvemmalla pääsee kun ropailee konetta vaan kotosalla ja kattelee juutuupia...
biggrin.gif

Mulla on taas tossi sinivalkoset lasit päässä ja saattaa olla että pari kaljaakin on juotu, eli ymmärrystä pliis...
033102beer_1_prv.gif

Back