Olen puuhastellut ainoastaan autohommissa ratapuolella ja siksi olen monasti ihmetellyt miksi mopopuolella on niin hirveä hinku ostaa käytettyjä ratarenkaita. Autopuolella käytetään rengasta vain yhdessä kisassa. Kun sliksi lämpenee 75-80C asteeseen ja sillä ajetaan 20-30min niin rengas ei enää jäähdyttyään ja seisottuaan viikon tai kaksi tallissa ole "sama rengas" kuin aikaisemmin. Ei ole mitään merkitystä onko "kulutuspintaa" runsaasti jäljellä. Kun rengas on kerran ollut "käyttölämpötilassa" niin se on siinä.Taitaa alkaa....![]()
Meikäläinen kun on lusikan joka soppaan tunkenut, (ja yleensä vielä mielellään) niin hämmennetäänpä pikkasen tätäkin:![]()
Itse harrastelin jokusia vuosia sitten tuota ratakurvailua ja pari vuotta melko aktiivisestikin.
Meriitit tosin jäivät keskimääräistä surkeammiksi, mutta niin jäi kierrosajatkin....![]()
Onneksi tätä ketjua lukiessani olen saanut itsetunnon palaamaan huippulukemiin, sillä huonot kierrosaikani johtuivat ilmiselvästi renkaista! Minä rassukka kun käytin kisakuskien vanhoja slicksejä. Renkaat, jotka kunnon kisakuskit ottivat pois alta, kelpasivat minulle vielä 3-5 ratapäiväksi.
Köyhä kun olen, niin ajoin renkaat aina melko loppuun, eli kun ne pikkaset reijät kului pois, niin silloin renkaat meni vaihtoon.
Minun vauhdeissani renkaan kulumisesta aiheutunutta liukastelua en hirveämmin huomannut ajossa. Kelloa vastaan en hirveästi ajellut, sillä lap-timeria ei ollut, vaan omaksi huvikseni kurvailin. Emäntä otti silloin tällöin kierrosaikoja kellolla.
4 vuotta tuli ajeltua radalla melko aktiivisesti (pääasiassa alastaro ja botnia ihan sijainnin takia) ja kaatumisia mulle ei sattunut kuin pari kertaa.
Omasta kokemuksestani voisin väittää, että jos kuski ajelee keskiryhmän vauhteja, alla on sporttipyörä, renkaat on sporttiseen ajoon tarkoitetut ja alla on lämpimät renkaat, niin kaatuminen melko varmasti johtuu tangon ja satulan välisestä kämmistä.
Matkapyörällä ja matkarenkailla ei radalle kuulu mennäkkään, ne on tarkoitettu muunlaiseen ajeluun kuin radalla limitillä vetämiseen.
Ainakaan itselläni kierrosaikaan ei juurikaan vaikuttanut oliko alla uudet vai käytety renkaat, rahalla rakennettu "huippukilpuri" vai vastaava vakiopyörä.
Onko muut harrastelijat huomanneet vastaavaa??
Jos joku säätää pyöräänsä käytetyillä renkailla niin varmaan lopputulos on hyvin huono verrattuna uusiin. Testissä pitää "uhrata" uutta rengasta paljon enemmän kuin kisassa.
Kaikkihan jotka vähänkään on seurannut kierrosaikoja tietävät että kaksi ensimmäistä kierrosta on ne kilpailun hitaimmat. Jos silloin pyörä/rengas toimii niin silloin päästtän muilta karkuun