• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratarengastusta ja -vinkkejä muutenkin kaivataan

Ihmisiä on niin erilaisia. Mun kaksi hyvää kaveria about 7 (?) vuotta sitten innostuivat ostamaan kyykkypyörän. Katukäyttöön ja ihan ensimmäisensä. Molemmat olivat crossia ajaneet kilpaa aikoinaan ja kuinka ollakaan, innostuivat kokeilemaan miltä rr ajo tuntuu. Ihan omaksi ilokseen. Toinen paineli fiilikellä eikä tosiaankaan hifistellyt. Toinen luki kaikki kirjat, perehtyi teoriaan, laski jarrupaikat, mietti ja pähkäili jne.

Tää fiilistelijä veti elämänsä toisellla rata-ajokerralla Ahvenistolla 1,29. Ihan vakio pyörällä, ilman alustan säätöjä. Toinen hieroi tekniikkaa ja hifisteli. Päättivät sitten, että heti seuraavalla kaudella osallistuvat kisoihin ja katsotaan kuka on kuka.

Fiilistelijä oli jopa paalulla b:ssä välillä. Ja kaatui monta kertaa. Liian monta. Hifistelijä ei kaatunut ekalla kaudella kertaakaan ja voitti super bike B luokan ensimmäisenä vuotenaan! Jokainen tietää, että melkoinen saavutus rookielta. Itse osasin tuota odottaa, ainakin jonkinmoista menestystä. Sen verran suurella pieteetillä kaveri perehtyi rata-ajon saloihin ja hifistelyllä paransi ajoaan pala palalta.

Fiilistelijä lopetti ajonsa ensimmäiseen kauteen, hifistelijä jatkoi A:ssa. Jossa tosin totesi, että pelkillä palkkatuloilla ei tuolla tasolla enää ajella ja lopetti ensimmäiseen kauteen.

Mitä tästä opimme? Toivottavasti ainakin sen, että jos halutaan kehitystä rata-ajossa kilpatasolla, analysointia (jotkut tätä hifistelyksikin kutsuvat), tarvitaan.

Juuso ja Harri, jos enää tällaisilla palstoilla pyöritte, suonette anteeksi anonyymit tarinani  
wink.gif

Edit: sen verran tarkennusta, että kausi oli 2002.

Näinhän kaikille hifistelijoille käy.
Harmi, että noita B:n voittajia on joka vuosi vain yksi, sillä teoria-, ja tekniikkatasolla mestarikandidaatteja olisi varmasti monia. Minusta siihen ei olisi edes teoriassa....
Nyt on ollut puhetta lähinnä keskiryhmän kuskeista, jotka ei todellakaan aja b:n, saati sitten A:n kierrosaikoja, vaan miettivät millä renkaalla radalle uskaltaa mennä ja kuinka monta kierrosta sillä voi ajaa ennen radikaalia pidon häviämista jne.

Sitten kun kuski oikeesti vetää kovaa, niin silloin noista säätelyistä ja muista hipohipoista on hyötyä.
Jos kaveri ajelee vaikkapa Alastarolla 1.40 aikoja ja säätelee varikolla Öhlins alustaa saadakseen luottoa hieman levottoman tuntuiseen takapäähän tai muuhun vastaavaan, niin silloin ollaan kyllä pikkasen metikössä.

Jos vaan ajellaan, ei siis kisata, niin miksei käytetä katurenkaita. Eikö niissä rauhalliseen rata-ajeluun pitoa riittä siinä kun käytetyissä slikseissä.

Ei ehkä kannata neuvoa muita jos oma tietopohja ratailusta on pyöreä nolla.
Ei se nyt ihan nolla ole, olehan minäkin käynyt Alstarolla "ajelemassa" katurenkailla, hyvin pitivät.
nimimerkki: samana iltana kotiin
062802jumpie_prv.gif

Kiitos asiallisista rengasvinkeistä, trollikortin taidan nyt jättää käyttämättä
biggrin.gif
.

Onko jotain tiettyä kauppapaikkaa, mistä esim.noita Dunloppeja voisi saada edullisesti?

Setti Diablo Supercorsia on jo kotona ja niillä kausi alkuun, mutta sillä hintaerolla mikä näyttää olevan kuviollisella ja kuviottomalla ratakumilla, voisi noita slicksejä vaikka jatkossa alkaa käyttämään.

Minkälaisilla kierrosajoilla normiDunlopit ja Ntecit alkavat pysyä oikean lämpöisinä esim. Alastarossa?

Ei ehkä kannata neuvoa muita jos oma tietopohja ratailusta on pyöreä nolla.
Kokemus ja osaaminen tappaa innon. Siksi pääsääntöisesti eniten ohjeita tulee niiltä joilta saatuna siitä ei hirveästi ole lisäarvoa ja sitten taas niiltä joilta sitä kaipaisi, on vaikeampi sitä kaivaa, kun etsivät jotain uutta ja mielenkiintoista tai sitten ovat vaan.

Itse olen vahvistava poikkeus pääsäännöstä, koska minulla ei ole intoa eikä osaamista ja siksi kaartelen. Tulisipa jos syksy, niin ei tarvitsisi hikoilla nahkoissa ja pakkailla kärryä.

Jukka

En viitsi avata uutta ketjua kun aihe on sama.

Metzeler Racetec ja Metzeler Racetec Interact. Tuo jälkimmäinen on kai uudempi malli? Millainen on ajossa tuo perus Racetec?

Aiemmin on tullut valittua merkistä riippumatta eteen soft ja taakse medium. Pärjääkö esim Racetecin K2 etusella läpi kesän. Vauhdista sen verran, että Alastarossa pitäisi tulevana kesänä päästä alle 1.30 ja pyörä on R6R -06.

jake

Metzeler Racetec ja Metzeler Racetec Interact. Tuo jälkimmäinen on kai uudempi malli? Millainen on ajossa tuo perus Racetec?

Aiemmin on tullut valittua merkistä riippumatta eteen soft ja taakse medium. Pärjääkö esim Racetecin K2 etusella läpi kesän. Vauhdista sen verran, että Alastarossa pitäisi tulevana kesänä päästä alle 1.30 ja pyörä on R6R -06.

jake
Moro.

Hyvä rengas tuo Racetec. Viime kesä tuli ton rumemman veljen kanssa kimppapyörällä kurvailtua pelkästään ko. renkailla. Mitään negatiivista sanottavaa en keksi. Kestosta sen verran että ajettiin takarenkaalla keskimäärin 3 ratapäivä eli n.200 keirrosta (vaatii yleensä renkaan kääntämisen puolivälin paikkeilla). Eturengas vaihdettin n. joka kolmannen takarenkaan vaihdon yhteydessä eli meillä kesti ehkä 600 kierrosta. Eturengasta ei käännelty. Seoksista en muista mutta oliskohan kaikki ollu mediumia (rumempi veli korjatkoon jos muistaa paremmin).

Ajettiin koko kausi ehkä vähän turhan kovilla paineilla, edessä ja takana läminpaineet n.2.4bar. En tiedä miten tolla on vaikutusta kestävyyden suhteen.

Kierrosajat Alastarolla loppukesästä 1.30 molemmin puolin. Pyöränä R1-00.

Niin, ja kaikki kauden renkaat oli käytettynä hankittuja.

Ensi kaudeksi olen varannut itselleni läjän Pirelli Diablo superbike rinkuloita ja pyöräkin vaihtu, että saapas nähdä mihkä suuntaan vauhdit ym. kehittyy (vai kehittyykö ollenkaan).

jake
Moro.

Hyvä rengas tuo Racetec. Viime kesä tuli ton rumemman veljen kanssa kimppapyörällä kurvailtua pelkästään ko. renkailla. Mitään negatiivista sanottavaa en keksi. Kestosta sen verran että ajettiin takarenkaalla keskimäärin 3 ratapäivä eli n.200 keirrosta (vaatii yleensä renkaan kääntämisen puolivälin paikkeilla). Eturengas vaihdettin n. joka kolmannen takarenkaan vaihdon yhteydessä eli meillä kesti ehkä 600 kierrosta. Eturengasta ei käännelty. Seoksista en muista mutta oliskohan kaikki ollu mediumia (rumempi veli korjatkoon jos muistaa paremmin).

Ajettiin koko kausi ehkä vähän turhan kovilla paineilla, edessä ja takana läminpaineet n.2.4bar. En tiedä miten tolla on vaikutusta kestävyyden suhteen.

Kierrosajat Alastarolla loppukesästä 1.30 molemmin puolin. Pyöränä R1-00.

Niin, ja kaikki kauden renkaat oli käytettynä hankittuja.

Ensi kaudeksi olen varannut itselleni läjän Pirelli Diablo superbike rinkuloita ja pyöräkin vaihtu, että saapas nähdä mihkä suuntaan vauhdit ym. kehittyy (vai kehittyykö ollenkaan).
No sen verran oikaisen että nuo etuset oli softeja ja takaset mediumeja.. Eikä niillä nyt ihan noin paljoa ajettu, mutta paljon kuitenkin. Takaset kesti meillä keskimäärin joku 100+ kierrosta ja etuset joku 200+ kierrosta.. Yleesä etunen tuli vaihdettua hieman aiemmin, mutta takasista höylättiin kyllä kaikki pinta pois. Etusiakin tuli käännettyä myös muutamaan otteeseen.

Kaikki kiekot oli ostettu edellisenä syksynä käytettynä yhdeltä SB kuskilta. Niillä oli ajettu isojen poikien ajoa joku 20-50 kierrosta. Ei voi kyseistä kumia moittia, hienosti piti kelistä riippumatta ja kumipuoli pysyi asfalttia vasten koko kesän.

T: Se rumempi ja hitaampi veli
tounge.gif

Ihmisiä on niin erilaisia. Mun kaksi hyvää kaveria about 7 (?) vuotta sitten innostuivat ostamaan kyykkypyörän. Katukäyttöön ja ihan ensimmäisensä. Molemmat olivat crossia ajaneet kilpaa aikoinaan ja kuinka ollakaan, innostuivat kokeilemaan miltä rr ajo tuntuu. Ihan omaksi ilokseen. Toinen paineli fiilikellä eikä tosiaankaan hifistellyt. Toinen luki kaikki kirjat, perehtyi teoriaan, laski jarrupaikat, mietti ja pähkäili jne.

Tää fiilistelijä veti elämänsä toisellla rata-ajokerralla Ahvenistolla 1,29. Ihan vakio pyörällä, ilman alustan säätöjä. Toinen hieroi tekniikkaa ja hifisteli. Päättivät sitten, että heti seuraavalla kaudella osallistuvat kisoihin ja katsotaan kuka on kuka.

Fiilistelijä oli jopa paalulla b:ssä välillä. Ja kaatui monta kertaa. Liian monta. Hifistelijä ei kaatunut ekalla kaudella kertaakaan ja voitti super bike B luokan ensimmäisenä vuotenaan! Jokainen tietää, että melkoinen saavutus rookielta. Itse osasin tuota odottaa, ainakin jonkinmoista menestystä. Sen verran suurella pieteetillä kaveri perehtyi rata-ajon saloihin ja hifistelyllä paransi ajoaan pala palalta.

Fiilistelijä lopetti ajonsa ensimmäiseen kauteen, hifistelijä jatkoi A:ssa. Jossa tosin totesi, että pelkillä palkkatuloilla ei tuolla tasolla enää ajella ja lopetti ensimmäiseen kauteen.

Mitä tästä opimme? Toivottavasti ainakin sen, että jos halutaan kehitystä rata-ajossa kilpatasolla, analysointia (jotkut tätä hifistelyksikin kutsuvat), tarvitaan.

Juuso ja Harri, jos enää tällaisilla palstoilla pyöritte, suonette anteeksi anonyymit tarinani  
wink.gif

Edit: sen verran tarkennusta, että kausi oli 2002.
smile_org.gif

Tuli hauskoja muistoja mieleen tästä tarinasta.
Tuona samana kesänä ajelin Ahvenistolla yhtenä vapaaharjoittelukeskiviikkona rataa ympäri yksin - heti klo 12.00 jälkeen. Varikolla ekan setin jälkeen juttusille tuli 2m pitkä tumma sporttinen kaveri, joka tapitti mua tummilla silmillään niin, että meinasi tulla löysät pöksyyn. Ja kun hujoppi avasi suunsa niin tarinaa tuli sellaisella frekvenssillä, että hidasta hämäläistä hirvitti. Jollain tavalla sain kuitenkin tallennettu sanan sieltä ja toisen täältä. Kaveri halusi, että ottaisin hänen kaksi frendiään perääni ajolinjojani katselemaan. Frendit olivat vasta toista kertaa radalla ja innokkaita oppimaan Apparan saloja ja olin kuulemma ajanut juuri 1.28 aikoja joten kai näistä saloista jotain tiesin. Pienen matkan päässä kaksi raamikasta herraa seisoi pyöriensä vierellä zoomaillen sellaisia katseita suuntaani, etten tohtinut kieltäytyä
tounge.gif
.
Lyhyen briifingin jälkeen, jossa nämä harvasanaiset leveäharteiset miehet vain tyytyivät nyökyttelemään neuvoilleni, lähdimme radalle. Pikkuhiljaa vauhtia kiristäen seurailin takanani aivan peesissä tulevaa parivaljakkoa ja ajattelin, että pysyvätpä herrat helposti perässä vaikka ovat vasta toista kertaa radalla...
Kiristin vauhtia kierroskierrokselta kunnes menimme tasaisesti 1.29 vauhtia. Enää en katsellut taakseni - eikä tarvinnutkaan - sillä pari kertaa kävi herroista jompi kumpi rinnalla kurkistamassa, että joko mentäisi kovempaa?

Setin jälkeen herrat kiittelivät ajolinjojen näyttämisestä ja lähtivät matkoihinsa pitkän puhemiehen vielä huudellessa suuntaani "hyvin sä vedit" kiitoksia.
Mietin pitkään oliko minua juuri uunotettu. Kaverithan vain huvittelivat perässäni. Näin ei ollut. Kyseessä oli vain "kohtuullisen" nopea ja kilpailuhenkinen rata-ajoa aloitellut veijarikaksikko, jotka siis myöhemmin aloittivat RR-kilvanajon kuten Bobo tuossa aiemmin kertoi.

Toisen voittaessa Rookie-kaudellaan B:n mestaruuden olin katsomossa hiljaa pikku mielessäni ylpeä, että olin joskus "vetänyt" hänelle ajolinjoja Apparalla
smile_org.gif

Sen verran kuitenkin muistelen, että hifistelyistään huolimatta ko. herra treenasi todella aktiivisesti.
Oli lahjakkuutta tai ei niin oikotietä ei ole. Treenata pitää! Kierroksia, kierroksia ja vielä kerran kierroksia.

Toisen voittaessa Rookie-kaudellaan B:n mestaruuden olin katsomossa hiljaa pikku mielessäni ylpeä, että olin joskus "vetänyt" hänelle ajolinjoja Apparalla
smile_org.gif
Samanlaisia fiiliksiä. Pari vuotta sitten keväällä otin eräältä aloittelijalta vastaan Alastarolla ajajatutkinnon näyttöosuuden ja ajelin jonkun matkaa kovempia kierrosaikoja kuin hän.

Syksyllä päästelikin sitten jo Motoparkissa alle edellisen vuoden rataennätyksen ja voitti aika heittämällä Suomen cupin, joten oppi (ei kylläkään antamani) oli mennyt aika nopeasti jakeluun.

Tulevana kesänä hän on sitten Botniaringillä muita neuvomassa ratamoottoripyöräilyn saloihin.

Toisilla homma on geeneissä, toisilla sitten ei yhtään missään.

Jukka

Sen verran kuitenkin muistelen, että hifistelyistään huolimatta ko. herra treenasi todella aktiivisesti.
Oli lahjakkuutta tai ei niin oikotietä ei ole. Treenata pitää! Kierroksia, kierroksia ja vielä kerran kierroksia.
Totta. Treenasi todella paljon. Pedanttina kaverina ymmärsi, että kaikki se hifistelyllä hankittu teoria on pystyttävä siirtämään myös käytäntöön. Ja se vaatii treeniä, treeniä ja taas treeniä.

Näistä "veijareista" riittäisi paljon hauskoja juttuja kerrottavaksi, mutta ehkä parempi säästää johonkin saunailtaan  
biggrin.gif

Kopioidaan nyt tännekin.

Tuli uusittua rengassarja viime syksynä Metzeler M3:iin, kun edullisesti sain.

Kysymys kuuluukin, että millä paineilla porukka on näillä ajanut radalla tai yleensäkin katu-/ratarenkailla? Omaan pyörääni valmistaja suosittelee 2.5/2.9 baria. Viime kesän lopun ajelin keskinopeassa ja laskin paineita lämpöjen noustessa noihin valmistajan antamiin. Ovatko nuo paineet liian korkeat keskinopeaan? Mitkä olisivat sopivat painerajat eteen/taakse jos esim. Kemoralla halajaa 1:20 aikoja?

Kopioidaan nyt tännekin.

Kysymys kuuluukin, että millä paineilla porukka on näillä ajanut radalla tai yleensäkin katu-/ratarenkailla? Omaan pyörääni valmistaja suosittelee 2.5/2.9 baria. Viime kesän lopun ajelin keskinopeassa ja laskin paineita lämpöjen noustessa noihin valmistajan antamiin. Ovatko nuo paineet liian korkeat keskinopeaan? Mitkä olisivat sopivat painerajat eteen/taakse jos esim. Kemoralla halajaa 1:20 aikoja?
Katurenkailla radalla hihamutunyrkkivakio on kylmäpaine (+20C) 2,0...2,1 bar.

Jos enemmänkin halajat radalle, niin pistä vaikka K2 racetecit alle.

Kopioidaan nyt tännekin.

Oman turvallisuutesi takia vaihda radalle suunniteltuihin renkaisiin. Pääsääntöisesti katurengas ei varoita kuten radalle suunniteltu rengas tekee.

Täydellistä kompromissia ei ole keksitty rengaspuolelle. Jos on hyvät katuominaisuudet (paljon kulutuskestävyyttä, hyvät sadekelin ominaisuudet), niin rata-ajoon ominaisuudet ovat huonot. Ja taas puhtaasti radalle suunniteltu rengas ei ole juuri se rengas jolla kannattaa kaatosateessa lähteä Eurooppaa kiertämään.

Uskoisin, että sinun ajoihisi paras valinta olisi käytetty kisarengas (esim. Pirellin Supercorsa SC2 tai Metzelerin Racetec K2). Itselläni alla parhaillaan katupyörässäni Supercorsa SC4 takana ja edessä SC2, mutta kylmillä keleillä aika killeri tuo takanen noin kovana seoksena. Alle +5c oli kuin saippua. Radalla toimi kyllä hyvin. Kadulle SC2:n olen havainnut parhaaksi seokseksi. Vuodesta 2002 alkaen olen käyttänyt katupyörässänikin vain katulaillisia kilparenkaita ja niiden puutteet tiedostaen hyvin on pärjätty nakkarikurvailussa. Pitkiin jokasään ultramatkoihin laittaisin jotkut muut alle.

Katurenkaille hitaassa nyrkkisääntö on 2,5 eteen ja taakse kylmänä. Keskiryhmässä sitten renkaasta, pyörästä ja ajotyylistä riippuen kylmäpaineet välillä 1,4-2,1.

Loppuun vanha muistisääntö. Tavoitepaine ns. tavallisilla katurenkailla 2,5 bar ja paine nousee 0,1 yksikköä jokaista 10 asteen nousua kohden. Eli +20 säässä 2,0 paineilla oleva rengas on 70 asteisena 2,5 paineilla.

Selvitä ennen rengasmerkin vaihtoa vähintään kolmesta eri luotettavasta lähteestä mikä on painesuositus (rengasvalmistajan ilmoitus ei sellainen välttämättä ole, koska suositukset on tarkoitettu usein katuajoon) radalle ja jos saat kaikista saman vastauksen, käytä niitä jottei käy kuten eräälle nimeltä mainitsemattomalle Tommille jolta meni jalka katki juuri tuon virheellisen informaation vuoksi.

Jukka

Grosse,

Jukan ja Skuupan kirjaama hihamutunyrkkimuistisääntövakio tuottaa keskiryhmässäkin lämminpaineiksi aika lähelle 2,5 JOS saat renkaan ajamalla kunnolla lämpimäksi jolloin pääset ainakin alkuun. Itse hakisin ja hifistelisin katurenkaisiin eteen jopa pari kymmenystä ja taakse kymmenystä matalampaa lämminpainetta (2,3/2,4)... mutta mutta, nekin voi olla liikaa tai liiaan vähän ihan ajotyylistä ja pyörästä riippuen .::

Itse seurailen tuossa vaiheessa lämminpaineita (siihen on mua viisaammat täällä mut neuvoneet) ja etenkin sitä että renkaan runko ja vanne myös lämpiää. Riittää kun peukalolla kokeilee nouseeko lämmöt myös rungossa ja vanteessa. Ellei ne lämpiä vaikka paineet nousee reippaasti ja pinta on kuuma niin muutaman setin jälkeen pinta tulee olemaan hyvin vetelä/sula ja renkaasta voi nopeasti tulla hieman arvaamaton. Yleensä edellinen johtuu mulla itseasiassa siitä, että kylmäpainetta on ollut alkuun liikaa eikä renkaan runko pääse elämään ja tuottamaan lämpöä halutulla tavalla koko sen rakenteeseen ja luovuttamaan sitä myös vanteeseen (vanne toimii silloin lämpötilaa tasaavana elementtinä).

Suurin ero vielä näissä nopeuksissa (kemora 1:20) M3:ssa esim. Racetec:n verrattuna lienee siinä, että profiili on silmin nähden toinen <- kumia on yksinkertaisesti enemmän asfaltissa kun rengas on kantillaa. Toinen seikka, vaikkei se kierrosajassa näykyisikään, niin käytännössä esim. vähän vastaavat Dunlop Qualifier (ei RR), Pirelli Corsa III hyvästä pidostaan huolimatta (ja juuri siksi) sulavat parin kolmen setin jälkeen pinnastaan - ei enää juuri auta kuin antaa jäähtyä ja koettaa saada tasaisesti lämpimiksi uudelleen -> jatkuvassa ajamalla lämmittelyssä ja jäähtymisessä ne kuluvat paljon ja ovat aika entiset jopa yhdessä ratapäivässä.

^^ näin ainakin mulle on käynyt ...
Täytyykin muistaa todentaa edellinen jahka taas heitän noi viimeksi juuri näistä syistä alta pois ottamani katu Dunlop Qualifierit uudelleen alle. Jos menisin niillä juuri nyt radalle niin laitaisin kylmäpaineet jonnekin 1.7bar (+10C) hujakoille ja katsoisin saanko ne pekästään ajamalla vannetta myöden lämpimiksi ja sitä kautta paineet lämpimänä E2,3/T2,4 hujakoille ...

Halvemmaksi mulle tulee kun ostan seoskumeja, jotka kestää helposti vastaavaa tai kovempaa vauhtia 4-6 ratapäivää (kääntämällä kuten Scuuba kestäisivät varmaan enemmänkin?) + 4-5tkm maantietä siihen päälle, jos jaksaa ajella (käytännössä rinkulat on vaihtokunnossa vaikkei niistä keskeltä kumi ehtis loppua)

^^ puhumattakaan siitä miten paljon yksinkertaisempaa ja helpompaa on pitää seoskumit varikolla lämppäreissä ja paineet lämpimänä heti setin jälkeen mitattuna 2,2-2,3bar:ssa (kylmäpaine seuraavana päivänä saattaa olla jopa alle 1.5bar)! <- koko ratapäivän voi ajella muutamalla tarkistusmittauksella ja tietää että rengas toimii (jää aikaa hiplata vaikka raceChronoa tai laptimeria sen sijaan)!
smile_org.gif

njoo, tekis mieli jo oikeasti näköjään päästä radalle hifistelemään..

/z

Kiitokset hyvistä ja informatiivisista vastauksista. Taas oppi paljon uutta.

Olen näemmä ajellut aiiivan liian kovilla paineilla. Olipa hyvä, että tuli kysyttyä viisaammilta ennen radalle menoa.
bowdown.gif

Täytyy varmaan seuraavaksi laittaa noi Racetec:it, niin ollaan "turvallisemmalla" puolella, kun tuo ratahomma kuitenkin kiinnostaa ja nopeus kasvaa kesä kesältä (ainakin tässä vaiheessa vielä =).

Täytyy varmaan seuraavaksi laittaa noi Racetec:it, niin ollaan "turvallisemmalla" puolella, kun tuo ratahomma kuitenkin kiinnostaa ja nopeus kasvaa kesä kesältä (ainakin tässä vaiheessa vielä =).
Tuo on kanssa hyvä tarjous:
http://www.sebimoto-germany.de/Pages/Conti_Reifenangebot_2010.htm
Kulut suomeen 27e, tulee noin 5-8 työpäivässä.

Meililläkö tuolta tilasit, kun ei tunnu vastausta omaan meiliin tulevan ?

Moi

Minä ainakin tilasin s-postilla ja nopeasti tuli vastaus.

jake

Meilillä joo, kyselin ja tilasin, englanninks, ja vastaukset tuli "heti".

Back