• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

R1200GS tuulilasin vaihto, kumpi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kenobiitti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kellään kokemusta tuosta Motodealin myymästä plexistä: http://www.motodeal.fi/Publish....8110142
Ajelin tuossa kolme kesää edellisen GS:n jälkeen naku XJR:llä ja itelleni ei ollut mitään vaikeuksia ajaa sillä missään olosuhteessa. Tykkään ajella paljon visiiri auki, mutta kun taas sain vaihdettua GS:n alle, niin huomasin, että otan mieluummin koko plexin pois kun ajelen tuolla alkuperäsellä.
Onko joku kokeillut leikata sitä alkuperästä tai laittaa siihen jotain säädettäävää spoileria yläreunaan?

Mulla on hyllyssä  ko. MRA:n pleksi. En pitänyt pleksistä sillä se on alaosastaan niin kapea että pienikin sivutuuli tarraa kuskiin tosi ikävästi kiinni, eikä kypärä melukaan lakannut .  Nyt on GIVI:n Air Flow pleksi lisättynä Adventuren pienet ilmanohjaimet siihen tankin ja pleksin väliin; aikuisten oikeesti eka kertaa en moottoripyörällä tarvii korvatulppia tuulen suhinoihin. Ko pleksi on alaosastaan niin levää että siirtää melkoiset sivutuuletkin kuskista pois. Yläosan korkeuden säätö tapahtuu kääntölinkuilla ja sen voi tehdä kohtuu nopeudessakin. Metsään kun lähtee voi yläosan vetäistä kokonaan pois. Mulle 187 cm ruholle GIVI Air Flow tuntuu hyvälle.
ps. ilman  Adveturen pieniä lisäilmanohjaimia tulee melkoisia pyörteitä kypärää 100km/h jälkeen, siis jos pleksi niin samalla ilmanohjaimet (varaosana 60e/pari).
Nyt 12000km ajettuani ko pleksillä olen edelleen samaa mieltä kun "lainauksessa".

Aeromystiikka on ihmeellistä - mutta tuumin tekasta tuossa ensi alkuun pari eli kolme virtausta sotkevaa reikää tuulilasin yläreunaan ja sehän onnistu laakista! Nyt pysyy visiiri auki vielä yli 100kmh nopeudessa eikä haittaavia pyörteitä tunnu ollenkaan.
062802jumpie_prv.gif

Suosittelen kaikille tommosta lyhyttä vaihtoehtoa. Onhan se paremman näköinenkin  
biggrin.gif
Eikös tuo sitten ole vähän niinkuin naku. Omistin aikoinaan 850 Roadsterin ja siinä oli kiinni sekä Vario-Screen että bemun oma pieni pleksi (isompi teki pyörästä mielestäni surffilaudan). Kyllä tuo pieni vaikutti parhaalta.

Mikä on syynä, että testeissä ei pyörteistä paljon puhuta mutta GSkäyttäjät moittii alvariinsa?!  
omg.gif

Mikä on syynä, että testeissä ei pyörteistä paljon puhuta mutta GSkäyttäjät moittii alvariinsa?!  
omg.gif
Taitaapi olla ainakin osin kuskin pituudesta kiinni. Mulle (194 cm) perusgessun alkuperäinen pleksi aiheutti kypärään iskuporakoneeseen verrattavaa tärinää, MRA:n vario helpotti oleellisesti meteliä muttei poistanut - ilman korvatulppia ei ajamisesta tule mitään.

Kävin RM Heinolla ja käteen jäi Z-technikin V-stream korkeana versiona (koska se oli hyllyssä eikä tarvinnut tilata, heräteostos). Alkuperäinen Adventure pleksi ei toimi minulla ollenkaan ja turhatekin lisälipalallakin välttävästi. Koska olen kuitenkin tälläinen persjalkainen (178cm) niin saas nähdä tuliko hankittua liian korkea pleksi. Nyt kuumeisena ei viitsi testilenkille lähteä mutta voi olla että yli ei näe.

Asentaessa meinasi jälleen tulla hiki. Ei sopinut tämäkään pleksi paikalleen ilman vääntämistä. Hyvin pieni epäsymmetria tuulilasissa on ja varsinkin oikea puoli piti voimalla vääntää paikalleen.

Wunderlichtillä - ja taitaa kyllä olla muillakin - on sellaiset säädettävät palat siihen etupäähän. Niillä saa tarvittaessa laskettua/nostettua tuota enemmän kuin pelkästään niillä sivussa olevilla.

Eli esim. tuo.

Kävin RM Heinolla ja käteen jäi Z-technikin V-stream korkeana versiona (koska se oli hyllyssä eikä tarvinnut tilata, heräteostos). Alkuperäinen Adventure pleksi ei toimi minulla ollenkaan ja turhatekin lisälipalallakin välttävästi. Koska olen kuitenkin tälläinen persjalkainen (178cm) niin saas nähdä tuliko hankittua liian korkea pleksi. Nyt kuumeisena ei viitsi testilenkille lähteä mutta voi olla että yli ei näe.

Asentaessa meinasi jälleen tulla hiki. Ei sopinut tämäkään pleksi paikalleen ilman vääntämistä. Hyvin pieni epäsymmetria tuulilasissa on ja varsinkin oikea puoli piti voimalla vääntää paikalleen.
Epäilen, että tilanteesi ei paljon parane, toivottavasti olen väärässä.

Givin Air-Flowta olen kuullut pitkienkin kuskien kehuvan. GSA:n pleksistä saa pitkällekin kuskille kelvollisen lisäämällä siihen Laminar Lipin tai MRAn säädettävän spoilerin.

Noita MRA:n spoilereita saa tilaamalla Stormilta hintaan 59 euroa.

Itselläni on pituutta 188 cm, persjalkainen. GSA:n pleksi + MRAn säädettävä spoileri pelaavat ihan kelvollisesti. Ainakin parilla itseänikin pitemmällä kaverilla olen nähnyt Laminar Lipin ja sitä ovat kehuneet.

Laminarlippiä olen myös kuullut kehuttavan. Onkohan Wunderlightin ergosta mitään kokemusta?

Ilman virtauksista en oikein osaa mitään sanoa mutta tuntuisi, että se GSA:n orkkis pleksi jää liian kauas. Pystyasennossa se on jo melkein horisontissa ja osaltaan tuo voi vaikuttaa siihen että turbulenssit päätä hakkaa.

Kyllä tämä ihan askarteluksi menee. Joka kerta palaa 200e ja sopivuudesta itselle ei osaa sanoa mitään ennenkuin on liian myöhäistä kukkaron kannalta.

Kaksi asiaa, joita BMW ei osaa tehdä: 1) Kunnollinen tuulilasi 2) satula. Melkein tekisi mieli liittää joukkoon vielä sähkökytkimet ja johdinsarjat...
sad_orig.gif
Niin paljon eirlaisia kytkin ja johtovikojakin on esiintynyt. Tietty listalle voisi liittää vielä perän, kytkimen, jarruputket, ABS-yksiköt ja.... (varsinainen Saksan sitikka
wink.gif
)

BMW ei osaa tehdä: 1) Kunnollinen tuulilasi
No ei ne näemmä osaa muutkaan, ainakaan aftermarket puljut
eek.gif

Z-technik ja pari saturaista takana. Ristiriitaiset fiilikset. Välillä menee tosi hienosti ja sitten alkaa sellainen meteli kuin mattoja piiskattaisiin 10krt sekunnissa tahdilla. Pleksi taitaa olla hivenen liian löysä ja sitten kun se ottaa vapinan niin se alkaa iskeä kyperään ääntä. Tai mistäs minä tiedän. Omituinen. Joka tapauksessa EI hintansa arvoinen.

Seuraavaksi pitää kai sitten kokeilla tuota MRA irtolippaa.

Onko joku kokeillut leikata sitä alkuperästä tai laittaa siihen jotain säädettäävää spoileria yläreunaan?
Tuli kokeiltua alkuperäisen pleksin lyhentäminen.

Alkuperäisellä pleksillä oli asennosta riippumatta hirmuiset pyörteet, tärinä kypärässä ja jyrinä korvissa. Liikaa melua tulppienkin kanssa, mutta pahinta oli kypärän täriseminen.

Lyhennys poisti pyörteet ja jyrinän -- sitten kun lyhensin niin paljon että koko kypärä ja hartiat olivat vapaassa ilmavirrassa, muistaakseni tuommoiset 20 cm piti ottaa pois. Oli hyvä kunnes sattui ensimmäinen sade. Ilmavirta ja vesi kulki niin, että vesi kimposi rinnasta ylös ja siitä alakautta kypärän sisään ja visiirin sisäpintaan. Ei hyvä
sad_orig.gif

Lyhennetty visiiri meni roskiin, ja tilalle Wunderlichin 2-osainen. En muista nimeä, oisko ollut Ergo. Alempana on lyhyt savunvärinen pleksi, jonka päällä pitkä kirkas pleksi. On siis kaksi erillistä pleksiä, jotka kiinnitetään ruuveilla päällekkäin. Tarkoitus on käytön/tilanteen mukaan ottaa pidempi pleksi välillä pois, mutta en oo viitsinyt alkaa ruuvailemaan, vaan on ollut molemmat paikallaan koko ajan.
W:n pleksi on vähän pidempi kuin alkuperäinen ja vähän paremmin muotoiltu. Melu on edelleen kova, mutta ei ravista kypärää kuten alkuperäinen. Spoilerilla voisi saada hiljaisemmaksi, mutta en oo tullut hommanneeksi kun tulpilla kumminkin ana ajelen.

Lyhentämisen tein sähköpistosahalla, metalliterällä. Pari kerrosta maalarinteippiä molemmin puolin, piirrotus tussilla ja sahaus.
Paras jälki tulee kun vetää koko vedon yhdellä katkeamattomalla liikkeellä, suht. reippaasti sahaa liikkuttaen.

GS:n pleksiongelmien perimmäinen syy lienee se, että pleksi on liian kaukana kuskista. Pleksin aiheuttama turbulenssi/pyörre muodostuu kuskin eteen. Kunnollisesti, niin että voisi ilman tulppia ajaa, ei taida korjautua vasta kuin goldwing-luokan neliömetrin kokoisella tuulilasilla, josta katsellaan läpi.

Lyhennetty visiiri meni roskiin, ja tilalle Wunderlichin 2-osainen. En muista nimeä, oisko ollut Ergo. Alempana on lyhyt savunvärinen pleksi, jonka päällä pitkä kirkas pleksi. On siis kaksi erillistä pleksiä, jotka kiinnitetään ruuveilla päällekkäin. Tarkoitus on käytön/tilanteen mukaan ottaa pidempi pleksi välillä pois, mutta en oo viitsinyt alkaa ruuvailemaan, vaan on ollut molemmat paikallaan koko ajan.
W:n pleksi on vähän pidempi kuin alkuperäinen ja vähän paremmin muotoiltu. Melu on edelleen kova, mutta ei ravista kypärää kuten alkuperäinen. Spoilerilla voisi saada hiljaisemmaksi, mutta en oo tullut hommanneeksi kun tulpilla kumminkin ana ajelen.

GS:n pleksiongelmien perimmäinen syy lienee se, että pleksi on liian kaukana kuskista. Pleksin aiheuttama turbulenssi/pyörre muodostuu kuskin eteen. Kunnollisesti, niin että voisi ilman tulppia ajaa, ei taida korjautua vasta kuin goldwing-luokan neliömetrin kokoisella tuulilasilla, josta katsellaan läpi.
NO joo..
viesti ketjussa on aikaisemmin maininta Givin Air Flow pleksistä jollaisella olen nyt pari kesää ajanut. Ei tuulen suhinoiden vuoksi tarvitse korvatulppia , ei tule vedet kauluksesta sisään,ei ravistele tuulet kypärää,ei tarvitse ruuveja irroitella jos haluaa ulomman pleksin pois eikä tarvitse viritellä lisä- spoilereita. Et jos GS:n visiiriin parannusta kerralla niin siinä se.
Lukaise aiempia viestejä joissa lisää Givistä.

Minulla 172 senttisellä pätkällä on omalla tuulilasilla ja lisättynä
Adventuren alaohjaimilla lähes täydellinen ajonaatinto.
Pyörteilyt ovat pehmeitä .
Kun ensikertaa ajoin GS:llä oli se Adventure ja varmaan vakiolasi sekä alaohjaimet.
Juuri ja juuri näin lasin yli tielle ja hiljaisuus oli täydellinen.

Nyt ajamisen kannalta pitäisi penkki olla etureuna ylhäällä ja takar alhaalla muuten on runat mutussa.
Mutta jos näin teen alkaa kypärän rummutus heti .

Kaksi kysymystä ,eikun kolme.
Onko kukaan kokeillut tuota ?
Kokemuksia .
Onko kukaan saanut madallettua penkin takapäätä alemmas vielä alimmasta asennosta .
Eikö oikeasti voisi millää pudottaa koko pyörän takapäätä 4-6 cm alemmas . Nyt tuntuisi että se poistaisi minun ongelmat kaikki .
Siis pieniähän nää on mutta täydellisyys kiinnostaisi

NO joo..
viesti ketjussa on aikaisemmin maininta Givin Air Flow pleksistä jollaisella olen nyt pari kesää ajanut. Ei tuulen suhinoiden vuoksi tarvitse korvatulppia , ei tule vedet kauluksesta sisään,ei ravistele tuulet kypärää,ei tarvitse ruuveja irroitella jos haluaa ulomman pleksin pois eikä tarvitse viritellä lisä- spoilereita. Et jos GS:n visiiriin parannusta kerralla niin siinä se.
Lukaise aiempia viestejä joissa lisää Givistä.
Mulla oli gessussa Givin Air Flow. Kaikki hyvin niin kauan kun on tyyntä ja tuuli tulee pleksiin ehjänä virtauksena suoraan edestä. Kun sivutuuli tai edessä ajava auto rikkoo virtauksen tai edessä niin alkaa sen moinen jytinä ettei sitä kestänyt erkkikään. Nyt ajelen lyhyen Wunderlichin läpyskän kanssa ja pää on taatusti puhtaassa ilmavirrassa. Kaikkein hiljaisin ratkaisu minulle. Jollekin toiselle se voi olla jokin muu ratkaisu. Kokeiltu on gessun alkuperäinen sama lyhennettynä, spoilerin kanssa, Touratechin Sport -pleksi ja siis tuo Givi.

No nyt tuolla Ztechnikillä on rullailtu noin 700km. Pienemmässä vauhdissa, alle 70 se toimii ihan kuten muutkin.

Mutta mutta... Tänään erityisesti parinsadan kilsan siirtymätaipale sivutuulessa oli järkyttävä. Oli pakko pitää tauko ja kahteen kertaan säätää sitä pleksiä. Hakkasi päätä niin että oikein huono olo tuli. Ei siinä korvatulpat auta mitään jos kypärää vasten tampataan mattoja - tai siltä se tuntuu (tietämättä miltä tuntuu olla tampattava matto).

Ztechnik on äänekkyyden lisäksi liian löysä. Se vapisee aika runsaasti varsinkin autojen jättöpyörteissä. Hiljaista tuli siinä vaiheessa kun löi kypärän leukaosan kiinni tankkiin. Pitäisiköhän kokeilla tehdä muutama paineentasausreikä tuohon Zteknikkiin....

Tämä ruutu ei jää kiinni, paluu alkuperäiseen adv ikkunaan ja jos lähtisi tuosta spoileri idesta seuraavaksi virittelemään.

Mulla on hyllyssä  ko. MRA:n pleksi. En pitänyt pleksistä sillä se on alaosastaan niin kapea että pienikin sivutuuli tarraa kuskiin tosi ikävästi kiinni, eikä kypärä melukaan lakannut .  Nyt on GIVI:n Air Flow pleksi lisättynä Adventuren pienet ilmanohjaimet siihen tankin ja pleksin väliin; aikuisten oikeesti eka kertaa en moottoripyörällä tarvii korvatulppia tuulen suhinoihin. Ko pleksi on alaosastaan niin levää että siirtää melkoiset sivutuuletkin kuskista pois. Yläosan korkeuden säätö tapahtuu kääntölinkuilla ja sen voi tehdä kohtuu nopeudessakin. Metsään kun lähtee voi yläosan vetäistä kokonaan pois. Mulle 187 cm ruholle GIVI Air Flow tuntuu hyvälle.
ps. ilman  Adveturen pieniä lisäilmanohjaimia tulee melkoisia pyörteitä kypärää 100km/h jälkeen, siis jos pleksi niin samalla ilmanohjaimet (varaosana 60e/pari).
En ole Givi kauppias enkä saa edes provikkaa sen kehumisesta,kerron vaan omia kokemuksia. Ensimmäinen Givin pleksi viesti ohessa. huom loppu toteamus.

Olisiko kenelläkään joutilaana GSA:n vakio pleksiä ?
Kiinnostaisi kovasti kun se tuntui Adventuressa sopivan minulle niin hyvin.

Back