• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

R 1200 gs

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janick
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
XX-xenon sanoi:
mites se perän stefa on alkanut teillä oireilemaan, jos vuotoa on ilmaantunut? itsellä reikäperän oik puolen sellaista pientä tummentumaa reiän sisäpuolella, saattaisi olla pientä öljyhikoilua tms, joka pölyyn sitoutunut.

Minulla oli juurikin noin 54400 km kohdalla. Vaihdatin stefan Jokimiemi Motorsilla mutta n. 300 km.n jälkeen reijästä oli samanlaista vuotoa:kääk: Lähdin kuitenkin Nordkapin reissulle ja tarkkailin että edelleen tihkuu...
Kotia palattuani pesin pyörän..., eikä vuotoa enää ole ollut sen jälkeen, ja mittarissa >63000 km. Oliskohan asennusrasvat tihkuneet ulos:blink:

Mulla korkkas reikäperän stefa keväällä 40 tonnia ajetusta -06 gessusta. Tulin reissusta kotiin enkä huomannut mitään mutta seuraavana aamuna oli valunut pari ruokalusikallista öljyä oikean puolen stefasta, siitä alumiinin ja muoviholkin välistä. Öljy valui pitkin vannetta ja kun sitä ei siellä perässä paljoa ole muutenkaan niin pitihän sille jotain tehdä. Vanha stefa koukittiin pois ja uusi tilalle + öljyn täyttö, alle tunnin homma ja stefa maksoi jotain 30 €.

Että voi kauhia kun nää on huonoja nää pemarit... :grin:

Laitoin viime vuonna Anakee 3:set tuohon -07 gessuun. Ominaisuuksista en osaa paljoakaan sanoa, kun ei ole kokemusta juurikaan muista renkaista. Märällä savitiellä tuntuu liukkaalta, mutta muutoin olen ollut tyytyväinen.

Eilen huomasin, että eturengas alkaa olla vaihtokunnossa. Takana on taas pintaa jäljellä enemmän. Mittarissa on n. 12 tkm. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Vai pitääkö syyllistä etsiä sarvien takaa?

ensimmäistä kertaa kuulen, että jollakin etunen on kulunut ennen takasta. paineet olleet ok?

itsellä PR4 nyt alla ollut kokeilussa tämän kesän, eka kesä ns. katurenkaalla, ajettu ehkä kymppitonni tms. takana alkaa olla keskellä tasainen sileä kohta, mutta pintaa vielä kohtuudella, edessä ei juuri kulumaa havaitse, aikalailla pyöreän oloinen edelleen.

Siksi tuo ihmetytti pientä motoristia. Molemmista päissä on keskikohdassa pikkuinen tasainen kohta. Etusessa on pinta loppumassa muualtakin kuin keskeltä. Alkukaudesta ajelin 2,5 baarilla, nyt olen laittanut 3 noiden tasaisten kohtien takia. En muista, että ilmaa tankatessa olisi ollut suuria eroja päiden välillä.

Tuo malli taisi olla viime kauden uutuuksia. Ehkä siinä vielä haettiin oikeita parametrejä koneisiin. Ajan loppukauden ajot noilla ja ihmettelen keväällä millä nuo korvaan.

RiderOnTheStorm sanoi:
Siksi tuo ihmetytti pientä motoristia. Molemmista päissä on keskikohdassa pikkuinen tasainen kohta. Etusessa on pinta loppumassa muualtakin kuin keskeltä. Alkukaudesta ajelin 2,5 baarilla, nyt olen laittanut 3 noiden tasaisten kohtien takia. En muista, että ilmaa tankatessa olisi ollut suuria eroja päiden välillä.

Tuo malli taisi olla viime kauden uutuuksia. Ehkä siinä vielä haettiin oikeita parametrejä koneisiin. Ajan loppukauden ajot noilla ja ihmettelen keväällä millä nuo korvaan.

Hyvä kilometrimäärä tuo ajamasi 12000 joka tapauksessa.
Itsellä on 1200 gessussa kuudes rengassetti menossa ja parhaalla olen päässyt 8600 km.
Viimeisin sarja Metzeler Tourance Netx jolla ajoin 8000 km.
Etu ja takarengas kului kutakuinkin tasatahtiin.
Aikaisemmat rengassarjat joilla ajoin olivat Dunlox Trailmax TR91 ja Continental Trail Attack.
Ajan soralla 30-35% ja siellä rengas kuluu enemmän kuin tasaisessa maantieajossa.

Motorradin Allroad rengastestissä 2013 mm. Pirelli Scorpion oli sellainen jonka eturengas kului loppuun
ennen takarengasta.

Miten huolissaan pitäisi olla, kun GSA (vm. -08) valuttaa öljyä alleen?
Pyörällä on ajettu 55tkm ja siihen on juuri vaihdettu perään laakerit.

Nimimerkillä "Juuri, kun olin saanut alleni unelmieni pyörän...
GSA1.jpg
GSA2.jpg

Vähän kyllä olisin huolissani jos öljy vuotaa kytkinkopan sisältä, kuiva kytkin ei hirveästi öljystä pidä...

Moottoriöljyn vaihto seuraavaksi. Nyt koneessa 20W-50. Pienellä todennäköisyydellä aion ajaa myös talvella, joten mitä öljyä moottoriin? Pyörä on R1200GSA -06
Subarussa minulla on Mobil 1 New Life 0W-40, sehän on myös boxeri, olisi kätevää kun ei tarttis kahta öljyä pitää hyllyssä...
Ja jos jollakin olisi 19" piikkirengas gessuun ylimääräisenä, olisin kiinnostunut...

GSA -09 manuaali kertoo seuraavaa:

Capture.PNG

Tuosta voi tehdä omia johtopäätöksiä.

Kesällä tuli ajeltua hiekkateitä enemmän kuin aiempina vuosina. Normi gessun jalkatapit alkaa tuntuu ikäviltä jo lyhkäisillä osuuksilla. Asian voisi tietty ratkaista ostamalla jäykempipohjaiset kengät. Itse olen katsellut oddroad tyyppisiä jalkatappeja.

Adventuren tapit maksaisi 80 € per puoli. Turhatekiltä löytyy useampaa mallia. Tällä hetkellä on suunnitelmissa nämä säädettävät. Onko kokemuksia noista tai sitten noista long distance malleista. Onko ne lisähintansa arvoisia? Tai jos tuhlaisi tulevat perinnöt ja hommaisi nämä, poistuuko pilvet taivaalta ja asfaltit renkaiden alta?

Toki muitakin merkkejä saa ehdotella. Plussaa olisi jos saisi sellaiset mihin saa nuo kumipäällysteet.

Kipa sanoi:
Huh irti lähti. Pekkavee neuvoi poraamaan avainkuppiin 3 ruuvinreikää. Sen tein ja koputtelin kupin suodattimeen kiinni (ei bmw avain) ja ruuvasin peltiruuvit kiinni. Ai että tuntui mahtavalta kun lähti kevyesti pyörimään.
Nyt nukkumaan ja huomenna öljyt koneeseen.
Kiitos foorumille kun autoitte tsemppaamaan:thumbup:

Ps. Oli muuten tiiviste aivan lintassa

Olis öljynvaihto pian ajankohtainen. Ostin alkuperäisen bmwsuodattimen ja kas kummaa bmwavain ei sovikkaan suodattimeen:rant: tuossa on jonkimmoiset lovet joihin bmw avain ei uppoa. Mikäs nyt neuvoksi? Miksi en saanut suodatinta (vieläkään) joka mahtuu avaimeen:sad:

Kipa sanoi:
Olis öljynvaihto pian ajankohtainen. Ostin alkuperäisen bmwsuodattimen ja kas kummaa bmwavain ei sovikkaan suodattimeen:rant: tuossa on jonkimmoiset lovet joihin bmw avain ei uppoa. Mikäs nyt neuvoksi? Miksi en saanut suodatinta (vieläkään) joka mahtuu avaimeen:sad:
R1200GSA pyörässä on erilainen suodatin kun R1150GSA pyörässä.
Ehkä tuossa on se ongelma.

Pekkavee sanoi:
R1200GSA pyörässä on erilainen suodatin kun R1150GSA pyörässä.
Ehkä tuossa on se ongelma.
Niin taitaa olla. Olin vaan kuvitellut että olisin kerrankin saanut vetää suodattimen momenttiin:ohmy:
Kyllähän sen jollakin konstilla aina riittävän kireälle saa ja pois suodattimen Pekkaveen konstilla saa aina:D

itellä meni hermot bmw:n suodattimiin, kn:ää olen hankkinut suunnilleen samaan hintaan, sen pohjassa on 19mm:n mutteri ja sen saa helposti momenttiin avaimella..

Kipa sanoi:
Kyllähän sen jollakin konstilla aina riittävän kireälle saa ja pois suodattimen Pekkaveen konstilla saa aina:D

Ei muuten saa aina. Mulla oli ainakin mp-huollossa vedetty suodatin niin "hyvään" momenttiin, että tuolla konstilla sai kyllä kuoret pyörimään, mutta vain kuoret. Jotta sai sisukset ja kannankin liikkumaan, piti avata kuoret ja repiä sisukset irti, jotta pääsi kantaan käsiksi. Ei mikään mukava homma.

Back