• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyörä todelliselle aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nikoppp
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moikka! :) Minä olisin menossa just korttia ajamaan ja kokemusta ei oo muuta kuin jotain skootterilla ajoa :paikallatuulee:
Kesäkuun alkuun on saatava kortti ja pyörä. Suunnattoman hieno mun mielestä olis Honda CBR 1100 XX Super Blackbird, mutta ystäväni sen torppasi jo minulle hengenvaarallisena vaihtoehtona, joten joudun nyt sitten pakosta ottamaan järjen käteen ja miettimään vaihtoehtoja.. Koska olen nainen, sen pitää näyttää tietysti ensisijaisesti hyvältä ja olla väriltään musta (hopea tai harmaa voi mennä just ja just). Onko joku Honda CBR 600 F yhtään hyvä vaihtoehto? Silmää tietysti miellyttää myös Honda CBR 900 RR Fireblade, joka ilmeisesti on edelleen liikaa mulle..? :paikallatuulee: Ton tyylistä siis haluaisin ja jos jollain on hyviä ideoita,niin antaa tulla vaan! Pitää nyt kuitenki olla sellainen, ettei jää jalkoihin eikä heti ens vuonna tarvi uutta laittaa.

JennyMaria sanoi:
Suunnattoman hieno mun mielestä olis Honda CBR 1100 XX Super Blackbird, mutta ystäväni sen torppasi jo minulle hengenvaarallisena vaihtoehtona

mikä sen xx:n kieltää ostamasta, jos se istuu ja tuntuu hyvältä. tehoa on, mutta sitä hallitaan oikealla ranteella. toki onhan se kankeampi ku jokin pienempi, mutta toisaalta..

JennyMaria sanoi:
Moikka! :) Minä olisin menossa just korttia ajamaan ja kokemusta ei oo muuta kuin jotain skootterilla ajoa :paikallatuulee:
Kesäkuun alkuun on saatava kortti ja pyörä. Suunnattoman hieno mun mielestä olis Honda CBR 1100 XX Super Blackbird, mutta ystäväni sen torppasi jo minulle hengenvaarallisena vaihtoehtona, joten joudun nyt sitten pakosta ottamaan järjen käteen ja miettimään vaihtoehtoja.. Koska olen nainen, sen pitää näyttää tietysti ensisijaisesti hyvältä ja olla väriltään musta (hopea tai harmaa voi mennä just ja just). Onko joku Honda CBR 600 F yhtään hyvä vaihtoehto? Silmää tietysti miellyttää myös Honda CBR 900 RR Fireblade, joka ilmeisesti on edelleen liikaa mulle..? :paikallatuulee: Ton tyylistä siis haluaisin ja jos jollain on hyviä ideoita,niin antaa tulla vaan! Pitää nyt kuitenki olla sellainen, ettei jää jalkoihin eikä heti ens vuonna tarvi uutta laittaa.

PÖH...

kaikki pyörät on vaarallisia ,jos sille tielle lähtee...

oma eka iso pyörä oli ZZ-R1100, enkä kokenut sitä yhtään sen vaarallisemmaksi kuin cbr 600, oikean käden asennosta se on paljolti kiinni, ja siitä miten sitä jaksaa käsitellä.
kannattaa varmaan koittaa jaksaako sitä cebaria pidellä ja käännellä ihan paikoillaankaan , koska kyllä millä tahansa vehkeellä liikkeelle päästyä pärjää, mutta jos ei voimat riitä esim, kääntämään pyörää pihalla ,niin vaikeaa tulee olemaan...

myin ton zetorin muuten kaverille ihan ekaksi pyöräksi ikinä, ja hengissä sekin on edelleen:thumbup:

XX-xenon sanoi:
mikä sen xx:n kieltää ostamasta, jos se istuu ja tuntuu hyvältä. tehoa on, mutta sitä hallitaan oikealla ranteella. toki onhan se kankeampi ku jokin pienempi, mutta toisaalta..

Kuulemma liikaa tehoja ja liian raskas. Se vaan olis ihan äärettömän hieno pyörä mun mielestä, mutta haluaisin olla hengissä vielä ens kesänä :D Näistä vastauksista sisuuntuneena taidan sitten kuitenkin pitää unelman hengissä juuri tuosta pyörästä ja käydä ainaki kattomassa sellaista :)

JennyMaria sanoi:

Mä en ole koskaan omistanut juniorina mopoa, ja kävin ajamassa suoraan ison A-kortin. Pyöräksi oli saatava GSX-R 750, kun sen tuolta nettimotosta bongasin. Itsemurhavehje, jos ei ole järkeä päässä. Taitoa sillä kyllä pystyi kartuttamaan ja nauttimaan sekä tikkarivauhdeista että radalla ajamisesta eniten täysiä...:thumbup:

Jos jokin pyörä kolahtaa, eikä se vie sua konkurssiin, niin osta se. Ei toi ehkä ole paras aloittelijan pyörä, mutta Who Gives a F**k ?! Sinä sillä ajat.

Minun on huono neuvoa ku ei ole korttia myöskään mutta täystehosella ajattelin alotella. Tai siis mikä sit on kenenki mielestä täystehonen. 1.2 litrasessa jos on alle 200 hp ni marjamettälle sopiva...

JennyMaria: Mä ajelen bläkkärillä ja pidän sitä helpompana kuin ekaa omaa pyörääni Transalppia, lähinnä koska painopiste on alempana. Se on vakaampi jarrutuksissa ja hitaassa ajossa. Ei se pyörä ketään itsekseen tapa, kuskin ajotavoista ja asenteista se on kiinni, miten pyörän kanssa pärjää. Itse tosin suhtaudun ajamiseen muutenkin niin, että tykkään opetella asiat kunnolla, käytän aikaa käsittelyharjoituksiin ja käyn säännöllisesti kursseilla. MotOrgin Ajotaito I ja II nyt alkuun on ihan varmaan hyödyllisiä.

Re: Pyörä todelliselle aloittelijalle

Bläkkärin paino tulee esille lähinnä kaupunkipyörityksessä hitaassa vauhdissa ja tietysti parkkipaikalla. Toisaalta kaatuu se kuussatanenkin jos sitä ei pidä pystyssä. Bläkkärin hyvä puoli on (kaiken muun lisäksi) hyvä hinta laatu suhde. Noita saa viidellä tonnilla ihan valita asti. Eli käy nyt ainakin koeajamassa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Vasta-alkaja naiselle ei missään tapauksessa bläkkärin tapaista raskasta lehmää...Joku 250 Ninja vaan, turha liian raskaita edes miettiä...

Ei kai toi xx nyt mikään vaarallinen tykki ole, iso leppoisa kone mistä ei lopu löyly jos kaasua annostelee lujaa. Kun ajaa rauhallisesti niin eiköhän tuo ole ihan leppoisa. Se kiihtyy ihan hitaasti kun vääntää kaasua ihan hitaasti. Tietysti jos on olemukseltaan sellanen että auton tankkaaminen tai penkin säätö on kirkumista aiheuttava hätäpaniikkikriisi, niin joku kevari vois olla rauhallisempi.

shyhander sanoi:
Ei kai toi xx nyt mikään vaarallinen tykki ole, iso leppoisa kone mistä ei lopu löyly jos kaasua annostelee lujaa. Kun ajaa rauhallisesti niin eiköhän tuo ole ihan leppoisa. Se kiihtyy ihan hitaasti kun vääntää kaasua ihan hitaasti. Tietysti jos on olemukseltaan sellanen että auton tankkaaminen tai penkin säätö on kirkumista aiheuttava hätäpaniikkikriisi, niin joku kevari vois olla rauhallisempi.

Tai polkupyörä... :p

Kuskista ja asenteesta se on kiinni ennen kaikkea.

Moikka! Minä olisin menossa just korttia ajamaan ja kokemusta ei oo muuta kuin jotain skootterilla ajoa
Kesäkuun alkuun on saatava kortti ja pyörä. Suunnattoman hieno mun mielestä olis Honda CBR 1100 XX Super Blackbird, mutta ystäväni sen torppasi jo minulle hengenvaarallisena vaihtoehtona, joten joudun nyt sitten pakosta ottamaan järjen käteen ja miettimään vaihtoehtoja.. Koska olen nainen, sen pitää näyttää tietysti ensisijaisesti hyvältä ja olla väriltään musta (hopea tai harmaa voi mennä just ja just). Onko joku Honda CBR 600 F yhtään hyvä vaihtoehto? Silmää tietysti miellyttää myös Honda CBR 900 RR Fireblade, joka ilmeisesti on edelleen liikaa mulle..? Ton tyylistä siis haluaisin ja jos jollain on hyviä ideoita,niin antaa tulla vaan! Pitää nyt kuitenki olla sellainen, ettei jää jalkoihin eikä heti ens vuonna tarvi uutta laittaa.
900RR Blade on omasta mielestä helpompi ajaa kuin esim. se autokoulun ER-6. Kevyt, mukava vääntö ja hengenkin saa nopeasti pois jäämättä kitumaan kun oikeaa kahvaa kääntää liikaa...jokainen pyörä on vaarallinen jos niin ajattelee...enemmän se on kiinni käyttäjästä.

1100XX painosta en tiedä, mutta velipojan 1000F tuntui kieltämättä isolle ja painavalle ekaksi pyöräksi...muutenhan tuplaäxxä on kuulemma todella helppo ja mukava ajajan pyörä.

Tehoihin en sen enempää ota kantaa kuin että kyllä pienemmälläkin lähtee henki ihan samalla tavalla kuin tuolla isommallakin kun leikkimään aletaan. Toki pienemmällä ei voi niin rajuja revityksiä tehdä, etenkään yli satasen vauhdeissa kuin isolla, mutta riittää pienemmässäkin löyly vaaralliseen ajoon mainiosti. Sen puolesta sanoisin että on lähes se ja sama ostaako tuon vain jonkun kuussatasen sporttisen vehkeen.

Ennemminkin kävisin nyt ihan ekana kokeilemassa minkalaista tuota haluttua pyörää on liikutella paikoillaan, ihan lihasvoimalla lykkimällä. Mielellään vielä oikealla parkkipaikalla, jossa on monttuja, hiekkaa ja kiviä, mahdollisesti vähän viettävää eikä tasaista kiilloettua liikkeen lattiaa.

Kun pari kertaa joutuu tilanteeseen ettei pyörä tahdo oikein mennä parkkiin, kaverit ajoi omansa nätisti kiveystä vasten perä edellä, jotta sen saa keula edella moottorilla pois. Itse jää värkkäämään ja joutuu ajelemaan ympyrää tai sitten keula edellä kun ei onnistu muuten. Pois lähtiessä muut kaasuttelee malttamattomana pyörää ja sinä ähellät sitä pois ruudusta, kaverit katselee ja odottelee. Lopulta joudut pyytämään jonkun kaveriksi jne.

Tuohon tilanteeseen jos joutuu muutaman kerran, alat alitajuisesti vältellä tilannetta jossa näin voisi käydä. Enää ei huvitakkaan lähteä kavereiden kanssa keskustaan jäätelölle kun pyörän parkkeeraus ei onnistu. Lopulta koko homma alkaa ottaa päähän. Arvaa mistä tiedän, vaimolle oli lähellä käydä noin liian raskaan pyörän kanssa. Käy siis kokeilemassa ja ennen kaikkea ole rehellinen kun mietit pystytkö ja jaksatko varmasti käsitellä sitä pyörää noissa tilanteissa. Maantiellä niiden kanssa kyllä pärjää.

Pyörän käsittely on paljolti teknikka ja ennakointikysymys. Kun et ole vielä ajanut pyörällä, et todennäköisesti osaa kikkoja etkä osaa ennakoida mahdollisia hankalia tilanteita. Kevyemmällä pyörällä ne oppii helpommin, mutta ne joutuu todennäköisesti opettelemaan siltikin. Itse olen 185 senttinen ja customin päältä ylsi jalat helposti maahan, silti sen 250 kiloisen pyörän lykkiminen oli raskasta kun se sopivaan kohtaan tökkää.

Jos se kuitenkin tuollaisten kokeilujen ja pohdintojen jälkeen tuntuu edelleen siltä että se on sun pyörä niin ei siinä sen kummempaa sitten ole. Ei muuta kuin valkkaamaan omaa.

JennyMaria sanoi:
Kuulemma liikaa tehoja ja liian raskas. Se vaan olis ihan äärettömän hieno pyörä mun mielestä, mutta haluaisin olla hengissä vielä ens kesänä :D Näistä vastauksista sisuuntuneena taidan sitten kuitenkin pitää unelman hengissä juuri tuosta pyörästä ja käydä ainaki kattomassa sellaista :)

Käy koeajamassa sitä XX:ää jos siltä oikeasti tuntuu, mutta jos niin teet, niin siellä korvien välissä pitää olla tiedostus että se pyörä on about sata kertaa kovempi "jätkä" (tai mimmi) kun sinä ite.

Eli ei sen pärrän kanssa tarvi olla "varovainen" vaan itsevarmasti ottaa stongasta kiinni, mutta pitää koko ajan mielessä sen, että nyt jos tosta oikealla ranteella rupean tosissaan vääntämään, niin tapahtuu asioita jotka ei välttämättä ole kovin mukavia.
EDIT2: Äläkä perkule aseta itseäsi tilanteeseen, missä iskisi "näyttämisen halu". Monta pyörää on AVK:n listoilla, ja monta tyyppiä tutustunut sairaalasängyn yläpuolisen katon syvempään olemukseen, pelkästään näyttämisen halun takia.

Itse ostin ekaksi pyöräksi 900 Hornetin, vaikka sitä edellinen oli 50 kuutioinen millä tullut ajeltua. Pyörä oli mahtava ja sen kanssa tuli helkutin hyvin toimeen, kunhan muisti omat rajansa.

Enkä mä jaksais olla huolissani siitä XX:n painostakaan, paljon enemmän siihen vaikuttaa se missä se painopiste on, jos se on riittävän matalalla, niin "helppoja" ne on. Jos parkkipaikalla kaatumaan päästää, niin kyllä se 200kg on ihan yhtä vittumainen pideltävä kun 250kg näin esimerkkinä.

EDIT: Mitä tulee tuohon parkkipaikalla lykkimiseen, minä en semmoista jaksa. Vältän viimeiseen asti pyörän siirtämistä käsivoimin. Kyllä sen pyörän oppii peruuttamaan kivasti alamäkeen ja parkkeeraamaan niin, ettei lähtiessä vituta.

Viimeksi muokattu:
TweetyLeaf sanoi:
Kyllä sen pyörän oppii peruuttamaan kivasti alamäkeen ja parkkeeraamaan niin, ettei lähtiessä vituta.
Tuossa peruuttelussa on juuri sitä parkkipaikalla lykkimistä, se pitää saada käänneltyä yms.

Olen aika läheltä seurannut viisi vuotta tuota, noita tuli lähes joka kerta kun oltiin kahdella pyörällä liikkeellä. Hetken ajatuskatko ja se oli siinä. Se menee ekan kesän, ehkä vielä toisenkin uutuuden viehätyksessä, mutta jossain vaiheessa se alkaa tosissaan tympimään jos pyörä on liian raskas käsitellä.

Nyt vaimo on tyytyväinen kun pyörä on helppo käsiteltävä, tehoa tuli samalla sitten yli kaksinkertainen määrä ja paino putosi 50 kiloa. Viime viikonloppuna hän viimeksi totesi että melkein on viisi vuotta mennyt hukkaan kun on tapellut sopimattoman pyörän kanssa.

Back