Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
trj sanoi:Minä olen myös vähän ihmetellyt tuota akkujen ylläpitoa. Hyvin on akut kestänyt vaikka ne ei ole missään ylläpitolaturissa ikinä ollut. Piuhat olleet talvet paikallaan ja keväällä ennen käyttöönottoa ladattu akku täyteen ja eikun baanalle.
trj sanoi:Minä olen myös vähän ihmetellyt tuota akkujen ylläpitoa. Hyvin on akut kestänyt vaikka ne ei ole missään ylläpitolaturissa ikinä ollut. Piuhat olleet talvet paikallaan ja keväällä ennen käyttöönottoa ladattu akku täyteen ja eikun baanalle.
Ei kai pyörän pitäis virtaa kuluttaa mihinkään jos virrat on pois päältä? Silloin siinä on jotain vikaa jos kovin äkkiä akku tyhjenee, siinä akussa tai jossain muussa sähkölaitteissa? Kello kuluttaa just sen itu-amppeerin ja tyhjeneehän sitä ihan joka akkulaatukin tietty pitkään seisoessaan.shyhander sanoi:Idea perustuu fysiikan lakeihin ja sillai… Lyijyakun on paras olla täydessä latingissa. Mutta käytännön tasolla vaikutus voi varmaan olla marginaalista riippuen sitte akkumerkista ja -laadusta ja siitä akkuyksilöstä ja pyörästä (kuluttaako joku elektroniikka hitus-amppeerin verrän saähköä vai ei) missä se on kiinni tai ei ole kiinni jne.

shyhander sanoi:Idea perustuu fysiikan lakeihin ja sillai…

Tai sitten siinä ylläpitolatauksessa. Idea on kummassakin sama, eli pitää se akku mahdollisimman täynnä (=kemiallisesti tietyssä tilassa). Kontrolloitu lataus on mun mielestä parempi kuin kemiallinen hidastaminen lämpötilan laskun avulla.collikka sanoi:Lyijyakku säilyy parhaiten seuraavasti: täyteen latinkiin ja sitten jääkaappiin (jotkut laittaa jopa pakastimeen talveksi...) mutta se onkin sitten hifistelyä...![]()
Mut samapa se, voihan se uylläpitolaturikin sipata tai polttaa koko tallin, kuka tietää. Vaikka voi se pakastinkin talon polttaa, ja sähköä sekin kuluttaa, enemmän taatusti kuin ylläpitolaturi.