• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Poliisille pisteet Espoossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mammutti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla toimii radalla ajo; sen myötä ajan koko ajan varovaisemmin normi katuliikenteessä.
Radalla ajaminen tosiaan on hienoa ja sittenkun homman hallitsee, alkaa pääseen jo vauhteihinkin... Tosin itselläni tuo radalla ajo ei sinänsä ole rauhoittanut liikenteessä ajoa (vaikkei siinä paljoo rauhotettavaa oliskaan ja ratakokemuksia vasta pari takana), vaan pikemminkin antanut varmuutta lisää ja sitäkautta nostaa hiukan nopeuksia...

Mutta siis... radalle!
062802jumpie_prv.gif
No onkos tuo ainainen radalle patistaminen huono vai helvetin huono idea jos se kerran vaan nostaa niitä nopeuksia kuten kerrot? Tässä kun kysymyksenä ei ollut miten voin ajaa kovempaa liikenteessä...
Kyllä mulla ainakin on sellainen edes vaillinnainen itsesuojeluvaisto, joka alkaa jarruttaa vauhteja vaarallisuuden rajalla. Vaarallisuushan ei olennaisesti pienene vaikka olisi taitava kuski, koska fysiikka ja muu liikenne tekee etenemisestä arvaamatonta (hiekka, traktori mutkassa..).

Kun ajaa radalla alkaa maantiet vaatia vauhtia liikaa, joten jättää leikin helpommin sikseen kun kuitenkaan ei pääse samaan fiilikseen.
Varsinkin kun se hurjastelu ei tunnu enää sen arvoiselta, että kortin viittisi antaa pois ja maksaa vielä ensi kesän ratabudjetin valtiolle..
tounge.gif

Miten tuon nyt muotoilee.. Jos mulla on euro taskussa ja saisin sillä yhden kaljan nyt tai mäyriksen huomenna, odotan huomiseen..
biggrin.gif
Alkoholisti tuskin odottaisi, eli jos on sairaudesta kyse tuskin ratailukaan auttaa...Samahan toi on itsepuolustuslajeissa ei kaikilla omien taitojen tiedostaminen rauhoita käyttäytymistä..
confused_orig.gif

Älä nyt kuitenkaan ymmärrä, ettenkö liikkuisi ripeästi tielläkin silloin tällöin, mutta ehkä enemmän järjen kanssa.
nixweiss.gif

Pitäisi olla paljon enemmän suljettuja alueita minne voisi helposti ja halvalla mennä ajamaan laillisesti, niin paljon kuin uskaltaa. Jos radalle pääsee vaikka muutaman kerran kaudessa, niin se ei välttämättä riitä sammuttamaan vauhdin janoa. Tietysti toisille se vauhti ja vaara yleisenliikenteen seassa on se mistä ne kiksit tulee eli heille se ei paljoakaan auttaisi. Kuitenkin kaikkien etuhan se olisi, että mitä paremmin pääsee harjoittelemaan lujaa ajamista, niin sitä taitavempi olisi ajamaan lujaa ja vaikka sen sitten tekisikin yleisenliikenteen seassa, niin pienemmällä todennäköisyydellä mitään sattuisi.

Luulen että jos olisi tyyliin kehä kolmosen sisäpuolella jossain rata mihin pääsisi jollain kympillä ilta vetämään täysii, loppuisi kokonaan ainakin itsellä tarve liikenteessä kikkailla mitään ja kaasutella kun pari kertaa viikossa kävisi siellä tasaas stressiä.

Mietin hiljaa mielessäni vitsinä että pitäisi hankkia sellainen 250cc Virago mikä oli autokoulussa, aina kun ihanalla Ruutosella karkaa nopeus tiellä järjettömäksi, rankaisisi itseään tuomitsemalla viikoksi ruutosen talliin ja ajamaan kustomiompelukoneella joka kulkee ehkä 110 kyykyssä
tounge.gif

Yksi kaveri muutti etelästä ja vaihtoi kyykyn kustomiin. Sanoi Oulun seudun teiden olevan liian suoria... Kustomi ilman tuulisuojaa voisi toimia.
wink.gif

Sanoisin et kustomi tahi joku muu vähempitehoinen ei poista ongelmaa. Vähentää ehkä.

Ite oon harrastanu törkeitä ylinopeuksia aika harvoin, mut semmosta 10-30 kmh ylinopeutta oikeastaan aina (siis taajaman ulkopuolella), myös autolla. Kun pyörä vaihtu Harrikaksi niin aluksi nopeudet tippu mutta nyttemmin kun jo vähän tottunut tuohon raskaaseen sohloon ja ajotaidoissakin tapahtunut jonkinlaista yleistä kehitystä, niin nopeudet palanneet ennalleen. Välillä on kiva ihan vaan plätkyttää nopeusrajoitusten mukaan tahi allekin, mutta välillä tekee kyl mieli kaasutellakkin.

Kun kiihtyvyyttä ja huippunopeutta on vähän niin varmastikkin niitä törkeitä tilanteita on vähemmän, mut loppujen lopuksi lainkuuliaisuus lähtee kuskista, ei pyörästä.

Itse ajelen juurikin 50 heppaisella kustomilla, mittarin mukaan ylityksiä tulee jotakuinkin se 10-15km/h mutta taitaa se jo sen kympin heittääkin jos nopeusnäyttötauluihin on uskominen. Autolla sama juttu.

Omalla kohdalla se asennoituminen on niin että en koe olevani missään erityisasemassa motolla liikuessani, vaan tielläliikkuja siinä missä muutkin ja niinpä ne vauhditkin pysyvät rajoissa. Fiilikset tulee moottoripyörällä liikkumisesta yleensä, ei kahvan kääntämisestä. Eli korvien välissä se on jokaisella, kalustosta riippumatta.

Poliisit tiukkana, eivät maininneet paljonko ylinopeutta oli, enkä sitä itsekään tiennyt kun en ollut katsonut mittaria. Myönsin kyllä että väärin tuli tehtyä. Lopulta, asiallisten ja aiheellisten nuhteluiden jälkeen sain jatkaa matkaa. Kotimatka sujuikin sitten erityisen tarkkaavaisuuden merkeissä...
Samoja kokemuksia joskus paku-peräkärri systeemillä. Lähestyivät kaukaa takaa ja tunnistin peileistä maijan sopivan aikaisin. Ei sillä, että olisin ylinopeutta ajanut, mutta kun saivat kiinni niin ajeltiin pari kilometriä tasan 80kmh vauhtia ja sitten alkoi valoshow takana. Kovasti kyselivät ajonopeuttani aiemmin ja yhdessä muisteltiin paljonko saa olla vauhtia peräkärrin kanssa. Lopputoteamus oli, että " hyvähän tuolla on vetää vaikka hieman kovempaakin, mutta kun se laki sanoo sen 80 max niin sitä pitää noudattaa." "Virallinen" suullinen huomautus
confused_orig.gif

Totuus on tietysti että eivät saaneet mitatuksi nopeutta ja siksi ei voinut muuta kuin nuhdella. Uskoisin, että sama tilanne sullakin, ettei tulosta tullut.
Tuoreempi tapaus: Lauantaina tulivat "siviiliportterilla" vastaan huonoon aikaan. Ei niitä näyttänyt kiinnostavan ainakaan perään lähteä vaikka onhan se teoriassa mahdollista, että niillä olisi voinut olla jotain kommentoitavaa.

Niin pitää sanoa että hyvää toimintaa poliiseilta taas. Sinäkin selvästi aloit miettimään asiaa vähän etkä vain vittuuntuneena kato pyörää ja sakkolappua vuorotellen.
Poliisitkin on tainneet sisäistää tämän asiakaspalvelun kultaisen säännön: "hyvästä palvelusta asiakas kertoo kolmelle, huonosta yhdelletoista ihmiselle"
biggrin.gif

Alkuperäiseen viestiin voisi todeta että totta on, että jämäkkä puuttuminen ja puhuttelu silloin kun virhe ei ole ollut vaaraksi muille on aikas tehokas tapa ja taitaa useimmiten vielä tehotakin.

Mitä tuohon itsehillintään tulee niin kaippa se siitä asettuu jos oikeasti sen eteen töitä teet. Tokkopa tuo tupakasta tai viinasta luopumisesta kummempaa on - aluksi on vähän vieroitusoireita (no on se varmasti vaikeaa ajaa letkassa 80 alueella 80 vaikka ei oo keltaista viivaa eikä ketään tuu vastaakaan, silti...) mutta ajan kanssa nekin varmaan asettuu  
crazy.gif

ei tehokkaita pyöriä ole tarkoitettu liikennenopeusrajoituksia varten... ne ovat mopoille ja polkupyöräilijöille...
062802moto_prv.gif

Oon jo pitkään miettiny että miten pystyisin hillitsemään itseni ja ajamaan rajoitusten mukaan silloinkin kun näyttäisi olevan tilaa ajaa kovempaa. Täytyy tunnustaa että seiskapuolikkaalla tykillä se on vain h...in vaikeeta. Tietoinen järkeni sanoo 'ei' mutta aina kun pääsen vapaalle suoralle baanalle niin se kahvakäsi vaan kääntyy.
Yksi vaihtoehto tuli mieleen. Tee lapsia, yleensä se rauhoittaa menoa
wink.gif

ei tehokkaita pyöriä ole tarkoitettu liikennenopeusrajoituksia varten... ne ovat mopoille ja polkupyöräilijöille...
062802moto_prv.gif
Aivan. Ja joskus kun lainaan kaverin piikkiä mikä on sellainen enska jossa on juuri 11kW, niin sillä tulee ajeltua vielä hurjemmin kuin omalla pyörällä koska sillä ei vauhti riitä muuten, niin pitää kaikki mutkat ja risteykset vetää ihan älyttömästi. Onneksi en sillä ole ajanut pitkään aikaan
blush.gif

Juu tämä avopotta on ainoa mikä mulla vauhteja hillitsee (tutkien lisäksi). Kyykyt vaihtu nakufillariin, mutta ei se riittäny vauhteja hillitsemään. Potta päässäkin voi nykästä aika rajusti hetken, mutta sitten alkaakin jo silmät vuotaa ja vauhtia on pudotettava
wink.gif

Päästähän ne käskyt lähtee joten siellä tarvittaisiin sitä kuuluisaa asenteenmuutosta varmaankin. Yritetään...

itselläni kävi onnellisesti kun ajoin ylinopeutta tyhjällä tiellä 100 sen rajoitus vauhtia 118km/h.
poliisit pysäytti ja uhkaili aikansa.kyselin että eikös tästä vois rikesakolla selvitä.poliisi hymyili ja sanoi että tästä ei selviä kuin suullisella huomautuksella,nousivat maijjaan ja lähtivät.varmaan niillä oli hauskaa kun saivat säikäyttää.
pyrin ajamaan aina niin ettei kortti lähde ja olen onnistunut 60000km siinä.tehoa on kyllä riittävästi mutta ei niitä ole pakko kaikkia käyttää.
baaa.gif

Te jotka ajatte 50-heppasia, Transalpia tai customeita, onko niillä helpompaa pysyä rajoissa ilman että se vaatii kohtuutonta ponnistelua?

views and insight appreciated.  
lookaround_orig.gif
Mulla oli aikasemmin muovinen pyörä. Sillä ei mun mielestä ollu kiva ajaa ku täysii, ja siitä saikin sitten vähän maksella.

Vaihdoin kustomiin ja sillä on kiva ajaa myös nopeusrajoitusten mukaan.

tack alla, tossahan tuli jo paljon hyviä ideoita. mulla pahin morkkis alkaa jo hellittää, alle rajoitusten oon ajanu par päivää, ja muutenkin on nyt ajofiilis ihan kateissa. ajelenpa bussilla välillä niin eiköhän taas kohta huvita, on näitä notkahduksia ollut aiemminkin.

se tuntuu nyt selvältä että kicksit pitää hakea jostain muusta kuin muoviluodilla kaahaamisesta. tuntuu vaan tosi turhalta omistaa tollanen jos aikoo sillä vaan madella. joskus kuvitteli et se ois sama kuin Ferrarilla; kiva ajaa ja fiilistellä kun potentiaalia on. no ei oo sama. tasanen 'laillinen' ajo vapaalla tiellä on vaan tylsää, ei siitä mihinkään pääse. hassua; tykkään muuten ajaa valtateillä ruuhkassa, vaikka lomaliikenteessä, siis ihan kiltisti jonossa. se tuntuu jopa sosiaaliselta, ehkä se juttu on et tulee paljon impulsseja jotka pitää hereillä...

itelläkin tuli mieleen se katteettoman pyörän hankinta; se plus sitten pienemmät tehot, niin ei ainakaan valtateillä tulis törkeitä ylinopeuksia. avopotta - joo kaupungissa, mutta 60 ylöspäin suosin kuitenkin umpparia, se melu nääs.

näillä taidoilla ajan avopotalla vain viittäkymppiä kauppaan, vaikka pari naarmua oliskin vaan kaunistus tässä pärstässä :-)

lapsiakin kehotettiin tekemään; uskomatonta itselleni mutta mulla siis on jo vekaroita ja uskoin aina että se nimenomaan saisi mua rajoittamaan vauhtia. mut ei; ku aivot sanoo että moottoritiehurjastelu on 'turvallista'.

joo-o. mun morkkiksista huolimatta; toivotan hyviä ajofiiliksiä ja turvallista matkaa kaikille; on tässä pyöräilyssä kuitenkin paljon positiivista ja hauskaa kun sen oikein osaa ottaa.  
sport05.gif

tasanen 'laillinen' ajo vapaalla tiellä on vaan tylsää, ei siitä mihinkään pääse. hassua; tykkään muuten ajaa valtateillä ruuhkassa, vaikka lomaliikenteessä, siis ihan kiltisti jonossa. se tuntuu jopa sosiaaliselta, ehkä se juttu on et tulee paljon impulsseja jotka pitää hereillä...
Tuossa on varmaan myös letka-ajon mielenkiintoisuuden syy. Eli porukassa on mukavampi cruisailla rauhallisemminkin (etteikö joskus kimppa-ajoissakin olisi vauhtia ollut..)

niin se vain on että jos sulla on mopo, ajat sillä.. jos sulla kulkee mopo kolmatta sataa, ajat sillä sitä kolmatta sataa.. jos et, niin olet joko idiootti tai sitten et ole ymmärtänyt ostamasi pyörän päälle mitään.

Itse aattelin luopua muoviluodista ja laittaa sellaisen pätkyttimen, joka särkyy jos alkaa kisaamaan linja-autoa kummemman kanssa. Näes pelottaa, että se onni loppuu minultakin jossakin kohtaa maantietä..

Vauhdit mutkissa on hiukan kasvanut joka ratapäivänä ja suorilla melkeimpä hidastunut. Joka tapauksessa maantiemutkat ei tunnu enää miltään ilman järjettömiä nopeuksia. Harva mutka on edes niin pitkä, että siitä saa kunnon kiksejä. Sellaiset lyhyet nykäykset ei oikein tunnu mutkilta..
Sama ilmiö täälläkin. Tavan mutkat ei tunnu enää missään ilman hirmusta vauhtia. Ja sen verran pihiksi tässä on tullut että mieluummin niillä sakoilla maksaa vakuutuksia tai osteleepi renkaita. Radalla kun voi ottaa itsestään mittaa, maantiellä lähinnä leikkii hengellään saamatta silti mitään kiksejä.

Edit:
crazy.gif
..mähän alan kuulostaa jo kukkahatulta..

on jo vekaroita ja uskoin aina että se nimenomaan saisi mua rajoittamaan vauhtia. mut ei; ku aivot sanoo että moottoritiehurjastelu on 'turvallista'.
Samoin. Kun olen perheen kanssa liikenteessä kotilolla, ajelen hyvin maltillisesti, mutta yksin kun olen liikenteessä, tulee kohellettua toisinaan vähän liikaakin. Edellinen mopo oli 34 kw kurapäristin, mutta kyllä sekin teho riitti aika älyttömiin tilanteisiin niin pikatiellä, kuin sorateilläkin. Nyt kun tehoja on yli kaksinverroin enemmän, tulee niitä kopukoita käytettyä liian ahkerasti. Jos joku ajattelee nakupyörän jotenkin rajoittavan nopeuksia, kannattaa sillä ajaa avokypärä päässä ilman laseja tai visiiriä. Muuten ei auta. Toistaiseksi olen selvinnyt ilman sakkoja tai onnettomuuksia, välillä kyllä mietityttää, miten kauan tuuri kestää
nixweiss.gif

Back