• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Soranorsu II

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tere,

Norsuja, norsuja napajäällä... kärsiä, kärsiä siellä täällä... (seitsemän seinähullun tahdissa)  
wink.gif
tounge.gif
.

Taas ois tuli persiissä, päästä ajamaan pieniä katuja ja niin paljon hiekkaa, kun on luvallista ajaa, ilman että mennään yksityisteille.

Olen kaavaillut ensiviikon (vk 34) lauantaina (23.8.2008) ajavani Uusimaa Turneen (kts. kartta). Reitti koostuisi alkuajatuksen mukaan siten että lähdetään Espoon Bembölestä, josta mennään Hyvinkään ABC:lle. Nämä siis aloituspaikkoina.

Reitti kulkisi pienimpiä asfalttiteitä, mitä on mahdollista ajaa, yhdessä luvallisten hiekkapätkien kanssa Forssan ABC:n kautta Inkooseen, josta sitten paluu Espooseen Bemböleen tai Veikkolaan, joiden molempien kautta reiiti kulkee.

Reitillä on hiekkaa eniten reitin loppupuolella, josta n. 50 % on hiekkaa. Alkupuolella on joitakin kymmeniä kilsoja sorabaanaa, sekä muutamia kinttupolkuja.

reitti_versio_1443.jpg

Kuva 1. Reittikarttaversio 1, pituus n. 460 km

Lähtöpaikka: Cafe Bembölen viereinen Shell
lähtöiaika: 09:00
lähtöpivä: 23.8.2008
varapäivä: 24.8.2008
arvioitu ajoaika: 10 h
taukoajat: tarpeen mukaan

tervetuloa778.jpg

Ennen matkaa:
1. Tankkaa norsu
2. Tee henkilökohtaiset tarpeet
3. Tarvittaessa nykäise hihasta allekirjoittanutta
4. Etukäteen ilmoitus nokkamiehelle, paljonko oma norsu pärjää juomatta (Toimintamatka)
5. mahdollisuuksien mukaan älä ota painavaa kuormaa, jotta matka joiutuu
6. Unohtuiko jotain?

Matkan aikana:
1. Ajetaan nätisti
2. Huolehditaan, ettei kaverit eksy, ts. odotetaan aina risteyksessä
3. ajetaan helminauhaa (peräkanaa riittävällä välillä) kiharalla ja ja hiekalla sekä isoa asfalttibaanaa
4. ajetaan vetoketju-helminauhaa taajamissa hitaalla asfaltilla
5. ajoissa ilmoitus vetäjälle, jos norsu tarvitsee juotavaa
6. Katsellaan peräpeileihin, missä kaveri seuraa, jotta tiedetään letkan tilanne
7. Ajetaan sokeisiin mutkiin varovasti, auto tai muun kulkuneuvo voi oikeasti tulla eteen!

Ei siis tarvitse olla maailmamestari osallistuakeen tähän ajeluun, joten älkää peljätkö ilmoittautua. Ilmoittautukaa allekirjoittaneelle, vaikka YV:lla, jotta pystyn laskemaan porukan koon ja mahdolliset pienimpien polkujen vaatimukset.

Ilmoittautuneet:
1. "Masa", Suzuki DL 1000, Espoo
2. "markus_a", Suzuki DL 1000, ?
3. "KTE", BMW 650 GS -08 Twin, Espoo
4. "viromi", BMW GS 1150, Espoo
5. "Frrewind650", Suzuki Freewind 650, Hyvinkää
6. "DaddyO", Honda Dominator, Espoo

Palaillaan pikaisesti,

-Masa

Soraa, yök. Eikös Masan Maakuntamatkat (MMM™) järjestäkään enää 100% pikitieajeluita?
nixweiss.gif

Soraa, yök. Eikös Masan Maakuntamatkat (MMM™) järjestäkään enää 100% pikitieajeluita?
nixweiss.gif
On muuten aivan perkeleen kivaa päästä pesemään pyörää kunnon mutareissun jälkeen... kivaa....
wink.gif

On myös kivaa päästä tuntemaan paskan rekyylivoima perässä, kun kaikki eteenpäin työntävä voima ei tulekaan kitkasta, vaan lentävästä p:stä. Tässä on kertakaikkiaan oma viehätyksensä...

Mutta asfalttia ajetaan toki, ei se mihinkään ole jäänyt. Nyt vaan vähän uutta ulottuvuutta välillä. Suomessa kun on muutakin tietä, kuin asfalttia, ookko muuten huomannu ?
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Kiitos muuten tuosta lanseerauksesta (MMM™)
wink.gif

-M

Mukana ollaan.

Minä  
biggrin.gif
ja mopo  
062802moto_prv.gif
BMW F 650 GS -08 (Twin)

Tartteeks mopoa näin lyhyellä reissulla välillä tankata???  
eek.gif

Mukana. Lefa ja Suzuki Freewind 650. Voisin tulla Hyvinkään ABC:lta mukaan. Mihinkähän aikaan olisitte siellä?
Ja sorakilsoja on vähemmän kuin rata-ajo kilsoja. Talutan sitten mutkat ja ajan täysillä suorat
biggrin.gif
.
ps.käyttäjänimeen tietenkin kirjoitusvirhe, tuskin onnistuu tämän ekan viestinkään lähettäminen  
buttrock.gif

Myös minä tällä kertaa mukana. Pyöränä Dominator ja tankillisella menee n. 200 kilometriä. Jos muiden osallistujien tankit paljon isompia, niin voin toki harkita 5 litran bensakannun mukaan köyttämistä.

Kyseessä eka kimppa-ajeluni, joten ohjeistusta tarvitaan ja halutaan. Toistaiseksi joka paikasta mihin olen ajanut, niin olen poiskin päässyt, mutta toki vauhti ei aina päätä huimaa.

Niin ja minulle sopii sitten vain tuo varsinainen päivä, varapäiväksi on jo muuta suunnitelmaa.

Reitistä sen verran kommenttia, että nyt reitin keskelle jäävälle Kiikala-Kettula (Suomusjärvellä) välille osuu oikein mukavaa pientä hiekkatietä ja metsätietä. Jos halutaan tuolla Kettulan suunnalla käydä, niin voin sumplia faijan kanssa meille kahvit ja pullat. Esim. seuraavanlainen reittiehdotus mahdollistaisi tämän ja myöskin vierailun Kiikalan lentokentällä (eikös Masalla ollut näihin joku intohimo?): http://maps.google.fi/maps?f=....95&z=11

Myös minä tällä kertaa mukana. Pyöränä Dominator ja tankillisella menee n. 200 kilometriä. Jos muiden osallistujien tankit paljon isompia, niin voin toki harkita 5 litran bensakannun mukaan köyttämistä.

Kyseessä eka kimppa-ajeluni, joten ohjeistusta tarvitaan ja halutaan. Toistaiseksi joka paikasta mihin olen ajanut, niin olen poiskin päässyt, mutta toki vauhti ei aina päätä huimaa.
Tervetuloa kaikki.

"Koolla ei ole merkitystä"  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
, sano. 200 km on ihan jees, sitten pitää vaan parissa kohtaa tankata, nou problem.

Jutellaan sitten lähdön yhteydessä ajotavoista ja -menetelmistä. Periaatteessa homma ei ole olleenkaan vaikeaa, kun edessä oleva katsoo aina, että risteyksessä perässätuleva tietää, minne käännytään.

Pysähdyksissä ja lähdöissä etumainen katsoo aina, että porukka on kasassa, ennen lähtöä (allekirjoittanut ajaa nokassa).

Ja heti, kun ongelmia ilmenee jonkin asian suorittamisessa, tai mitä vaan -> tieto nokkaan.

Metsässä, pienillä ja suurilla hiekkateillä sekä isolla asfaltilla ajetaan helminauhaa riittävillä väleillä. Ja jos ajetaan asfaltilla taajamassa, ajetaan ns. vetoketjuhelminauhaa tai ns. paraatia, jossa ajetaan kahdessa jonossa lomittain. Näin säästetään tilaa ja päästään mahdollisissa liikennevaloissa etenemään sutjakkaammin.

Tietysti tässä ennen matkaa voipi kysellä asioita, ihan joko kirjoittamalla tähän säikeeseen tai lähettämällä mulle YV:ta.

thumbs-up.gif

-M

Voidaan sitten vielä matkan aikana kaffella jutella lisää muutamista hiekka ja löysällä pinnalla liittyviin ajotekniikoihin. En viitsisi tässä niitä alkaa juttelemaan, koska täältä netistä löytyy ns. "paremin tietäviä", jotka saattaa torpedoida asian alas.

062802moto_prv.gif

-M

Mukana. Lefa ja Suzuki Freewind 650. Voisin tulla Hyvinkään ABC:lta mukaan. Mihinkähän aikaan olisitte siellä?
Ja sorakilsoja on vähemmän kuin rata-ajo kilsoja. Talutan sitten mutkat ja ajan täysillä suorat
biggrin.gif
.
ps.käyttäjänimeen tietenkin kirjoitusvirhe, tuskin onnistuu tämän ekan viestinkään lähettäminen  
buttrock.gif
Joo, kyllähän se ajaminen kannattaa opetella siten, että aloittaa kaarreajon mahdollisimman rauhallisesti ja omalta pohjalta. Ns. yliyrittäminen on vaarallista ja ei tee ajosta ollenkaan nautittavaa.

Kaarteet kannattaa aloittaa mainitsemallasi tavalla, että varovaisesti eteenpäin. Kun luottamus 1. pyörään, 2. ajotaitoon ja 3. alustan ajettavuuteen on hanskassa, voi alkaa pikkuhiljaa tööttäämään kovempaa.

Pääperiaatteena on se, että kaarre kannattaa aloittaa mahdollisimman hiljaisesta nopeudesta. Kaarteen aikana kiihdyttää vauhtia sitten siihen, mikä on omien taitojen mukaista. Samalla tulee opeteltua se oikea ajotekniikka, että kaarteessa on aina vähän vetoa mukana. Jos nimittäin liukkaalla pinnalla joutuu jarruttamaan kaarteessa, se tuntuu huomattavasti inhottavammalle, kuin vauhdin lisääminen. Voimakas moottorijarrutukselle siirtyminen kovasta vauhdista mutkassa on takuuvarma -stonga käsiä täynnä- tilanne. Parhaassa tapauksessa saa sanoa "morjens", kun ottaa siivet alleen. Lisäksi kaarteessa kannattaa ajaa niin isolla vaihteella, kuin mahdollista juuri em. tilanteita välttääkseen. Ei tietenkään niin suuri, että ulostulo siitä kärsii.

Ja kaarteesta ulos tultaessa tullaan aina vähän ennen, kuin se loppuu vetopäällä kunnolla. Silloin tunnustellaan alustan vetopitoa, kun kaarteen lopussa jo aletaan kiihdyttämään.

EDIT:

Unohtui sanoa, että tämä kaikki kannattaa ja täytyisi opetella siten, ettei jalat kosketa maahan, koska se toinen tapa on sitten ihan eri juttu, kuin ajaa isolla Norsulla.

Tässä muutamia asioita.

-M

Reitistä sen verran kommenttia, että nyt reitin keskelle jäävälle Kiikala-Kettula (Suomusjärvellä) välille osuu oikein mukavaa pientä hiekkatietä ja metsätietä. Jos halutaan tuolla Kettulan suunnalla käydä, niin voin sumplia faijan kanssa meille kahvit ja pullat. Esim. seuraavanlainen reittiehdotus mahdollistaisi tämän ja myöskin vierailun Kiikalan lentokentällä (eikös Masalla ollut näihin joku intohimo?):
Mä voisin katsoa, miten tuon järjestäminen reitille osuu.

Kaffet on jees, jos aikastaulu vaan sen sallii...
wink.gif

Mä olenkin käynyt itse EFIK-kentällä muutaman kerran maateitse, mutta sen seitsemänkymmentä kertaa olen pitänyt käännepisteenä ja matkannut 2 km korkeudella ohitse... suih...

Tällä kertaa
062802moto_prv.gif
BRAAAAAMMMMM.....

-M

Mikäs on tämän reissun tilanne Masan vedettyä itsensä ja pyöränsä ojan kautta eilisiltana?
Moro,

Lipsautin ojaan, ihan hiljaisessa vauhdissa, eilen B-K -ajelulla. Pyörässä taittui peili ja kytkinkahva.

Eturengas perhana niljahti mutkassa, jolloin ajolinja suoristui ojaa kohti. Kerkesin jarruttamaan hiljaisessa vauhdissa melkein 0:aan, mutta suleksin silti kävelyvauhtia. Mul taittui vasen nilkka siten, että joudun tässä menemään lekurille.

Palailen asiaan, kun tiedän enemän.

Hävettää ihan helvetisti, koska vedin perässäni ns. körö-körö -ajoa, ja edelläni "Riisor" veti ns. Hot Pants -ryhmää. Mä ajoin oikeasti sellaista vauhtia, että olin keraamässä porukkaa perässäni letkaksi ja vauhti ei todellakaan ollut mitään. Hävettää ihan helvetisti, enemän kuin mitä jalka on kipeä, ja se on oiieasti todella kipeä
wink.gif

Palaillaan,

-Masa

No en tulekaan. Huomasin justiinsa että pyörä on varastettu yöllä.  
033102ass_1_prv.gif

Samalta paikalta hävisi toisestä pyörästä keväällä akran slipari. Varkaat on perseestä.
firing.gif

Back