• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Soranorsu II

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tästä sitten ihastelemaan toteutunutta reittiä Google Maps:sta.

Minulle tuli kilometrejä noin 575 ja kun kyseessä oli vasta toinen näin pitkä reissu, niin kyllä oli kankea olo aamulla herätessä. Venyttelyt jne. on amatööreille
smile_org.gif

Kuten KTE tuossa jo totesikin, niin reitin osalta tapahtui hieman hakemista. Siinähän kävi juurikin perinteisesti, eli luotettiin tekniikkaan sokeasti ja sen takia tehtiin hauskasti ympyrää. Tuntuu olevan nuo navigaattorit optimoitu toisenlaiseen käyttöön, joten reittiin tutustuminen kartalta auttaa huomaamaan tuollaiset älyttömyydet. Pienestä hakemisesta huolimatta täytyy sanoa, että KTE teki miehen työn ottaessaan vetovastuun reitistä jota ei ollut itse suunnitellut. Isot kiitokset siis hänelle. Suuret kiitokset myös kapsu_ZX10:lle loppumatkan vetämisestä, Siuntio-Tolsa välin hiekat ja polut oli todella makeita.

Oli muuten ihan uskomaton ero markus_a:n hiekalla etenemisessä alku- ja loppumatkasta. Tulit V-Stromilla ihan uskomatonta tahtia sitä radan pohjaa Pickalassa... Ja kyllä sitä itselläkin varmuus lisääntyi ihan hurjasti päivän mittaan hiekalla. Lisää tätä ja mieluusti pienempääkin pätkää.

Jos kiinnostusta riittää pienemmille teille, niin Suomusjärvellä faijan maatilan ympäristöstä löytyy ajettavaa helposti pienehköjä teitä pitkin kymmeniä kilometrejä. Tuossa nyt vaikka yksi esimerkki joka lähtee Turuntien varrelta Lahnajärveltä ja päätyy Kiikalan lentokentälle:  Lahnajärvi-Kiikala

Jos mielenkiintoa löytyy niin voidaan kimpassa suunnitella myös pidempää reittiä vaikka Bembölestä lähtien...

...Voi P**kele.. totaalisesti missasin tän topic:in...
sad_orig.gif

Koskas ois vastaava tour.... Seuraavalle kyllä mukaan....

Kiitokset omasta puolestani kaikille mukavasta ajo- ja juttuseurasta ! Erinomainen reissu, mutta ensi kerraksi vielä lisää soraa kiitos ; )

Ja Viromille anteeksi, kun Sua aina välillä soralla ahdistelin, mutta oli huippuhauska ajaa paljon tehokkaamman tykin perässä ja katsoa pysyykö DR:llä kuinka hyvin sorasuorilla perässä....taisi jossain vaiheessa vauhtiakin soralla olla +140 km/h : )

Jos Markus mietit nappula/puolinappularenkaan vaihtoa, niin ilman muuta suosittelen sellaista kokeilemaan. Eli tuo TKC on ainakin saanut paljon kehuja. Sivuttaispitokin tuollaisen renkaan myötä paranee niin paljon soratiellä, että ajo muuttuu varmasti paljon mukavammaksi ja helpommaksi. Ja sitä myötä hauskuus lisääntyy. Lisäkustannuksia tulee lähinnä tuon takarenkaan kulumisen muodossa, kun eturengas ei juurikaan kulu tavallista katurengasta nopsempaan. Lisätietoja saat rengasvalinnoista esim. tuolta kurapyöräilijöiden sivuilta: www.matkaendurot.net

Eipä tuo rengastyö ole hankala opetella, mutta toisaalta jotkut rengasputkat tekee renkaanvaihdon irtovanteelle hintaan 10 eur, joten jos lähellä on tuollainen firma, niin melkein veisin sinne vaihdettavaksi. Ite käytännössä en juurikaan vaihtele renkaita muuten kuin silloin kuin loppuunkuluneet / talveksi rallinastarenkaat alle.

Niin ja se "muokattu reitti" kulki kt 51 eteläpuolella karjaalta snappertunaan -> fiskarsiin -> inkooseen -> degerbyhyn (josta kt 51 pohjoispuolelle) -> siuntioon -> siuntion linnalle -> kela, josta siirryttiin rautatieosuudelle -> båtvik -> eestinkylä -> vårnasin silta -> porkkalantie -> hiekkapätkä hirsalaan ja erikson/jorvas.
Näitä reittejä mulla on kyllä takataskussa paljonkin ja uusia etsiskellään koko ajan. Osa niistä on vaan vähän pienimuotoisempaa sora/metsäpolkua, tiedä kuinka paljon sitten tykkäätte semmoisesta.

Mutta, eipä muuta kuin uutta reititystä odotellassa !

t:kapsu

Mulle käy polut ja metsätiet ihan mainiosti. Muutaman kerran olen norsun itse ränneihin metsässä vienyt. On vaan meinannut olla tulematta takaisin kun ura onkin käynyt liian pahaksi ja kääntyminen vaikeaksi
biggrin.gif
Painoa on sekä mopolla että kuskilla ihan liikaa.

Mutta porukalla tolleen hieman extreeminki käy hyvin, onpahan enemmän käsiä norsuja nostamassa
biggrin.gif

Arkisinkin 2-3 tunnin ajelut jossain kinttupoluilla on mulle OK.

Tässä ainoat kaksi kuvaa, jotka minä ehdin/jaksoin ottaa reissun alkupuolella Hyvinkään ABC:lla.

Norsukuskit (pl. allekirjoittanut, viromilta löytynee minunkin naamani sisältä kuva kännykästään)
Norsut

Jäänkin odottamaan nyt innolla seuraavaa keikka (ehkä mahdollisesti em. reittisuunnitelmani ympärille koottuna) sekä erityisesti kapsu_zx10:n polkukeikkaa.

Valitettavasti en osaa linkittää kuvia tähän. Jos haluatte niitä voin laittaa maililla.

Mä voisin joskus sellaselle iltalenkille lähtee mukaan jos se on enempi polkua ja hiekkaa, mieluummin vielä jotain pienempää hiekkatietä. Kelkkaurakin menee. Puunrungot vähän rajoittaa
matkantekoo kun niistä jää aika helposti pohjasta kiinni.

Valitettavasti en osaa linkittää kuvia tähän. Jos haluatte niitä voin laittaa maililla.
Mikko,

kuvien lataaminen on ihan iisiä.

Itse olen käyttänyt kuvapankkina www.xs.to -ositetta (-Linkki-)

Step 1.

Siirrä kuva linkin osoitteeseen koneeltasi.

xs-to101.jpg

Step 2.

Skaalaa kuva 640 x 480 -kokoiseksi.

Kartat 800 x 600 -kokoiseksi.

Step 3.

Lataa kuva -> ENTER

Step 4.

Kopioi XS:n antamasta kuvan linkkisivusta se viimeinen rivi:

kopioi_viimeinen135.jpg

Step 5.

Liitä kuvan linkki tänne editoriin käyttämällä "IB koodi näppäimet", kohtaa [Image]. Kopioi sen avaamaan kenttään se XS:n antaman tallennetun kuvan osoite ja paina ENTER.

Step 6.

Editoriisi pitäisi ilmestyä seuraavanlainen rivi, jossa on [*IMG] ja [*/IMG] symbolien väliin tulostettuna se sinun kuvan linkin osoite. Siis nuo tähdet ei kuulu asiaan, koska tämä editori ymmärätäisi sen muuten oleven linkki...

VOILA!

-Masa

Jos kiinnostusta riittää pienemmille teille, niin Suomusjärvellä faijan maatilan ympäristöstä löytyy ajettavaa helposti pienehköjä teitä pitkin kymmeniä kilometrejä. Tuossa nyt vaikka yksi esimerkki joka lähtee Turuntien varrelta Lahnajärveltä ja päätyy Kiikalan lentokentälle:  Lahnajärvi-Kiikala

Jos mielenkiintoa löytyy niin voidaan kimpassa suunnitella myös pidempää reittiä vaikka Bembölestä lähtien...
Totta hitossa kiinnostaa!  
thumbs-up.gif
062802jumpie_prv.gif

Kuten KTE tuossa jo totesikin, niin reitin osalta tapahtui hieman hakemista. Siinähän kävi juurikin perinteisesti, eli luotettiin tekniikkaan sokeasti ja sen takia tehtiin hauskasti ympyrää. Tuntuu olevan nuo navigaattorit optimoitu toisenlaiseen käyttöön, joten reittiin tutustuminen kartalta auttaa huomaamaan tuollaiset älyttömyydet.
Täytyy tähän todeta vielä syistä ja seurauksista:

Käytössäni oli navigaattori, johon ei saa ladattua reittejä (eli hyvä, että edes puoli matkaa pysytiin jäljillä).
Lisäksi laitteessa ei ole seurantalokia jo ajetusta reitistä, joka auttaisi huomaamaan tapahtuneet "sekoilut".
Eli laite on kyseiseen käyttötarkoitukseen aivan  
033102ass_1_prv.gif

Vahingosta viisastuneena hankintalistalla lienee joko Garmin Zumo tai TomTom Rider, onko kellään näkemyksiä?

Zumo on ainoa oikea, joka toimii kunnolla
wink.gif
biggrin.gif

Lisäksi voisi sitten oikeasti vaihtaa näitä reittejä, kuten pikkutytöt kiiltokuvia...
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif

Nimim. Zumo 550

-Masa

EDIT:
Ai niin, Zumossa tulee kaikki kiinnikkeet yms. mukana, kun taas TomTom:ssa ne joutuu ostaa erikseen. Likö kuitenkaan ainoa syy..?

Masa, sun kannattaa käyttää Print Screaneissa "alt" + "prt scr" komentoa "ctrl" + "prt scr" sijaan noissa kuvankaappauksissa. Altilla kaappaa kuvan vain aktiivisesta ikkunasta eikä koko ruudusta.

Meni ihan vähän ohi otsikon
tounge.gif
tounge.gif
wink.gif

P.S vielä mä tuun joskus Rytkösellä teidän kanssa norsuilemaan
biggrin.gif

Vahingosta viisastuneena hankintalistalla lienee joko Garmin Zumo tai TomTom Rider, onko kellään näkemyksiä?
Zumo on loistopeli, minulla on sellainen.

Yksi vaihtoehto on laittaa Garmin Oregon 300,
joka on IPX-7 suojattu (kestää veteen upottamisen).

Se ei sisällä bluetooth-yhteyksiä eikä ääniohjausta!

Kuitenkin ao. laite on toimiva kompromissi ns. metsä-gps:ää
ja ajoneuvo-gps:ää. Itse lykkäsin kapulaan samat katukartat
kuin Zumossanikin on, ja se osaa hienosti reitittää ja neuvoa perille!

Hintojen pikavertailu: Zumo 550 Europe; 715e, Oregon 300: 425e.
Kuitenkaan Oregon EI sisällä karttoja kuten Zumo,
mutta ne voi aina "löytää" jostain.
cool.gif

Noh, toisaalta Zumo 400 maksaa tuolla 415e,
jota voi myös pitää "siedettävänä"...

Ja minkä tahansa navin hankit, laita siihen heti uutena
näytön suojakalvo! Ei näytön pinta kerää naarmuja.

Ainut negatiivinen asia näissä Zumon-kokoisissa karttanäytöissä on se, että tiukassa paikassa, kun hävittää reitin oikean juonen ja jotenkin pitäisi päästä perille, on niiden näytöt liian pieniä. Niiden näytölle ei oikein kunnolla saa esitettyä sellaista kartan mittasuhdetta, että siinä näkyisi ihan pienimätkin polut kilometrien päähän, jolloin metsässä reitin ennakonti olisi helpompaa.

Mulla om hyvänä esimerkkinä meidän Soranorsu I -retki, jolloin seikkailtiin Hämeenlinnan tienoilla, kun Zumon reitti väen väkisin halusi kuljettaa meitä P-Voimien maalle. Sieltä selvitäkseen piti kartaa skrollata pitkälle ja nostaa mittaskaalaa niin, ettei pienet kadut olleet enää mahdollisia ajaa. Tämä on kyllä Zumon ja muiden Gepsujen paha puute metsässä.

Näitä isompia näyttöjä odotellessa ajamme siis Zumolla... Niin ja 7 viikon ja yhden tunnin sekä 37 minuutin päästä muutenkin...
wink.gif

062802moto_prv.gif

-M

Kiitokset Masalle ja sjm:lle mielipiteistänne navigaattorin hankintaan.  
bowdown.gif

Kävin sitten tänään hakemassa Garminin Zumo 500:n Marinea verkkokaupasta Hakaniemestä hintaan 519,- (halpaa kuin saippua).
Nyt ei sitten ainakaan voi syyttää navia ja pääsee oikeasti vaihtamaan "kiiltokuvia" Masan kanssa.  
biggrin.gif

Hypistelin myös tuota Oregon 300:sta, mutta päättelin että pienemmän kokonsa vuoksi sitä olisi vaikeampaa käyttää hanskat kädessä.
Olihan se muuten ihan siistin ja näpppärän oloinen laite.

Edit:
Latasin juuri kokeeksi Masan Soranorsut II:n reitit Zumoon ja hyvin toimi, mutta taitaa nyt olla jo pari päivää myöhässä.  
bawling.gif

Kävin tänään vähän tutkailemassa maastoja tuolla Suomusjärven puolella sillä ajatuksella, että pidettäisiin vielä kolmas soranorsusessio tälle syksylle. Kyselin myös paikalliselta tieisännöitsijältä mielipidettä näillä yksityisteillä ajelusta. Vastaus oli, että satunnainen käyttö on OK, kun teitä ei ole mitenkään suljettu, mutta toistuvaan käyttöön sitten pitää olla jo lupa tai tiekunnan osakas. Vaikkei hän nyt näitä kaikkia teitä nyt isännöikään, niin laistahan taitaa tuo "sääntö" suoraan tulla. Eli sinne siis porukalla surauttelemaan ainakin kertaalleen. Tän päiväinen reitti kulki linkin mukaisesti ja tuolta pohjalta voisin lähteä suunnittelemaan ihan kunnollista reissua (300-400 km).  Soranorsut III ?

Alustavasti mietin, että sunnuntai 14.9. voisi olla mahdollinen ajankohta tuolle reissulle. Olisiko alustavasti kiinnostuneita?

Itse mietin yhtenä vaihtoehtona perheen kanssa menemistä tuonne jo etukäteen, joten lähtöpaikkaakin voisi miettiä sinnepäin PK-seudun sijaan. Mitäs mieltä muut ovat?

Mukana. Noi on makeita mestoja. Kerran olen Lahnajärven ympäri pienen kierroksen tehnyt ja maisematkin aivan fanstastiset. Hämmästyin sitä, että siellä oli yllättävän paljon asutusta.

Jotenkin sitä on aina luullut 1-tietä Turkuun ajellessa, että eihän tuolla ketään asu, mutta siellähän oli Suomen maaseutua kauneimmillaan.

Mukana ollaan! Ajankohta (13.9) on vähän huono, ristiäiset Paraisilla lauantaina, no onhan se kotimatkalla jos ottaisin vaikka pyörä mukaan sinne.

Edit: Pyörän alle on nyt kuitenkin tullut Michelinin Anakeet ja hyvin ne myös asfaltilla toimii, olihan minulla jo Anakee takapyörä mutta nyt etunen on vaihdettu ja olen päässyt siitä Deathwingistä eroon vaikka se olikin ihan ”ok” minun mielestä niin märällä asfaltilla kun soralla.

Juuh, 13.9. vaikuttaa ihan hyvältä ajankohdalta - mukana ollaan. Hiekkateitä ja pienempiä kinttupolkuja siellä on vaikka hurumykket, joten pyydän että isäntä sijoittaisi reitin pääosin niille ; )

t:kapsu

Voi veljet....

Mulla on tuossa kohtaa vielä jalan kipsiä ja keppejä jäljellä:
4 vk, 2 pv, 3 h, 0 min...

bawling.gif
bawling.gif
bawling.gif

-M

Back