• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-ajelu (Rookie) Petikon ABC 25.5 klo 13.00

Voi voi ku saatas tänne Tampereellekin jotain kimppa ajoo!
baaa.gif
No miksette järkkää?
confused_orig.gif

Oma tietotaito ei taida piisata. Ja orkin porukoita en täältä oikeen tunne. Et joku Tampereen päässä vaikuttava jolla innostusta olisi niin yksi mukaan lähtiä olisi taattu
062802moto_prv.gif

Oma tietotaito ei taida piisata. Ja orkin porukoita en täältä oikeen tunne. Et joku Tampereen päässä vaikuttava jolla innostusta olisi niin yksi mukaan lähtiä olisi taattu
062802moto_prv.gif
No sä voisit vaikka lanseerata Tampereelle torstaiajot. Ei siihen mitään lupaa tarvita. Paikalle ilmestyvien kesken sitten arvotte vetäjän. Ei se sen kummempaa ole. Ja siinä samalla ne muut tulee sitten tutuksi.

Morjenstamoikka vaan kaikille!

Ohhoh, onpas täällä tarinoitu... Nooh, oma lusikka soppaan: mulla oli ainakin hauskaa, kiitokset kaikille mukana olleille! Itse koen kuuluvani myös tuohon rookie-ryhmään, ainakin näissä letka-ajohommeleissa. Kärki meni miten meni mutta eikös se ollut juuri niin että kärjessä kuljetaan sitä vauhtia mitä kuljetaan ja ootellaan sitten peräpäätä? Itse jäin siellä nesteellä odottelemaan, itseasiassa käännyin jopa takaisinpäin katselemaan minne muut jäi, ja sieltähän se letka tulikin. Päästiin sinne nesteelle asti. Kivoja pätkiä ne oli ajaa, myös se pätkä sinne vihtiin.

Tais se briiffi siitä alusta jäädä väliin, se vois jeesata että tietää ainakin noin suurin piirtein minne ollaan matkalla. Varmaan juuri sinne Nesteelle pääseminen oli se hankalin osio... Niin, itselle, ellei lauantain 5:n pyörän letkaa lasketa mukaan,  tää oli toinen ryhmäajelu ja vauhti oli kyllä hiljaisempi kuin viimeksi. Voisin kyllä vetää näitä rookieryhmiä sellaista ei "niin" kovaa vauhtia kun itsekkin vähän niinkuin aloittelen. Pienissä ryhmissä ois helpompaa harjootella ryhmäajoa ja briiffaamista jne...

Mutta todellakin lähden seuraavallakin kerralla mukaan kun työkiireiltä ehdin, ihan mihin ryhmään vaan.

Kiitokset vetäjille, perälle, rookieille, kuvaajalle ja muillekkin, ens kertaan.

Ps. Se etunen pysy paremmin maassa tällä kertaa ja ehdin näkemään kaks joutsenta, telkkäpesueen, toistakymmentä hevosta ja muutaman ladon  
biggrin.gif

Tietenkin jokainen voi huristella mitä vauhtia tahansa ja
tarkoitan lähinnä, että kuinka kovaa tahansa, mutta onko
se sitten enää kimppa ja
Pitääkö kaikkien ajaa jonkun tietyn välin päässä toisistaan kuin paraatissa? Onko 50m sopiva väli vai saako pidentää 75 metriin? Jos kiihdyttää hieman lujempaa tielle ja kaverilla on tehottomampi mopo niin pitääkö jarruttaa vai saako vetästä kakkosvaihteen silmään ja sit vasta himmata?

Onhan se kimppa-ajoa kyn yhdessä lähdetään, yhdessä ajellaan ja yhdessä päädytään päämäärään.

sanoi:
onko se enää letka ja onko se enää rookie ajelua.
Letka se on, mutta onko se rookie, semipro vai pro niin on ihan jokaisen omassa tulkinnassa. Kaikille edellämainituille ryhmille löytyy oma paikkansa letkassa.

Jos haluaa ajaa paraati-ajoa niin mun puolesta saa sellaisiakin järjestää, nekin voiis olla ihan kivoja. Mutta letka on letka vaikka se ois 10 km pitkä - ainakin mun mielestä. Pääasia on se että letka ei katkea, jos jotkut odottavat peräpäätä niin sen ei pitäisi peränpitäjiä häiritä - vai onko peränpitäjillä joku ylipapin oikeus määrätä mitä muut saavat tehdä?

Tiedän että nyt kerran hyväksihavaitun "kaavan" (Rimmonin torstaisetti) mukaisia rookie-ajoja tullaan lähiaikoina järjestämään ainakin muutama - myöskin näillä näkymin muuta aloittelijatoimintaa on suunnitteilla, mutta siitä myöhemin lisää. Nämä tulevat olemaan niitä "virallisia" rookie-ajeluita mistä on ollut aiemmin puhe.

Niin joo, jokainen sitten ajelee jokatapauksessa sitä omaa turvallista vauhtiaan, maksimissaan se 80% niistä omista kyvyistään, siis liikennesääntöjen puitteissa tietysti, mitä vois vetää, ettei tapahdu mitään ikäviä hasseja. Siinä alkaa käymään pelimerkit muuten vähiin jos on omista kyvyistään se 100% jo lasissa ja pitäiskin väistää rusakkoa/routamonttua/hiekkaa/rekkaa/karannutta alpakkaa tai vast. :kukkahattumörkiö:

E oo häpee päästä ehjänä perille.

Tietenkin jokainen voi huristella mitä vauhtia tahansa ja
tarkoitan lähinnä, että kuinka kovaa tahansa, mutta onko
se sitten enää kimppa ja
Pitääkö kaikkien ajaa jonkun tietyn välin päässä toisistaan kuin paraatissa?
Ihan kivaa on kun pääsee itseänsä referoimaan. Tuola 3.-sivun
alussa oli tämä ...
sanoi:
Letkassa ajamiseen kuuluu, että silloin tällöin
letka hieman hajoilee.

KUN kommenteissa on melko yleisesti kyse vauhdista, niin siitä
tietenkin voipi päätellä, että kyse saattaa todellakin olla vauhdista.
sanoi:
Ihan oikeastihan ensimmäisenä kulkee letkan vetäjä
ja sitten PITÄISI tulla hitaimmat ja sitten vasta kaikki muut

Minä en ole määräämässä mitä pitää tehdä, mutta
tulkitsen vain omalla tavallani lauseita, joissa todetaan
vauhdin olleen liiallista. Mistä johtuu häntäpään eksymiset?
Tietenkin siitä, kun kukaan ei odota - ei edes niiden joiden
pitäisi. No miksi sitten ei odotella? No siksi, kun mennään niin
kovasti ettei ole aikaa odotella. Kun letka hajoilee, niin mitä
vetäjä voipi tehdä? Odotella usein. Tätähän olen saarnannut
kaiken aikaa.

Kääntäen: Kun porukka, joka haluaa ajella kovaa myöskin ajaa
kovaa, niin voisiko ajatella, että se olisi ihan oma juttunsa
erikseen. Kokoontuminen olisi siis kaikkien yhteistä - tietenkin,
mutta ajolenkit olisivat erilaisia vaikka päämäärä olisikin sama
paikka. On tietenkin uljasta, kun letkat ovat mahdottoman isoja,
mutta semmoiset letkat poikivat vääjäämättä ongelmia ja
kuten "vanhoissa" ohjeissa todetaankin, niin parikymmentä
alkaa olla jo yläkantissaan viidestä-kuudestakymmenestä
puhumattakaan.

Selvennykseksi sanon vielä senkin, että nyt ei ole kyse mistään
letkanvetäjien arvostelusta vaan tuotteen saamisesta paremmaksi
joten en ainakaan minä ole kenenkään kimppuun tässä käymässä.

Mistä johtuu häntäpään eksymiset?
Tietenkin siitä, kun kukaan ei odota - ei edes niiden joiden
pitäisi.
100% samaa mieltä.

sanoi:
No miksi sitten ei odotella? No siksi, kun mennään niin
kovasti ettei ole aikaa odotella
Aivan älytön peruste mun mielestä. Miksi ei odotella? Siksi kun joku ei noudata/tiedä yhtä tärkeimmistä säännöistä "varmista aina että seuraava näkee minne mennään" - mä en kyllä saa tuohon nivoutettua vauhtia nyt mitenkään.

sanoi:
. Kun letka hajoilee, niin mitä
vetäjä voipi tehdä? Odotella usein. Tätähän olen saarnannut
kaiken aikaa.
Kyllä, mutta aiemmin heittämäni "ääripääesimerkki", jossa jokaisessa kääntymisessä odotellaan ei ole kenellekään mielekästä. Se risteyskäyttäytyminen pitää vaan saada briiffattua niin että se on kaikille selvää, eli lisää teoriaa alkuun. Risteys pitää "merkata" - se on se asia mihin kaikki kulminoituu.

sanoi:
Kääntäen: Kun porukka, joka haluaa ajella kovaa myöskin ajaa
kovaa, niin voisiko ajatella, että se olisi ihan oma juttunsa
erikseen. Kokoontuminen olisi siis kaikkien yhteistä - tietenkin,
mutta ajolenkit olisivat erilaisia vaikka päämäärä olisikin sama
paikka.
Juurikin tällaista on nyt tiedossa, ainakin muutaman tarkoin suunnitellun setin verran. Mutta tämä ei luonnollisesti estä sitä, että vanhat letkat ajelevat ja niinä päivinä kun ei erikseen järjestetä eri ajeluita, niin kaikki ovat tervetulleita samaan letkaan. Keula odottaa, risteykset merkataan ja taas kaikki vetelevät jätskiä hymyssäsuin perillä - yhdessä.

sanoi:
Selvennykseksi sanon vielä senkin, että nyt ei ole kyse mistään
letkanvetäjien arvostelusta vaan tuotteen saamisesta paremmaksi
joten en ainakaan minä ole kenenkään kimppuun tässä käymässä.
Tuotetta kehitetään, mutta tuota perinteistä PK-miitingiä ei olla muokkaamassa mihinkään, nyt ollaan kehittelemässä ainakin muutaman vedon verran tota "Rookie-ajeluita", jonka nimi koitetaan pyhittää vaan näihin ns virallisiin kertoihin.

MattiR, mitäs jos olisit vetäjänä yhdellä rookie-ajelulla? Nähtäisiin, kuinka homma toimii oikeaoppisesti. Tämä ei siis ole kuittailua, vaan vakavissaan tehty ehdotus. Seudun mutkatiet tunnet varmaan erittäin hyvin.

Voi siirtää p*skan jauhantaan. Pitäkää tunkkinne!
Siirretään vasta tämän kommentin myötä  
biggrin.gif
biggrin.gif

Jos joku pystyy vetäjän paikalla pitämään "ylivauhtia" kaikkien haukkumalla JÄTTITRAKTORILLA,jota ei voi suositella ORG:asiantuntijoiden mukaan mihinkään muuhun kuin parkissa pitämiseen,omistajan poltellessa pikkusikareita terassilla  
cool.gif

Ainoa vaihtoehto veturiksi tuolle porukalle on Solifer SM-77 tai jokin Raisun Trilal malleista  
033102bebe_1_prv.gif

No nyt sinne jauhantaan  
033102beer_1_prv.gif

sanoi:
No miksi sitten ei odotella? No siksi, kun mennään niin
kovasti ettei ole aikaa odotella
Aivan älytön peruste mun mielestä. Miksi ei odotella? Siksi kun joku ei noudata/tiedä yhtä tärkeimmistä säännöistä "varmista aina että seuraava näkee minne mennään" - mä en kyllä saa tuohon nivoutettua vauhtia nyt mitenkään.
Ja mistä kohdasta tuo älytön on mukamas?
Ja miksi luulisit ettei odotella? Siksi, kun on kiire muiden perään.
Jos/kun ei ole kiiru muiden perään, niin totta helvetissä on
aikaa odotellakin. Voi tietenkin niinkin ajatella, että ei käynyt
mielessä odotella .. vaikka aivan juuri oli nimen omaan sanottu
että odotellaan. Kyllä sen asian kanssa on niin, että ihan niin kiire
ei voi eikä saa olla, ettei yhtään ehdi ajatella. Itse asiassa en usko
lainkaan ettei olisi aikaa ajatella, mutta sen kyllä uskon, että
ajatellaan, että joku muu saa odotella, kun nyt justiinsa tuntuu
itsestä niin hyvältä pitää narua kireällä. Ai jai jai jai...
wink.gif

Näinhän se on. Ei kuitenkaan pitäisi olla kiire perään, kun jokaisen pitäisi ajella omalla taitotasollaan ja voida luottaa siihen, että se edellä mennyt odottelee seuraavassa risteyksessä.

Näinhän se on. Ei kuitenkaan pitäisi olla kiire perään, kun jokaisen pitäisi ajella omalla taitotasollaan ja voida luottaa siihen, että se edellä mennyt odottelee seuraavassa risteyksessä.
Harvassa sakissa näyttämisen tarve on niin kova kuin motoristeilla.
confused_orig.gif

Kuten jo kerroinkin, niin aivan luokattoman pahoja riskejä porukka
sitten ottaa ja näyttää "osaamistaan". On ollut näiden vuosien
aikana mahdollisuus seurailla. Ojanpohjia kyntäneiltä voi tietenkin
kysellä kokemuksia, että kannattiko. Tuotakin joukkoa on ehtinyt
kertyä - kuten hyvin itsekin tiedät - melkoisesti.
Aina muistetaan kuitenkin mainita, että jokainen vastaa vain
omasta itsestään - totta kylläkin - mutta kun muut menevät ja
alkaa näyttää silta, että ollaan jo itse limitillä niin siinä kohden
riskejä aletaan haalia enempi kuin olisi kohtuullista. Elikä
nopeammat ikäänkuin imevät heikompia peräänsä. Kova jäbähän
ei sitten periksi anna - valitettavasti.
smile_org.gif

Sanot tuossa, että " ja voida luottaa siihen, että se edellä
mennyt odottelee seuraavassa risteyksessä". Voidaan luottaa.
Noinkohan on voinut luottaa. Juuri tuosta, että ei voi luottaa
on nimen omaan nyt ollut oikei käytännössä kyse ja että ei
voi luottaa, sen syitä olen tässä nimen omaan setvimässä.
Mikäli kaikki olisi kunnossa, niin koko tätä kirjoittelua ei olisi
olemassakaan. Totuus vain on toisenlainen. Siksi tuotetta
pitäisi parannella. Siksi minäkin kirjoitan, että saataisiin tuote
paremmaksi - en siksi, että osoittelisin jotain sormella erityisesti.

Miksi kilparadoilla on Opetusryhmä, Hitaat, Keskinopeat ja
Sikanopeat. Siksi, kun taitoja on niin monia erilaisia - kuten
kuskejakin. Ei ole sielläkään tarkoitus, että Sikanopeat ja noviisit
olisivat jotenkin samoissa porukoissa silloin, kun ajetaan.
Kaffepöydässä ollaan samoissa porukoissa, tupakkitauoilla
voidaan olla samoissa porukoissa ja vaikka missä muualla
tahansa voidaan olla samoissa porukoissa, mutta ei silloin, kun on
vauhti päällä ja joidenkin osaaminen joudutaan panemaan
kyseenalaiseksi - vaikka jokainen vastaakin omasta itsestään.

Kaiken kukkuraksi asia on niin, että kun ajelee yksin, niin ei
todellakaan tarvitse luopua mistään, mutta aina kun on
ryhmästä/joukosta/porukasta tjmv kyse, niin on aivan pakko
yrittää edes sopeutua. Kaikkia ei voi/pysty eikä edes tarvitse
toteuttaa juuri oman halun mukaisesti ja jonkunlaiseen
kompromissiin on jotenkin sopeuduttava. Naimisissa olevien ja
niiden joilla on lapsia ainakin luulisi tietävän mistä puhun.

Jos esim. yhtenä päivänä viikosta olisi rookie ajot ja kuutena
päivänä viikosta ei, niin onko se todella täysin mahdotonta ajella
edes yhtenä päivänä hieman hiljempaa? Imeisesti on?
biggrin.gif

MattiR:n kanssa samaa mieltä.
Minusta nää rookie ajot pitäisi juurikin mennä niin että ne hitaat on heti vetäjän perässä ja nopeet siellä takana.

Tämähän tosin vain mun mielipiteeni....

niissä toisissa org torstai ajoissa voi sitten olla aivan hyvin järjestys toisinpäin....tai mun puolesta menkää vaikka perse eellä, kunhan on olemassa ajot joissa hitaiden ei tarvitse ajaa ryhmäajossa yksin. Tämän liian monta kertaa kokenut ja siksi ryhmä ajot saa mun puolesta olla....kahville tulen kyllä rupattelemaan.

Back