• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pitääkö pyörässä olla kovat äänet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rockster
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei välttämättä kovat, mutta hyvät! Miten tuo sitten määritellään niin kulkee varmasti samassa kastissa kuin mustin pallien nuoleminen.

Omassa vehkeessä on omasta mielestä kovat, mutta myös hyvät.

Ai Bike -lehteen tulee?

1. Ei tarvitse olla kovat äänet. Hyvät äänet toki. Pitää sen MP:ltä kuulostaa. Ja kyllähän se niin on, että liian kovat äänet ovat erittäin ärsyttäviä. Jos pitää pidellä korvista kiinni ku toinen kaasuttaa ohi.

2. Itse olen vaihtanut, koska vakioputki oli hirveä ääninen.

Eipä tarvitse olla erityisen kovat äänet, mutta useimmissa suoraan tehtaan linjalta tulevissa on turhankin hiljaiset hurinat. Ei moottoripyörän kuulu kuulostaa ompelukoneelta, mutta ei myöskään äänivallin rikkovalta hävittäjältä.

Putket olen vaihtanut, mutta äänen muuttuminen matalammaksi tuli lähinnä bonuksena. Killerit poistamalla saisi varmaankin aikaiseksi melkoisen kakofonian... pitäisi varmaan kokeilla, mutta toistaiseksi olen vielä tullut juttuun naapureiden kanssa, joten taidanpa antaa olla.
Putket vaihtuivat, koska alkuperäiset vaimentimet olivat melkoisen kookkaat/rumat/painavat. Lisäksi joku aiempi omistaja oli hitsaillessaan unohtanut suojata vaimentimet, jolloin hitsausroiskeet olivat pilanneet kromit ja ruostuminen päässyt hyvään alkuun :pissed:

1. Ei pidä olla kovat, mutta harvassa vakio putkessa on pyörään sopivat äänet. Jos pyörässä on paukkua koneessa pitää sen vähän muristakkin.

2. Sliparit vaihtui heti uutuuttaan ja lyhyillä (alle 50km) matkoilla killerit on irti, sit jos lähtee pitemmälle matkalle tulee ne killerit laitettua paikalleen.

Sarjassa kysymyksiä johon osa Suomen 250000 mootoripyörän omistajasta vastaa joo. Ja kaikki muut ei. Jalankulkija ja rauhallisesti ajava fillaroitsija saattaa havaita huutoputkella varustetun mp:n lähestyvän. Itse en ole vielä nähnyt mopoa jonka olisin itse kypärä päässä tai autossa ollessani havainnut kuulon perusteella. Ainakaan jos se liikkuu yhtään sallituilla nopeuksilla.

1. Ei, ihan tarpeeksi ahtaalla yleisen mielipiteen edessä normaaleillakin äänillä.

2. Olen, niihin joita käytän suljetulla alueella harrastamiseen tai kisailuun. Jokainen vähänkään järkevä suojaa noissa touhuissa kuuloaan ja ääni on kisassa tarvittavan minimaalisen lisätehon sekä painonsäästön sivutuote.

Enskaan tuli jo aika tiukat äänisäännöt. Osalla moottoriradoista on jo sääntelyä ja vaikka tämä viherpiiperökehitys itseänikin ahdistaa, en halua olla hakkaamassa omatoimisesti nauloja kivan harrastukseni arkkuun.

Viimeksi muokattu:
Juu ei tarvitse 'kovaa' ääntä, vakiolla mennään.
Mutta kesälle tarkoitus kokeilla radalla( paitsi Ahvenisto) ajamista varten kuinka katti (=kilot) pois, suora putki ja slipari tilalle vaikuttaa?
Tuskin mitään havaittavaa eroa kuljettajan kädettömyyden peittäessä kaiken muun.
En tosin panisi vastaan jos joku haluaisi osallistua näihin muutamien satasien( lähinnä penkitys) tutkimus kuluihin :;):

T: Antti R. Espoo.

Ps. Moto näkyy avatar kuvassa.

Kyllä äänet kuuluu oleellisena osana mopoiluun.
Tietysi kohtuudella, matalat murinat, ihan vaan koska oma korva tykkää.
Melko vähän olen orggisputkilla ajellut...

Kaverini on fiksu mies (nykyään tohtori); ei voi sanoa "ei koskaan" koska ihmisen mieli muuttuu. Se on totta. Aiemmin oli tärkeää että pyörästä lähti mahdollisimman kova ääni. Oli hienoa että kaikki huomas että minulla on moottoripyörä. Nykyään haluis että pyörä on mahdollisimman hiljanen ja huomaamaton myös ulkonäöltään. Oma pyörä kun on sen näkönen että jos törttöilet poliisin nähden on varma että kohta ne on kotioven takana kyselemässä "missäs äsken ajelit?".

Autossakin siirryin malliin joka on kaiketi euroopan myydyin. On rennompi ajella vaikka ylinopeutta kun voi sulautua kaupunkiliikenteen joukkoon ilman että joka toinen osottaa sormella "tuo se oli".

1. Äänimaailma on yksi tärkeistä yksityiskohdista omassa tavassani harrastaa mopoilua. Kiinnitän ääniin huomiota myös muiden prätkissä. "Liian kovaa" tai häiritsevää ääntä ei ole ohi mennyt. Moottorin käynnistäminen, tyhjäkäynti, kiihdyttäminen, jopa sammuttaminen ovat hetkiä, mihin ääni tuo aivan oman fiiliksensä!
Mutta myönnän; välillä hieman oudoksuttaa, että sama fillari kyntää terassin ohi 7 kertaa 10 minuutissa...

2. Koko putkisto vaihdettu alusta loppuun (ääni, teho, paino, ulkonäkö, mieltymys)

Täytyykö pyörässä olla kovat äänet? Miksi / miksi ei?
Ei. Muutenkin moottoripyorailijoilla on itsekkaiden huligaanien maine, siihen ei tarvitse lisata melua. Sitapaitsi liika melu peittaisi korvakuulokkeista kuuluvan Sibeliuksen. :p

Oletko vaihtanut pyörääsi putket kovempien äänien takia? Entä päinvastoin?
En, ajan Ducatin vakioputkilla stealth-mode paalla. :rakastunut:

Ei tarvitse olla kovia ääniä. Vakioputkilla mennään.

Jospa tuohon juttuun saisi mukaan jotain tietoa siitä, miten pitkään jatkunut kovaäänisellä mp:llä ajelu on vaikuttanut kuskin kuuloon. Jostain varmaan löytyy valmiita tutkimuksia aiheesta.

Pyörän äänimaailma ei tarvii olla liian kova. Tulpat korvissa saa muutenkin nautiskella...:) Eli kovempien äänien takia ei ole putkia tarvinnut vaihtaa. Vaihdon syy on ollut kohdallani vain ja ainoastaan kosmeettiset syyt. Eli sain tehtyä pyörästäni omaa silmääni miellyttävän...:grin:

Rockster sanoi:

Ei tarvitse ja syy on, että ei ole vaan tullut äänistä "kiksejä" sitten pappiksen pilliputken 25v sitten.

Ei ne myöskään häiritse, mutta koska niistä ei tule " tippaa " pippeliin en viitsi niiden äänien takia maksaa. Jos joku antaa busan putkiston ilmaiseksi voin sen kyllä (ehkä) vaihtaa.

En ole vaihtanut, mutta en vaihtanut myöskään toisinpäin kun yhdessä R1:ssä oli tarvikeputki ostettaessa.

Edit. Sen verran off topic koska ei liity ääniin, mutta on pyöriä johon vaihtaisin kosmeettisista syistä vaimentimet (gen2 busa ja uusi zzr 1400) tulee nyt ensimmäiseksi mieleen.

Viimeksi muokattu:
Ajelin viisi kesää pyörällä jossa on muokattu putkisto. Siinä kyllä kerkesi kyllästymään siihen jatkuvaan pärinään. Ihan kiva ajella niin että kuulee omat ajatukset ja tuulen suhinan eikä muut häiriinny. :jpstyle:

Rockster sanoi:
Täällähän alkaa olla jo kuhinaa käynnissä. Hyvä näin.

Lehden nimeä en valitettavasti vielä voi paljastaa, mutta suuri kotimainen lehti on kyseessä.

Jos nimellä ja paikkakunnalla vastaaminen on rasittavaa, niin vastauksia voi heittää myös maililla.

tuomas(ät)hiisimedia.fi

Mihin sinä niitä nimiä tarvitset?

Valitettavasti en voi paljastaa nimeäni, mutta kotimainen paikkakunta on kyseessä.

Rasenger sanoi:
Ajelin viisi kesää pyörällä jossa on muokattu putkisto. Siinä kyllä kerkesi kyllästymään siihen jatkuvaan pärinään. Ihan kiva ajella niin että kuulee omat ajatukset ja tuulen suhinan eikä muut häiriinny. :jpstyle:

Ei ajatuksia kuule ja se tuulen suhinakin on aika rasittavaa.

Täytyykö pyörässä olla kovat äänet? Ei täydy, mutta äänetön on turvallisuusriski.

Oletko vaihtanut pyörääsi putket kovempien äänien takia? Kokoputkisto on vaihdettu, mutta ei äänien takia. Painonsäästö ja "tehonlisäys" oli tärkeemmät pointit. Hiljaisemmaksi haluaisin nykyisen putkiston, syy=Ahveniston melurajat.

Entä päinvastoin? -

Viimeksi muokattu:

Pyörän äänen tuottamat desibelit ei ole mielestäni vertailukohta mitä "putkivirityksellä" yleisesti ihmiset hakee. En ainakaan kuvittele asian olevan näin, itselläni se ei ainakaan ole. Minua harmittaa ajaa pyörällä jossa pitää käyttää korvatulppia sen pyörän tuottamien desibelien takia tai miettiä voiko sillä lähteä yöajelulle ilman että herättää koko naapurustoa. Itse rinnastan pyörän äänet sen koko laitteen olemukseen, siihen mielikuvaan mikä syntyy siitä kun jo pelkästään katsoo sitä tuotetta. Se on psykologinen asia, että oudoksun ajaa vaikka isolla twinillä joka ei tuota muhkeaa jylinää. Selitys piilee siinä moottoripyöräilyn fiiliksessä. Jos joku sanoo minulle vaikka merkin Ducati, niin mikrosekunnissa aivoni tuottavat mielikuvan fillarista joka on täynnä tulta, tappuraa ja testosteronia. Sen väri on punainen, keltainen tai musta, joka tuottaa Termignonien säestämää V2 murinaa joka saa ihon kananlihalle jo ensikäynnistyksellä. Harley Davidsonista tulee täysin erilainen mielikuva, mutta siinäkin osana on suorat putket niin että asfaltti tärisee ympärillä.

Tämä on täysin pyöräriippuvainen juttu. Olen ajanut paljon esimerkiksi pienillä rivinelosilla, esimerkkinä 636 Ninja, siihen ei putkea vaihdettu koska se ei ollut sen koneen ja pyörän luonteen juttu. Ulos olisi saanut kovaa huutoa, eikä siitä juurikaan ainakaan itselleni mitään kiksejä synny. Lähinnä tunne että tästä tulee paljon meteliä tyhjästä. Tuollakaan ajatuksella ei ole mitään tekemistä hevosvoimien tai suorituskyvyn kanssa. Ehtihän silläkin, vaikka ajamisesta puuttui "meisseli" 'tai se joku juttu' -kokonaan.

Tiivistettynä: Kyseessä on täysin ihmismielen tuottama illuusio ja mielikuva jostain tuotteesta. Jotkut asiat ovat vaan tuolla takaraivossa kun joku asia on kyseesä. Moottoripyöristä tulee mieleen joku mielikuva kun jonkin merkin tai mallin tokaisee pelkästään ääneen. Niiden tuottamat äänet ovat osa sitä ajatusta, fiilistä ja syy miksi ylipäätänsä ajoneuvojen ääniä tarpeen mukaan "korostetaan". Koko harrastus perustuu ihmisen luomaan mielikuvaan, siihen fiilikseen ja tunteeseen. Pyörän tuottamat äänet ovat yleensä harrastajalle suuri osa sitä tuunnelmaa mitä se tuo tullessaan..

Olen tehnyt kummatkin. Syyt löytyvät ylläolevasta tekstistä.

Viimeksi muokattu:
Ei pidä olla kovat äänet, mutta asialliset äänet. Jonkinlaista murahtelua odottaisin parhaimmillaan. Pikemminkin pelottaa onko parhaillaan tilauksessa olevassa pöntössä liian kovat kovat äänet, että alkavat häiritä itseä pidemmän päälle, luultavasti kuitenkaan ei.

En ole vaihtanut kovempien äänien takia, mutta vakiopöntöllä asialliset äänet tulevat vasta 8000 kierroksen kieppeillä, tai ainakin siltä tuntuu, joten vähän rasittavaa ja ajokortille haitallista niitä pitää kun tulee sitten turhaankin kierrätettyä. No nähtäväksi jää väheneekö :) Lisäksi vaihtamisella saa vähän persoonallisuutta ja tyylikkyyttä pyörään kun väritkin mätsää.

Back