Täytyykö pyörässä olla kovat äänet? Miksi / miksi ei?
Pyörän äänen tuottamat desibelit ei ole mielestäni vertailukohta mitä "putkivirityksellä" yleisesti ihmiset hakee. En ainakaan kuvittele asian olevan näin, itselläni se ei ainakaan ole. Minua harmittaa ajaa pyörällä jossa pitää käyttää korvatulppia sen pyörän tuottamien desibelien takia tai miettiä voiko sillä lähteä yöajelulle ilman että herättää koko naapurustoa. Itse rinnastan pyörän äänet sen koko laitteen olemukseen, siihen mielikuvaan mikä syntyy siitä kun jo pelkästään katsoo sitä tuotetta. Se on psykologinen asia, että oudoksun ajaa vaikka isolla twinillä joka ei tuota muhkeaa jylinää. Selitys piilee siinä moottoripyöräilyn fiiliksessä. Jos joku sanoo minulle vaikka merkin Ducati, niin mikrosekunnissa aivoni tuottavat mielikuvan fillarista joka on täynnä tulta, tappuraa ja testosteronia. Sen väri on punainen, keltainen tai musta, joka tuottaa Termignonien säestämää V2 murinaa joka saa ihon kananlihalle jo ensikäynnistyksellä. Harley Davidsonista tulee täysin erilainen mielikuva, mutta siinäkin osana on suorat putket niin että asfaltti tärisee ympärillä.
Tämä on täysin pyöräriippuvainen juttu. Olen ajanut paljon esimerkiksi pienillä rivinelosilla, esimerkkinä 636 Ninja, siihen ei putkea vaihdettu koska se ei ollut sen koneen ja pyörän luonteen juttu. Ulos olisi saanut kovaa huutoa, eikä siitä juurikaan ainakaan itselleni mitään kiksejä synny. Lähinnä tunne että tästä tulee paljon meteliä tyhjästä. Tuollakaan ajatuksella ei ole mitään tekemistä hevosvoimien tai suorituskyvyn kanssa. Ehtihän silläkin, vaikka ajamisesta puuttui "meisseli" 'tai se joku juttu' -kokonaan.
Tiivistettynä: Kyseessä on täysin ihmismielen tuottama illuusio ja mielikuva jostain tuotteesta. Jotkut asiat ovat vaan tuolla takaraivossa kun joku asia on kyseesä. Moottoripyöristä tulee mieleen joku mielikuva kun jonkin merkin tai mallin tokaisee pelkästään ääneen. Niiden tuottamat äänet ovat osa sitä ajatusta, fiilistä ja syy miksi ylipäätänsä ajoneuvojen ääniä tarpeen mukaan "korostetaan". Koko harrastus perustuu ihmisen luomaan mielikuvaan, siihen fiilikseen ja tunteeseen. Pyörän tuottamat äänet ovat yleensä harrastajalle suuri osa sitä tuunnelmaa mitä se tuo tullessaan..
Oletko vaihtanut pyörääsi putket kovempien äänien takia? Entä päinvastoin?
Olen tehnyt kummatkin. Syyt löytyvät ylläolevasta tekstistä.