Hyvää joulua Gents and Gurls!
Tähän vuodenaikaan sopii tietysti pakoputkikysymys.
Triumph 955 (3-1) pakokäyrän ulostuloputki on 37 tai 41 mm paksuinen.
Uusi äänenvaimennin on kuitenkin 51 mm sisäänmenolla.
Oon rakentamassa uutta väliputkea ja sen johdosta on herännyt muutama kysymys:
- Vetäisenkö väliputken 37/41 mm paksuisena änkälle asti ja siinä suurennan sen 51:seen?
- Suurennanko heti 37/41 mm pakokäyrästön ulostulon jälkeen 51:seen ja siitä änkälle?
- Rälläköinkö 37/41:n pois ja suurennan heti kättelyssä sen 51:seen? Eli pakokäyrät pysyy vakiona, mutta yhtyy uudestaan isompaan putkeen.
Muutamia faktoja, mitä oon selvitellyt.
- Alkukäyriin on hienoja laskukaavoja niiden mitoittamiseen, joten vakiot toimivat mun katuvehkeessä mainiosti!
- Ohuemmassa putkessa pakokaasujen nopeus on suurempi ja isommassa putkessa hitaampi.
- Jos putki on liian iso, niin pakokaasut rupeavat poukkoilemaan ja aiheuttavat turbulenssia ja saattavat haitata pakokaasujen ulosvirtausta.
Sit lisää kyssäreitä:
- Ohuemman putken kun liittää isompaan, niin pakokaasujen vauhti isompaan mentäessä hidastuu. Onko 37/41 -> 51 sen verran pieni steppi, että ei aiheuta häiriöitä?
- Jos vetäisen vanhan 37/41 mm:n pois ja hitsaan 51:n heti alusta alkaen menemään, niin vaikuttaako tämä ala- ja keskialueeseen? Ymmärtääkseni ylhäällä pitäisi toimia paremmin. Onko liitoksessa jotain sopivaa suppilon astekulmaa, mitä suositellaan käytettäväksi?
Autopuolella sanovat, että mun triumphin tehoille race-pakoputken halkaisija pitäisi olla 2" tai jopa 2½"
Tällanen suora änkkä on tallissa ja koitan tuon pistää kiinni. Jos ei mökää über-paljon, ni ilman killereitä koitan mennä.
Lopuksi koko vehe menee tietty dynoon säädettäväksi. Kone on vakio, paitti jyrkät imu- ja pakonokat on vaihdettu kiinni.
Tämmönen on pakokäyrä. Tuon loppuosan oon rälläköinyt pois jo aikoja sitten, kun viimeksi modasin putkea. On enää pieni nysä tuossa yhdyskohdassa jäljellä.