• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos noin harvoin käytät niin kannattaisi ehkä joku humidori hankkia. Tässä joutuu toki vähän tekemään valintoja. Moottori säilyy parhaiten 0% RH:ssa mutta kumi- ja muoviosille joku 20-30% olisi paras. Moni tekeekin niin että purkaa katteet, renkaat ja stefat irti pyörästä ja laittaa ne toiseen humidoriin, se voi olla vähän pienempikin kun nuo ei paljoa tilaa vie. Loppu pyörä sitten isommassa ja sieltä kosteus nollaan. En kyllä tiedä voiko sitä enää humidoriksi kutsua jos kosteutta ei ole mutta niin ne viisaammat sanovat.
Edit: Lämpötila, itse pyörällä ei ole kauheasti väliä, kunhan on kuiva. Akku säilyy kylmässä täyteen ladattuna parhaiten, jääkaapissa on meillä kaikkien pyörien ja harvemmin käytetyn auton akut. Alahyllyllä on kivasti tilaa ylläpitolatureille.

PrivateeR sanoi:
Oikeesti? Ite oon käyttäny tyyliin talven aikana 1-2 kertaa pyörää hetken aikaa. Eikö muka riitä? Pyörä kuitenkin on lämpimässä tallissa koko talven, lämpötila varmaan alimmillaan 10 astetta.
Sitten keväällä onkin hyvä vaihtaa tuoreet tulpat kun pilalla kylmäkäynnistelyistä, vähän kaasuttelua ja sammutus. Nyrkkisääntönä moottoripyörien kylmille tylpille on, että älä käynnistä jos et aio käyttää kunnolla kuumaksi.

Yksi väliöljynvaihto on riittävä jos on aktiiviharrastaja Etelä-Suomesta, eli seisontakausi ei kestä neljää kuukautta pidempään. Jos taas pyörä seisoo pidempään, sanotaan syyskuulta toukokuuhun, niin öljynvaihtoja syytä lisätä. Puhutaan joulu- ja maalisöljyistä.

TIJ sanoi:
Yksi väliöljynvaihto on riittävä jos on aktiiviharrastaja Etelä-Suomesta, eli seisontakausi ei kestä neljää kuukautta pidempään. Jos taas pyörä seisoo pidempään, sanotaan syyskuulta toukokuuhun, niin öljynvaihtoja syytä lisätä. Puhutaan joulu- ja maalisöljyistä.
No enpä ole 14 vuoden aikana kertaakaan vaihtanut kuin talvi öljyt pyörään kun pyörä menee säilöön ja oon käyttäny pyörää vajaa parin kuukauden välein lämpimäksi. Ni uskallan kyllä väittää että ei todellakaan tarvitse vaihdella öljyjä kahta lisäkertaa yhden talven aikana ku pyörä seisoo koko ajan lämpimässä ja öljy kuitenkin on kiertänyt systeemissä. Ei se öljy niin huonoa ole että se olisi kolmessa kuukaudessa täysin kelvotonta.

Kuitenkin ajokaudelle menee sisään eri öljyt.

Miten paljon kyykkypyörän jarrut syö jarrunestettä yhteensä jotta systeemi on täys? Ku pitäis ostaa jarrunestettä huollon jälkeen systeemin täyttämiseen muttei ole mitään käsitystä määrästä mitä tarvii.

Siis sekä etu että takajarru

Pelkkään lisäämiseen menee joitain (kymmeniä) millilitroja, koko järjestelmän nesteiden vaihtoon riittää yleensä 0,5l purkki ja siitä jää lisäämistä varten.

Mä en ole juurikaan jarrunesteitä lisäillyt, kun nesteet alkaa olla kupissa minimissä niin palat alkaa olla vaihtokunnossa. Toimii ainakin takajarrun osalta joka on se nopeimmin kuluva jarru sorapyörissä. Etujarrun täyttötarvetta ei ole ollut myöskään, palat vaihtoon kun kuppi alkaa olla tyhjä ja molemmissa päädyissä vaihdan samalla tuoreet jarrunesteet palojen vaihdon yhteydessä.

Olen aina vaihtanut niin että ei tarvii ilmata, eli yläsäiliö tyhjäksi vanhoista (ei kosketa jarruun), uutta tilalle ja sitten kierrättää niin kauan että neste on kirkasta. Puolikkaan pulloilla mennyt, hyvällä tuurilla ei tarvii viimeisestä pullosta avata sitä sinettiä korkin alta.

Tinde sanoi:
Olen aina vaihtanut niin että ei tarvii ilmata, eli yläsäiliö tyhjäksi vanhoista (ei kosketa jarruun), uutta tilalle ja sitten kierrättää niin kauan että neste on kirkasta. Puolikkaan pulloilla mennyt, hyvällä tuurilla ei tarvii viimeisestä pullosta avata sitä sinettiä korkin alta.
Sen jälkeen kun on imassut säiliön tyhjäks, niin kannattaa painaa männät sisään satuloihin, ja imasta säiliö uudestaan tyhjäks.
Ja ennen tuota kaikkea, kannattaa ottaa palat pois, pumpata männät kevyesti jarrulevyä vasten, ottaa satula käteen, ja pestä hammasharjalla männät.

scuuba sanoi:
Sen jälkeen kun on imassut säiliön tyhjäks, niin kannattaa painaa männät sisään satuloihin, ja imasta säiliö uudestaan tyhjäks.
Ja ennen tuota kaikkea, kannattaa ottaa palat pois, pumpata männät kevyesti jarrulevyä vasten, ottaa satula käteen, ja pestä hammasharjalla männät.
Toi olikin sellainen nippelitieto mikä on pitanyt kysyä : Miten ulos ne männät saa pumpata jottei käy sisällä mitään vääryyksiä? Eli ajaako saman asian jos otan suoraan satulan käteen ja puristan männät ulos esim irrallista jarrupalaa vasten? Toinen satula lepää siis paikallaan tässä vaiheessa.

PrivateeR sanoi:
Toi olikin sellainen nippelitieto mikä on pitanyt kysyä : Miten ulos ne männät saa pumpata jottei käy sisällä mitään vääryyksiä? Eli ajaako saman asian jos otan suoraan satulan käteen ja puristan männät ulos esim irrallista jarrupalaa vasten? Toinen satula lepää siis paikallaan tässä vaiheessa.

Siinä jarrusatulassa ei ole muita liikkuvia osia kuin männät. Itse puristan mäntiä ulos molempia paloja vasten, silloin ei ainakaan tule liian ulos, jos siis ei ole tarkoitus mäntiä ottaa kokonaan irti satulasta.

Silloin mäntä on liian ulkona kun kuuluu "plop" ja kädet on jarrunesteessä. Mitään vaaraa tuosta ei ole, männän voi työntää takaisin, mutta ilmaushommia on sit reilusti tiedossa kun satula valuu tyhjäksi nesteestä

Jos männät eivät liiku tarpeeksi herkästi tai jarru tuntuu jäävän kantamaan, niin männät irti satulasta ja pölysuojat+tiivisteet vaihtoon alkuperäisosia käyttäen.

Tumppi sanoi:
Siinä jarrusatulassa ei ole muita liikkuvia osia kuin männät. Itse puristan mäntiä ulos molempia paloja vasten, silloin ei ainakaan tule liian ulos, jos siis ei ole tarkoitus mäntiä ottaa kokonaan irti satulasta.

Silloin mäntä on liian ulkona kun kuuluu "plop" ja kädet on jarrunesteessä. Mitään vaaraa tuosta ei ole, männän voi työntää takaisin, mutta ilmaushommia on sit reilusti tiedossa kun satula valuu tyhjäksi nesteestä.
Enpä ole koskaan törmännyt sellasiin satuloihin josta tulisi ulos. Voihan sellaisetkin toki olla. Veikkaisin että on ehkä jopa suunniteltu siten että vaikka jarrupalat tippuis niin männät ei tuu liian ulos ollessaan levyä vasten.

PrivateeR sanoi:
Eli ajaako saman asian jos otan suoraan satulan käteen ja puristan männät ulos esim irrallista jarrupalaa vasten? Toinen satula lepää siis paikallaan tässä vaiheessa.
Levyä vasten ihan vaan sen takia että se on helpoin tapa saada kaikki männät ulos saman verran.

scuuba sanoi:
Levyä vasten ihan vaan sen takia että se on helpoin tapa saada kaikki männät ulos saman verran.
Totta joo. Kiitos vinkistä.

Tumppi sanoi:
Jos männät eivät liiku tarpeeksi herkästi tai jarru tuntuu jäävän kantamaan, niin männät irti satulasta ja pölysuojat+tiivisteet vaihtoon alkuperäisosia käyttäen.
Joo ne viime kesänä huollettiin ne jarrut muttei vaihdettu tiivisteitä eikä pölysuojia, ja jarrut petti Alastarolla Palmasin jarruissa. Nyt vaihtu täksi kesäksi jarruletkut, pääsylkkä, sekä satulat puretaan kokonaan ja vaihdetaan kaik tiivisteet yms sekä hiotaan männät puhtaaksi. En ikinä halua enää kokea sitä fiilistä ku kahva kalahtaa pohjaan 200 lasissa.

PrivateeR sanoi:
Totta joo. Kiitos vinkistä.

Joo ne viime kesänä huollettiin ne jarrut muttei vaihdettu tiivisteitä eikä pölysuojia, ja jarrut petti Alastarolla Palmasin jarruissa. Nyt vaihtu täksi kesäksi jarruletkut, pääsylkkä, sekä satulat puretaan kokonaan ja vaihdetaan kaik tiivisteet yms sekä hiotaan männät puhtaaksi. En ikinä halua enää kokea sitä fiilistä ku kahva kalahtaa pohjaan 200 lasissa.

Kokenut tuon +300kmh vauhdisa
moottoripyöräily tarjoaa elämyksisä, elämys tuokin

PrivateeR sanoi:

Sen verran että ainakin mun vanhoissa laitteissa (nelimäntäinen satula) on aina yksitai kaksi mäntäää herkemmin liikkuvia kuin toinen/muut, mistä seuraa se, että jos satula on kädessä ja jarrukahvaa pumppaa, niin yksi mäntä tulee ulos ja muut pysyy paikallaan, en tiedä että jos männät on ensin painettu sisään, niin onko yhdellä männällä ulos tullessaan tilaa pullahtaa kokonaan ulos satulasta. En myöskään aio ottaa selvää siitä :D

Mä olen tehnyt sopivasta riman pätkästä "työkalun" jonka laitan satulaan ikäänkuin ajamaan jarrulevyn virkaa, sitten pumppaan jarrukahvasta männät rimaa vaten ulommas ja saan sitten putsattua noi männät ja sitten työnnettyä takas. Sitten kun mäntää työntää takaisin niin taas se herkimmin liikkuvalla männällä on halukkuutta tulla ulos samalla kun toista mäntää painaa sisään. Eli ainakin itse koitan painaa kaikkia mäntiä samaan aikaan sisään. Mikään ei estä mäntää pummahtamasta ulos jos sillä on vaan tilaa tulla ulos. Kannattaa huomioida toi mäntien liike myös jos on toinen satula irti roikkumassa siellä prätkän toisella puolella...

shyhander sanoi:
Sen verran että ainakin mun vanhoissa laitteissa (nelimäntäinen satula) on aina yksitai kaksi mäntäää herkemmin liikkuvia kuin toinen/muut, mistä seuraa se, että jos satula on kädessä ja jarrukahvaa pumppaa, niin yksi mäntä tulee ulos ja muut pysyy paikallaan,

Johtuu siitä, että kahvasylinteri tekee paineen ja se sama paine vaikuttaa jarrusatulan mäntiin samalla voimalla.
Kun yksi mäntä liikkuu, niin ei silloin tarvitse muiden liikkua.

Sama ilmiö voi sattua myös, jos satulan männät on eri kokoisia, niin silloin toinen liikkuu herkemmin.
Juuri nyt en muista, että kumpi mäntä...:doh:

shyhander sanoi:
en tiedä että jos männät on ensin painettu sisään, niin onko yhdellä männällä ulos tullessaan tilaa pullahtaa kokonaan ulos satulasta. En myöskään aio ottaa selvää siitä :D

Kyllä se sieltä mahtuu tulemaan, monoblock satuloiden tiivisteitä ei saisi vaihdettua jos ei mahtuisi. Jos männät on oikein herkät, niin tulee varsin helposti jos huolimattomasti noita pumppailee.

Näissäkin hommissa on monta tapaa tehdä asioita, kaikki ovat oikeita, jos lopputulos on sama eli hyvin toimivat jarrut.

Ei sit aivopieruissaan kannata irrottaa jukuroivaa mäntää paineilmalla, jaa mistäkö tiedän :grin: puolustuksekseni olin nuori ja tyhmä, nykyään en ole enää ihan niin nuori...

Hyvinhän se paineilmalla lähtee. Laittaa vaan muuta kuin sormet väliin.

Back