• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pienia kysymyksia aiheesta kuin aiheesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja D-Iivil
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
itl sanoi:
K&N vaparisuodattimen pesu ja öljyäminen. Mitä aineita olette käyttäneet? Onko K&N omalle puhdistussetille hyviä vaihtoehtoja?

Mulla taitaa olla ylimääräinen K&N:n oma pesuaine. Joutas hyllystä pois kuleksimasta.

Edit: on kuin onkin, pesuaine + joku sprayöljy.
Keravalta kun haet niin saat ilmatteeksi, jos siis orggismönjät kelpaa. Tosin olen tän päivän enää mestoilla, sitten viikon reissussa.

Viimeksi muokattu:
itl sanoi:
K&N vaparisuodattimen pesu ja öljyäminen. Mitä aineita olette käyttäneet? Onko K&N omalle puhdistussetille hyviä vaihtoehtoja?

K&N öljylle ei oikein ole vaihtoehtoja. Mikään vaahtomuovisuodattimille tehty ei käy. DNA ja muut kangassuodattimet samanlaisia, joten niiden öljyt varmasti käyvät myös.

Itse olen pessyt wurth tehopesu + vesi. Pesuvatiin seos ja siellä huljuttelu. Raanan alla huuhtelu ja kuivumaan.

On sille vaihtoehto. Kertakäyttöinen paperisuti. Aivan ihana!

Vittuku tommonen keksittäis kurapyöräänkin, toimiva siis. Sais maksaa sen 15€ kpl.

JMH sanoi:
On sille vaihtoehto. Kertakäyttöinen paperisuti. Aivan ihana!

Vittuku tommonen keksittäis kurapyöräänkin, toimiva siis. Sais maksaa sen 15€ kpl.

Ja vielä kun saisi laadukkaita alkuperäisiä paperisuteja jotka on öljyttyjä, eikä mitään vessapaperista tehtyjä kuivia tarvikesuteja mistä menee oravatkin läpi.

Mulla taitaa olla ylimääräinen K&N:n oma pesuaine. Joutas hyllystä pois kuleksimasta.

Kiitos tarjouksesta. Harmi mutta ehdin jo ostaa tuon K&N setin.

Tuo öljy lienee tärkeämpi tekijä. Internenit viisaus kylläkin kertoo myös ATF-öljyn siihen kelpaavan mutta tässä paikkaa varmaan parempi käyttää tuota orkkista. Se ei ole edes kallista. Pesuun kelpaa varmasti vaikka astianpesuaine.

itl sanoi:
Internenit viisaus kylläkin kertoo myös ATF-öljyn siihen kelpaavan mutta tässä paikkaa varmaan parempi käyttää tuota orkkista. Se ei ole edes kallista.

Vaikea sanoa tuohon yhtään mitään. ATF on suht tavallista hydrauliöljyä. Sillä perustella kävisi iso32 hydrauliöljy ja sae 10 keulaöljykin. ATF ja K&N öljy ovat kumpikin punaisia, joten siitäkö lie tullut mielleyhtymä.

Onko kellään täällä kokemusta/varmaa tietoa kestääkö "helicoil" tyyppiset korjauskierteet pakoputken pinnapulttien kierteissä (kuumasyklit, tärinä...) Mulla on nyt semmonen tilanne että toisessa reiässä on nyt kahteen kertaan irrottaessa katkottu pultinjämä joka ei jumalauta hievahdakaan millään kiroilun määrällä, ja toisessa näyttää olevan puoleenväliin asti kierre korkattu osittain niin tuli aate josko sinne vetäsis uudet jenkat molempiin kerta tommoinen Kraftmann:in "helicoil" satsi löytyy hyllystä valmiiks.

Tarviipa väijyä tuo kohta. Toinen pohdinnan aihe oli että kestääkö kaksnelikolmonen loctite tuolla esiintyviä lämpötiloja.

Rekkamasa sanoi:
Onko kellään täällä kokemusta/varmaa tietoa kestääkö "helicoil" tyyppiset korjauskierteet pakoputken pinnapulttien kierteissä (kuumasyklit, tärinä...) Mulla on nyt semmonen tilanne että toisessa reiässä on nyt kahteen kertaan irrottaessa katkottu pultinjämä joka ei jumalauta hievahdakaan millään kiroilun määrällä, ja toisessa näyttää olevan puoleenväliin asti kierre korkattu osittain niin tuli aate josko sinne vetäsis uudet jenkat molempiin kerta tommoinen Kraftmann:in "helicoil" satsi löytyy hyllystä valmiiks.

Minä laitoin vcoilit (vastaava kuin helicoil) XT 350 kaikkiin neljään pakoputken kiinnityksen kierteeseen. En kyllä kerennyt itse kovin montaa tonnia pyörällä ajaa, mutta ainakin kerran käytin putkekin irti ja ei ollut ongelmia. Monista muista kohteista löytyy omakohtaista kokemusta hyvinkin pitkällä käyttökokemuksella ja koskaan ei ole ollut noiden kanssa ongelmia.

Jepulis Penjami, vedämmä sinne siis huomenissa vieterit molempiin jotta saa tuon möykyn myyntiin jonka jälkeenhän se on se kuuluisa jonkun muun ongelma :grin: ei vaan luonto eikä kunnia anna pistää eteenpäin mitään kuraperse patentteja niin haluan tehdä kunnolla kerta aloitin.

Nykyisin kaikkia irtokierteitä kutsutaan Helicoil-nimellä, mutta on olemassa aito Helicoil-irtokierre, joka huolella asennettuna kestää esim. sytytystulpan ja sylinterikannen pulttien rei´issä, eiköhän tuo kestä myös pakoputkessa. Asennuksessa pitää olla tosiaan tarkka ja huolellinen.

Jos tila riittää niin suosin kierreholkkia joka on parempi kun Helicoil tyyliset irtokierteet. Kierreholkin kun laittaa paikalleen kuumuutta (200-350c) kestävällä lukitteella niin kierre on kuin tehtaalla tehty.

Holkki on kyllä parempi. Kaikkiin usein auottaviin, esim pohjapanssarin kiinnikkeet, olen holkit laittanut. Mutta harvemmin auki käyviin on niin nopea vetää korjausjenka että laiskuus voittaa. En muista että olisi koskaan korjauskierre antautunut muuten kuin purkaessa irtikiertymällä.

Venttiilien säädön jäljiltä camshafteja asentelemassa takaisin paikoilleen. TDC on ja kun laitan akselit paikoilleen, exhaust puoli istuu nätisti missä kuuluukin jakoketju kiristettynä pakopuolelta. Intake puolen akselia asennettaessa sekin istuu oikein ja merkit sekä jakoketjun linkit täsmää sekä pysyy kireänä. Sitten hattuja asennettaessa intake puolen akseli pyrkii kääntymään ja jakoketju akselien välissä löystyy vaikka millä yritän pitää kireänä. Hatut asennettu intake puoli kääntynyt muutaman asteen. En uskaltanut käsipelillä lähteä vielä moottoria kääntämään. Onko tämä normaalia ja asettuu kun moottoria pari kertaa pyöräyttää niinkuin kansainvälisillä palstoilla tuumataan?

Venttiilinjouset useimmiten pyrkivät pyöräyttämään nokka-akselia johonkin suuntaan. Jos ketjussa on löysää (niin kuin useimmiten tuppaa olemaan), niin kuulostaa normaalilta. Jos heitto ei ole yli yhden hampaan verran, niin kyllä sitä voi huoletta käsin pyörittää. Ja jos ketjunkiristin on osin öljynpainetoiminen, niin sehän saavuttaa lopullisen kireyden vasta käynnistämällä tai pyörittämällä startilla esim ilman tulppia niin että öljynpaine nousee.

sami1024 sanoi:
Venttiilinjouset useimmiten pyrkivät pyöräyttämään nokka-akselia johonkin suuntaan. Jos ketjussa on löysää (niin kuin useimmiten tuppaa olemaan), niin kuulostaa normaalilta. Jos heitto ei ole yli yhden hampaan verran, niin kyllä sitä voi huoletta käsin pyörittää. Ja jos ketjunkiristin on osin öljynpainetoiminen, niin sehän saavuttaa lopullisen kireyden vasta käynnistämällä tai pyörittämällä startilla esim ilman tulppia niin että öljynpaine nousee.
Ketju kyllä löystyy ihan kunnolla ja pyrkii hyppäämään pois hampailta kiristyksen loppua kohden, en vaan keksi mitään konstia millä tuon akselin saisi pysymään paikoillaan kiristyksen ajan. Sen nyt olen useasti jo tarkistanut, että linkkien määrä ketjussa pysyy samana, mutta löystyy erikoisen paljon. Pyörä on Kawasakin Z750, ilmeisesti siis kiristin toimii niin kuin mainitsit? Kiitos avusta!

kellohenkka sanoi:
Ketju kyllä löystyy ihan kunnolla ja pyrkii hyppäämään pois hampailta kiristyksen loppua kohden, en vaan keksi mitään konstia millä tuon akselin saisi pysymään paikoillaan kiristyksen ajan. Sen nyt olen useasti jo tarkistanut, että linkkien määrä ketjussa pysyy samana, mutta löystyy erikoisen paljon. Pyörä on Kawasakin Z750, ilmeisesti siis kiristin toimii niin kuin mainitsit? Kiitos avusta!

Jos se löystyy niin paljon, että hampaalla hyppääminen on mahdollista, niin jotain homman tekotavassa todennäköisesti on pielessä. Kawaa koskevia täsmäneuvoja minulla ei ole, mutta kannattaisi joko kysäistä tuolla mallikohtaisessa viestiketjussa, tai kaivaa korjauskäsikirja joka kertoo oikean tavan asentaa nokat ja ketju. Ainakin jossain tapauksissahan ketjunkiristin otetaan pois, ja ketju laitetaan paikalleen vasta kun nokkapukit on kiristetty, ja lopuksi laitetaan ketjunkiristin paikalleen. Mutta kuten sanottu, en tiedä mikä tuossa sinun pyörässäsi on se oikea tapa.

Back